Nadanie Kevinowi Kennerowi tytułu doctora honoris causa Akademii Muzycznej w Łodzi
fot.Dariusz Kulesza

W środę, 19 grudnia 2018 roku, światowej sławy pianista Kevin Kenner został uhonorowany tytułem doctora honoris causa Akademii Muzycznej w Łodzi. Podczas uroczystości podkreślał swoje związki z Chopinem i Polską, określając siebie jako „obywatela Ameryki i Wielkiej Brytanii z polskim sercem”.

Prof. Katarzyna Popowa-Zydroń, promotor doktoratu, swoją laudację zakończyła słowami: „Zasługi Kevina Kennera dla muzyki są wielkie i różnorakie. Ogromny już dorobek wciąż jest rozwijany i wzbogacany. Życzymy tego Doktorantowi z całego serca. Z wielką radością przyjęłam wiadomość o decyzji łódzkiej Akademii Muzycznej nadania tytułu doktora honoris causa dla Kevina Kennera. Ten wielki artysta stanie się tym samym częścią społeczności akademickiej, a w szerszym kontekście częścią środowiska muzycznego całej Polski”.

Uroczyste posiedzenie senatu uczelni odbyło się w Sali Koncertowej Akademii przy ulicy Żubardzkiej. Po odczytaniu laudacji i aktu promocyjnego przez promotor prof. Katarzynę Popową-Zydroń nastąpiło wręczenie dyplomu Profesorowi Kennerowi, przyjęte owacyjnie przez zgromadzoną na sali publiczność. Później w swoim wystąpieniu Kevin Kenner podkreślał wielokrotnie bliskie związki z Polską i jej muzyką. Mówił:

Poprzez wieloletnie zaangażowanie w muzykę Chopina i muzykę Polski, odkryłem Polskę w moim sercu. Pomimo, że urodziłem się w Ameryce i moi przodkowie pochodzą z Anglii, Szkocji i Walii, moja dusza została przebudzona, ukształtowana i przemieniona właśnie poprzez muzykę Chopina. Miliony melomanów na całym świecie poruszone zostały jego muzyką, utożsamiając się w ten sposób z polską duszą. Niektórzy z moich kolegów twierdzą, że tylko Polak może poprawnie grać mazurka. Mam nadzieję, że pewnego dnia uda mi się udowodnić, że istnieje wyjątek od tego twierdzenia, które moim zdaniem opiera się na błędnym założeniu. Moja własna zbuntowana amerykańskość nie chce zgodzić się z tezą, że miejsce urodzenia i biologia są warunkiem wstępnym do właściwego zrozumienia i wykonania polskiego tańca.

Swoje przemówienie artysta dopełnił zjawiskową interpretacją dwóch utworów – drugiej części z Sonaty fortepianowej es-moll Ignacego Jana Paderewskiego i Barcarolle Neda Rorema. Poprzez zestawienie utworów inspirowanych włoską sicilianą, skomponowanych przez Polaka w jego domu w Szwajcarii (Paderewski) i Amerykanina w Maroko kilka pokoleń później (Rorem), dowodził, że muzyka jest uniwersalnym językiem i łączy ludzi różnych narodowości. Na koniec Profesor Kenner deklarował:

Wierzę, że jest siła życiowa drzemiąca w dziełach wielkich kompozytorów. Oni mają nam wciąż tyle do powiedzenia i to jest moim powołaniem jako artysty – mówić ich głosem, aby zacierały się bariery czasu, które nas dzielą.

Kevin Kenner jest cenionym w świecie artystą i pedagogiem, jurorem prestiżowych konkursów. Jego kariera muzyczna nabrała rozpędu w 1990 roku. Mistrzostwo Kevina Kennera zyskało wówczas uznanie na całym świecie: zdobył drugą nagrodę (pierwszej nie przyznano) w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (wraz z nagrodami publiczności oraz za najlepsze wykonanie poloneza), został laureatem International Terrence Judd Award w Londynie, nagrodzono go także brązowym medalem i nagrodami specjalnymi w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Od 2015 roku pełni funkcję profesora wizytującego łódzkiej uczelni muzycznej. W tym czasie dwukrotnie występował w ramach AŻ Festiwalu (2015 i 2018), zagrał Recital Chopinowski (2017), cyklicznie prowadzi również seminaria dla studentów klas fortepianu.

Wśród swoich związków z Łodzią artysta wymienił również swój debiutancki koncert w Polsce, który zagrał w Filharmonii Łódzkiej, z jej orkiestrą pod batutą Pawła Przytockiego (1988) oraz osobę łódzkiego pianisty Artura Rubinsteina, którego zalicza do grona swoich artystycznych mentorów.

