Jesus_Christ_Superstar_foto_Magda_Hueckel2

Według niektórych obrazoburcza i bluźniercza. Według innych – wspaniała i niepowtarzalna. Budząca tak skrajne emocje na całym świecie rock-opera Jesus Christ Superstar Andrew Lloyda Webbera i Tima Rice’a zainauguruje 4 października kolejny sezon w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Będzie to pierwsza realizacja tego dzieła w naszym mieście, a zarazem pierwsze polskie wystawienie anglojęzyczne.

Kim jest Jezus – człowiekiem czy bogiem, szaleńcem czy charyzmatyczną postacią? Dla wyznawców nauczyciel, dla Judasza przyjaciel, dla Marii Magdaleny – mężczyzna. Webber i Rice odważnie zderzyli tematykę biblijną z klimatem rocka, zadając wiele pytań, na które ciągle poszukuje się odpowiedzi. Zbigniew Macias, reżyser przedstawienia i dyrektor artystyczny teatru, zapowiada, że spektakl będzie wiernym odtworzeniem oryginalnej wersji jednego z najsłynniejszych na świecie musicali.

To trzecie wystawienie tej rock opery w naszym kraju ale po raz pierwszy przedstawienie odbędzie się w języku angielskim, widzowie którzy nie go znają, będą odczytywać tekst z tablicy świetlnej. – Nasz pomysł spotkał się z dużym uznaniem agencji Webbera, od której kupiliśmy licencję – podkreślił Macias.

Realizatorzy przedstawienia sięgnęli po uwspółcześnioną wersję Jesus Christ Superstar, opierając się na wersji opracowanej przez Webbera w 1998 r. Zdaniem dyr. artystycznego, rock-opera po raz pierwszy w Polsce będzie prezentowana w tak „ostrym brzmieniu”. Muzycznie zadba o to dyrygent José Maria Floréncio. Artyści biorący udział w przedstawieniu zostali wyłonieni w castingach. Według dyrekcji, dzieło wymaga umiejętności śpiewania muzyki rockowej, którą posiada niewiele osób w zespole Teatru Muzycznego w Łodzi, dlatego zatrudniono młodych solistów z różnych miast. Macias dodał, że już w trakcie prób dostrzeżono wśród obsady osobowości wybitne. W przedstawieniu nie zabraknie jednak solistów teatru.

Teatr podpisał z agencją Webbera dwuletnią licencję na wystawianie Jesus Christ Superstar. Jeśli przedstawienie się spodoba, licencja zostanie przedłużona. Jedyny zapis w licencji, który zaniepokoił dyrekcję łódzkiego teatru, dotyczył czasu akcji. Zapisano, że akcja dzieje się 2 tys. lat temu, a autorzy łódzkiej adaptacji chcieli umieścić ją w realiach współczesnych.

– Okazało się, że autorzy musicalu chcieli uniknąć sytuacji, w której ich dzieło wykorzystywane jest do celów politycznych, bo takie incydenty miały kiedyś miejsce. Nie mają nic przeciwko temu, aby Jezus, Judasz i Maria Magdalena wyglądali jak ludzie, których obecnie można spotkać na ulicy –  wyjaśnił Zbigniew Macias.

Autorki kostiumów Katarzyna Łagowska i Justyna Woźniak z łódzkiej ASP chcą zerwać z tradycją stylizowania artystów grających w tym musicalu na hipisów z lat 70 i ubrać artystów w stylu grunge, punk, ale także w garnitury typowe dla pracowników korporacji.  Znakomicie zapowiada się też scenografia i dekoracje przedstawienia, za którą odpowiedzialny jest Grzegorz Policiński.

