bach_plakat_maratonDo wspólnego świętowania 330. rocznicy urodzin Jana Sebastiana Bacha zapraszają Akademia Muzyczna w Łodzi i Filharmonia Łódzka. Program trzech koncertów zaplanowanych w ramach I Łódzkiego Maratonu Bachowskiego (6-10 marca) obejmuje dzieła Bacha, z których większość nigdy dotąd nie była prezentowana w Łodzi na instrumentach historycznych.

Jako wykonawcy koncertów I Łódzkiego Maratonu Bachowskiego staną obok siebie pedagodzy i studenci Akademii Muzycznej w Łodzi, którzy na co dzień zgłębiają tajniki interpretacji muzyki dawnej. Dwukrotnie wystąpi studencka Orkiestra Barokowa działająca w łódzkiej Akademii.

Na otwarcie Maratonu Bachowskiego, w piątek 6 marca zabrzmi mistrzowski cykl „Musikalisches Opfer” („Muzyczna ofiara”) w wykonaniu pedagogów Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej łódzkiej Akademii. Będzie to wyjątkowa okazja, aby w Łodzi usłyszeć cały ten cykl wykonany na żywo od pierwszej do ostatniej nuty! Kunsztowne kanony, ricercary, fuga i sonata, które tworzą „Musikalisches Opfer”, będą mienić się brzmieniami dawnych instrumentów: barokowych skrzypiec i wiolonczeli, fletów, violi da gamba i klawesynu. Wystąpią: Judyta Tupczyńska i Kornelia Korecka (skrzypce barokowe), Magdalena Pilch (flet traverso), Marek Nahajowski (flet podłużny), Justyna Krusz (viola da gamba), Jakub Kościukiewicz (wiolonczela barokowa), Ewa Mrowca i Krzysztof Urbaniak (klawesyn). Koncert rozpocznie się o godz. 18.00, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a (bilety w cenie 10 zł i 5 zł).

Inspiracją do napisania cyklu „Musikalisches Opfer” była wizyta Jana Sebastiana Bacha w maju 1747 na dworze króla pruskiego Fryderyka II. Podczas kameralnego koncertu król podał J. S. Bachowi temat własny i poprosił o zaimprowizowanie 6-głosowej fugi. Stary Mistrz nie podjął wyzwania natychmiast. Po trzech miesiącach przysłał Fryderykowi II oparte na „królewskim temacie” dzieło składające się z dwóch ricercarów, dziesięciu kanonów, fugi oraz Sonaty triowej na flet, skrzypce i klawesyn. Najmiłościwszy Panie – napisał w dedykacji – Waszej Królewskiej Mości poświęcam niniejszym z najgłębszym oddaniem tę muzyczną ofiarę, której najszlachetniejsza część z najłaskawszej własnej ręki Waszej pochodzi”. Zdaniem Bohdana Pocieja „Muzyczna Ofiara” stanowi, obok „Kunst der Fuge”, najwyższe stadium sublimacji myśli poetycko-religijno-muzycznej Bacha.

W programie drugiego koncertu „Maratonu” szczególną atrakcją będą koncerty na 3 i 4 klawesyny z orkiestrą oraz słynny V Koncert brandenburski na skrzypce, flet traverso, klawesyn i orkiestrę Jana Sebastiana Bacha. Solistkami tego koncertu, który odbędzie się 8 marca, są… wyłącznie kobiety, które na co dzień wykładają w łódzkiej Akademii Muzycznej. Wystąpi sześć klawesynistek: Ewa Piasecka, Ewa Mrowca, Joanna Cyrulik, Natalia Drozen, Magdalena Itman i Paulina Wierdak (studentka AM), a także Judyta Tupczyńska (skrzypce barokowe) i Magdalena Pilch (flet traverso). Solistkom towarzyszyć będzie studencka Orkiestra Barokowa prowadzona przez Jakuba Kościukiewicza.

W programie znajdą się: V Koncert brandenburski BWV 1067, Koncert klawesynowy D-dur BWV 1054, Koncert na 2 klawesyny c-moll BWV 1060, Koncert na 3 klawesyny C-dur BWV 1064, Koncert na 4 klawesyny a-moll BWV 1065. Zapraszamy do Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a (bilety 10 zł i 5 zł), początek koncertu o godz. 18.00.
V Koncert brandenburski D-dur BWV 1067 należy do zbioru sześciu koncertów zadedykowanych margrabiemu Christianowi Ludwikowi Brandenburskiemu, zaś niemal wszystkie koncerty klawesynowe Bacha zostały skomponowane dla Collegium Musicum, a ich powstanie wiąże się z cotygodniowymi koncertami, które kompozytor musiał przygotowywać. Bach wielokrotnie w swych kompozycjach stosował technikę transkrypcji, przeobrażając swoje wcześniejsze dzieła bądź kompozycje innych mistrzów, czego przykładem są utwory prezentowane podczas Maratonu Bachowskiego.