Finałem uroczystości był krótki koncert w wykonaniu młodego pianisty Cezarego Karwowskiego – studenta Akademii Muzycznej w Łodzi z klasy prof. Roberta Marata, uczestnika seminariów pianistycznych prowadzonych przez prof. Kevina Kennera w łódzkiej uczelni.

Kevin Kenner – amerykański pianista urodzony 19 maja 1963 roku w Coronado (Kalifornia). Od najmłodszych lat wykazywał zainteresowanie grą na fortepianie. Edukację pianistyczną rozpoczął pod kierunkiem Krzysztofa Brzuzy, który kilkunastoletniego artystę wysłał do Polski na przesłuchanie do prof. Ludwika Stefańskiego. Ten przygotował go do Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w 1980 roku, na którym Kevin Kenner jako najmłodszy uczestnik otrzymał wyróżnienie dla najbardziej obiecującego talentu. Przez kolejne lata kontynuował naukę u legendarnego pianisty Leona Fleishera w Peabody Conservatory of Music w Baltimore. Formalne studia zakończył w Hanowerze pod kierunkiem Karla-Heinza Kämmerlinga. W 1990 roku mistrzostwo Kevina Kennera zyskało uznanie na całym świecie, zdobył bowiem główną nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie (wraz z nagrodami: publiczności oraz za najlepsze wykonanie poloneza), został laureatem International Terrence Judd Award w Londynie, a także nagrodzono go brązowym medalem w Międzynarodowym Konkursie im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie (oraz nagrodą za najlepsze wykonanie utworu rosyjskiego). Wcześniej zdobył nagrody m.in. w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Van Cliburna (Fort Worth, 1989) oraz w Międzynarodowym Konkursie im. Giny Bachauer (Salt Lake City, 1988). Od 2000 roku wykładał w Royal College of Music, prowadząc jednocześnie kursy mistrzowskie w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Polsce.

Nadanie Kevinowi Kennerowi tytułu doctora honoris causa Akademii Muzycznej w Łodzi
fot.Dariusz Kulesza

Od 2016 roku jest profesorem Frost School of Music, będącej muzycznym wydziałem największego amerykańskiego niepublicznego Uniwersytetu w Miami na Florydzie, a także profesorem wizytującym Akademii Muzycznej w Łodzi. Kevin Kenner występował jako solista ze światowej klasy orkiestrami, m.in. Hallé Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Berlińską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Czech Philharmonic, Belgian Radio and Television Philharmonic, japońską NHK Symphony oraz z głównymi orkiestrami amerykańskimi z San Francisco, San Diego, Salt Lake City, Kansas City, New Jersey, Rochester, Baltimore, St. Paul i wieloma innymi. Współpracował z uznanymi dyrygentami, takimi jak Sir Charles Groves, Andrew Davis, Hans Vonk, Stanisław Skrowaczewski, Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Jiri Belohlavek czy Antoni Wit. Zapraszano go także do współpracy kameralnej z cenionymi kwartetami smyczkowymi, takimi jak Belcea, Tokyo, Endellion, Vogler i Panocha. Koncertował i nagrywał z zespołem Piazzoforte, wykonującym specjalne aranżacje Piazzolli, Chopina i Bacha. Obecnie współpracuje i nagrywa ze światowej sławy koreańską skrzypaczką Kyung Wha Chung. Jest również twórcą i dyrektorem artystycznym Ensemble XIX, wykonującego utwory koncertowe Chopina na dziewiętnastowiecznych instrumentach. Zasiadał w jury kilku najsłynniejszych międzynarodowych konkursów pianistycznych w Azji, Europie i USA, w 2010 roku pełnił funkcję jurora w XVI Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.

Nagrania Kevina Kennera obejmują dzieła Chopina, Ravela, Schumanna, Beethovena, Paderewskiego i Piazzolli. Te ostatnie zostały nagrodzone w 2006 roku „Fryderykiem” w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna. Z kolei płytę z utworami Chopina nagranymi dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina na fortepianie marki Pleyel z 1848 roku oceniono jako „znakomitą” i przyznano jej 5 gwiazdek we francuskim czasopiśmie „Diapason”.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
moderna
66. Sesja Musica Moderna
cantolodzensis
XVIII Łódzki Festiwal Chóralny Cantio Lodziensis
musica_moderna_70_plakat
70. Sesja Musica Moderna

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*