zaklodz17 października rozpocznie się kilkudniowy Żak Festiwal. To kolejna odsłona imprezy, którą Łódź i łodzianie witają przybyłą do naszego miasta brać studencką.

Podobnie jak w poprzednich latach Żak Festiwal to koncerty, imprezy jak i pokazy filmowe. Muzycznymi gwiazdami imprezy będą Plum, Cool Kids Of Death, Lipali, Wolfgang In A Truck, Microexpressions, We Call It A Sound, Sugartown Cabaret, Desdemona oraz wielu innych.

Wydarzeniom patronuje prorektor ds. studenckich Politechniki Łódzkiej – prof. Wojciech Wolf. Patronem medialnym jest Plaster Łódzki.

PROGRAM FESTIWALU:

PLUM – ODWOŁANE
17.10 / 21.30 / MS CAFE / PLUM / WSTĘP WOLNY
(http://www.facebook.com/event.php?eid=128698410505238)

Plum to poznańskie trio, grające w składzie: Marcin Piekoszewski (bas, wokal), Adam Nastawski (perkusja) i Rafał Piekoszewski (gitara, wokal). Są obecni na scenie od roku 1999 i proponują noise rock, z licznymi odwołaniami do klasyków tego gatunku, jak np. Jesus Lizard czy Shellac. Muzycy Plum znani są również z takich grup jak Kristen, Houdini czy Woody Alien. Poznaniacy mają na koncie 3 albumy i 2 EPki. Ich najnowszy krążek nosi tytuł “Hoax” i ukaże się w listopadzie.

SYNTH-DARK-GOTH-ELECTRO PARTY
22.10 / 22:00 /IMPROWIZACJA / SDGE VOL. 56: DESDEMONA, CO.IN, MONOLIGHT, SYNCHROPATH / 10 ZŁ
(http://www.last.fm/event/1631279+DESDEMONA)

SDGE (synth-dark-goth-electro party) to cykl imprez z długim stażem w Łodzi, pierwsze edycje sięgają roku 2004, 22 października odbędzie się 56 już edycja uświetniona koncertami grup Desdemona, Co.In, Monolight, Synchropath w ramach trasy koncertowej Desdemony i zaproszonych projektów.

ETIUDY FILMOWE
24.10 / 18:00 / SALA WIDOWISKOWA P.Ł. / WIECZÓR FILMOWY PWSFTViT / WSTĘP WOLNY
Najlepsze etiudy PWSFTiTv z ostatnich 5 lat, a także film niespodzianka z lat 30.

GOOD WARNING VOL. 2
27.10 / 20:00 / IMPROWIZACJA / GOOD WARNING VOL. 2.: SUGARTOWN CABARET, SLEEPING IN GETHSEMANE / 10 ZŁ
(http://www.facebook.com/event.php?eid=100310323367492)

OCTOBERFEST
29.10 / 18:00 / DEKOMPRESJA / OCTOBERFEST: LIPALI, COOL KIDS OF DEATH, YELLOW SPOTS / 40 – 45 ZŁ
(http://www.last.fm/event/1639582+Octoberfest)

LIPALI: Zespół Lipali powstał w 2000 roku z inicjatywy gitarzysty i wokalisty Tomasza Lipnickiego, po rozwiązaniu grupy Illusion w roku 1999. Początkowo Lipali była solowym projektem Lipnickiego, który nagrał debiutancki album Li-pa-li w 2000 roku z udziałem muzyków sesyjnych. W nagraniach wzięli udział m.in. klawiszowiec Cezary Morawski i gitarzysta Tymon Tymański.

W 2003 roku na zaproszenie Lipnickiego, dołączyli perkusista Łukasz Jeleniewski i basista Adrian Kulik z którymi rozpoczął występy jako grupa muzyczna. 27 września 2004 roku nakładem Pomaton EMI ukazał się album pt. Pi. Album został zrealizowany w warszawskim studiu Elektra, we współpracy z producentem Adamem Toczko. 25 czerwca 2007 roku nakładem Frontmusic ukazał się trzeci album Lipali pt. Bloo. Album był promowany singlem pt. Sen o lepszym dniu.