Ostatni koncert Maratonu Bachowskiego odbędzie się we wtorek 10 marca w Filharmonii Łódzkiej. W programie koncertu zaplanowano wykonanie utworów organowych i Kantaty BWV 49 Jana Sebastiana Bacha, czyli historyczne interpretacje z wykorzystaniem możliwości nowych barokowych organów łódzkiej Filharmonii. Muzykę organową zagrają pedagodzy łódzkiej Akademii: Irena Wisełka-Cieślar, Piotr Grajter i Krzysztof Urbaniak, w wykonaniu kantaty wezmą udział jako soliści Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego, studencka Orkiestra Barokowa prowadzona przez Jakuba Kościukiewicza oraz organista Krzysztof Urbaniak.

Program pierwszej części koncertu w Filharmonii wypełnią utwory organowe, wykonane na kopii organów Gottfrieda Silbermanna, saksońskiego XVIII-wiecznego organmistrza zaprzyjaźnionego ze sławnym lipskim kantorem. Obok utworów przeznaczonych na organo pleno, takich jak wczesna Toccata, Adagio i Fuga C-dur oraz późniejsza Toccata d-moll „Dorycka” zabrzmi bogata we francuskie zdobnictwo Fantazja c-moll. Dopełnieniem tej części koncertu będzie Canzona d-moll oraz trzy opracowania chorałowe prezentujące ogromne możliwości kolorystyczne nowych filharmonicznych organów.
W drugiej części koncertu wykonana zostanie Bachowska kantata „Ich gehe und suche mit Verlangen”, która po raz pierwszy w tej części Europy zabrzmi nie z pozytywem organowym, ale z dużymi organami – jak miało to miejsce za czasów Jana Sebastian Bacha. Dzięki historycznemu strojowi nowych barokowych organów Filharmonia Łódzka jest obecnie jedynym w Polsce miejscem, gdzie w barokowej muzyce wokalno-instrumentalnej zrealizować można w pełni pochodzące z kręgu Bacha wskazówki registracyjne dotyczące wykonania basso continuo.  Początek koncertu w Filharmonii Łódzkiej o godz. 19.00, ul. Narutowicza 20/22 (bilety 20 zł i 10 zł).

PROGRAM W SKRÓCIE

KONCERT I
Jan Sebastian Bach: Musikalisches Opfer BWV 1079
6 marca 2015 roku, piątek, godz. 18.00, Sala koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a, bilety 10 i 5 zł
Wykonawcy: Judyta Tupczyńska, Kornelia Korecka – skrzypce barokowe; Magdalena Pilch – flet traverso, Marek Nahajowski – flet podłużny, Justyna Krusz – viola da gamba, Jakub Kościukiewicz – wiolonczela barokowa, Ewa Mrowca, Krzysztof Urbaniak – klawesyn

KONCERT II
Jan Sebastian Bach: V Koncert brandenburski BWV 1067 oraz koncerty na 1, 2, 3 i 4 klawesyny
8 marca 2015 roku, niedziela, godz. 18.00, Sala koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a, bilety 10 i 5 zł
Wykonawcy: Judyta Tupczyńska – skrzypce barokowe, Magdalena Pilch – flet traverso; Ewa Piasecka, Ewa Mrowca, Joanna Cyrulik, Natalia Drozen-Czaplińska, Magdalena Itman, Paulina Wierdak – klawesyny; Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Łodzi, Jakub Kościukiewicz – przygotowanie i kierownictwo artystyczne

KONCERT III
Jan Sebastian Bach: utwory organowe oraz Kantata „Ich geh und suche mit Verlangen” BWV 49
10 marca 2015 roku, wtorek, godz. 19.00, Sala koncertowa Filharmonii Łódzkiej, ul. Narutowicza 20/22, bilety 20 i 10 zł
Wykonawcy: Irena Wisełka-Cieślar, Piotr Grajter, Krzysztof Urbaniak – organy; Studenci Wydziału Wokalnego-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi; Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Łodzi; Krzysztof Urbaniak, Jakub Kościukiewicz – przygotowanie i kierownictwo artystyczne

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
jezuici
VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Słowo i Muzyka u Jezuitów
13maja_095
Waltraud Meier w Filharmonii Łódzkiej (foto)
Inauguracja Sezonu Artystycznego 2018/2019 w Filharmonii Łódzkiej

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*