W drugiej połowie lat osiemdziesiątych polscy gracze poznali gry paragrafowe. W 1985 roku pojawił się Kosmolot „Podróżnik”, a dwa lata później pierwsza w pełni polska publikacja, mająca obecnie status kultowej, Dreszcz autorstwa Jacka Ciesielskiego, w który sam zagrywałem się będąc kilkulatkiem. Ten sam autor opublikował jeszcze w 1988 roku nie mniej ciekawego Goblina. Po krótkim czasie moda na gry paragrafowe z roku na rok malała, a wraz z rozwojem komputerów przeniosła się do Internetu  W sumie przez ponad trzydzieści lat na polskim rynku pojawiło się około siedemdziesięciu polskich pozycji.

Minęły lata, obecnie kultura wiąże się nie tyle z tekstem, a  obrazkiem. Toteż nie może dziwić, że obok gier paragrafowych pojawiły się komiksy paragrafowe. Tutaj potentatem na rodzimym rynku jest Fox Games, który w ciągu ostatnich lat wydało już kilka tomów z różnorakimi przygodami, a zapewne kolejne są w zapowiedziach. Ich hasło przewodnie to „komiks, w którym bohaterem jesteś Ty”. Nie można się z tym nie zgodzić.

Zasady są podobne (chociaż mniej lub bardziej rozbudowane), jak w przypadku klasycznej „paragrafówki”, gracz musi mieć przy sobie ołówek i gumkę, kartę gry (do ściągnięcia ze strony wydawcy), ewentualnie drugą, czystą kartkę i trochę wolnego czasu, który przeznaczy na rozgrywkę.

Mystery

Mystery

Przed grą warto zapoznać się z regulaminem, aczkolwiek nie jest on zazwyczaj obszerny (lub też nie ma go w cale), gracz z zasadami gry zapoznaje się już po rozpoczęciu czytania. Warto tu wspomnieć, że nie ważny jest numer strony (u góry kartki), a paragrafu – kadru (numer u dołu strony). Kolejne kadry komiksu odsyłają do następnych, a gracz poprzez rozwiązywanie zagadek i zadań podąża za fabułą lub też cofa się, albo co gorsza przegrywa.

Wilkołak (autorzy: scenariusz – Moon, rysunek – 2D)

Gracz wciela się w postać Eorasa, ucznia maga, który zostaje ugryziony przez Wilkołaka. Jego zadanie jest proste – musi uciec przed łowcą wilków Salandarem przemierzając las. Grając w Wilkołaka gracz ma możliwość zdobywania złotych monet i różnych przedmiotów. Jego postać określa się poprzez dwie cechy – siłę i wytrzymałość. W czasie rozgrywki Eorasa również sam zamienia się w wilka i z logicznych przyczyny wtedy staje się zarówno silniejszy, jak i bardziej wytrzymały. Poza tym ma możliwość zdobywania punktów magii i doświadczenia, które pomagają mu zakończyć grę.

Jak widać Wilkołak to bardzo rozwinięty komiks z elementami klasycznej gry RPG. W czasie rozgrywki napotkasz postacie ze świata fanasty – takie jak no. magiczne jaszczurki, kruszyce, kornule, trolle, wampiry, wilkołaki, bandytów i rycerzy. To ciekawa forma rozrywki dla każdego wielbiciela gier fabularnych i najbardziej rozbudowana od strony budowania postaci gra z zaprezentowanych.

Zombie (autorzy: scenariusz – Waltch, rysunek – John Lankry)

Już sam tytuł mówi wiele. Gracz wciela się w jedną z dwóch postaci (Bena lub Judy) i jego zadaniem jest przetrwać w świecie ogarniętym przez plagę zombie i jak najszybciej uciec z miasta. Dość szybko wiadomo, że wybór jest podstawowy – będziemy albo człowiekiem albo zombiakiem. Judy posiada punkty życia i skradania, Ben życia i inteligencji. Mogą używać broni, gdyż duża część rozgrywki polega na walce z przeciwnikiem. Dodatkowo jedna z postaci ma możliwość zorganizowania grup, a druga posiada… pokaźny żołądek, w którym zmieści się wiele. Ciekawostką jest, że każda z postaci może poruszać się podążając za danym kolorem paragrafu – Judy zielonym, Ben czerwonym. W ten sposób otrzymujemy dość różniące się od siebie dwie opowieści.

Zombie jest nastawione na akcje, co chwilę gracz napotyka na przeciwnika, z którym musi się zmierzyć. Tu nie ma czasu na zastanowienie, tu chodzi wyłącznie o przetrwanie. Szybka rozgrywka i albo się uda, albo nie.

Piraci: Klątwa wyspy Shukanet (autorzy: scenariusz – Shuky, rysunki – Gorobel)

Piraci to pełna barwnych przygód opowieść o grupie tytułowych rozbójników mierzących się ze wspomnianą klątwą na wyspie Shukanet. Wszyscy jej mieszkańcy w tajemniczy sposób zostali zamienieni w ludzi o twarzach zwierząt. To istny labirynt, który należy przemierzyć w poszukiwaniu odpowiedzi. Masz do wyboru czterech bohaterów różniących się siłą, zręcznością, inteligencją, charyzmą i intuicją. W trakcie przygody możesz zbierać praktycznie wszystkie przedmioty, które z czasem mogą okazać się przydatne. Z tego też powodu Piraci przypominają nieco klasyczne komputerowe gry przygodowe, podczas których bohater musiał zebrać konkretny przedmiot, aby potem w dalszej części go użyć. Dodatkowo musisz co chwilę wysłuchiwać mieszkańców wyspy, a ich odpowiedzi dadzą ci wskazówki.

Piraci: Klątwa wyspy Shukanet, to komiks w którym można się zapętlić. Należy co chwilę zapisywać spostrzeżenia, robić notatki, gdyż szybko można zgubić wątek i musieć wrócić do początku, co wcale nie jest miłe.

Mystery (autorzy: scenariusz – Ced, rysunki – Stivo)

Chicago. Rok 2017. Miasto terroryzowane jest przez groźnych przestępców. Legion Walecznych jest bezsilny. Ich przywódca Mystery wpada na pomysł rekrutacji – jednym, z nowych możesz okazać się Ty. Będziesz miał za zadanie przejść trzy poziomy, na pierwszym wspierać Cię będzie Shadowdark, na drugim Miracle Woman, na finalnym sam Mystery. Jak widać w tym przypadku mamy do czynienia, podobnie jak w przypadku Zombie, z grą, w której nie logika, akcja jest najważniejsza.

Przed rozpoczęciem gry musisz wymyśleć chwytliwy pseudonim, a także zdecydować co jest najważniejsze – latanie, siła, superzmysły czy… góra forsy.  Twoim zadaniem jest zdobyć punkty Wielkiej Klasy – gdy zdobędziesz ich 100 zostaniesz przyjęty do Legionu Walecznych. Jeśli nie twoja rola ograniczy się do bycia sekretarką.

Rozwijając swoje umiejętności łapiesz oczywiście superłotrów. Co ciekawe w trakcie rozgrywki na stronach pojawiają się kody QR, które można zeskanować. Pomogą Ci zdobyć dodatkowe wskazówki, więc warto mieć obok siebie telefon. Mystery to zgrabna parodia komiksów o superbohaterach i dosłownie „komiks, w którym superbohaterem jesteś Ty!”. Bardzo niezobowiązująca rozgrywka.

Technomagowie (autorzy: scenariusz – Cetrix, rysunki – Yuio)

Paryż, wiosna 1889 roku. Okres przed Wystawą Światową. Projekt budowy wieży Eiffela zostaje zagrożony. Jako młody student technomagii musisz pomóc autorowi naładować akumulatory many. Trzydzieści poziomów źródła rozsiane jest po całym Paryżu. Witaj w świecie XIX wieku w stylistyce cyberpunk.