27 marca 2009 roku nakładem wytwórni muzycznej Lemon Records ukazał się czwarty album grupy pt. Trio. Na albumie ukazała się m.in. interpretacji utworu “Biała flaga” z repertuaru grupy Republika.

 
COOL KIDS OF DEATH: Łódzki zespół post-punkowy Cool Kids of Death powstał w roku 2001. Swoją nazwę zaczerpnął z tytułu piosenki brytyjskiego zespołu Saint Etienne. Tworzą go: Krzysztof Ostrowski (wokal), Jakub Wandachowicz (gitara basowa), Marcin Kowalski (gitara), Jacek Fras (perkusja), Kamil Łazikowski (klawisze, programowanie) i Wojciech Michalec (gitara).

W roku 2002 ukazała się debiutancka płyta Cool Kids of Death, zatytułowana “Cool Kids of Death”, wydana przez BMG. Album został doskonale przyjęty przez krytykę i słuchaczy, a CKOD okrzyknięci zostali “najbardziej buntowniczą grupą na polskiej scenie muzycznej”. Otrzymali nagrodę na festiwalu Yach Films, dwie nominacje do Fryderyków, nakręcili cztery teledyski i zagrali ponad 50 koncertów.

Druga płyta, “Cool Kids of Death 2”, ukazała się rok później. Po wydaniu dwóch krążków na rynku krajowym, zespół postanowił spróbować swoich sił na zachodzie Europy. Pierwotnie anglojęzyczna płyta “C.K.O.D.” ukazała się w listopadzie 2004 roku na rynku niemieckim, a później również w innych krajach. Album zawierał kompilację utworów z “C.K.O.D.” i “C.K.O.D.2” oraz jedną nową piosenkę.

W roku 2006 ukazała się trzecia studyjna płyta formacji – “2006”. Album postanowiono nagrać w stu procentach na żywo, bez udziału komputerowych loopów i z minimalną ilością syntetycznych brzmień. We wrześniu 2005 zespół wyjechał do Hamburga, by tam, w studio Electric Avenue nagrać i wyprodukować cały materiał. Powstało 13 kompozycji, przywodzących na myśl dokonania The Cure, Gang of Four czy Joy Division. Płytę promował singiel “Spaliny”.

W kwietniu 2008 roku ukazał się kolejny longplay “Afterparty”, będący równocześnie pierwszym po rozstaniu formacji z wytwórnią płytową. Nagrano go w dwóch domowych studiach. Singlem promującym wybrano utwór “Nagle zapomnieć wszystko”. W tym samym roku ukazała się winylowa płyta, w limitowanej serii 500 egzemplarzy, zawierająca remiksy z “Afterparty”.

29.10 / 19:00 / BAGDAD CAFE / WOLFGAN IN A TRUCK, WE CALL IT A SOUND, MICROEXPRESSIONS / WSTĘP WOLNY

Studenckie Radio „ŻAK” Politechniki Łódzkiej chcąc poświadczyć o wyjątkowo dobrej kondycji polskiej sceny niezależnej zaprosiło Wolfgang in a Truck, We Call It a Sound i Microexpressions na wspólny koncert do Bagdad Cafe. Autorzy trzech ważnych tegorocznych premier spotkają się na jednej scenie w ramach ŻAK Festiwalu 2010 już 29 października.

Inspiracje muzyczne, do jakich się przyznają i porównania, z jakimi się spotykają w recenzjach zebrane w jednym miejscu i czasie na festiwalu wszechczasów zgromadziłyby prawdopodobnie całe zastępy publiczności, których nie pomieściłyby największe i najbardziej prestiżowe przestrzenie koncertowe. A że z reguły na ogromnych festiwalach przewagę mają wysocy, silni, bezwzględni i fanatyczni, to „ŻAK” zdecydował się postawić na bardziej kameralny klimat i bliższy kontakt z publicznością. Aby pokazać również, że niemożliwe jest możliwe, postanawiamy skondensować oczekiwania wszystkich fanów począwszy od zwolenników ambitnego popu, przez post-punk, ambient, a na tanecznej elektronice skończywszy przy pomocy zsynchronizowanej mocy trzech zespołów z Łodzi, Wolsztyna i Jeleniej Góry.

