Mija 100 lat od światowej prapremiery jednej z pereł literatury jidysz – Dybuka Szymona An-skiego. Legendę dramatyczną w 4 aktach, tak autor określał swoje dzieło, świat zobaczył zimą 1920/1921 a muzykę do spektaklu skomponował Dawid Bajgelman. Sztuka An-skiego bardzo szybko stała się ważnym dla kultury żydowskiej wydarzeniem artystycznym. Przez minione 100 lat była żywą i intrygującą inspiracją dla wielu artystów. Wystawiały i wystawiają ją teatry na całym świecie. Na jej podstawie powstało kilka filmów oraz wiele dzieł plastycznych. Przebojem osiągnęła status dzieła kanonicznego. Bajgelman pisząc muzykę do pierwszej na świecie inscenizacji Dybuka miał 33 lata. Był już uznaną postacią na łódzkiej scenie muzycznej, a ogólnopolski i w ślad za tym europejski sukces spektaklu był swoistą trampoliną, która przeniosła go do kompozytorskiej czołówki polskiego międzywojnia. Jego usianą sukcesami artystyczną drogę brutalnie i tragicznie przeciął czas wojny.

Przez wiele lat wydawało się, że partytury do premierowego Dybuka nie przetrwały pożogi. Dopiero nie tak dawno w jednej z nowojorskich bibliotek udało się odnaleźć niewielką książeczkę. W niej nutowy zapis 10 tematów stanowiących kanwę muzycznej oprawy spektaklu.

W 77. rocznicę likwidacji łódzkiego getta niezwykłe kompozycje Bajgelmana zabrzmią, jako nieoczywista muzyczna opowieść wypełniona szacunkiem dla tradycji oraz nowatorstwem muzycznym na miarę XXI wieku, tworząc wyjątkowy, pełen magii koncert Między dwoma światami.

Skomponowania oryginalnej muzyki, zachowującej teatralne tematy muzyczne stworzone przez Bajgelmana, podjął się znakomity, nie stroniący od eksperymentów, wiolonczelista Tomasz Pokrzywińskiktóry do koncertu Między dwoma światami zaprosił:

Łódzką Orkiestrę Kameralną „Bajgelman Band”, złożoną z absolwentów  Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Formację wyróżnia wyjątkowa perfekcja, łącząca niespotykaną wrażliwość z ekspresją równą najlepszym polskim orkiestrom;

Bartka Tycińskiego – wybitnego gitarzystę, założyciela legendarnej formacji Mitch & Mitch;
Jerzego Rogiewicza – perkusistę zaliczanego do ścisłej czołówki polskiej sceny muzyki improwizowanej;
Dorotę Szczepańską – sopranistkę, doskonałą śpiewaczkę z europejskimi sukcesami koncertowymi i fonograficznymi;
Bartosza Dworaka – znakomitego, klasycznie wykształconego skrzypka, laureata konkursu skrzypcowego im. Zbigniewa Seiferta.
Pomysł, scenariusz i reżyseria – Miron Zajfert
Oryginalne kompozycje, aranżacje i kierownictwo muzyczne – Tomasz  Pokrzywiński
Przekłady i konsultacje językowe – Anna Rozenfeld

 

Organizator: Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi
Miejsce: Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka, ul. Więckowskiego 15
Liczba miejsc ograniczona.
Zapisy: zapisy@centrumdialogu.com 

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
jeffrey
Edmund Jeffery w Cafe Bar Poczekalnia
KK00 – Knuth / Rafał Kołacki w Fabryce Sztuki
bajka
Otwarcie Bajka Disco Club

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*