W środę 5 maja Muzeum Kinematografii w Łodzi otworzyło pierwszą część nowej wystawy stałej „Łódź Filmowa”, która jest poświęcona rozrywkom z przełomu XIX i XX wieku oraz kinu do 1939 roku. Druga część – obejmująca okres od 1945 roku do współczesności – zostanie udostępniona zwiedzającym 30 września 2021 roku. Atutem nowej ekspozycji jest umożliwienie widzom kontaktu z unikatowymi obiektami ze zbiorów Muzeum Kinematografii w Łodzi oraz pozyskanymi na potrzeby wystawy z instytucji filmowych i kulturalnych oraz od kolekcjonerów i fanów kina. Warta podkreślenia jest interaktywność wystawy – wiele eksponatów będzie można uruchomić i poznać zasady ich działania. Interaktywność będzie niestety czasowo ograniczona ze względu na reżim pandemiczny, w jakim wystawa musi funkcjonować.

– Szanowni Państwo, dzisiaj mamy podwójnie dobre informacje dla Państwa, przede wszystkim oficjalnie zpraszamy na nową, bardzo ważną dla tożsamości naszego miasta wystawę pod tytułem: Łódź Filmowa, która od dzisiaj opowiadać będzie historie filmu do 1939 roku. A już we wrześniu zaprosimy także na drugą część historii powojennej, filmowej Łodzi. To będzie jedna z najciekawszych ekspozycji dla każdego wielbiciela kina. To po pierwsze. Po drugie z radością zapraszam państwa także do wszstkich łódzkich muzeów i galerii miejskich, które od miesięcy czekają na gości. Większość rusza już dzisiaj z wyjątkiem Muzeum Włókiennictwa, które zaprasza od 6.05. Galerie czekają na Państwa z nowymi wystawami a jedna z najważniejszych postaci światowej kultury, czyli Józef Robakowski, także 6.05 otworzy w Parku Sienkiewicza wystawę o sztuce cyfrowej. Przed nami także stopniowe otwieranie teatrów o czym będziemy Panstwa informować na bieżąco. Ważnym momentem dla łódzkiej kultury będzie także tradycyjna majowa Noc Muzeów, która odbędzie się 15 maja. Jeszcze w specyficznej hybrydowej formie. Zarówno online jak i w tradycyjny sposób. O szczegółach poinformujemy na specjalnej konferencji w najbliższy piątek. Wracając do naszych dzisiejszych gospodarzy. Osobiście bardzo się cieszę, że zobaczymy na wystawie eksponaty związane z Ziemią Obiecaną Andrzeja Wajdy czy jeden z najcenniejszych eksponatów techniki filmowej czyli legendarna kamerę OKO skonstruowaną jeszcze przed Edisonem przez Kazimierza Prószyńskiego. Cieszę się, że jako miasto wsparliśmy zarówno remont muzeum jak i samą wystawę i otwieramy na nowo jeden z najpiękniejszych pałaców w Polsce z niewątpliwie wybitną ekspozycją, która powinien zobaczyć każdy wielbicieli kina nie tylko z Łodzi, Polski ale i świata. Dziękuję wszystkim pracownikom muzeum za wkład pracy a także dziękuję ministerstwu za wsparcie w realizacji wystawy – powiedziała na otwarciu wystawy Małgorzata Moskwa- Wodnicka, wiceprezydent miasta Łodzi.

Przypomnijmy, że Ministerstwo Kultury i miasto Łódź złożyły się po połowie na realizację wystawy, która w sumie kosztowała 1 mln 600 tys. zł.

