DSC_3087

Dziesiątki wystaw, tysiące zdjęć, spotkania i warsztaty  – oto co czeka na wszystkich miłośników fotografii, którzy postanowią skorzystać w ten weekend z bogatej oferty programowej Fotofestiwalu.

Tegoroczna edycja prestiżowej imprezy potrwa do 20 maja, jednak to wydarzenia Głównego Weekendu (10-13 maja) przyciągają zawsze największą liczbę festiwalowych gości.Po raz kolejny spotykamy się w dawnej willi Ludwika Grohmana, w której prezentowana jest najważniejsza wystawa 11. Fotofestiwalu.

„Obraz zmian” prezentuje sześć indywidualnych projektów, których punktem centralnym jest społeczność i miejsce. To sześć różnych historii, do opowiedzenia których artyści wykorzystują materiały archiwalne, nowoczesne technologie, fotograficzne zasoby globalnej społeczności, indywidualne opowieści i własne doświadczenia. Wszystkie prace łączy zainteresowanie kwestiami społecznymi oraz politycznymi, często bazują na badaniach archiwalnych, networkingu, współpracy i interwencji społecznej. Nie ograniczają się tylko do jednego medium, a fotografię traktują jako narzędzie badawcze i jeden ze sposobów opowiedzenia historii. „Obraz zmian” pokazuje, w jaki sposób fotografie stają się narzędziem interpretacji oraz jak mogą realnie wpływać na rzeczywistość.

DSC_3116

Tegoroczny program został podzielony na 6 bloków: I*NETWORK. Human connection, Grand Prix, Uwikłane w płeć, Edukacja, Wydarzenia Towarzyszące oraz Wystawy Towarzyszące.  Organizatorzy przygotowali także coś specjalnego – pierwszą publiczną prezentację jednej z największych polskich kolekcji fotografii oraz warsztaty Masterclass.

Blok I*NETWORK. Human connection to: wystawa kuratorska, prezentacje kolektywów, spotkania autorskie i wydarzenia towarzyszące. Program zbudowany został wokół idei społeczności i współpracy, a jego celem jest sprawdzenie, jakie znaczenie ma współpraca, społeczność, sieciowość dzisiejszego świata dla fotografii, jej twórców i odbiorców? Jakie są efekty działań opartych na współpracy i kolektywnym działaniu? I jak funkcjonują oraz tworzą się społeczności fotograficzne?

DSC_3131

Wystawę „Obraz zmian”, prezentowaną w ramach bloku I*NETWORK. Human Connection dla Fotofestiwalu przygotowali: Gergely László i Bill Kouwenhoven. Pokazuje ona siedem indywidualnych projektów, których punktem centralnym jest społeczność i miejsce, a metodą twórczą: współpraca. Artyści bazują na badaniach archiwalnych, networkingu i interwencji społecznej. Wykorzystują nowoczesne technologie i fotograficzne zasoby globalnej społeczności. Nie ograniczają się tylko do jednego medium, a fotografię traktują jako narzędzie badawcze i  jeden ze sposobów opowiedzenia historii. Będzie można obejrzeć  prace m.in.: Joachima Schmida, Yanna Grossa, Luci Nimcovej.

DSC_3148

W bloku Edukacja organizatorzy zapraszają przede wszystkim na pierwszą edycję warsztatów Masterclass. Podczas kompleksowych warsztatów Simona Norfolka (laureat World Press Photo 2012) będzie można dowiedzieć się, dlaczego światło jest najważniejszym elementem opowiadania historii i w jaki sposób je wykorzystać.

Na jakie wystawy warto sie wybrać? Oczywiście prawdziwi miłośnicy fotografii nie powinni pominąc żadnego z punktów festiwalowego programu, jednak, tak jak w każdym harmonogramie, tak na Fotofestiwalu sa pewne punkty obowiązkowe. Wśród nich m.in.:

UWIKŁANE W PŁEĆ – MUZEUM MIASTA ŁODZI:

Powstawaniu kolekcji od początku przyświecał konkretny zamysł – by stworzyć, poprzez najwybitniejsze i najciekawsze dzieła polskiej fotografii powojennej, możliwie szeroką panoramę, opisującą wizerunek oraz tożsamość współczesnej kobiety.

Matka Polka. Performerka. Dziewczyna z sąsiedztwa. Skandalistka. Polska Wenus. Kura domowa. Ikona pop-kultury. Lwica salonowa. Obiekt seksualny z imaginarium kultury masowej… Każde z tych „wcieleń” kobiecej tożsamości jest obecne na tej wystawie, i, co szczególnie istotne, jest obecne w interpretacji najwybitniejszych twórców polskiej fotografii.

