Plastry Kultury 2021 – muzyka / płyta roku

19 Wiosen – Nów (Requiem Records), Alles – Lost (False Flag Records), Marek Kądziela Jazz Ensemble – Marek Kądziela Jazz Ensemble (Audio Cave) i Salvezza – Salvezza (Requiem Records), to nominacjde w kategorii muzyka – płyta roku.

Po raz pierwszy wyboru dokonacie poprzez wybór swoich kandydatów w formularzu google:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdWLC5ARbSkvEsxZahql7XxFEV5MB2FvJ1TMa9qi8QPOiz66g/viewform?usp=sf_link

Warto dodać, że laureatami w poprzednich latach były: w 2020 – Oreada – Mówili mi ludzie, a wcześniej jako kategorii zespół roku: 2019 – mona polaski, 2018 – Bolewski/Tubis, 2017 – Tune, 2016 – Szumacher/Cieślak, 2015 – Jude, 2014 – Call The Sun, 2013 – Little White Lies.

19 Wiosen – Nów (Requiem Records)

„Nów” jest albumem koncepcyjnym, ma zamknąć pewien cykl, tak jak fazy księżyca. W pojęciu zespołu ten pierwszy cykl to lata 1993 – 2021. Stąd znajdziemy na płycie mnóstwo wątków, które spotykali fani już wcześniej. Wracają one jednak w nowych formach, czasem głośniej, innym razem ciszej. To płyta, w pewnym sensie najbardziej ciemna jak właśnie księżyc w nowiu, mieniąca się rozmaitymi odcieniami chromowanej szarości, czy czernią w stereo dolby sorround. Pozostawiająca być może nadzieję na przyszłość, jakąś następną pierwszą kwadrę.

19 Wiosen istnieje w świadomości bardziej publicznej od 1993 rok. To instrumentalno – wokalny sekstet. Oprocz dwóch współzałożycieli grupy Fagota (instrumenty klawiszowe) i Pryta (wokal, teksty) tworzą go znane już z poprzedniej płyty „Cesarstwo Zwierząt” (Antena Krzyku, 2017) bardzo ważne osobistości: Dziewczyna Rakieta (50% electro sci-fi punk duetu DEMOLKA z Fagotem), Wojciech Czyszczoń (perkusista w zespołach JUŻ NIE ŻYJESZ, WEIV), Aleksander Gemel (gitarzysta i autor wielu tekstów z dziedziny filozofii), Piotr Andrzejewski (basista w grupie Tryp i analogowy fotograf).

Alles – Lost (False Flag Records)

Alles, duet z Łodzi który tworzą: Paweł Strzelec i Marcin Regucki. Związani z wytwórnią Mecanica Records i Anteną Krzyku. Sympatyzujący i współtworzący scenę industrial/punk i ogólnie pojmowaną sceną alternatywną. Od momentu powstania zespołu, w 2014 roku, ukazały się trzy albumy „Post”, „Culture”, „Hope”, czwórka „Together We Are Alles” oraz dwa single „Union” i „Newspeak”.

Już same tytuły charakteryzują zespół i przybliżają jego fascynacje i zainteresowania. Egzystencja w niestabilnych czasach, w których wszystko jest „post” – postnowoczesność, postpunk, postindustrializm. Tworzenie kultury, na którą ma wpływ w takim samym stopniu najbliższe otoczenie i relacje międzyludzkie jak i polityka i globalnnie zachodzące zmiany. Wpływy te, często destrukcyjne, wywołują zamiennie bunt i dystans. Alles to poszukiwanie, niespełnienie, wycofanie, oscylowanie między nadzieją a jej brakiem – wszystko to znajduje odbicie w tekstach i muzyce zespołu.

Marek Kądziela Jazz Ensemble – Marek Kądziela Jazz Ensemble (Audio Cave)

Marek Kądziela, gitarzysta, kompozytor, współtwórca wielu interesujących projektów (m.in. Jaząbu, Hunger Pangs, Odpoczno) zadebiutował albumem sygnowanym własnym nazwiskiem. Autorska płyta jest kolejnym ważnym krokiem w jego działalności: Co jakiś czas pojawia się we mnie potrzeba indywidualnej wypowiedzi, gdzie ja decyduję o przebiegu zdarzeń, tych muzycznych jak i organizacyjnych. Marek Kądziela Jazz Ensemble powstało właśnie z takiej potrzeby otwarcia kolejnego rozdziału w mojej autorskiej twórczości ­– tłumaczy muzyk. Nowa grupa jest również syntezą dotychczasowych doświadczeń Kądzieli, w której rolę wiodącą pełni gitara. Jakie cele przyświecały liderowi? W tej grupie mam możliwość pełnej ekspozycji gitary elektrycznej w jej wielu odsłonach, barwach i brzmieniach. Gram tutaj dokładnie to, co w muzyce jako gitarzystę interesuje mnie najbardziej – informuje Kądziela.

W skład nowej grupy wchodzi wielu uznanych i niezwykle wszechstronnych muzyków. Przemyślana koncepcja personalna nie była dziełem przypadku. Z Pawłem Puszczało gram od lat, jest jednym z najsolidniejszych basistów w naszym kraju, Radek Bolewski to ewenement na polskiej scenie – zawodowy perkusista, songwriter, piosenkarz. Od dłuższego czasu chciałem mieć dęciaki w swoim składzie. Grający na puzonie Jacek Namysłowski był moim zdecydowanym faworytem, a za partie saksofonu odpowiedzialny jest mój brat Maciej Kądziela, który sieje rock’n’rollowe spustoszenie w partiach solowych. Ten skład jest jednocześnie zbalansowany oraz mocno eklektyczny – podsumowuje gitarzysta.

Salvezza – Salvezza (Requiem Records)

Duet muzyczny założony przez łódzkich muzyków: Witolda Munnicha (wokalistę zespołu X) oraz Grzegorza Fajngolda (znanego z zespołów: 19 wiosen, Demolka, Już Nie Żyjesz i Procesor Plus). Na płycie występują pod pseudonimami Zipolli i Donatelli. Donatelli i Zipolli zaprosili do wspólnego grania markizę Annę Kaz. Jej syreni śpiew rozbrzmiewa w kilku fragmentach Salvezzy. Tajemniczy głos w epilogu to głos mamy Zipolliego. Dźwięki wiolonczeli to niestrudzony Konstantino Usenkino – wędrowiec muzyczny, autor wielu dzieł muzycznych i literackich, kapelmistrz ensemblu Super Girl Romantic Boys.

Rozpacz i nadzieja, radość, trudności i wdzięczność za to, co jest. Jak sprostać rzeczywistości i temu, co sami sobie wyznaczamy, by nie zapominać o sercu i pięknie. Salvezza to nie tylko Barok. To zaproszenie do przygody muzycznej i fantastycznej.

Głosować możecie do 27 marca, godz. 23:59. Gala przyznania nagród odbędzie się tradycyjnie w Domu Literatury w Łodzi (stacjonarnie i online) – 29 marca o godz. 18. Po nagrodzie na scenie pojawi się zeszłoroczny laureat kategorii Płyta roku, zespół Oreada. Projekt dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi – Małe Granty.

Lista nominowanych: https://plasterlodzki.pl/plastry-kultury-2021-nominacje/

Zadanie Plaster Łódzki – promocja, kultura, Łódź -jest realizowane dzięki finansowaniu z budżetu Miasta Łodzi

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *