OFF Północna 2022 ogłasza program

Spektakle, koncerty i recitale, a nawet literacki stand-up – na program tegorocznej edycji festiwalu OFF-Północna złoży się kilkanaście pozycji. Nie zabraknie festiwalowej premiery i tytułów, które zdążyły już wzbudzić emocje publiczności, jak krakowska „Kora.boska”, „Bronisław Piłsudski was here. Musical na wałki” Fundacji Pomysłodalnia czy monodram Anety Todorczuk zbudowany wokół piosenek Sinead O’Connor. Festiwal potrwa od 2 do 10 kwietnia, a dziś rozpoczyna się sprzedaż biletów.

Program tegorocznej edycji Festiwalu wpisuje się w hasło, które przyświeca Teatrowi Muzycznemu w Łodzi
u progu trzeciego roku pandemii. Jest to cytat z listów Sławomira Mrożka: „Teatr jest praniem sumienia”.

Chcemy, by prezentowane przez nas spektakle wzbudzały głęboką refleksję. W tym roku towarzyszy nam podwójna trema. Nie tylko gościmy wspaniałych artystów, ale sami wystawiamy się na ocenę publiczności – mówi Krzysztof Wawrzyniak, kierownik artystyczny i pomysłodawca Festiwalu OFF-Północna – już pierwszego dnia Festiwalu zapraszamy na premierowe „Preludia.

Festiwal 2 kwietnia o godzinie 19.00 na głównej scenie rozpocznie się występem pn. Piosenki na czas niepokoju.

Drugiego dnia na widzów czekają aż dwa tytuły – „Absolutnie. Bończyk śpiewa Młynarskiego” i „20 lexusów na czwartek”. Recital Jacka Bończyka rozpocznie się o godzinie 17.00 na scenie kameralnej. Aktor przygotował recital, na który złożą się autorskie piosenki jego mistrza, znane i lubiane przez kilka pokoleń Polaków, m.in. „Absolutnie“, „Bynajmniej“, „Nie ma jak u mamy“, „Ogrzej mnie“, „Jeszcze w zielone gramy“ czy „Jesteśmy na wczasach“.

Ci, którzy zdecydują się przyjść na godzinę 19.00 będą mogli spotkać się z Coach Elą podczas „20 leksusów na czwartek” stołecznego warszawskiego Teatru Potem-O-Tem. Bohaterowie sztuki są uzależnieni od pracy, od robienia selfie i relacjonowania swojego życia w Internecie, od zdrowego żywienia i siłowni, od seksu
i pornografii. Podczas autorskiej sesji musical therapy odkryją przed widzami swoje problemy, a właściwie wyśpiewają je i wytańczą.

Festiwalowa środa należeć będzie do Karoliny Merdy i Krzysztofa Wojciechowskiego. Ich brawurowy spektakl muzyczny „Bronisław Piłsudski was here. Musical na wałki” w reżyserii Piotra Wyszomirskiego to wzruszająca podróż dookoła świata w poszukiwaniu miłości i ojczyzny. Dwoje aktorów, odgrywając różne postacie, przedstawi fragmenty z życia Bronisia ze szczególnym uwzględnieniem jego pobytu wśród Ajnów.

Z wielu kompozycji muzycznych szczególną uwagę zwracają utwory inspirowane oryginalnymi i przetworzonymi zapisami Piłsudskiego, które wykonał wraz z polskim pisarzem i podróżnikiem Wacławem Kajetanem Sieroszewskim na wyspie Hokkaido. Polscy badacze użyli wówczas najnowocześniejszego fonogramu Thomasa Edisona, za pomocą którego nagrali na woskowych wałkach około 100 rozmów i śpiewów ludności tubylczej.

Dzień później (7 kwietnia) organizatorzy festiwalu zabiorą publiczność do „Wesołego miasteczka”, w którym królują teksty Agnieszki Osieckiej. Spektakl w reżyserii André Hübnera-Ochodlo z Teatru im. Adama Mickiewicza w Częstochowie rozpocznie się o godzinie 18.30 na głównej scenie Teatru Muzycznego.

