Ostatni październikowy „Wieczór muzyczny” upłynie przy muzyce barokowej oraz XX-wiecznej. Na estradzie Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi przy al. 1 Maja 4 wystąpią artystki i artyści związani z łódzkim Oddziałem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, które obchodzi 65. jubileusz swojego istnienia. Publiczności zostanie zaprezentowana solowa muzyka organowa łódzkich autorów i twórczość kameralna kompozytorów działających w XVIII stuleciu – Georga Friedricha Händla, Giuseppe Tartiniego i Francesca Veraciniego. Koncert odbędzie się 25 października o godzinie 18.15. Wstęp jest bezpłatny. Będzie obowiązywał limit miejsc zgodny z aktualnymi obostrzeniami sanitarnymi.

Jubileuszowy koncert rozpocznie muzyka przedstawicieli XX-wiecznej twórczości organowej. Na świetnym instrumencie szwedzkiej firmy organmistrzowskiej Grönlunds Orgelbyggeri zostaną wykonane utwory kompozytorów związanych z łódzką Akademią Muzyczną. Zabrzmią „Al fresco” Bernarda Pietrzaka oraz „Trzy wielkopostne pieśni pasyjne” Jerzego Bauera – absolwentów i byłych pedagogów łódzkiej uczelni muzycznej. Piotr Grajter, organista interpretujący kompozycje, wykona również Abdijvrede (Paix monacale) op. 16a Flora Peetersa, jednego z najwybitniejszych kompozytorów belgijskich. Blok złożony z utworów barokowych otworzy Suita D-dur na trąbkę, orkiestrę smyczkową i basso continuo Georga Friedricha Händla – niemieckiego kompozytora doby dojrzałego baroku, twórcy słynnego oratorium „Mesjasz”, rówieśnika Johanna Sebastiana Bacha. Partię solową pięcioczęściowej Suity w opracowaniu na trąbkę i organy wykona Tomasz Maciaszczyk, a przy kontuarze będzie towarzyszył mu pedagog Akademii Muzycznej w Łodzi Krzysztof Musiał. Koncert zakończy spojrzenie na muzykę skrzypcową XVIII wieku. Wykładowczynie łódzkiej uczelni muzycznej – skrzypaczka Izabela Ceglińska i pianistka Elżbieta Różycka-Przybylak zinterpretują Sonatę g-moll op. 1 nr 10 „Didone abbadonata” Giuseppe Tartiniego, tytułem nawiązującą do popularnego libretta autorstwa Pietra Metastasia – włoskiego poety, którego teksty wykorzystywali najpopularniejsi twórcy operowi, tacy jak Antonio Vivaldi czy Wolfgang Amadeus Mozart. Tartini był zarówno kompozytorem, teoretykiem muzyki, jak i wirtuozem skrzypiec. Ponoć w tej ostatniej sztuce rywalizował ze starszym o dwa lata Francescem Veracinim. To jego pięcioczęściowa Sonata skrzypcowa e-moll op. 2 nr 8 zabrzmi na koniec „Wieczoru”.

Koncert wpisuje się w cykl wydarzeń zorganizowanych w 65. rocznicę powstania łódzkiego Oddziału Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków. SPAM jest obok Związku Kompozytorów Polskich najpoważniejszą organizacją skupiającą polską społeczność wybitnych artystów wykonawców, pedagogów, muzykologów i publicystów muzycznych. Łódzki Oddział Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków od dziesięcioleci odgrywa istotną rolę w życiu muzycznym regionu, organizując koncerty kameralne, propagujące kulturę polską, twórczość łódzkich kompozytorów oraz promując wybitnych łódzkich artystów muzyków we współpracy z instytucjami kultury, m.in. z Filharmonią Łódzką im. A. Rubinsteina.

Na koncercie publiczność zobowiązana jest do posiadania własnych maseczek i noszenia ich w trakcie wydarzenia oraz zachowania dystansu od innych osób.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Slawomira_Wilga_3
Laureaci I Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi (foto)
XXI Łódzki Festiwal Chóralny Cantio Lodziensis
swieto_uczelni_2016
Święto Akademii Muzycznej w Łodzi

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*