ldzalternatywaFabryka Sztuki w Łodzi zaprasza do Art_Inkubatora na kolejną odsłonę LDZ Alternatywy. W tym roku czeka na nas pięć koncertów, w kolejne czwartki sierpnia. Wstęp jest bezpłatny.

Na scenie pojawią się: Mitch & Mitch & Kassin, Lost Education, Odpoczno, T’ien Lai i Berjozkele.

3 sierpnia – Mitch & Mitch & Kassin
Mitch & Mitch nie przebiją swojej legendy. Po 15 latach grania mają na koncie ponad 5 płyt długogrających nagranych w duecie, kwintecie, oktecie, nonecie, tentecie, a nawet jako orkiestra i chór. Współpracowali z tuzami scen krajowych i zagranicznych, grali wszędzie, zrobili wszystko. Występowali w miejscach mieszczących 10, 100, 1000 i 10000 osób, wszędzie pozostawiając publiczność w stanie skupienia i/lub radości.

W roku 2016 postanowili zrealizować jeden z trzech tysięcy dwustu dwu-nastu zaległych planów, czyli udać się do jednej z podświadomych ojczyzn – Brazylii. Tam spotkali się producentem i muzykiem Kassinem, znanym z projektu +2, współtworzącym Orquestra Imperial, a oprócz te-go współpracującym z gwiazdami brazylijskimi (Gal Costa, Marcos Valle) i zagranicznymi (Giles Peterson, Mitch & Mitch). Efektem ich spotkania była płyta “Visitantes Nordestinos”, której najjaśniejsze momenty włączyli do swojego regularnego repertuaru. Przyszłość Mitch & Mitch zapisana jest w gwiazdach, warto więc uczęszczać do wszelkich planetariów, by być na bieżąco.

10 sierpnia – Lost Education
Lost Education czyli duet SzaZa we współpracy z wokalistką Hanną Piosik. Powołali do życia nowy muzyczny byt, w którym podejmują wątek twórczości Williama S. Burroughsa, a w szczególności jego ostatniej książki My Education: A Book of Dreams (1995). Teksty tego wybitnego pisarza i poety, który obok Allena Ginsberga i Jacka Kerouaca był głównym przedstawicielem ruchu Beat Generation – stały się dla artystów najlepszą możliwą osnową poszukiwań. Weszli w to i znaleźli, a w zasadzie znaleźli jeszcze zanim weszli. Muzyka Szamburskiego i Zakrockiego wsparta głównie na brzmieniu przetworzonych klarnetów, altówki, mbiry oraz moogów i zapętleń daje dobrą, lepką podstawę dla wokalu zjawiskowej Hanny Piosik, która swobodnie interpretuje i żongluje senną prozą Burroughsa. Wiosną 2017 zespół wydał debiutancki album “Book of Dreams” nakładem oficyny Lado ABC.

17 sierpnia – Odpoczno
Zespół powstał w 2014 roku, złożony jest z doświadczonych łódzkich muzyków, którzy na co dzień zajmują się różnymi gatunkami: od muzyki improwizowanej, poprzez alternatywną scenę rockową aż po polską muzykę tradycyjną. Wspólnym mianownikiem dla członków zespołu okazała się muzyka z regionu opoczyńskiego. Starając się zachować jak najbardziej surowe i oryginalne brzmienie, a zarazem dotrzeć do własnych muzycznych korzeni, grupa chce łączyć współczesną improwizację z żywiołowością wiejskiego grania. Laureaci Konkursu Muzyki Folkowej Polskiego Radia “Nowa Tradycja” 2015.

Joanna Gancarczyk – śpiew, basy
Marcin Lorenc – skrzypce
Marek Kądziela – gitara
Piotr Gwadera – dżaz

24 sierpnia – T’ien Lai
T’ien Lai to marka papierosów palonych przez głównego bohatera powieści Philipa K. Dicka – w wolnym tłumaczeniu z języka japońskiego znaczy „niebiańska muzyka”.

T’ien Lai to masy pogłosów, szumów radiowych i lawiny dronów, gęsty rytm i duszny trans. T’ien Lai powstał w 2012 r. z inicjatywy Łukasza Jędrzejczaka (Alameda 5, Duży Jack) i Kuby Ziołka (Stara Rzeka, Innercity Ensemble) jako wynik poszukiwań nowych formuł medytacyjnej muzyki elektronicznej i elektro-akustycznej. Debiutancki album “Da’at” wydany przez Monotype Records w 2013 charakteryzował się brzmieniem starych PRL-owskich radioodbiorników Śnieżka przetworzonych przez efekty gitarowe i nałożonych na pętle syntezatorowe. Zwieńczeniem tych przygód były dobrze przyjęte koncerty na festiwalu Unsound w Krakowie (2012) i Strefie Monotype w Warszawie (2014).

Duet nagrał drugi album “RHTHM”, który wydany został na jesieni 2015 roku. Krążek stanowił podsumowanie zabaw z muzyką pulsacyjną i eksplorowanie różnych wymiarów rytmu. Od początku 2015 roku T’ien Lai gra już jako kwartet. Do składu dołączyli Rafał Kołacki (Hati, Innercity Ensemble, Mammoth Ulthana) oraz Mikołaj Zieliński (Alameda 3, Alameda 5, Rara) na afrykańskich instrumentach perkusyjnych i perkusjonaliach. Jędrzejczak i Ziołek wrócili do dźwięków czysto syntetycznych, które są na żywo kontrastowane z organicznym brzmieniem instrumentów perkusyjnych. Efektem jest muzyka rozpięta między quasi-szamańskimi transami, surową niemalże industrialną rytmiczną elektroniką, aż po pastisze współczesnej muzyki techno. Kwartet gra i improwizuje na żywo bez komputerów.

W 2018 roku ukaże się trzecie wydawnictwo kwartetu, które będzie zapisem etapu, który zespół realizował w latach 2015-2017. W ramach albumu ukaże się także premierowy zbiór nagrań zrealizowany z wokalistą.

31 sierpnia – Berjozkele
Berjozkele to projekt muzyczny reinterpretujący w nowoczesny sposób tradycyjne i przedwojenne piosenki w jidysz. Pierwszy album “Berjozkele – kołysanki i pieśni wieczorne jidysz” ukazał się w grudniu 2014 nakładem Żydowski Instytut Historyczny.

Jest to zbiór utworów nastrojem i tematyką związanych z nocą, ciszą, snem. Wiele z nich było popularnych w Polsce i na Kresach Wschodnich na początku XX wieku i w okresie międzywojennym, należały do repertuaru znanych artystów tamtego okresu; inne z kolei to utwory u nas nieznane lub zapomniane. Bardzo ważną płaszczyzną tych kompozycji są teksty, czasem anonimowe, tradycyjne, często autorstwa poetów jidysz. Są świadectwem talentu przedwojennych twórców i bogactwa kultury jidysz. Wokalistka, pod okiem jidyszystki Anny Rozenfeld, dokonała starań by jak najpełniej odtworzyć to bogactwo, z ogromną dbałością o brzmienie języka i interpretację.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
10
Kapela Hanki Wójciak w Przechowalni
peja
Rychu Peja Solo w Bedroomie
sonwrite17
Songwriter Łódź Festiwal 2017 – informacje

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*