brama_2Brama Miasta według władz będzie  architektoniczną wizytówką Łodzi, symbolicznym portalem łączącym Nowe Centrum  z historycznym śródmieściem. Autorem koncepcji Bramy Miasta jest Daniel Libeskind, jeden z najwybitniejszych współczesnych architektów, urodzony w Łodzi w 1946 r.  Jego twórczość zaliczana jest do nurtu dekonstruktywistycznego. Najsłynniejsze realizacje Libeskinda to m.in. Muzeum Żydowskie w Berlinie, Muzeum Żydowskie w San Francisco, Imperial War Museum North w Manchesterze. Jest także zwycięzcą konkursu na projekt zagospodarowania terenu po World Trade Center w Nowym Jorku.

– Nie bójmy się wielkich słów. Są takie chwile w historii, gdy tylko przy ich pomocy można opisać rzeczywistość. Budowa Bramy Miasta, reprezentacyjnego budynku zaprojektowanego przez jednego z najwybitniejszych architektów naszych czasów, Daniela Libeskinda, to taki symboliczny moment przełomu dla naszego Miasta – mówi prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Projekt Bramy Miasta składa się z wyodrębnionych form przestrzennych, które przecinając się ze sobą tworzą spójną bryłę. Zwieńczenie Bramy utworzone jest z dwóch elementów, które łącząc się tworzą swoiste wrota, zupełnie jak drzewa splecione gałęziami nad drogą. Brama Miasta będzie wielofunkcyjnym budynkiem, przez który będzie można swobodnie przejść z dworca Łódź Fabryczna w kierunku ulicy Piotrkowskiej. W części podziemnej budynku zlokalizowane będą parkingi, na parterze znajdą się lokale handlowe i usługowe. Powyżej przewidziano powierzchnie biurowe, a na najwyższych kondygnacjach apartamenty i mieszkania.

brama_6

– Zaprojektowałem Bramę symbolizującą przejście z bogatej historii miasta w jego dynamiczną teraźniejszość. Ten stanowiący swoiste wrota kompleks architektoniczny, swoją niezliczoną ilością form stanowi sam w sobie celebrację złożonej, ale jakże inspirującej historii Łodzi – podsumowuje Daniel Libeskind

40 mln i tysiąc złotych chce zapłacić za działkę pod Bramę Miasta spółka LDZ Brama. Inwestycja musi zostać zakończona w ciągu 60 miesięcy od daty sprzedaży. W przeciwnym wypadku nabywcy grożą dotkliwe kary finansowe. W warunkach przetargu określono precyzyjnie jakość użytych materiałów budowlanych. Wprowadzono między innymi zakaz wykonywania w otoczeniu Bramy nawierzchni z asfaltu, płyt betonowych i betonowej kostki. Na dachu i zewnętrznych ścianach  nie będzie można  instalować jakichkolwiek urządzeń oraz anten telekomunikacyjnych. 
 
– Filozofia tworzenia obiektu przez Daniela Libeskinda, gwarantuje architekturę na poziomie istotnego wydarzenia kulturowego w skali światowej. Zaproponowana koncepcja ma szanse stać się dominującym elementem  Nowego Centrum Łodzi” – dodaje Marek Janiak, Architekt Miasta

Zarząd Nowego Centrum Łodzi przygotowuje już kolejne tereny inwestycyjne w Nowym Centrum Łodzi. Teraz Miasto razem z PKP chcą wspólnie poszukiwać inwestorów na teren o powierzchni 10 ha położony za Bramą Miasta, między dworcem a EC1. W przetargu wybrano już firmę doradczą, która opracuje dokładną koncepcję zagospodarowania tego terenu.  

Brama Miasta w liczbach:
Szacowana powierzchnia użytkowa budynku: 38 630 m2
Szacowana kubatura budynku: 173 000 m3
Najwyższy punkt budynku wynosi 64 m
Liczba miejsc parkingowych: około 400 
Przewidywana liczba stanowisk pracy: 3800

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Niecodzienne odkrycia w remontowanych wnętrzach kamienicy Auerbachów (foto)
IMG_0044
Moto Weteran Bazar – wrzesień 2014 (foto)
Sienkiewicza_przy_Nawrot.m
Małe Kamienice Łodzi jako graffiti (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*