plasterkultury

Po raz trzeci przyznamy nagrodę w kategorii książka roku. Wśród nominowanych znalazły się książki: Bunt wizjonerów Jerzego Jarniewicza (Znak), Dary Bogów Witolda Jabłońskiego (Genius Creations), Dwa lwy i Teatr Piotra Jarmołowicza i Jacka Kusińskiego (Wydawnictwo Jacek Kusiński), Naworadiowa Kacpra Bartczaka (Biuro Literackie), Superorganizm Macieja Roberta (WBPiCAK). Przed ogłoszeniem nominacji zrezygnował z niej nasz redaktor naczelny – Marcin Bałczewski, autor książki Fugazi (WBPiCAK).

Dotychczas nagrodę przyznaliśmy 2 razy – w 2017 jej laureatką została Adelina Tulińska – Oddech Wschodu / Wydawnictwo Biblioteka, a w 2018 Krzysztof Sowiński – Poste restante / Wydawnictwo Czuły Barbarzyńca.

Bunt wizjonerów Jerzego Jarniewicza (Znak) Plaster.21

Pierwsza kobieta, która oficjalnie przebiegła maraton, psychiatrzy kontestatorzy, Yoko Ono bez Lennona, początki cyberkultury.  Czy lata ekstrawaganckich eksperymentów i przesuwania granic sztywnych norm społecznych wpłynęły na nas tutaj, dzisiaj? Barwne i przewrotne opowieści Jerzego Jarniewicza pokazują kontrkulturowe rewolty lat 60. w nowatorski sposób. Pełne subtelnych odniesień do aktualnej sytuacji Polski i świata mogą stanowić rodzaj inspiracji dla tych, którym bliskie są wartości demokratyczne i obywatelskie. Autor prowadzi nas przez świat wizjonerów, którzy chcieli żyć w Utopii. Bez ich spektakularnych projektów – i porażek – nasze życie w XXI wieku byłoby uboższe.

Jerzy Jarniewicz urodził się w 1958 roku w Łowiczu. Jest poetą, tłumaczem, krytykiem literackim, wykładowcą literatury angielskiej. Od 1994 roku pracuje w zespole redakcyjnym „Literatury na Świecie”. Współpracuje m.in. z „Gazetą Wyborczą” oraz „Tygodnikiem Powszechnym”. Ostatnio opublikował m.in. tłumaczenia Simon Armitage: Mało brakowało (wraz z Jackiem Gutorowem), Denise Riley: Szantung. Wybór wierszy (2019) i Ursula Le Guin: Dotąd dobrze. Wiersze (wraz z Justyną Bargielską). Mieszka w Łodzi.

Dary Bogów Witolda Jabłońskiego (Genius Creations) Plaster.22

Posłuchajcie opowieści starego bajarza… Czternastu opowieści o pradawnych czasach, gdy światy bogów i ludzi stanowiły jedność. Kiedy bogowie ciskali pioruny, rusałki tańczyły w księżycowym blasku, a krwiożercze zmory i wilkołaki pustoszyły ludzkie siedliska. Żaden śmiertelnik nie mógł być świadkiem tych zdarzeń. Nieśmiertelni przekazali opowieści o tych dniach najstarszym ludziom, a dziadowie i ojcowie swoim synom i wnukom. Powtarzane z ust do ust, z pokolenia na pokolenie, przetrwały do dziś. Wybierzcie się z nami na błogie łąki Wyraju oraz na jałowe pustkowia groźnej Krainy Zmarłych, by poznawać ich odwieczne tajemnice. Otwórzcie serca, odkryjcie własne korzenie, wsłuchajcie się w głosy przodków… Mity słowiańskie opowiedziane w zupełnie nowy sposób!

Witold Jabłoński – Jest pisarzem, tłumaczem, kusicielem, estetą, lekkostrawnym cynikiem. Ukończył polonistykę na Uniwersytecie Łódzkim, mieszka i pracuje w Łodzi. Uprawia fantasy historyczną (cykl „Gwiazda Wenus, gwiazda Lucyfer”, „Fryne hetera”, „Słowo i miecz” oraz kontynuacja „Ślepy demon”) i miejski horror („Miasto Nawiedzonych”). Przekłada rosyjską fantastykę, m.in. powieści Kira Bułyczowa, a także Mariny i Siergieja Diaczenków, Iwana Jefremowa oraz ostatnio Jewgienija Gulakowskiego dla wydawnictwa „Solaris”. Pracuje dużo w domu, potem wyrusza w świat. Doświadczenia i obserwacje z podróży wykorzystuje w powieściach, zarówno historycznych, jak i współczesnych.

Dwa lwy i Teatr Piotra Jarmołowicza i Jacka Kusińskiego (Wydawnictwo Jacek Kusiński) Plaster.23

Epopeja o przeszłości i dniu dzisiejszym. Osadzona kotwicą zagadkowej zbrodni w niełatwym i nie bardzo lubianym mieście, ale pokazująca szaleńczy wiek dwudziesty po obu stronach Wielkiej Wody.

Powieść o mozaikowej strukturze, dziejąca się w różnych planach czasowych. Pokazuje całą galerię postaci, choć koncentruje się na jednej rodzinie i jednym zwykłym ? niezwykłym bohaterze fabuły. Śmierć znanego antykwariusza, z pozoru naturalna, jednak z uwagi na okoliczności w rodzinie i przyjaciołach budzi podejrzenia. Poważany senator z pomocą ściągniętego ze stolicy emerytowanego komisarza policji kryminalnej rozpoczyna prywatne śledztwo, którego nić przewodnią stanowi sekretny pamiętnik łódzkiego dziennikarza i pisarza Bolesława Lesmana, autora książki o Oskarze Konie, właścicielu Widzewskiej Manufaktury. Idąc tropem pamiętnika współcześni protagoniści odtwarzają biografię Lesmana, prześwietlają też dzieje rodziny Eitingonów (jak się okazuje licznej, rozsianej po świecie, lecz w przymierzu z pewnym ośrodkiem globalnej władzy) i śmiertelnie niebezpieczną tajemnicę, jaką posiadła. W tle wielkie wydarzenia ostatnich stu lat i losy zwykłych ludzi, zaplątanych w gry światowych gigantów. – za lubimyczytac.pl

Naworadiowa Kacpra Bartczaka (Biuro Literackie) Plaster.24

W strukturze książki dochodzą do nas, jak w zwolnionym tempie, wstrząsy targające psychopolityczną rzeczywistością. Stawiane są niewygodne pytania o psychikę, cielesność, biologię i politykę. Czytelnik może tu obserwować ruch i przemianę pojęć oraz towarzyszących im stanów emocjonalnych. Dzięki temu ma szansę ustawić się nieco inaczej wobec podsuwanych mu każdego dnia podniecających tez i prawd, które prędzej czy później okazują się pasożytami na tkance życia. Krótsze wiersze z pierwszej części książki przygotowują grunt pod coś, czego Bartczak dotąd nie prezentował – poemat. Rozbudowany utwór tytułowy formalnie kontrastuje z ich minimalistyczną precyzją i analityczną energią, ustawiając je nagle w inaczej skalkulowanej przestrzeni głosowej, formalnej i tonalnej.

Urodzony w 1972 roku. Poeta, krytyk, tłumacz poezji, amerykanista. Wydał kilka tomów poezji, ostatnio: Wiersze organiczne (2015). Autor monografii o Johnie Ashberym (2006) oraz zbioru esejów o poezji i teorii, Świat nie scalony (2009), za który otrzymał Nagrodę „Literatury na Świecie”. Tłumaczył wiersze Johna Ashbery’ego, Rae Armantrout i Petera Gizziego. Stypendysta Fundacji Fulbrighta (dwukrotny) i Fundacji im. T. Kościuszki. Uczy literatury amerykańskiej na Uniwersytecie Łódzkim.

Superorganizm Macieja Roberta (WBPiCAK) Plaster.29

Maciej Robert w Superorganizmie powraca do dykcji znanej z Collegium Anatomicum i Księgi meldunkowej. W krótkich i z pozoru prostych utworach opowiada historie pełne znaczeń. Nowym i ważnym tematem tej poezji, który autor przerabia w nieoczywisty sposób, jest ojcostwo.

Maciej Robert, łodzianin, rocznik 1977. Opublikował sześć książek poetyckich i jedną eseistyczną. Laureat nagrody Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek, nominowany do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej.


Sposoby głosowania:

Wyślij maila na adres konkurs@plasterlodzki.pl o temacie “Plastry Kultury”. W treści wpisz nominowanego na którego głosujesz oraz swoje imię i nazwisko. Uwaga! Każda osoba głosująca mailowo może oddać tylko jeden głos w danej kategorii, może jednak oddać głos na dowolną liczbę kategorii 🙂

UWAGA!! Głosować możecie do 23 lutego, do godz. 23:59.

Zobacz pełen regulamin Plastrów Kultury

WIĘCEJ INFORMACJI O PLASTRACH KULTURY, W TYM O KAŻDEJ Z KATEGORII ZNAJDZIECIE TUTAJ

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
nowe_inspiracje_16_reg12
XII Ogólnopolski Konkurs Poetycki Nowe Inspiracje 2016.
pulsl
Puls Literatury 2013 – pierwsze konkursy
Za nami Wirtualne Targi Książki Empiku

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*