OFF Północna 2022 ogłasza program

Spektakle, koncerty i recitale, a nawet literacki stand-up – na program tegorocznej edycji festiwalu OFF-Północna złoży się kilkanaście pozycji. Nie zabraknie festiwalowej premiery i tytułów, które zdążyły już wzbudzić emocje publiczności, jak krakowska „Kora.boska”, „Bronisław Piłsudski was here. Musical na wałki” Fundacji Pomysłodalnia czy monodram Anety Todorczuk zbudowany wokół piosenek Sinead O’Connor. Festiwal potrwa od 2 do 10 kwietnia, a dziś rozpoczyna się sprzedaż biletów.
Program tegorocznej edycji Festiwalu wpisuje się w hasło, które przyświeca Teatrowi Muzycznemu w Łodzi
u progu trzeciego roku pandemii. Jest to cytat z listów Sławomira Mrożka: „Teatr jest praniem sumienia”.
– Chcemy, by prezentowane przez nas spektakle wzbudzały głęboką refleksję. W tym roku towarzyszy nam podwójna trema. Nie tylko gościmy wspaniałych artystów, ale sami wystawiamy się na ocenę publiczności – mówi Krzysztof Wawrzyniak, kierownik artystyczny i pomysłodawca Festiwalu OFF-Północna – już pierwszego dnia Festiwalu zapraszamy na premierowe „Preludia”.
Festiwal 2 kwietnia o godzinie 19.00 na głównej scenie rozpocznie się występem pn. Piosenki na czas niepokoju.
Drugiego dnia na widzów czekają aż dwa tytuły – „Absolutnie. Bończyk śpiewa Młynarskiego” i „20 lexusów na czwartek”. Recital Jacka Bończyka rozpocznie się o godzinie 17.00 na scenie kameralnej. Aktor przygotował recital, na który złożą się autorskie piosenki jego mistrza, znane i lubiane przez kilka pokoleń Polaków, m.in. „Absolutnie“, „Bynajmniej“, „Nie ma jak u mamy“, „Ogrzej mnie“, „Jeszcze w zielone gramy“ czy „Jesteśmy na wczasach“.
Ci, którzy zdecydują się przyjść na godzinę 19.00 będą mogli spotkać się z Coach Elą podczas „20 leksusów na czwartek” stołecznego warszawskiego Teatru Potem-O-Tem. Bohaterowie sztuki są uzależnieni od pracy, od robienia selfie i relacjonowania swojego życia w Internecie, od zdrowego żywienia i siłowni, od seksu
i pornografii. Podczas autorskiej sesji musical therapy odkryją przed widzami swoje problemy, a właściwie wyśpiewają je i wytańczą.
Festiwalowa środa należeć będzie do Karoliny Merdy i Krzysztofa Wojciechowskiego. Ich brawurowy spektakl muzyczny „Bronisław Piłsudski was here. Musical na wałki” w reżyserii Piotra Wyszomirskiego to wzruszająca podróż dookoła świata w poszukiwaniu miłości i ojczyzny. Dwoje aktorów, odgrywając różne postacie, przedstawi fragmenty z życia Bronisia ze szczególnym uwzględnieniem jego pobytu wśród Ajnów.
Z wielu kompozycji muzycznych szczególną uwagę zwracają utwory inspirowane oryginalnymi i przetworzonymi zapisami Piłsudskiego, które wykonał wraz z polskim pisarzem i podróżnikiem Wacławem Kajetanem Sieroszewskim na wyspie Hokkaido. Polscy badacze użyli wówczas najnowocześniejszego fonogramu Thomasa Edisona, za pomocą którego nagrali na woskowych wałkach około 100 rozmów i śpiewów ludności tubylczej.