„Chcemy pokazać kobietę widzianą oczami samych kobiet, jak również mężczyzn. Próbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie, w jaki sposób ewoluował obraz kobiety oraz jak z upływem czasu zmieniał się sposób postrzegania kobiet w kontekście społecznym. Pragniemy również postawić kilka pytań dotyczących dzisiejszych stereotypów: funkcjonowania kobiecego ciała w sferze publicznej, medialnej, artystycznej, komercyjnej. Dlatego też w kolekcji znajdują się zarówno dzieła tworzone według wzorców klasycznego piękna, jaki i prace nawiązujące do feminizmu, problematyki genderowej czy transseksualizmu” – mówią twórcy kolekcji, Joanna i Krzysztof Madelscy.

Wystawa prezentuje 150 prac wybranych z kolekcji, wykonanych za pomocą różnych technik: od szlachetnych technik fotograficznych, przez awangardowe eksperymenty i współczesną fotografię cyfrową, aż po instalacje, obiekty i nagrania wideo.

Oprowadzanie kuratorskie – sobota 12 maja, 11.30-13.00 w Muzeum Miasta Łodzi, Ogrodowa 15

MUZEUM MIASTA ŁODZI
Ogrodowa 15
Godz. otwarcia:
pn: 10.00-14.00
wt: 10.00-16.00
śr: 14.00-18.00
czw: 10.00-16.00
sb-nd: 11.00-18.00
dodatkowo: 18.05 (pt) 12.00-18.00

Wernisaż: 11.05, godz. 20.00
Wystawa czynna w dniach: 11.05-28.06

PERFOMATYWNY BEUYS (1964-1984) – ATLAS SZTUKI:

Wystawa w Atlasie Sztuki prezentuje wybrane filmy wideo, będące głównie zapisami dokumentalnych akcji artystycznych niemieckiego twórcy Josepha Beuysa. Wystawa zaaranżowana jest jako układ monitorów i projekcji na ekranach. Filmy pochodzą ze zbiorów Joseph Beuys Medien-Archiv, powstałego przy Hamburger Bahnhof Museum für Gegenwart w Berlinie w 1996 roku.

Beuys był rzeźbiarzem, autorem instalacji, akcji i performansów. Do dziś uważany jest za jednego z najbardziej wpływowych artystów, a zarazem jedną z najbardziej znaczących osobowości sztuki współczesnej. Pozycja Beuysa w historii sztuki współczesnej jest ugruntowana, także dzięki szerokiej dokumentacji, która towarzyszyła jego pracy twórczej. Możliwe, że właśnie dzięki współpracy Beuysa z fotografką Ute Klophausem podczas akcji „W jaki sposób wyjaśnić obrazy martwemu zającowi” w Galerii Schmela w Düsseldorfie w 1965 roku i rozpowszechnieniu zdjęć dokumentujących tę akcję, wystąpienie to stało się symbolem sztuki niemieckiej lat 60.

Wystawa w Atlasie Sztuki pozwala ponownie zaprezentować akcje Beuysa i przedstawić sylwetkę tego artysty poprzez medium jakim jest wideo.

ATLAS SZTUKI
Piotrkowska 114/116
Godz. otwarcia:
wt-pt: 11.00-20.00
sb-nd: 11.00-17.00

Wernisaż: 11.05, godz. 19.00
Wystawa czynna w dniach: 11.05-24.06

Piątek (11.05) – Harmonogram imprez:

10.00-17.00PRZEGLĄD PORTFOLIO | PORTFOLIO REVIEW, Hydrofornia, Targowa 81

SPOTKANIA | MEETINGS, Collective Space, Willa Grohmana, Tylna 9/11
15.00-16.00 Piece of Cake
16.00-17.00 Sputnik Photo
17.00-18.00 Louise Clements

16.00-18.00 WARSZTATY | WORKSHOPS Warsztaty wydruków i oprawy – teoria i praktyka, Jerzy Koba „Profesjonalni oprawcy”, Pojezierska 2/6

WERNISAŻE | OPENINGS
16.00 Myrto Papadopulos, The New plastic Road; CZY D?, wystawa zbiorowa, Muzeum Kinematografii, pl. Zwycięstwa 1
17.00 Historie obecności, PWSFTviT, Targowa 61/63
18.00 Inge Hondebrink, Łódź – portret wielokrotny, Muzeum Książki Artystycznej, Tymienieckiego 24
19.00 Joseph Beuys, Performatywny Beuys, Atlas Sztuki Piotrkowska 114/116
20.00 Uwikłane w płeć, Muzeum Miasta Łodzi, Ogrodowa 15
21.00 Anna Orłowska, Przeciek, Prexer, Pomorska 39/41

21.30 IMPREZA | PARTY, Pomorska 39/41

(Tekst – mat. prasowe/Zdjecia – A.Fochtman)

Więcej o Fotofestiwalu 2012 na Plastrze Łódzkim!

 

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
9lipca_016
29. Międzynarodowe Warsztaty Folklorystyczne rozpoczęte (foto+wideo)
posilek
Pokazy zdrowej żywności z poczęstunkiem
wze
Wielka Zbiórka Eksponatów

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*