11_FSK_Noura_Mint_SeymaliKoncertem mauretańskiej griotki Noury Mint Seymali zakończył się w niedzielny wieczór 11. Festiwal Skrzyżowanie Kultur, któremu w tym roku towarzyszyło hasło „Muzyczne świątynie”.

Przez siedem dni namiot przed Pałacem Kultury rozbrzmiewał rdzennymi dźwiękami z dalekich rejonów świata, od Nigerię po Koreę Południową. Mocnym akcentem okazała się prezentacja europejskiej sceny folkowej. Jak zwykle dopisała publiczność – wrażliwa i otwarta na bogactwo world music.

– Skrzyżowanie Kultur jest jedną wielką lekcją tolerancji, jednoczenia różnych światów i oswajania z tym co obce. Nigdy dotąd te sprawy nie były tak ważne i aktualne. – mówi Andrzej Matusiak, dyrektor Stołecznej Estrady, która jest organizatorem i pomysłodawcą Skrzyżowania Kultur. – Program i przesłane festiwalu złożyły się na powstanie międzynarodowej marki docenionej przez zagranicznych ekspertów.

Festiwal zaczął się od mocnego akcentu – na festiwalowej scenie pojawił sięwirtuoz gry na kemancze, multiinstrumentalista, trzykrotnie nominowany do Grammy Kayhan Kalhor. Sukcesem okazały się koncerty zespołów z Korei Południowej: Geomungo Factory, Baraji, Noreum Machi. Polska publiczność zaskakująco żywiołowo reagowała na dźwięki płynące z prastarych koreańskich instrumentów. Szczególnie gorąca atmosferazapanowała wtrakcie szamanistycznych rytuałów odprawianych przez Noreum Machi.Pakistański pieśniarz Sain Zahoor zahipnotyzował publiczność utworami czerpiącymi z sufickiej poezji,inspirowanymi muzyką religijną. Największą gwiazdą tej edycji był mistrz afrobeatu Seun Kuti z zespołem Egypt 80, który doprowadzając publiczność do muzycznej ekstazy, udowodnił że jest godnym następcą swojego ojca – Feli Kutiego.

joomplu:98585

Organizatorzy zatroszczyli się również o najmłodszych słuchaczy. W rodzinnym koncercie zatytułowanym „Mądrości Afrykańskich Griotów” wzięło udział kilkaset dzieci, które radośnie podążały za afrykańskimi opowieściami idźwiękami.

Bogatą ofertę tegorocznego programu uzupełnił debiutujący koncert Kolektyw Europa przybliżający muzykę z Europy Środkowo – Wschodniej. Fani polskiego folku tradycyjnie bawili się podczas Sounds Like Poland. Polska muzyka bazująca na rdzennych tematach muzycznych staje się coraz bardziej popularna – uważa Maciej Szajkowski, członek rady programowej FSK oraz lider zespołu R.U.T.A. – Dlatego chcemy, by festiwal podróżował nie tylko po egzotycznych muzycznych świątyniach, ale też po krajach z nami sąsiadujących. Kto wie, gdzie zawędrujemy za rok. Postaramy się znów zaskoczyć naszą publiczność.

/fot. mat.pras. Adam Oleksiak

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
16052013_067
Ł4K: The Tiger Lillies w Tobaco Park (foto+wideo)
21102012_176
Colorado Band w Lizard King (foto)
_MG_2596
Samokhin Band i Angie w New Yorku (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*