Dzień później (7 kwietnia) organizatorzy festiwalu zabiorą publiczność do „Wesołego miasteczka”, w którym królują teksty Agnieszki Osieckiej. Spektakl w reżyserii André Hübnera-Ochodlo z Teatru im. Adama Mickiewicza w Częstochowie rozpocznie się o godzinie 18.30 na głównej scenie Teatru Muzycznego.
Wstrząsającą historię czterdziestoletniej kobiety, która wbrew wszystkiemu poszukuje własnej wartości
i z nadludzką determinacją próbuje ocalić resztki godności 8 kwietnia o godzinie 18.30 zaprezentuje Aneta Todorczuk w monodramie „Kobieta, która wpadała na drzwi”. Będzie to przejmujący spektakl zbudowany wokół piosenek Sinead O’Connor.
W przedostatni dzień festiwalu w programie znalazła się propozycja dla fanów stand-upu. W ramach „Stand-up według Kmity” na scenie wystąpią Piotrek Plewa, który w swoim programie opowie o dziwnym losie komika i Olek Talkowski, który w brawurowej, obficie podlanej absurdami opowieści oprowadzi publiczność po swojej dzielni, dzieląc się refleksjami o świecie i… babeczkach. Również w sobotę, 9 kwietnia, na scenie głównej, Katarzyna Chlebny w głośnym już spektaklu „Kora.boska”, gdzie wciela się w postać Olgi Jackowskiej. Spektakl jest opowieścią o kobiecie, artystce, córce i matce, o Polsce, religii, systemie i chorobie. To baśniowa historia o miłości, tęsknocie, niemocy i żalu.
Szóstą edycję Festiwalu zakończy tradycyjnie już gala wręczenia Jonaszka zwycięzcy Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty oraz występ laureatów konkursu, po którym widzowie będą mogli posłuchać zeszłorocznych laureatów w lirycznym koncercie „Intymnie”. Na ten wyjątkowy i osobisty recital małżeńskiego duetu Lenda/Kozub, poza ich autorskimi utworami w akustycznych aranżacjach, składają się także kompozycje, które muzycy, w wyjątkowych wersjach, wykonają tylko podczas tego szczególnego wieczoru i trasy „Intymnie”. Pojawią się m.in. utwory z dorobku Agnieszki Osieckiej czy
Przemysława Gintrowskiego.
Bilety na Festiwal OFF-Północna za pośrednictwem strony internetowej, a także w kasie Teatru Muzycznego w Łodzi kupować można od dziś.
– Szczegółowy program imprez towarzyszących, w tym przede wszystkim edukacyjnych, poznamy na początku marca, ale już teraz możemy zdradzić, że nasze działania, m.in. tradycyjny panel dyskusyjny, będą skupiały się na roli teatru w oswajaniu inności, a wybrane warsztaty ukierunkowane będą na podnoszenie samoakceptacji. Teatr jest bowiem miejscem otwartym na każdego, tolerancyjnym i rozwijającym – zapowiada Grażyna Posmykiewicz, dyrektor Teatru Muzycznego.
Karnet na przedstawienia na głównej scenie (w tym na premierowy spektakl „Preludia”) można kupić za jedyne 160 złotych. Po zakupieniu karnetu bilety na spektakle na scenie kameralnej będą dostępne w cenie 20 złotych.
2.04.2022 sobota
g. 12.30 OPOWIEŚCI PEŁNE MOCY, CZYLI MAM ZNACZENIE I NIE ZAWAHAM SIĘ GO UŻYĆ
Warsztaty arteterapeutyczne prowadzone przez Martę Szostak
scena kameralna
g. 19.00 – PREMIERA: PIOSENKI NA CZAS NIEPOKOJU
Koncert Teatru Muzycznego w Łodzi
scena główna
3.04.2022 niedziela
g. 16.00 – ABSOLUTNIE, BOŃCZYK ŚPIEWA MŁYNARSKIEGO
Recital Jacka Bończyka
scena kameralna
g. 19.00 – 20 LEXUSÓW NA CZWARTEK
Teatr Potem-O-Tem, Warszawa
scena główna
Kup bilet >>>
4.04.2022 poniedziałek
g. 17.00 PO CO… TEATR RÓWNOŚCIOWY?
