IMG_1995Od piątku, 6 grudnia do 5 stycznia 2014 roku w Ośrodku Propagandy Sztuki można oglądać ekspozycję Inspiracje – przypadek i porządek. Wystawa dedykowana Witoldowi Lutosławskiemu w 100. rocznicę urodzin.

Konkurs i wystawę przygotowała Katedra Edukacji Artystycznej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w ramach projektu INSPIRACJE dedykowanemu Witoldowi Lutosławskiemu w 100. Rocznicę Urodzin tego wielkiego współczesnego polskiego kompozytora. Celem projektu jest przybliżenie twórczości Lutosławskiego, a także współczesnych artystów polskich w kontekście wydarzeń kulturowych i historycznych. Niezwykle ważnym celem tego projektu wydaje się również korespondencja sztuk oraz ukazanie, czy nawet sprowokowanie różnych postaw i zachowań artystycznych. Ten projekt został zrealizowany właśnie jako połączenie oraz wzajemna inspiracja sztuk plastycznych i muzycznych, instalacji multimedialnych, spotkań i dyskusji.

Biorący w wystawie artyści zaproponowali bardzo różnorodne formy inspiracji dziełem Lutosławskiego. Jak pisze kurator wystawy i konkursu Witold Stelmachniewicz we wstępie do katalogu ekspozycji: trudno tu odnaleźć zależności czy zbieżności wywiedzione bezpośrednio z kontemplacji muzyki Lutosławskiego nawiązujące przykładowo do dwuczęściowego modelu formalnego jego najbardziej radykalnych utworów (polegającego na tym, że część pierwsza wytwarzała niejako „ciśnienie” dla charakteryzującej się już zwartą płynnością dramatyczną części drugiej). Powstały zatem realizacje, które w bardziej lub mniej zakamuflowany sposób dotykają problematyki continuum czasowego, pojęcia immanentnie związanego z trwaniem utworu muzycznego. Także wygląd partytury, jej związek z późniejszym wybrzmiewaniem muzyki w przestrzeni audialnej zostały tu przepracowane. Również kwestia manipulacji czy też nieintencjonalnego zniekształcenia wizerunku Lutosławskiego przez obchody takiej jak ta, okrągłej rocznicy nie jest przemilczana. Niewątpliwie intuicje poszczególnych autorów pozostały odrębne względem kontekstu, jaki został im zaproponowany. Możliwe, że istotnym pozostaje tu jedynie fakt, iż w ciągu ostatnich miesięcy wszyscy słuchali muzyki być może więcej niż zazwyczaj. I możliwe, że była to muzyka Witolda Lutosławskiego.

joomplu:64525

Na ekspozycji można oglądać pracę takich artystów, jak: Bogusław Bachorczyk, Andrzej Bednarczyk, Michalina Bigaj, Adam Brincken, Katarzyna Celek, Andrzej Kapusta, Piotr Korzeniowski, Michał Misiak, Julianna Nyzio, Stanisław Rodziński, Filip Rybkowski, Zbigniew Sałaj, Dominik Stanisławski, Witold Stelmachniewicz, Radek Szlęzak, Jan Tutaj, Darek Vasina, Tadeusz Gustaw Wiktor, Michał Zawada, Kinga Zmysłowska.

I nagrodę w konkursie otrzymał Radek Szlęzak (rocznik 1989) za poliptyk filmowy Łańcuch nr III: dialog na Oko i Ucho, który wykorzystał kompozycję Witolda Lutosławskiego „Łańcuch nr III”. Autor przyporządkowuje jej szereg scen wyjętych z kilku czarno-białych filmów, m.in. „Noża w wodzie” Romana Polańskiego, „Pociągu” Jerzego Kawalerowicza czy „Eraserhead” Davida Lyncha. Ich kolejność, podporządkowana rytmowi następujących po sobie dźwięków, ma charakter konstrukcji łańcuchowej. Laureatem II nagrody został Filip Rybkowski za instalację wg Koncertu wiolonczelowego, a III – Michalina Bigaj za instalację Poszukiwanie.

Autorki projektu: Natalia Buchta, Julianna Nyzio
Autor koncepcji wystawy: Witold Stelmachniewicz
Autor aranżacji wystawy: Adam Brincken

Zobacz także:

#20latfotografiipwsftvit w Ośrodku Propagandy Sztuki (foto)

Dezintegracja pozytywna w Ośrodku Propagandy Sztuki (foto)

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Teodor Durski. Coraz bliżej do kosmosu w Ośrodku Propagandy Sztuki (foto)
DSCF1104
Łódzka moda w Muzeum Miasta Łodzi (foto)
IMG_0308
Superorganizm w ms2 (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*