Aleksandra_Liashenko_Pawel_Koncewoj_i_Sebastian_Solecki_W sobotę, 25 stycznia o godz. 19 w Teatrze Muzycznym rozpocznie się gala baletowa – Love Stories. Na scenie pojawią się gwiazdy Polskiego Baletu Narodowego. Ceny biletów kosztują od 60 do 100 zł.

Love Stories
Gwiazdy Polskiego Baletu Narodowego
Gala baletowa w dwóch częściach

Kierownictwo artystyczne: KRZYSZTOF PASTOR
Współpraca programowa: Paweł Chynowski
Realizacja choreograficzna: Anita Kuskowska i Renata Smukała
Kierownictwo techniczne: Klaudiusz Paradziński
Realizacja świateł: Maciej Igielski
Projekcje: Piotr Majewski
Inspicjent: Katarzyna Fortuna
Dźwięk: Marcin Mazurek

Występują:
ALEKSANDRA LIASHENKO, YUKA EBIHARA, MARIA ŻUK, MARTA FIEDLER, MAGDALENA CIECHOWICZ, JOANNA DRABIK;
MAKSIM WOITIUL, VLADIMIR YAROSHENKO, PAWEŁ KONCEWOJ, CARLOS MARTÍN PÉREZ, SEBASTIAN SOLECKI, ROBERT BONDARA

Część I. BAŚNIOWA MIŁOŚĆ
Suita z baletów klasycznych

Balet od zarania żywił się literaturą fantastyczną: mitami, legendami, baśniami. Takie treści zdominowały cały repertuar choreograficzny XIX wieku. Niektóre z tamtych baletów żyją na scenach świata do dzisiaj, traktowane jako żelazny repertuar klasyczny współczesnych zespołów baletowych. Powtarzane są zazwyczaj w ich pierwotnych wersjach choreograficznych, pielęgnowanych, przetwarzanych i uszlachetnianych przez następne pokolenia wybitnych baletmistrzów i tancerzy. To przykładowo: Jezioro łabędzie, Śpiąca królewna, Dziadek do orzechów, Don Kichot, czy Bajadera. Wszystkie one czerpią natchnienie z miłosnych perypetii swoich baśniowych bohaterów. Gwiazdy Polskiego Baletu Narodowego pokazują w tym wieczorze najpiękniejsze fragmenty tych baletów, w których miłość zawsze triumfuje jak w każdej baśni.

1. NIKIA I SOLOR
(Wariacja Solora i Adagio z baletu Bajadera)
Choreografia: MARIUS PETIPA
Muzyka: LUDWIG MINKUS
Nagranie: Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, dyrygent Tadeusz Wojciechowski
Kostiumy: Jadwiga Jarosiewicz
Tańczą: MARIA ŻUK i MAKSIM WOITIUL

Hinduska kapłanka świątynna, bajadera Nikija pokochała z wzajemnością dzielnego wojownika Solora. Ten jednak zmuszony został zaręczyć się z Gamzatti, córką wszechwładnego radży. Aby pozbyć się konkurentki, Gamzatti z ojcem podrzucają Nikii jadowitego węża i bajadera umiera od jego ukąszenia. Trawiony wyrzutami sumienia, pod wpływem narkotyku Solor ma sen, w którym spotyka raz jeszcze ukochaną Nikiję w Królestwie Cieni.

2. KLARA I KSIĄŻĘ
(Pas de deux z baletu Dziadek do orzechów)
Choreografia: LEW IWANOW / WASILIJ WAJNONEN
Muzyka: PIOTR CZAJKOWSKI
Nagranie: Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, dyrygent Bogdan Hoffmann
Kostiumy: Toer van Schayk
Tańczą: YUKA EBIHARA i VLADIMIR YAROSHENKO

Bohaterka opowieści E.T.A. Hoffmanna otrzymuje w prezencie gwiazdkowym lalkę Dziadka do Orzechów, który w jej wigilijnym śnie broni ją przed groźnym Królem Myszy, a potem przyjmuje postać Księcia z bajki. Klara przeżywa w jego towarzystwie fantastyczną podróż, a na koniec baletu tańczy z nim popisowe pas de deux miłosne.

3. KOT W BUTACH I BIAŁA KOTKA
(Duet z baletu Śpiąca królewna)
Choreografia: MARIUS PETIPA
Muzyka: PIOTR CZAJKOWSKI
Nagranie: Saint Louis Symphony Orchestra, dyrygent Leonard Slatkin (Sony Music Entertainment)
Kostiumy: Franca Squarciapino
Tańczą: MARTA FIEDLER i PAWEŁ KONCEWOJ

Na weselu królewny Aurory i księcia Désiré, w finale baletu Śpiąca królewna, pojawiają się również bohaterowie innych bajek: księżniczka Florina z Błękitnym Ptakiem, Czerwony Kapturek z Wilkiem, Kopciuszek ze swoim Księciem oraz Kot w Butach z Białą Kotką, którzy tańczą dla dworu swój zalotny koci duet.

4. GAMZATTI
(Solo z baletu Bajadera)
Choreografia: MARIUS PETIPA
Muzyka: LUDWIG MINKUS
Nagranie: Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, dyrygent Tadeusz Wojciechowski
Kostium: Jadwiga Jarosiewicz
Tańczy: MAGDALENA CIECHOWICZ

Po śmierci bajadery Nikii, zrezygnowany Solor poddaje się losowi i kroczy bezwolnie do ślubu z córką radży. Jednak ceremonię zakłóca wizja Nikii, która jak wyrzut sumienia przypomina Solorowi o jego prawdziwej miłości, a podstępnej Gamzatti o jej zbrodni. Liryczne solo Gamzatti przed świątynią jest wyrazem jej przerażenia i poczucia winy w obliczu bogów, którzy wkrótce rażą swym gniewem wszystkich uczestników zaślubin, łącząc dusze Nikii i Solora w wieczystej miłości.

5. KRÓLEWNA AURORA I KSIĄŻĘ DÉSIRÉ
(Adagio z baletu Śpiąca królewna)
Choreografia: MARIUS PETIPA
Muzyka: PIOTR CZAJKOWSKI
Nagranie: Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, dyrygent Bogdan Hoffmann
Kostiumy: Franca Squarciapino
Tańczą: ALEKSANDRA LIASHENKO i MAKSIM WOITIUL

Zgodnie z wróżbą uśpiona królewna Aurora została przebudzona pocałunkiem zakochanego w niej księcia Désiré. Wraz z nią budzi się cały dwór królewski. Rozpoczynają się tańce uświetniające ślubną uroczystość młodych. A kończy je wspaniały duet weselny Aurory i Désiré, pełen miłości i dworskiej elegancji.

6. KRÓLEWNA AURORA I KAWALEROWIE
(Adagio z różą z baletu Śpiąca królewna)
Choreografia: MARIUS PETIPA
Muzyka: PIOTR CZAJKOWSKI
Nagranie: Saint Louis Symphony Orchestra, dyrygent Leonard Slatkin (Sony Music Entertainment)
Kostiumy tradycyjne
Tańczą: YUKA EBIHARA
oraz ROBERT BONDARA, PAWEŁ KONCEWOJ, CARLOS MARTÍN PÉREZ i SEBASTIAN SOLECKI

Jedna z najcenniejszych sekwencji choreograficznych z wielkiego repertuaru klasycznego, dzieło wielkiego francuskiego choreografa Mariusa Petipy. Podczas dworskiego balu z okazji szesnastych urodzin królewny Aurory poznaje ona czterech książąt przybyłych z różnych krajów, by starać się o jej rękę.

7. ODETTA I KSIĄŻĘ ZYGFRYD
(Adagio z baletu Jezioro łabędzie)
Choreografia: LEW IWANOW
Muzyka: PIOTR CZAJKOWSKI
Nagranie: Orkiestra Teatru Maryjskiego, dyrygent Valery Gergiev (Decca Music Group Limited)
Kostiumy: Irena Biegańska
Tańczą: MARIA ŻUK i VLADIMIR YAROSHENKO

Najsłynniejszy duet miłosny z wielkiego klasycznego repertuaru lirycznego w niezrównanej choreografii Lwa Iwanowa. Spotkanie romantycznego księcia Zygfryda z nieszczęśliwą księżniczką Odettą zaklętą w łabędzia. Jedynie miłość nieskalanego młodzieńca może wyzwolić ją z mocy złego czarownika.

8. KITRI I BASILIO
(Pas de deux z baletu Don Kichot)
Choreografia: MARIUS PETIPA / ALEKSANDER GORSKI
Muzyka: LUDWIG MINKUS
Nagranie: Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, dyrygent Bogdan Hoffmann
Kostiumy tradycyjne
Tańczą: ALEKSANDRA LIASHENKO i MAKSIM WOITIUL

Kitri i Basilio to główni bohaterowie słynnego baletu Mariusa Petipy według jednego z wątków znanej powieści Cervantesa. Wzajemna miłość pozwala im pokonać wszelkie przeciwności, jakie pojawiają się na drodze do ukoronowania związku. Po licznych komediowych perypetiach dochodzi wreszcie do ich ślubu, a wielki bal na cześć nowożeńców kończy pełne hiszpańskiego temperamentu pas de deux Kitri i Basilia, które zasłynęło w świecie z wielu popisowych wykonań czołowych solistów baletu.

Przerwa

Część II. TRUDNA MIŁOŚĆ
Suita z baletów współczesnych

Współczesny repertuar baletowy także nie stroni od tematów lirycznych, ale nie zawsze idealizuje. Zgłębia raczej złożoność i wielobarwność rozmaitych historii miłosnych. Nie unika przy tym tematów trudnych i kontrowersyjnych. Zachęca widza do głębszej refleksji, dotykając również bardziej skomplikowanych relacji międzyludzkich. Ujawnia również nowe oblicze tańca klasycznego, który w swym neoklasycznym rozwinięciu ma praktycznie nieograniczone możliwości estetyczne i ekspresyjne. Udowadniają to wciąż nowi choreografowie światowego baletu, także polscy twórcy skupieni wokół warszawskiego zespołu. W tej części wieczoru soliści Polskiego Baletu Narodowego pokazują kilka fragmentów ze swojego współczesnego repertuaru, a w nich miłość, która niejedno ma imię.

1. TRIO
(Fragment baletu Persona)
Choreografia: ROBERT BONDARA
Muzyka: ARVO PÄRT (Fratres)
Nagranie: Kronos Quartet (Nonesuch Records)
Kostiumy: Diana Marszałek i Julia Skrzynecka
Tańczą: ALEKSANDRA LIASHENKO, PAWEŁ KONCEWOJ i SEBASTIAN SOLECKI

„Istnienie człowieka wiąże się z funkcjonowaniem w obrębie określonych norm społeczno-kulturowych” – pisał Robert Bondara o idei swojego baletu Persona. „Niesie to za sobą konieczność adaptacji do obowiązujących wzorców. Człowiek zakłada maskę, starając się odgrywać różne role, dostosować się do oczekiwanych wobec niego postaw i zachowań.”

2. SREBRNE JEZIORO
(Duet z baletu Kurt Weill)
Choreografia: KRZYSZTOF PASTOR
Muzyka: KURT WEILL (Es ist keine Spur z Der Sibersee)
Nagranie: tekst Georg Kaiser, soliści Juanita Lascarro, H.K. Gruber, Heinz Kruse, London Sinfonietta Chorus, London Sinfonietta, dyrygent Markus Stenz (BMG Entertainment)
Kostiumy: Maciej Zień
Tańczą: CARLOS MARTÍN PÉREZ i VLADIMIR YAROSHENKO

Bohaterowie opery Srebrne jezioro Weilla i Kaisera należą do różnych światów w nazistowskich Niemczech. Severin kradnie z głodu i zostaje postrzelony przez policjanta Olima. Kiedy jednak Olim zdobywa fortunę, powodowany empatią obdarza Sevrina serdecznym uczuciem, chroni go przed groźbą prześladowań i przeprowadza bezpiecznie
za granicę przez zamarznięte jezioro.

3. POPOŁUDNIE FAUNA
(Balet w jednym akcie)
Choreografia: JACEK TYSKI
Muzyka: CALUDE DEBUSSY (Prélude à l’après-midi d’un Faune)
Nagranie: Orchestre National del’ORTF, dyrygent Maurice Le Roux (DeAgostini Polska / Editio Service S.A. Genève)
Kostiumy: Jacek Tyski
Tańczą: MAGDALENA CIECHOWICZ, JOANNA DRABIK, CARLOS MARTÍN PÉREZ i SEBASTIAN SOLECKI

Ten balet zyskał sto lat temu rozgłos w choreografii Wacława Niżyńskiego jako zawstydzający obraz budzącego się młodzieńczego erotyzmu. Choreograf Jacek Tyski także erotyzuje przy muzyce Debussy’ego, jednak senne marzenia jego Fauna błądzą znacznie odważniej po zakamarkach podświadomości i pożądania. Pejzaż tęsknot i doznań młodego człowieka jest dziś praktycznie nieograniczony, a nieskrępowana intuicja podpowiada wielość dróg dla ujścia emocjonalnego napięcia.

4. JAK DŁUGO JESZCZE?
(Duet z baletu Kurt Weill)
Choreografia: KRZYSZTOF PASTOR
Muzyka: KURT WEILL (Wie lange noch?)
Nagranie: tekst Walter Mehring, solistka Teresa Strastas, fortepian Richard Woitach (Nonesuch Records)
Kostiumy: Maciej Zień
Tańczą: MARTA FIEDLER i PAWEŁ KONCEWOJ

Słynny song Wie lange noch? Weilla i Mehringa z 1944 roku jest w balecie Krzysztofa Pastora nie tylko obrazem nieszczęśliwej miłości po przejściach. W całym spektaklu Kurt Weill ten duet stał się także wyrazem głębokiego niepokoju tytułowego bohatera o to, „jak długo jeszcze” trwać będzie tragiczna w skutkach II wojna światowa.

5. ARIA
(Duet z baletu In Light and Shadow)
Choreografia: KRZYSZTOF PASTOR
Muzyka: JOHANN SEBASTIAN BACH (Aria z Goldberg Variations)
Nagranie: fortepian Ivo Janssen (VOID Classics)
Kostiumy: Tatyana van Walsum
Tańczą: MARIA ŻUK i MAKSIM WOITIUL

Balet In Light and Shadow to kalejdoskop partii solowych, duetów i tańców zespołowych do muzyki Bacha, inspirowanych duchem baroku. Krzysztof Pastor stworzył tę choreografię w Amsterdamie, a potem powtarzał z powodzeniem w Sztokholmie, Edynburgu, Ankarze, Warszawie i Hongkongu. W Anglii przyjęto ją jako „olśniewający ciąg błyskotliwych pomysłów, które celebrują wzorce muzyczne i żywiołowość Bacha”. Otwiera go refleksyjny duet z muzyką słynnej Arii z Wariacji Goldbergowskich.

6. REQUIEM
(Duet z baletu z I przejdą deszcze…)
Choreografia: KRZYSZTOF PASTOR
Muzyka: HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI (Tranquillo z Kleines Requiem für eine Polka)
Nagranie: London Sinfonietta, dyrygent David Zinman (Nonesuch/WBR)
Kostiumy: Yumiko Takeshima
Tańczą: ALEKSANDRA LIASHENKO i PAWEŁ KONCEWOJ
oraz ROBERT BONDARA, CARLOS MARTÍN PÉREZ i SEBASTIAN SOLECKI

Ten duet miłosny w atmosferze zagrożenia nawiązuje do tragicznych dni Powstania Warszawskiego i pamiętnych sekwencji filmu Kanał Andrzeja Wajdy. „Miłość przezwycięża strach, ale miewa też tragiczny finał” – pisał Krzysztof Pastor.  Jego balet I przejdą deszcze…, inspirowany poezją Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i muzyką Henryka Mikołaja Góreckiego, jest refleksją na temat naszej historii. W sposób metaforyczny przedstawia stany emocjonalne i przeżycia ludzkie w kontekście trudnych polskich doświadczeń.

7. TRISTAN I IZOLDA
(Duet z baletu Tristan)
Choreografia: KRZYSZTOF PASTOR
Muzyka: RICHARD WAGNER (Isoldens Liebestod z opery Tristan und Isolde)
Nagranie: Netherlands Radio Philharmonic, dyrygent Edo de Waart (Challenge Classics)
Kostiumy: Maciej Zień
Tańczą: YUKA EBIHARA i VLADIMIR YAROSHENKO

Najpiękniejsza historia miłosna naszego kręgu kulturowego – miłość, która przezwycięża wszystkie przeciwności, a nawet śmierć kochanków. Ten finałowy duet Tristana i Izoldy z baletu Tristan Krzysztofa Pastora przebiega już w zaświatach, według słów samego Wagnera: „Co los rozdzielił, odżywa teraz, wyzwolone w śmierci, wrota do połączenia są otwarte”.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
duzokobiet
Dużo kobiet, bo aż trzy w Teatrze Wielkim
bajkirobotow
B@jki robotów w Teatrze Pinokio
Pierwsze w Polsce premiery spektakli w Internecie, czyli wirtualny Teatr na czas pandemii

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*