DSC_4995

Światło materializuje istnienie, cień uaktywnia. Ulotność kształtu rzeźb Małgorzaty Wyszogrodzkiej zostaje kodowana czasem. Trwanie twórczości to pamięć, wrażliwość przyszłych pokoleń.

Nić Ariadny w trwałości materiału rzeźbiarki jest tożsamością artysty obleczoną geometrią. Osnowa tkaniny to okrycie chłodu odbiorcy. A dążąc za Isaiahem Berlinem – twórczość to jedna z koncepcji wolności bytu i trwałości ludzkiej egzystencji; obleczona w materię rzeźby Małgorzaty Wyszogrodzkiej to droga czyli przelęknienie twórczości – widzimy, nie można inaczej /sic/.

Stajemy oko w oko z trójwymiarowością rzeźb – obiektów. Struktura przestrzenna sieci wchłania, wplata naszą wyobraźnię, czujemy zasadzkę, zostajemy złowieni, pozbawieni codzienności. Marzymy, wolni i uwikłani w sploty techniki Małgorzaty Wyszogrodzkiej, szczęśliwi, bez szansy powrotu do codzienności, współczesności.

Obrazy i rzeźby Wyszogrodzkiej potwierdzają sens istnienia materii poza czasem – to gniazda sztuki, jej energia. Artystka krytyka sztuki nie ocenia, ale naprowadza, ingeruje w wyobraźnię widza, rozświetla, odkrywając jej ukryte rejony w schematach widzenia. Impresjonizm końca XIX wieku już to uczynił. „Panny z Avignon” Pabla Picassa z 1907 roku: kubizm unaocznił odbiorcy fascynację wyobraźnią – owa droga bez horyzontu.

To ukazał także nadrealizm, np. Salvador Dali. Ruchome rzeźby Aleksandra Caldera, migotliwość światła, także przybliżają nas do rzeźb i obrazów Małgorzaty Wyszogrodzkiej. Pajęczyna i sploty z drutu mosiężnego, przeploty harmonii i światła czekają na ofiarę – jestem jedną z nich.

(Tekst-Źródło; Fot.Arkadiusz Fochtman)

Małgorzata Wyszogrodzka-Trzcinka-studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie ASP) – dyplom uzyskała na Wydziale Tkaniny i Ubioru (1974). Pracownik dydaktyczny macierzystej uczelni –Katedra Dziewiarstwa (do 2003). Obecnie prowadzi Pracownię Kreacji Artystycznej na Wydziale Wzornictwa i Architektury Wnętrz ASP im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Jej twórczość koncentruje się wokół dzianiny unikatowej. Jest również autorką obiektów wiklinowych. Brała udział w ponad 150 wystawach w Polsce i za granicą, m.in. w 5e i 6e Biennale Internationale de la Dentelle w Brukseli, 12 Międzynarodowym Triennale Tkaniny w CMW w Łodzi. Prezentowała swoje prace podczas licznych wystaw indywidualnych.

Wystawa czynna do dnia 23 maja 2015 od wtorku do soboty w godz. 14-18

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
16. Międzynarodowe Triennale Tkaniny (foto)
IMG_0008pr
Pasaż Róży na Piotrkowskiej 3 (foto)
IMG_2618
Notatki z podziemia w ms2 (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*