Golem1a

27 października o godz. 19 w Teatrze Arlekin rozpocznie się premiera spektaklu Golem zrealizowanego  na zaproszenie Międzynarodowego Festiwalu w Malezji – Rainforest World Puppet Carnival 2015. Wstęp jest bezpłatny.

Spektakl dla dorosłych, wykorzystujący współczesne techniki tańca i animacji. Przypowieść sięgająca korzeniami aż do Starego Testamentu została tu poddana autorskiej reinterpretacji. Wątek kreacji i odpowiedzialności za wykreowane dzieło, twór buntujący się przeciwko swemu twórcy, odwieczne pytania o samodzielność, granice kontroli, ale także o granice zniewolenia  i buntu – to wszystko widz odnajdzie w pełnej poezji, ale jednocześnie drapieżnej opowieści o Golemie.

Legenda o Golemie przez wieki była modyfikowana, reinterpretowana, aby finalnie spocząć na poddaszach Pragi. Wielu artystów brało na swój warsztat opowieść o stworzonej przez człowieka istocie. Czasami przybierała ona mroczną postać, tak jak w powieści austriackiego pisarz epoki modernizmu, Gustava Merinka „Golem”, czasami balansowała na granicy horroru jak chociażby  w słynnej XIX -wiecznej powieści Mary Shelley „Frankestein”, ale czasami brzmiała bardziej optymistycznie, jak w wielu modyfikacjach historii o Pigmalionie, takich jak na przykład musical „My Fair Lady”. Zawsze jednak chodziło o zmierzenie się z problemem twórcy, którego ożywione dzieło wymyka się spod kontroli  swego stworzyciela i w zależności od zamysłu artysty, albo go unicestwia albo doprowadza do jego duchowego rozkwitu.  Proces tworzenia myślącej istoty zawsze łączył się z problemem zniewolenia, a co za tym idzie wyzwalaniem się Golema, lub też inaczej – uzyskiwaniem przez niego całkowitej autonomii, co nie musi być interpretowane jako krzywda zadawana swemu twórcy. Staje się to pretekstem do odpowiedzi na pytanie: gdzie są granice posłuszeństwa i jak daleko możemy się posunąć z jednej strony – w narzucaniu swojej woli innym osobom, z drugiej – w odrzucaniu nakazów i kreowaniu własnego systemu wartości.

W spektaklu nic nie jest oczywiste i jednoznaczne. W pustej przestrzeni zjawia się tajemnicza postać. Jest ona uosobieniem Stwórcy, który z bezładnej sterty materiałów tworzy Człowieka. To lalka mężczyzny, toporna w kształcie, wielkości prawie dorosłego osobnika,
ale mająca bardzo duże i wyraziste możliwości animacyjne.

Stwórca ożywia Człowieka, uczy Go ruchów, samodzielności, ale w sposób oczywisty Lalka – Człowiek animowana przez Stwórcę jest przez cały czas od niego zależna. Gdy osiąga już pełną sprawność ruchową, na polecenie Stwórcy wydobywa ze stosu materiałów, z którego powstała, Kobietę. To aktorka, tancerka, która przechodzi ten sam proces edukacji, jaki przed chwilą przeszła Lalka. Wraz z coraz większą sprawnością ruchową budzi się w niej również coraz większa świadomość swojej osoby. Staje się razem ze Stwórcą współanimatorem Lalki, aby w końcowym efekcie przejąć całkowicie nad nią kontrolę. Próby odzyskania przez Stwórcę władzy nad Lalką, kończą się dla niego nieszczęśliwie, gdyż Lalka, sterowana teraz przez Kobietę unicestwia swego kreatora. Wyzwolona spod Jego władzy, nie mająca świadomości kolejnego uzależnienia odchodzi w przyszłość, cały czas mając za plecami nowego władcę – Kobietę.

Golem
Scenariusz i reżyseria: Waldemar Wolański
Opracowanie scenograficzne: Maria Balcerek, Joanna Hrk
Opracowanie muzyczne: Michał Makulski
Obsada: Aleksandra Łaba, Patryk Steczek
Czas spektaklu: 45 minut

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
plaster_lodz_otrjazda-01
Ostra jazda w Teatrze Muzycznym
INTERNETy_A_MIASTO_L
Miasto Ł w Teatrze Zamiast
Don Carlos w TVP Kultura

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*