Jako pierwsi swoje karty odkryli w tym roku Microexpressions znakomicie przyjętym materiałem z połowy marca, którego większość została nagrana w niewielkiej, drewnianej chatce w Górach Izerskich w grudniu 2009. Deep Snow EP to 5-utworowy mini-album wypełniony bardzo aktualnymi trendami w muzyce niezależnej, który szybko dostrzegły i doceniły niezależne portale muzyczne, m.in. Uwolnij Muzykę, Porcys, Screenagers i We Are From Poland. Dobra prasa zaowocowała wzmożoną aktywnością koncertową, także poza granicami kraju oraz występami live na antenach polskich rozgłośni.

W dalszej kolejności na horyzoncie pojawił się pełnowymiarowy debiut najmłodszego ze składów tegorocznego festiwalu – formacji We Call It a Sound. Zwycięzcy ubiegłorocznego konkursu Coke Live Fresh Noise nakładem Ampersand Records wydali w kwietniu album Animated, który łączy echa indie-soul-popu spod znaku Hot Chip i jazzujących songów Talk Talk, swobodne podejście do rockowej formy ze szkoły zarówno The Police jak i The Sea And Cake, ale też nastrojową emotronikę i liryczne brzmienia spod znaku 4AD. Aż trudno uwierzyć, że tak dojrzałą płytę nagrali muzycy, którzy nie skończyli jeszcze 20 lat!

Wolfgang in a Truck EP z końca maja to z kolei pierwszy oficjalnie wydany owoc współpracy piątki przyjaciół z Łodzi. 4-utworowy materiał wydany nakładem młodej oficyny Cindie podsumowuje drogę zespołu od niezobowiązującego artystycznego wyżywania się kilku znajomych do w pełni świadomego muzycznie zespołu z własnym brzmieniem. Łodzianie zamiast ścian gitarowych delayów preferują dopełnianie przestrzeni gitarowo-basowo-perkusyjnej instrumentami takimi jak Fender Rhodes, Novation, wokoderami, saksofonem i przeszkadzajkami, a proste przeboje z rytmem disco przegrywają u nich z harmonicznym wyrafinowaniem Stereolab oraz basową, taneczną motoryką nowojorskich post-punkowców początku lat osiemdziesiątych i psychodeliczną lekkością.

MACHINERIES FEST 1
29.10 / 22:00 /JAZZGA / MACHINERIES FEST: DUSK WATCH, WIELORYB, C. H. DISTRICT, WIKTOR SKOK, SELEKTRONIK / 13 ZŁ (lub 20 zł za 2 dni)
(http://www.last.fm/festival/1643708+MACHINERIES+FEST)

MACHINERIES FEST 2

30.10 / 22:00 / JAZZGA / MACHINERIES FEST: EGOIST, REACTOR7X, CONTROLLED COLLAPSE, Sub_h, No.107 / 13 ZŁ (lub 20 zł za 2 dni)
(http://www.last.fm/festival/1643708+MACHINERIES+FEST)

Zgodnie z zapowiedziami, do Łodzi przyjeżdżają największe polskie zespoły
nurtu industrial electronics. MACHINERIES FEST odbędzie się w Łódzkim
klubie JAZZGA (Piotrkowska 17) w dniach 29 i 30 października. Pierwszego
dnia zagrają: DUSK WATCH, WIELORYB oraz C.H. DISTRICT, a wspomagać ich będą swoimi setami Selektronik oraz Wiktor Skok. W sobotę na scenę wkroczą EGOIST, REACTOR7X oraz CONTROLLED COLLAPSE. Before/after party podzielą miedzy sobą sub_h oraz No.107. Te dwa wieczory przypomną, że Łódź to stolica Polskiego Industrialu. VISUALS: NVERSE

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
BRUNO_SCHULZ_-_Wyspa_cover
Bruno Schulz w DOMu
065aaa
Charles Gayle w Ciągotach i Tęsknotach
eleni-strona
Koncert Eleni w Teatrze Muzycznym

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*