Plastry Kultury 2021 – wystawa roku

Awangardowe muzeum w Muzeum Sztuki w Łodzi, Korowód. Edward Dwurnik i widma historii w Muzeum Pałac Herbsta, Łodzianin w podróży w Muzeum Miasta Łodzi i Miasto – Moda – Maszyna w Centralnym Muzeum Włókiennictwa – to nominacje w kategorii wystawa roku.

Po raz pierwszy wyboru dokonacie poprzez wybór swoich kandydatów w formularzu google:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdWLC5ARbSkvEsxZahql7XxFEV5MB2FvJ1TMa9qi8QPOiz66g/viewform?usp=sf_link

Warto dodać, że laureatami w poprzednich latach były: w 2020 – Ziemia (P)oddana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa, w 2019 – 16. Międzynarodowe Triennale Tkaniny, 2018 – Jak to widzisz? w Muzeum Pałac Herbsta, 2017 – Metamorfizm – Magdalena Abakanowicz w Centralnym Muzeum Włókiennictwa, 2106 – Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994 w ms2, w 2015 Bałuty XXI, w 2014 Getto XXI w Monopolis, a w 2013 wystawa Eugeniusz Haneman w Łódzkim Towarzystwie Fotograficznym.


Awangardowe muzeum w Muzeum Sztuki w Łodzi

Wystawa „Awangardowe muzeum” to pierwszy na świecie projekt pozwalający równolegle prześledzić historię czterech niezwykłych inicjatyw: rosyjskiej sieci Muzeów Kultury Artystycznej, hanowerskiego Kabinett der Abstrakten, założonego w Nowym Jorku Société Anonyme Inc. oraz powstałej w Łodzi Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy „a.r.”. Za wszystkimi stali artyści, których łączyła niechęć do muzeów rozumianych jako świątynie służące kultywowaniu przeszłości. Działając niezależnie od siebie, starali się wypracować nową formułę, dzięki której muzeum miało się stać laboratorium nowej sztuki i nowych sposobów obcowania z nią.

/fot. mat. Muzeum

Na wystawę składają się przestrzenie dwojakiego rodzaju. Pierwsze, prezentując cenne materiały archiwalne, pozwalają zapoznać się z założeniami poszczególnych awangardowych inicjatyw, a także z ich historią. Przestrzenie drugiego rodzaju służą eksponowaniu prac artystów związanych z tymi inicjatywami. Wśród nich znajdują się prace m.in. Marcela Duchampa, Katherine S. Dreier, Natalii Gonczarowej, El Lissitzkiego, Kazimierza Malewicza, Pieta Mondriana, Pabla Picassa i Aleksandra Rodczenki. Na łódzką wystawę zostały one użyczone przez takie instytucje jak Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie, State Museum of Modern Art w Salonikach, National Gallery w Erywaniu czy Yale University Art Gallery w New Haven. Wybór dzieł i ich aranżacja zostały zainspirowane wystawami historycznymi, m.in. pierwszą stałą ekspozycją kolekcji grupy „a.r.” w Miejskim Muzeum Historii i Sztuki w Łodzi oraz ‟International Exhibition of Modern Art” zorganizowaną przez Société Anonyme w Brooklyn Museum (1926). Na wystawie znajduje się też rekonstrukcja słynnego Kabinnet der Abstrakten, który El Lissitzki zaprojektował w 1927 roku dla Provinzialmuseum w Hanowerze.

Korowód. Edward Dwurnik i widma historii w Muzeum Pałac Herbsta

Ekspozycja to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, kadry i motywy. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy “korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Dzięki wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.

Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. Tytułowy “korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci.

Łodzianin w podróży w Muzeum Miasta Łodzi

Łodzianin w podróży opowiada o tym, dlaczego, jak i dokąd wyjeżdżali mieszkańcy naszego miasta. Pokazuje również w jaki sposób podróże łodzian wpływały na wizerunek i kulturę ich miasta przed 1939 rokiem czy jakie formy aktywności fizycznej najchętniej podejmowali. Zwiedzający poprzez pryzmat podróży, w które wyruszali mieszkańcy Łodzi przed wybuchem II wojny światowej poznają interesujące pod względem historycznym i turystycznym miejsca na terenie województwa łódzkiego. Wystawa podzielona jest na 7 odrębnych części, które pokazują różne formy i aspekty wyjazdów poza miasto. Wśród nich znajdzie się m.in. dział poświęcony podróżom o charakterze rekreacyjnym łódzkich robotników, okolicznym letniskom, turystyce rowerowej i górskiej oraz najstarszym w naszym mieście dworcom kolejowym.

Wystawa jest opowieścią o tym dlaczego, jak, i dokąd podróżowali łodzianie. Pokazane zostaną również akcesoria podróżnicze, dokumenty podróżne i bogaty materiał ikonograficzny dotyczący wyjazdów krajowych i zagranicznych. Większość prezentowanych obiektów – zarówno dokumentów (m.in. paszporty uprawniające do opuszczenia kraju, rozkłady jazdy pociągów, bilety), materiał ikonograficzny jak i przestrzenne artefakty – nie były wcześniej wystawiane w Muzeum Miasta Łodzi. Na ekspozycji znajdzie się kilka unikatowych przedmiotów o dużej wartości historycznej – przewodniki turystyczne, saszetki na koszule, aparaty fotograficzne, kapelusz słomkowy składany w kulkę, ikona podróżna, neseser z gwiazdą Dawida, futerały podróżne na laski i parasole.

Miasto – Moda – Maszyna w Centralnym Muzeum Włókiennictwa

Nowa wystawa stała „Miasto – Moda – Maszyna” to trzy kondygnacje i licząca ponad 2 500 m² przestrzeń, którą wypełni blisko 400 obiektów z kolekcji muzeum. Historia Łodzi przemysłowej to opowieść pełna kontrastów, której krajobraz na przestrzeni lat tworzyły wielkie fabryki, ale i niewielkie zakłady rzemieślników, duże państwowe przedsiębiorstwa, a także prywatne firmy, które o przetrwanie walczyły w trudnych czasach transformacji ustrojowej.

fot.Dariusz Kulesza

Na parterze poświęconym maszynom i technikom włókienniczym widzowie poznają proces produkcji tkanin, techniki zdobnicze i przełomowe etapy w rozwoju technologii włókienniczej. Pasjonaci nowinek technicznych odnajdą tu wiele cennych zabytków – ręczne wrzeciono i kołowrotek, XIX-wieczną zgrzeblarkę, krosna i przędzarki z początku XX wieku, a także nowoczesne maszyny włókiennicze stosowane w wielkich zakładach przemysłowych do produkcji masowej.


Głosować możecie do 27 marca, godz. 23:59. Gala przyznania nagród odbędzie się tradycyjnie w Domu Literatury w Łodzi (stacjonarnie i online) – 29 marca o godz. 18. Po nagrodzie na scenie pojawi się zeszłoroczny laureat kategorii Płyta roku, zespół Oreada. Projekt dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi – Małe Granty.

Lista nominowanych: https://plasterlodzki.pl/plastry-kultury-2021-nominacje/

Zadanie Plaster Łódzki – promocja, kultura, Łódź -jest realizowane dzięki finansowaniu z budżetu Miasta Łodzi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *