Za nami jubileuszowa, dziesiąta edycja Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit. Impreza przez cztery dni gościła w Klubie Wytwórnia.

To unikatowe wydarzenie, które od dziewięciu lat odbywa się w Łodzi. Jedyna na świecie, w pełni autorska impreza, dedykowana producentom muzycznym, czyli osobom odpowiedzialnym za finalny efekt nagrań, jakich słuchamy na co dzień. Co roku najlepszym producentom i wykonawcom przyznawane są statuetki „Człowieka ze złotym uchem” W tym roku otrzymali je: Giorgio Moroder, pierwsza kobieta w historii Festiwalu – Katarzyna Nosowska oraz Andrzej Korzyński w uznaniu za wybitne dokonania w dziedzinie produkcji muzycznej.

Gwiazdą pierwszego dnia festiwalu był brytyjski duet Orbital, tworzący klubową muzykę elektroniczną od 1989 roku, kiedy to skomponowali swój pierwszy house’owy utwór – “Chime”. Do tej pory nagrali dziewięć albumów. Najnowszy to “Monsters Exist” wydany w tym roku i utwory z niego mogliśmy usłyszeć podczas festiwalowego koncertu, wraz z największymi przebojami grupy jak; “Halcyon” rozpoczynający film Hackers z 1995 roku, Satan czy filmowy “Dr WHO”.

Występ Orbital poprzedził inny brytyjski duet, The ORB – założony przez Alexa Patersona i Jimmy Cauty, od 1998 roku grający muzykę ambient i house. Podczas swojego DJ setu, zaprezentował przegląd całej swej twórczości zwieńczony kompozycją “Little Fluffy Clouds”. Na zakończenie czwartkowego wieczoru w ramach cyklu Echo Studio, na afterparty wystąpiła Reni Jusis.

Nieco starsi fani pamiętają ją z piosenek “Rowery dwa” czy “Zakręcona” zrealizowanych z producentem muzycznym i życiowym partnerem – Yaro. Reni przez lata przeszła przez kilka stylów muzycznych i najnowszy materiał jaki zaprezentowała z zespołem podczas festiwalowego wieczoru był już mieszanką gatunków elektronicznej muzyki klubowej. Za finalne brzmienie odpowiada jej obecny producent Maciej Wojcieszkiewicz, tworzący jako Stendek.

Następnego dnia festiwalu, głównymi gwiazdami na scenie były kolejne dwie, angielskie grupy; trip – hop’owo rockowa Morcheeba oraz nowofalowa legendarna grupa rockowa, założona w Londynie w 1979 – The Opposition. Powstała w 1995 roku Morcheeba po pięcioletniej przerwie w tym roku nagrała kolejną płytę – Blaze Away. Morcheeba dała bardzo bogaty brzmieniowo i energetyczny koncert. Zabrzmiały najbardziej rozpoznawalne utwory jak “Everybody loves a loser” czy “The Sea”.

The Opposition przed koncertami w klubie Wytwórnia wystąpiło 24 października na otwartej próbie w Radiu Łódź, gdzie fani mogli być niemal oko w oko z artystami. Zespół w tym roku wydał kolejna płytę – Somewhere in Between.
W latach 80’tych w rodzimym kraju nie byli tak znani jak w Polsce.

Afterparty tego dnia należało do sceny alternatywnej, punkowych 19 Wiosen z Łodzi oraz założonej w połowie lat 80’tych Bielizny z Gdańska.

Na scenie z 19 wiosnami, do wokalisty – Marcina Pryta dołączył organizator festiwalu, Maciej Werk.

Sobotni wieczór rozpoczął koncert młodej, wszechstronnie utalentowanej kompozytorki, autorki tekstów i gitarzystki o pseudonimie – Mery Spolsky, pod którym kryje się Maria Żak.

Jako Mery występuje od 2014 roku. Jest laureatką nagrody głównej i nagrody publiczności podczas festiwalu „Pejzaż bez Ciebie”, na którym zaprezentowała autorską interpretację utworu „W dzikie wino zaplątani” z repertuaru Marka Grechuty oraz nagrody za Najlepszy Debiut na koncercie „Debiuty” w ramach 54. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Po Mery wystąpiła finalistka tegorocznego cyklu koncertów Soundedit Spotlight organizowanego razem z Radiem Łódź – pianistka, wokalistka, autorka muzyki i tekstów Odet.

Po nich na głównej scenie pojawiła się Katarzyna Nosowska w muzycznym projekcie z Andrzejem Smolikiem.

Jako główna gwiazda wieczoru na scenie wystąpił włoski producent i kompozytor – Giorgio Moroder. Giorgio zagrał swój DJ set złożony z utworów, do których powstania się przyczynił. Usłyszeliśmy największe przeboje jak: „I Feel Love” Donny Summer, „Putting Out the Fire” Davida Bowiego czy „Call Me” Blondie.

Producent był kluczową postacią sukcesu „Królowej Disco” Donny Summer. W latach 70. współpracując przy największych przebojach artystki: „Love To Love You Baby”, „Hot Stuff” czy „I Feel Love”. W 1997 r. Moroder i Summer otrzymali nagrodę Grammy w kategorii „Najlepszy utwór taneczny” za piosenkę „Carry on”. Włoch niedawno połączył siły z wytwórnią Verve, by uhonorować Donnę Summer albumem „Love To Love You Donna”, na który składają się największe przeboje artystki zremiksowane przez: Afrojacka, Hot Chipa, Laidback Luke’a i Masters at Work. Sobotni wieczór zakończył eksperymentalny projekt Andego Votela – Kleksploitation, polegający na miksie i przetworzeniu fragmentów z filmu “Akademia Pana Kleksa”.

Tego dnia o godz. 20:30 odbyła się Gala wręczenia nagrody „Człowieka ze Złotym Uchem”. W tym roku nagrodę otrzymali: Giorgio Moroder, Andrzej Korzyński oraz Katarzyna Nosowska.

Ostatni dzień Soundedit – niedziela 27 października to tym razem ukłon w stronę młodszej publiczności oraz uhonorowanie twórczości Andrzeja Korzyńskiego. Od godz. 10:00 trwał „Poranek z Panem Kleksem”, warsztaty z budowania instrumentów i poszukiwania dźwięków.

Po nim dziecięcy zespół The Recyklofons pod “dyrygenturą” łódzkiego multiinstrumentalisty Suavasa Levego, zagrał na samodzielnie wykonanych instrumentach, koncert złożony z utworów Andrzeja Korzyńskiego. Poranek zamknęła projekcja „Akademii Pana Kleksa”. Tego samego dnia o godz.18:00 rozpoczął się „Wieczór z Korzyńskim”, projekcja filmu dokumentalnego „Andrzej Korzyński – Zagubiony diament”, spotkanie z Andrzejem Korzyńskim i Grzegorzem Brzozowiczem oraz koncert – “Filip Siejka Band gra Korzyńskiego”. Program koncertu w większości składał się z kompozycji do filmów Andrzeja Żuławskiego.

Soundedit to nie tylko koncerty ale i różnego rodzaju warsztaty, prezentacje sprzętu i wystawy jak ta 26 października w siedzibie Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego gdzie odbył się wernisaż prac legendy projektowania okładek płyt – Joe Mirowskiego. Obok dużej sceny swoje stoiska miały wydawnictwa muzyczne jak GAD Records i Requiem, odbywała się prezentacja syntezatorów i sterowników MIDI firmy Arturia, Novation Battle oraz oczywiście spotkania fanów z gwiazdami festiwalu. Tydzień wcześniej festiwal poprzedziły cykle projekcji filmów w kinie BODO, a od początku września trwał cykl koncertów Fortepiany Wolności z okazji stulecia odzyskania niepodległości. Dziesięciu pianistów i dziesięciu wybitnych kompozytorów grających w przestrzeni publicznej w Łodzi

Zdjęcia i tekst : Jacek Kozłowski / materiały prasowe

/fot. Natalia Zdziebczyńska

/fot Jacek Kozłowski

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
DSC_0689
Władysław „Adzik” Sendecki, Montreal Group w Wytwórni (foto)
_MG_8117
XIX Festiwal Chóralny Cantio Lodziensis (foto)
5N2C3940
Lady Pank w Atlas Arenie (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*