Wstrząsającą historię czterdziestoletniej kobiety, która wbrew wszystkiemu poszukuje własnej wartości
i z nadludzką determinacją próbuje ocalić resztki godności 8 kwietnia o godzinie 18.30 zaprezentuje Aneta Todorczuk w monodramie „Kobieta, która wpadała na drzwi”. Będzie to przejmujący spektakl zbudowany wokół piosenek Sinead O’Connor.

W przedostatni dzień festiwalu w programie znalazła się propozycja dla fanów stand-upu. W ramach „Stand-up według Kmity” na scenie wystąpią Piotrek Plewa, który w swoim programie opowie o dziwnym losie komika i Olek Talkowski, który w brawurowej, obficie podlanej absurdami opowieści oprowadzi publiczność po swojej dzielni, dzieląc się refleksjami o świecie i… babeczkach. Również w sobotę, 9 kwietnia, na scenie głównej, Katarzyna Chlebny w głośnym już spektaklu „Kora.boska”, gdzie wciela się w postać Olgi Jackowskiej. Spektakl jest opowieścią o kobiecie, artystce, córce i matce, o Polsce, religii, systemie i chorobie. To baśniowa historia o miłości, tęsknocie, niemocy i żalu.

Szóstą edycję Festiwalu zakończy tradycyjnie już gala wręczenia Jonaszka zwycięzcy Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty oraz występ laureatów konkursu, po którym widzowie będą mogli posłuchać zeszłorocznych laureatów w lirycznym koncercie „Intymnie”. Na ten wyjątkowy i osobisty recital małżeńskiego duetu Lenda/Kozub,  poza ich autorskimi utworami w akustycznych aranżacjach, składają się także kompozycje, które muzycy, w wyjątkowych wersjach, wykonają tylko podczas tego szczególnego wieczoru i trasy „Intymnie”. Pojawią się m.in. utwory z dorobku Agnieszki Osieckiej czy
Przemysława Gintrowskiego.

Bilety na Festiwal OFF-Północna za pośrednictwem strony internetowej, a także w kasie Teatru Muzycznego w Łodzi kupować można od dziś.

Szczegółowy program imprez towarzyszących, w tym przede wszystkim edukacyjnych, poznamy na początku marca, ale już teraz możemy zdradzić, że nasze działania, m.in. tradycyjny panel dyskusyjny, będą skupiały się na roli teatru w oswajaniu inności, a wybrane warsztaty ukierunkowane będą na podnoszenie samoakceptacji. Teatr jest bowiem miejscem otwartym na każdego, tolerancyjnym i rozwijającym – zapowiada Grażyna Posmykiewicz, dyrektor Teatru Muzycznego.

Karnet na przedstawienia na głównej scenie (w tym na premierowy spektakl „Preludia”) można kupić za jedyne 160 złotych. Po zakupieniu karnetu bilety na spektakle na scenie kameralnej będą dostępne w cenie 20 złotych.

 

2.04.2022  sobota

g. 12.30 OPOWIEŚCI PEŁNE MOCY, CZYLI MAM ZNACZENIE I NIE ZAWAHAM SIĘ GO UŻYĆ

Warsztaty arteterapeutyczne prowadzone przez Martę Szostak

scena kameralna

Zapisy >>> 

g. 19.00 – PREMIERA: PIOSENKI NA CZAS NIEPOKOJU

Koncert Teatru Muzycznego w Łodzi

scena główna

Kup bilet >>>

3.04.2022 niedziela

g. 16.00 – ABSOLUTNIE, BOŃCZYK ŚPIEWA MŁYNARSKIEGO

Recital Jacka Bończyka

scena kameralna

Kup bilet >>>

g. 19.00 – 20 LEXUSÓW NA CZWARTEK

Teatr Potem-O-Tem, Warszawa

scena główna

Kup bilet >>>
4.04.2022 poniedziałek

g. 17.00 PO CO… TEATR RÓWNOŚCIOWY?