joomplu:79059

REALIZATORZY
inscenizacja i reżyseria – Zbigniew Macias
kierownictwo muzyczne – José Maria Florêncio
inscenizacja i dekoracje – Grzegorz Policiński
kostiumy – Katarzyna Łagowska, Justyna Woźniak
choreografia i ruch sceniczny – Natalia Kielan
reżyseria światła – Tomasz Filipiak
reżyseria dźwięku – Łukasz Zachwieja
kierownictwo chóru – Roman Paniuta
przygotowanie wokalne – Marzena Ajzert-Lauks
współpraca muzyczna – Michał Kocimski
elektroniczna partia orkiestry – Michał Zarych
projekcje – Tomasz Grim
asystent reżysera – Krzysztof Wawrzyniak
asystent scenografa – Ewa Posmyk
asystent choreografa – Anna Głowacka
OBSADA
JEZUS – Marcin Franc, Piotr Wojciechowski
JUDASZ – Tomasz Bacajewski, Nicola Palladini
MARIA MAGDALENA – Emilia Klimczak, Ewa Prus, Agnieszka Przekupień
PIŁAT – Piotr Płuska, Tomasz Rak
HEROD – Zbigniew Macias, Nicola Palladini
SZYMON ZELOTA – Marcin Franc, Rafał Łysak
PIOTR     – Piotr Lewicki, Dawid Pelowski
KAJFASZ – Paweł Erdman, Leopold Stawarz
ANNASZ – Michał Mielczarek, Szymon Jędruch
KAPŁAN I – Michał Mielczarek, Szymon Jędruch
KAPŁAN II, ŻOLNIERZ – Andrzej Orechwo
KAPŁAN III, STARY CZŁOWIEK – Piotr Kowalczyk
APOSTOŁOWIE
Krzysztof Dzwoniarski, Daniel Kulczyński, Piotr Lewicki, Karol Lizak, Rafał Łysak, Dawid Pelowski, Paweł Pochyluk, Marek Prusisz, Dawid Sobczyk
KOBIETY APOSTOŁÓW
Aleksandra Drzewicka, Dominika Czarnecka, Paulina Janczaruk, Elżbieta Lechańska, Marta Ławska, Agnieszka Nastarowicz, Dagmara Przybylska
PRZEDSTAWICIELE MEDIÓW
Anna Drechsler, Katarzyna Jankowska-Wójcik, Ewa Pietras, Katarzyna Smoleń,
Janusz Bernat, Czesław Drechsler, Piotr Rosik, Waldemar Wojtowicz


MUZYCY
gitary: Bartłomiej Papierz, Piotr Wieczorek, Bartłomiej Lewandowski, Albin Brzeziński
keyboardy: Danuta Antoszewska, Michał Zarych, Magdalena Brzezińska
perkusja: Piotr Pietrzak, Ewa Bieżan, Ignacy Brzezicki
flety: Aleksandra Strasińska, Urszula Kubacka
klarnety: Tomasz Żeno, Artur Modrzejewski, Mariusz Grzelak
waltornia: Krzysztof Biskupski
trąbki: Wojciech Wolniak, Bernard Zdonek
CHÓR, BALET TEATRU MUZYCZNEGO W ŁODZI
oraz akrobaci: Tomasz Zieliński, Radosław Grzanka
dyrygenci – JOSÉ MARIA FLORÊNCIO, MICHAŁ KOCIMSKI
pianiści-akompaniatorzy – Magdalena Brzezińska, Katarzyna Sajdak-Widera, Krzysztof Brzeziński
realizacja światła – Wojciech Pietrzyk, Marek Czajkowski, Ryszard Rybczyński, Adam Zamana
realizacja dźwięku – Łukasz Zachwieja, Robert Pawlak, Krzysztof Olejniczak
inspicjentki – Elżbieta Literacka, Grażyna Linke, Elżbieta Walaszczyk
suflerka – Elżbieta Literacka

/fot. Magda Hueckel

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
matkajoanna
Matka Joanna w Teatrze Szwalnia
Edukacja Rity w Teatrze Jaracza
The Tin Ring w Domu Literatury

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*