„Fortepiany Wolności” to dziesięć muzycznych zdarzeń publicznych na stulecie odzyskania niepodległości. Dziesięciu świetnych pianistów, dziesięciu wybitnych kompozytorów i dokładnie dziesięć okazji, aby posłuchać najlepszej polskiej muzyki fortepianowej ostatniego stulecia w przestrzeni publicznej w Łodzi. Projekt jest sfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu wieloletniego Niepodległa na lata 2017 – 2021. Partnerem projektu jest Łódzkie Centrum Wydarzeń.

„Fortepian Wolności” to jednak coś więcej niż publiczne koncerty z udziałem mistrzów klawiatury: Rozali Kręc, Władysława Komendarka czy Zygmunta Krauze.. To także podróż przez tyleż trudne, co ciekawe dzieje polskiej kultury ostatnich dziesięciu dekad zaklęte w partyturach wielkich kompozytorskich osobowości.

Usłyszymy zatem mazurki Szymanowskiego, czyli próbę pogodzenia tradycji narodowej z modernistycznymi aspiracjami odrodzonej Polski. Poznamy wielowymiarową osobowość słynnego Łodzianina Aleksandra Tansmana, w której inspiracje tradycją diaspory żydowskiej mieszają się z fascynacją rodzącym się właśnie amerykańskim jazzem. Przejrzystość i lekkość wczesnej muzyki Lutosławskiego cudownie uzupełni się z dziką ekspresją utworów Serockiego, a ludyczne eksperymenty brzmieniowe Krauzego – z mrocznym minimalizmem Sikorskiego. U Głowickiej klasyczny fortepian spotka się z posttechnową elektroniką, a Władsław Komendarek – legenda muzyki elektronicznej, zagra własne kompozycje, odarte z przemyślnej technologii.

Twórczą drogę Kuby Sokołowskiego przez lata określała historia nowoczesnego fortepianu jazzowego, zgłębiana i rozwijana w brooklyńkim konserwatorium School for Improvisational Music. Na mistrza wybrał sobie Szabolcsa Esztenyi, wybitnego outsidera awangardowej sceny polskiej i węgierskiej. Tenże, poczciwy instrument Chopina, zamieniał w monumentalny dzwon, egzotyczny zestaw perkusyjny albo akustyczny syntezator.

Małgorzata Walentynowicz to nie tylko jedna z najzdolniejszych, ale też najbardziej radykalnych estetycznie oraz społecznie polskich pianistek. W słynnym już projekcie „Serie Rose” badała świat kobiecej erotyki, między innymi imitując orgazm przy pomocy samplera. Femnistyczne wątki pojawiają się również często w twórczości kompozytorki Katarzyny Głowickiej, autorki oper o Jackie Kennedy oraz o świetlanej matriarchalnej przyszłości ziemi.

Muzyczna droga Zymunta Krauzego – jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów polskich – rozpoczęła się właśnie do fortepianu. I choć wciąż chętnie grywa on Chopina, trudno podjerzewać, by francusko-mazowiecki melancholik był jego najważniejszym mistrzem. Zygmunt Krauze gra jednak na fortepianie przy pomocy kamieni, ośmiu rąk oraz rękawic bokserskich. Lubi go też rozstrajać i traktować niczym rekwizyt tetaralny. W tym szaleństwie jest metoda.

To ledwie troje z pianistów, jakich łącznie dziesięciu pojawi się w przestrzeni publicznej Łodzi. Okazja, jaką jest stulecie odzyskania niepodległości to doskonały pretekst, by bezprecedensowe młodzieńcze pomysły połączyły się z tradycją, czy wręcz klasyką. Mamy nadzieję, że projekt „Fortepiany Wolności” i prezentowane w ramach wydarzenia, wywodzące się z polskiej tradycji kompozycje, będą źródłem dumy i inspiracją do dalszych działań, nie tylko na niwie artystycznej.

„Fortepiany Wolności” będą miały swoją premierę 1 września (sobota) o godz. 16.00. W pasażu Józewskiego przy Kuferku Reymonta (Piotrkowska 137) Maciej Tubis zagra kompozycje Aleksandra Tansmanna. Druga odsłona projektu odbędzie się dzień później, 2 września (niedziela), również o godz. 16.00, w tym samym miejscu, Adam Kośmieja wykona utwory Kazimierza Serockiego.

Poszukiwania polskich kompozytorów przybierały w ostatnich stu latach bardzo różne formy: czysto dźwiękowe, ale też konceptualne czy polityczne, a także technologiczne. Zawsze jednak stanowiły wyraz – immanentnego polskiej kulturze nowoczesnej – wolnościowego ducha.

Główną ideą projektu „Fortepiany Wolności”, jest nie tylko dostarczenie odbiorcom niezwykłych, muzycznych wrażeń, ale przede wszystkim, poprzez artystyczną podróż w czasie, odkrycie niezwykłych kart historii państwa polskiego oraz zaangażowanie szerokiej publiczności we wspólne świętowanie niepodległości. Muzyka staje się pretekstem do refleksji nad sprawami najważniejszymi: wolnością i narodową tożsamością.

Projekt „Fortepiany Wolności” jest wydarzeniem towarzyszącym Festiwalowi Soundedit. Jubileuszowo, dziesiąta edycja rozpocznie się 25 października 2018 r. w Klubie Wytwórnia (ul. Łąkowa 29). Wystąpią The Orb oraz Orbital. Natomiast 26 października (piątek) zagrają: zimnofalowa legenda The Opposition oraz kultowo-klubowa Morcheeba. 27 października (sobota) wystąpią: Mery Spolsky, Nosowska + Smolik i Giorgio Moroder. Tego samego dnia odbędzie się uroczysta Gala wręczenia nagrody „Człowieka ze Złotym Uchem”.

I Am The Sound! – jestem brzmieniem. Jestem dźwiękiem. Jestem muzyką. Zapraszamy na 10. edycję Soundedit, zapraszamy do Łodzi! Zapraszamy na „Fortepiany Wolności”.

Zdjęcia: mat. pras. Fortepiany Wolności

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
przestrzen
Łodzian czeka nowy plenerowy festiwal muzyczny
1805
Brooks Was Here, Tsrod i Skinny Girls w Stereo Krogs
Smolasty w Teatrze Club

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*