Panel dyskusyjny

scena główna

Wstęp wolny

6.04.2022 środa
g. 17.30 ANTRAKT
Wernisaż wystawy
foyer

g. 18.30 – BRONISŁAW PIŁSUDSKI WAS HERE. MUSICAL NA WAŁKI

Fundacja Pomysłodalnia, Rumia

scena główna

Kup bilet >>>

 

7.04.2022  czwartek

g. 18.30 – WESOŁE MIASTECZKO

Teatr im. Adama Mickiewicza, Częstochowa

scena główna

Kup bilet >>>

8.04.2022  piątek

​g. 18.30 – KOBIETA, KTÓRA WPADAŁA NA DRZWI

Monodram Anety Todorczuk

scena główna

Kup bilet >>>

9.04.2022 sobota

NA OFFIE: TEATR W PARKU

Warsztaty: Joanna Nygard i Szymon Nygard

12:30 – 14:30, grupa wiekowa: 9-11 lat, 12-14 lat

14:45 – 16:45, grupa wiekowa 15+

Park Helenów

Zapisy >>>

​g. 17.00 – STAND-UP WEDŁUG KMITY

występ Piotrka Plewy i Olka Talkowskiego

scena kameralna

Kup bilet >>>

​g. 19.00 – KORA.BOSKA

Teatr Nowy Proxima, Kraków

scena główna

Kup bilet >>>

10.04.2022 niedziela

GALA FINAŁOWA

g. 17.00 – Część pierwsza: Werdykt jury i występ laureatów
IV Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty

scena główna

g. 18.30 – Część druga:  INTYMNIE

koncert zespołu LENDA/KOZUB

scena główna

Kup bilet >>>

 
 
TEATR JEST PRANIEM SUMIENIA

Mottem tegorocznej edycji festiwalu OFF-Północna, podobnie jak całej działalności Teatru Muzycznego w Łodzi w obecnym sezonie artystycznym, jest cytat z „Listów” Sławomira  Mrożka: „Teatr jest praniem sumienia”. Kiedy analizowałem ostateczną wersję programu festiwalu, nasunęło mi się również sformułowanie „Teatr jest terapią dla duszy”, z przekazem Mrożka komplementarne. Wprost albo pośrednio wszystkie zaplanowane przedstawienia i koncerty  odnoszą się przecież nie tylko do otaczającej nas rzeczywistości, ale także proponują jedne, a  ostrzegają przed innymi sposobami radzenia sobie z nią.

Postać na scenie często przekazuje treści, z którymi się utożsamiamy, a na wyrażenie których sami nigdy byśmy się nie zdobyli; czyni wyznania, które – choć prawdziwe – byłyby trudne do przyjęcia nie tylko dla otoczenia, ale i dla nas samych. W czasach chaosu informacyjnego trudno jest się zorientować, kto ma rację, a kto jej nie ma, co jest normą, a co od niej odbiega. A wydawać by się mogło, że aksjomaty są niepodważalne.

Zgodnie z przyświecającą mi zawsze myślą, że teatr powinien najpierw relaksować, pozwalając zapomnieć o problemach dnia codziennego, a potem zachęcić jednak do refleksji – i tych ogólnych, i tych osobistych – życzę, by każdy i każda z Was wyszedł z naszego teatru zrelaksowany, poruszony, a jednocześnie…  pokrzepiony.

Do zobaczenia

Krzysztof Wawrzyniak, kierownik artystyczny festiwalu
OFF-Północna

BILETY

Uwaga! Bilety na przełożoną premierę spektaklu „Preludia” podlegają zwrotowi. Bilety na koncert premierowy 2 kwietnia, w cenie 40-50 złotych kupić można online lub w kasie teatru.

 

Bilety na pozostałe spektakle – 25 złotych.

Karnet na spektakle na głównej scenie (w tym na premierowy spektakl „Preludia”) można kupić za jedyne 160 złotych.

 

Z zakupem karnetu, bilety na spektakle na scenie kameralnej będą dostępne w cenie 20 złotych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *