SDC12181Zaledwie przez dwa dni, 3-4 czerwca, podczas trwania Dni Gutenberga w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego można podziwiać wystawę „Sztuka książki. Od Gutenberga po XXI wiek”. Na wystawie wyeksponowano najcenniejsze zbiory z Książnicy Łódzkiej, które w większości pochodzą z Działu Zbiorów Specjalnych.

Wystawę „Sztuka książki. Od Gutenberga po XXI wiek” rozpoczyna opowieść o działalności drukarskiej Johannesa Gutenberga, ojca książki drukowanej. Na pograniczu dwóch epok średniowiecza i czasów nowożytnych ludzkość otrzymała dar godny prometejskiego daru ognia – wynalazek druku. Pierwsza gablota przedstawia, jak wyglądał warsztat drukarski mistrza słowa drukowanego, ruchome czcionki ze stopu metalu, fotografię pomnika Jana Gutenberga w Moguncji z 1879 r. oraz reprint jednego z pierwszych jego druków – „Kalendarz turecki”.

W kolejnej gablocie poświęconej wynalazcy druku nie mogło zabraknąć informacji o największym dziele z jego warsztatu – Biblii 42-wersowej i jej polskim faksymile. Następny etap wystawy otwierają cenne XV- wieczne druki zwane inkunabułami. Podziwiając inkunabuły: Pius II: „Epistolae familiares, Nurnberg : Anton Koberger” , 1481 r., Hugo de Prato Florydo: „Sermones dominicales seper Evangelia et Epistolas”, [Strassburg] : [Ge. Husner] , [1476], warto zwrócić uwagę na stosowaną ówcześnie oprawę ksiąg i układ typograficzny. Chronologicznie podążając za sztuką książki w gablotach prezentujących książkę szesnastowieczną wyeksponowano kosztowne starodruki z oficyny Szarfenbergów – „Biblia” z 1561 r. Cennym obiektem ze wspomnianego zakładu drukarskiego jest zaprezentowana na wystawie „Biblia Leopolity” z 1577 r. w oprawie introligatorskiej wykonanej w latach 1926-1927 przez zakład introligatorski Roberta Jahody.

joomplu:21271

Gablota zatytułowana XVII – XVIII i XIX wiek prezentuje zmiany, jakie zaszły w sztuce książki na przełomie trzech wieków. Dla porównania, księgi otworzone zostały na kartach tytułowych oraz zadrukowanym tekście. Wśród wyeksponowanych książek wyróżniają się siedemnastowieczne elzewiry. Następną gablotę wypełniają kunsztownie wydane dzieła Stanisława Wyspiańskiego (1869-1907) oraz „Jasełka” Marii Konopnickiej (1842-1910) z kliszami drukarskimi Jana Bukowskiego (1873-1938) oraz Drukarni Narodowej. W dwóch następnych gablotach zaakcentowano sztukę ilustratorstwa w książkach dziecięcych oraz wyróżniono wybitnych malarzy – ilustratorów Juliusza Kossaka (1824-1899) oraz Michała Andriollego (1836-1893). Kolejne gabloty stojące prezentują przykłady różnych form książki: książkę miniaturową, liberaturę, e-liberaturę oraz audiobooki i e-booki.

Wnętrza pierwszych trzech gablot wiszących przedstawiają plansze z reprintami dzieł, wzorami inicjałów, które wyszły z pierwszych oficyn drukarskich Jana Hallera (ok. 1467-1525), Floriana Unglerta ( – zm. 1536) i Macieja Wierzbięty (1523-1605).

Pierwsi drukarze zrewolucjonizowali stosowany dotychczas krój pism oraz wygląd strony tytułowej. Kolejna gablota prezentuje tradycje miniatury ilustratorskiej m.in. od przepięknych iluminacji do miniatur zdobionych płatkami złota. Po barwnych miniaturach niewątpliwie spośród całej wystawy wyróżnia się gablota poświęcona różnym formą książki, m. in: leporello, książkę w kształcie trójkątnym, czy książka w języku brajla. Niezwykłą atrakcją wystawy są przykłady opraw z Kolekcji Pięknych Opraw Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Marszałka J. Piłsudskiego w Łodzi oraz wydawnictwa albumowe. Następne wnętrza gablot wypełnia książka z Kraju Kwitnącej Wiśni, niektóre z prezentowanych tytułów zostały wydrukowane na papierze ryżowym. Ostatnia z gablot poświęcona została na książkę artystyczną, w której odnajdziemy dzieło z łódzkiej oficyny Correspondent des Artes II oraz prace „Który jesteś” (1983) „Haiku” (1985) i „Zen” (1986) współczesnego łódzkiego artysty Marka Gajewskiego.

Zaprezentowane na wystawie książki doskonale ukazują przemiany, jakie zaszły w sztuce książki od czasów mistrza Gutenberga. Książka jest produktem ewolucyjnie doskonałym, bowiem współcześnie każdy z czytelników może wybrać z bogatej oferty wydawniczej dogodną dla siebie formę korzystania z książki.

Zobacz także:

Dni Gutenberga w Łodzi – informacje, program

Okładki w historii literatury polskiej (foto)

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
IMG_3015
VIII Festiwal Puls Literatury w Łodzi – dzień 1 (foto)
Piłsudski (nie)znany i Filozofia Piłsudskiego (foto)
IMG_9785
Arterie 22 – promocja numeru w Domu Literatury (foto)
1 Komentarz
  • Anita
    5 czerwca 2011 at 09:16

    To jest moja ulubiona Biblioteka. Zawsze są w niej ciekawe wystawy, ta była jedną z piękniejszych, jaką widziałam 🙂

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*