Przed rozpoczęciem zadania musisz wybrać, czy jesteś chłopakiem czy dziewczyną. Poza różnicami w punktach magii, technologii, charyzmy czasami zdarza się, że wybór ma wpływ również na zachowania postaci  pojawiających się w komiksie.

Technomagowie to połączenie akcji i zagadek logicznych, których poprawne rozwiązanie prowadzi Cię do ukończenia rozgrywki. Nie brak tu tajnych kodów do rozgryzienia, map, przełączników, dziwnych pytań i odpowiedzi. W tle tajemnicze bestie, świat przepełniony magią i wiarą w maszyny parowe. Niejednokrotnie należy poszukiwać w danym kadrze maleńkich, niewidocznych na pierwszy rzut oka wskazówek, które mogą Ci pomóc. Co ciekawe w tej grze możesz używać również sześciennej kostki, która w zdecydowany sposób przyspiesza całą akcję. To zabawa na dość długi czas, szczególnie dla wielbicieli tego typu klimatów.

4 śledztwa Sherlocka Holmesa (autor: scenariusz i rysunki – Ced)

Wydaje się, że komiks paragrafowy idealnie sprawuje się jako narzędzie w rozwiązywaniu zagadek. A czy jest coś bardziej frapujące od wcielenie się w Sherlocka Holmesa lub doktora Watsona? Przed wami gra, w której gracz ma za zadanie rozwiązać cztery śledztwa – Kot z Baker Street, Linia życia, Las Highgate i człowiek z amnezją oraz Skarabeusz z British Museum.

4 śledztwa Sherlocka Holmesa to bardzo przyjemna rozgrywka, w której gracz musi dokonać odpowiednich przesłuchań, znaleźć ślady, które naprowadzą go do rozwiązania danej tajemnicy. Początkowo jako Watson, później już wybierając jedną z dwóch postaci. Za każdym razem okazuje się, że mamy do czynienia z sześcioma podejrzanymi. Tym razem nie masz żadnych punktów życia, inteligencji etc., jest tylko zagadka logiczna do rozwiązania i jeśli uda Ci się ją rozwiązać prawidłowo otrzymujesz punkty, jeśli nie – niestety sprawa nie zostanie poprawnie rozwiązana.

Technomagowie

Technomagowie

Poza powyższymi przykładowymi komiksami Fox Games do tej pory wydało sporo innych tytułów m.in. To jest napad, Hokus i Pokus, Porwanie, Sherlock Holmes: Pojedynek z Irene Adler, Rycerze, Łzy Bogini Nuwy. Zapewne każda z nich, jak i powyższe znajdą się wśród ulubionych danego gracza. Mnie osobiście najbardziej do gustu przypadły przygody Sherlocka Holmesa oraz rozbudowany od strony tworzenia postaci Wilkołak. Miałem problemy z Piratami, w czasie gry wielokrotnie trzeba było wracać do poprzednich stron, co jest denerwujące, ale częste. Podobnie z warstwą wizualną, gdzie Wilkołak wysuwa się na prowadzenie, a Piraci są po prostu bardzo kolorowani i przeznaczeni dla młodszego odbiorcy.

Komiksy paragrafowe to nowość na rynku, ciekawa alternatywa dla wielbicieli zarówno komiksów, jak i zagadek logicznych, jeden z niewielu przykładów gier jednoosobowych w wersji „offline”. W dodatku w stosunkowo rozsądnej cenie w okolicach 30 złotych za sztukę. Nie warto posiłkować się oznaczeniami wiekowymi (8+ lub 10+), gdyż jest to rodzaj rozrywki dla każdego. Polecam, nie każdemu każda z publikacji przypadnie do gustu, ale pewnie znajdzie coś dla siebie.

/grafiki ze strony http://foxgames.pl

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
i-sabotazysta
Gra Planszowa: Sabotażysta
KF_cover-e1392387367832
Gra planszowa: Kingsport Festiwal
komplet
Domek – rodzinna gra planszowa

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*