mfspin13 marca o godz. 19:00 na Małej Scenie Teatru Powszechnego w ramach XXIII Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych odbędzie się panel dyskusyjny zatytułowany „Teatr na żywo czy z dvd?”. To przewrotnie postawione pytanie stanowić będzie punkt wyjścia do dyskusji o granicach sztuki, jej obecnym kształcie i przyszłości oraz znaczeniu internetu i nowych technologii dla teatru.

Przyzwyczajeni jesteśmy bowiem uznawać, że immanentną cechą teatru jest jego niepowtarzalność i jednorazowość. Że teatr jest tym wyjątkowym rodzajem sztuki, który za każdym razem powstaje w obecności i świadomości widza. Sztuką, w której sens i wymowa teatralnego dzieła nie tylko dopełniają się w świadomości odbiorcy, ale również zmieniają się dzięki jego obecności i interakcji między nim a aktorem. Z drugiej strony teatr to także sztuka, która żywo reaguje na wszelkie przemiany społeczne. W tym również potrzeby współczesnego społeczeństwa korzystającego z nowoczesnych mediów, bazujących na komunikacji internetowej. Jak pokazują działania podejmowane przez współczesnych twórców, aktor i widz nie muszą przebywać w jednej przestrzeni, by wejść w interakcję. Gdzie zatem są granice teatru? Czy w ogóle one istnieją? I jak cyberprzestrzeń wpływa na teatralne dzieło – zarówno jego tworzenie jak i odbiór? Nad tym zastanowią się uczestnicy dyskusji – praktycy i teoretycy teatru.
Moderatorem dyskusji będzie Łukasz Maciejewski – dziennikarz, krytyk filmowy i teatralny. Absolwent filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Wykładowca na Wydziale Aktorskim Szkoły Filmowej w Łodzi, członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych Fipresci i Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych AICT. Dyrektor programowy Festiwalu „Kino na Granicy” w Cieszynie (od 2015). Ambasador projektu „Kultura Dostępna” realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury (od 2016). Od 2006 ekspert komisji stałych Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Moderator i współorganizator kilkuset festiwali i przeglądów filmowych w Polsce i w Europie. Juror kilkudziesięciu festiwali filmowych, m.in. w Montrealu, Karlovych Varach, Pogoricy, Agadirze, Skopje i Cottbus. Honorowy patron i juror Konkursu Artystyczny Fenomen Rodu Sobocińskich im. Piotra Sobocińskiego.

W dyskusji wezmą udział:
– Anna Augustynowicz
Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Debiutowała w 1989 roku inscenizacją sztuki Marka Koterskiego „Życie wewnętrzne” w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu. Od 1992 dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie. W latach 90. jako pierwsza w Polsce wprowadzała na scenę nową europejską dramaturgię. Jej spektakle, choć nierzadko budzą kontrowersje, spotykają się z dużym uznaniem krytyków i publiczności, co potwierdzają liczne nagrody przyznawane na ogólnopolskich przeglądach i festiwalach teatralnych.

– Małgorzata Bogajewska
Reżyserka teatralna. Studiowała prawo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, aktorstwo w poznańskiej Akademii Sztuk Wizualnych oraz scenopisarstwo na Camerimage Film School w Toruniu. Jest absolwentką Wydziału Reżyserii Dramatu w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W latach 2004-2006 pełniła funkcję dyrektora artystycznego Sceny Dramatycznej Teatru im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze, a od września 2016 jest dyrektorem Teatru Ludowego w Krakowie.

– Ryszard W. Kluszczyński
Profesor dr hab. nauk humanistycznych. Kieruje Zakładem Mediów Elektronicznych w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Profesor w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Badacz współczesnej twórczości artystycznej, w szczególności sztuki nowych mediów, autor licznych książek oraz kurator wystaw prezentujących aktualne awangardowe tendencje artystyczne.
– Adam Woronowicz
Aktor teatralny i flmowy. Absolwent Akademii Teatralnej w Warszawie. Związany z TR Warszawa, Teatrem Powszechnym w Warszawie, Teatrem Ateneum w Warszawie, Teatrem Współczesnym we Wrocławiu i Teatrem Wierszalin. Stworzył ważne role lmowe, m.in. w lmie „Popiełuszko. Wolność jest w nas” w reżyserii Rafała Wieczyńskiego (2009), w „Rewersie „Borysa Lankosza (2009), „Chopinie. Pragnieniu miłości” w reżyserii Jerzego Antczaka (2002) czy „Chrzcie”w reżyserii Marcina Wrony.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
cover_photo_fb_XXIV_MFSPiN
Premiery teatralne – marzec 2018
Boku w Teatrze Szwalnia
tango_layout
Tango Pasion w Klubie Wytwórnia

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*