– Kilka spośród atrakcji pierwszej części wystawy, na które chcemy zwrócić szczególną Państwa uwagę – dodaje dyrektor muzeum Marzena Bomanowska – to: projekcja fragmentów Ziemi obiecanej w reżyserii Aleksandra Hertza i Zbigniewa Gniazdowskiego. Przez lata uważano, że nakręcony w 1927 roku film, nie zachował się. Na jego ślad wpadli w 2002 roku Kamil Stepan i Jerzy Maśnicki, kiedy przeczesywali zbiory Biblioteki Kongresu w Waszyngtonie w poszukiwaniu przedwojennych polskich filmów. Sprowadzenie ocalałych niespełna piętnastu minut filmu trwało aż 12 lat. Dzięki uprzejmości Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego sceny z udziałem Kazimierza Junoszy-Stępowskiego, Jadwigi Smosarskiej (Anna Kurowska) czy Ludwika Solskiego będzie można obejrzeć na ekspozycji, – prezentacja oryginalnej sukni wizytowej Jadwigi Smosarskiej – „królowej polskiego ekranu” w 20-leciu międzywojennym, odtwórczyni głównej roli w ostatnim w jej karierze, a nakręconym w łódzkich plenerach, melodramacie Skłamałam w reżyserii Mieczysława Krawicza, – pokaz trójwymiarowych przeźroczy w Cesarskiej Panoramie, czyli jednym z sześciu zachowanych w świecie oryginalnych fotoplastykonów skonstruowanych około 1900 roku przez wynalazcę urządzenia Augusta Fuhrmanna.

Z pietyzmem odnowiona Kaiser Panorama, znana kinomanom z Vabanku Juliusza Machulskiego, jest bez wątpienia jedną z pereł muzealnej kolekcji, dla której warto dotrzeć do Muzeum, – „występ” orchestrionu, czyli poddanej pieczołowitej renowacji ponad stuletniej szafy grającej. Wystawa w części noszącej tytuł „Miasto atrakcji” skoncentruje się na przybliżeniu rozrywek ery prefilmowej, pozwalając odczuwać współczesnym widzom emocje, jakie towarzyszyły naszym przodkom na przełomie XIX i XX wieku. Przybliży także zasady działania niezwykłych urządzeń, które stanowiły kamień milowy w rozwoju techniki pokazywania ruchomych obrazów – zwiedzający będą mogli samodzielnie uruchomić dokładne rekonstrukcje kinetoskopu czy mutoskopu. Obok prezentowania licznych zabytków techniki filmowej, jak fenomenalna kamera „Oko” skonstruowana przez Kazimierza Prószyńskiego jeszcze przed Tomaszem Edisonem, czy zjawiskowe stare kamery i projektory, Muzeum wykorzysta swój atut, jakim niewątpliwie jest usytuowanie w Pałacu Karola Scheiblera. Rezydencja jednego z najważniejszych przemysłowców powstającej w XIX wieku włókienniczej Łodzi, nie tylko sama w sobie olśniewa przepychem i zachowaną autentyczną architekturą oraz dziełami sztuki (w tym kilkunastoma olśniewającymi piecami), ale i stanowiła lokację dla licznych filmów z „Ziemią obiecaną” Andrzeja Wajdy na czele. Z arcydzieła sprzed blisko pół wieku będzie można zobaczyć m.in. oryginalną suknię Mady (Barbara Dykiel), projekty kostiumów autorstwa Barbary Ptak, czy dziennik prowadzony przez reżysera w czasie przygotowań do zdjęć. Przypomnijmy, 4 maja otwieramy pierwszą część wystawy „Łódź Filmowa”, całość ekspozycji będzie gotowa 30 września. Wystawa jest finansowana ze środków Miasta Łódź oraz Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Jej partnerami są: FINA, PWSFTviT im. Leona Schillera, WFO, Opus Film, Akson Studio, Monolith Films, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Muzeum Historii Katowic, Eye Filmmuseum z Amsterdamu, Filmoteca de Catalunya Barcelona, WFDiF, Uniwersytet Łódzki, Centralne Muzeum Włókiennictwa, WBP im. Marszałka Józefa Piłsudskiego, Politechnika Łódzka, Archiwum Państwowe w Łodzi, NCKF, EC1-Łódź Miasto Kultury. Tworzenie wystawy jest możliwe dzięki realizacji projektu „Zwiększenie dostępności dorobku polskiej kinematografii poprzez zachowanie zabytkowej infrastruktury Pałacu Scheiblera” w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020 – Oś Priorytetowa VI Rewitalizacja i potencjał endogeniczny regionu, Działanie VI.1. Dziedzictwo kulturowe i infrastruktura kultury, Poddziałanie VI.1.1 Dziedzictwo kulturowe i infrastruktura kultury – Zintegrowane Inwestycje Terytorialne.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
ocf18lipca_018
Outline Colour Festival – powstał klip (foto+wideo)
pat_063
Przystanek Pat 2013 (foto)
IMG_0405_kopiuj
Dni otwarte w łódzkich schronach (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*