Panel dyskusyjny
scena główna
6.04.2022 środa
g. 17.30 ANTRAKT
Wernisaż wystawy
foyer
g. 18.30 – BRONISŁAW PIŁSUDSKI WAS HERE. MUSICAL NA WAŁKI
Fundacja Pomysłodalnia, Rumia
scena główna
7.04.2022 czwartek
g. 18.30 – WESOŁE MIASTECZKO
Teatr im. Adama Mickiewicza, Częstochowa
scena główna
8.04.2022 piątek
g. 18.30 – KOBIETA, KTÓRA WPADAŁA NA DRZWI
Monodram Anety Todorczuk
scena główna
9.04.2022 sobota
Warsztaty: Joanna Nygard i Szymon Nygard
12:30 – 14:30, grupa wiekowa: 9-11 lat, 12-14 lat
14:45 – 16:45, grupa wiekowa 15+
Park Helenów
g. 17.00 – STAND-UP WEDŁUG KMITY
występ Piotrka Plewy i Olka Talkowskiego
scena kameralna
g. 19.00 – KORA.BOSKA
Teatr Nowy Proxima, Kraków
scena główna
10.04.2022 niedziela
GALA FINAŁOWA
g. 17.00 – Część pierwsza: Werdykt jury i występ laureatów
IV Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty
g. 18.30 – Część druga: INTYMNIE
koncert zespołu LENDA/KOZUB
scena główna
TEATR JEST PRANIEM SUMIENIA
Mottem tegorocznej edycji festiwalu OFF-Północna, podobnie jak całej działalności Teatru Muzycznego w Łodzi w obecnym sezonie artystycznym, jest cytat z „Listów” Sławomira Mrożka: „Teatr jest praniem sumienia”. Kiedy analizowałem ostateczną wersję programu festiwalu, nasunęło mi się również sformułowanie „Teatr jest terapią dla duszy”, z przekazem Mrożka komplementarne. Wprost albo pośrednio wszystkie zaplanowane przedstawienia i koncerty odnoszą się przecież nie tylko do otaczającej nas rzeczywistości, ale także proponują jedne, a ostrzegają przed innymi sposobami radzenia sobie z nią.
Postać na scenie często przekazuje treści, z którymi się utożsamiamy, a na wyrażenie których sami nigdy byśmy się nie zdobyli; czyni wyznania, które – choć prawdziwe – byłyby trudne do przyjęcia nie tylko dla otoczenia, ale i dla nas samych. W czasach chaosu informacyjnego trudno jest się zorientować, kto ma rację, a kto jej nie ma, co jest normą, a co od niej odbiega. A wydawać by się mogło, że aksjomaty są niepodważalne.
Zgodnie z przyświecającą mi zawsze myślą, że teatr powinien najpierw relaksować, pozwalając zapomnieć o problemach dnia codziennego, a potem zachęcić jednak do refleksji – i tych ogólnych, i tych osobistych – życzę, by każdy i każda z Was wyszedł z naszego teatru zrelaksowany, poruszony, a jednocześnie… pokrzepiony.
Do zobaczenia
Krzysztof Wawrzyniak, kierownik artystyczny festiwalu
OFF-Północna
BILETY
Uwaga! Bilety na przełożoną premierę spektaklu „Preludia” podlegają zwrotowi. Bilety na koncert premierowy 2 kwietnia, w cenie 40-50 złotych kupić można online lub w kasie teatru.
Bilety na pozostałe spektakle – 25 złotych.
Karnet na spektakle na głównej scenie (w tym na premierowy spektakl „Preludia”) można kupić za jedyne 160 złotych.
Z zakupem karnetu, bilety na spektakle na scenie kameralnej będą dostępne w cenie 20 złotych.