Po emocjonującym otwarciu i tygodniu wypełnionym wydarzeniami Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy nie zwalnia tempa. W weekend zakończenia ma dla publiczności pokaz pracy Thomasa Richardsa, legendarnego kontynuatora działań Jerzego Grotowskiego, premierową „Medytację teatralną numer 4” Krzysztofa Garbaczewskiego, „Koniec Wielkiej Wojny” Teatru Dada von Bzdülöw czy żywiołowy koncert HarMálek Orchestr.

– Tegoroczne Retroperspektywy dają niecodzienną możliwość bliższego poznania dorobku Thomasa Richardsa – amerykańskiego performera, aktora i reżysera, kontynuatora pracy Jerzego Grotowskiego – zapowiada Tomasz Rodowicz, dyrektor MFT Retroperspektywy i wyjaśnia, że w najbliższy piątek gość festiwalu poprowadzi online pokaz pracy warsztatowej „Pieśni tradycyjnych”. Praktyczne prace nad pieśniami tradycyjnymi zapoczątkowane w Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards w 1986 roku nadal stanowią podstawę badań nad sztukami scenicznymi prowadzonymi przez Richardsa i jego zespół.

Szerszy kontekst pracy Richardsa pozwoli poznać przedpremierowa prezentacja fragmentów filmu w reżyserii Anieli Gabryel, która od kilku lat pracuje nad dokumentem na temat Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards w Pontenderze. Prezentacji będzie towarzyszył na żywo komentarz reżyserki filmu i Richardsa, a w spotkaniu udział wezmą studenci i doktoranci łódzkiej Szkoły Filmowej.

W sobotę Leszek Bzdyl i Katarzyna Chmielewska (Teatr Dada von Bzdülöw) swoim „Końcem Wielkiej Wojny” zmierzą się z wyzwaniami współczesnego świata i bezwartościowością zalewających nas zewsząd przekazów składających się na tysiące prywatnych wojenek sprzężonych w jeden front. Z kolei „Kain in Absentia” Fundacji Jubilo to instalacja performatywna stworzona na podstawie nagrania spektaklu „Kain”, zarejestrowanego w Zakładzie Karnym nr 1 we Wrocławiu w roku 2019. Scenografia ze spektaklu, światła oraz dźwięk pozwolą widzowi powrócić do świata stworzonego przez aktorów za masywnymi ścianami więzienia.

Również w sobotę na dużej scenie Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi zaprezentowany zostanie spektakl Wojciecha Farugi „JA JESTEM PAMIĘCIĄ”, będący wyprawą w głąb magicznego świata łemkowskich legend i obyczajów. Przedstawienie powstało na styku działań artystycznych i społecznych, angażując profesjonalnych twórców teatralnych i społeczność lokalną Gorlic i okolic, którzy wspólnie badali pamięć o Łemkach. W spektaklu zawarte zostały również elementy odnoszące się do tożsamości społeczności lokalnej Łodzi.

Sobotni wieczór z Retroperspektywami zakończy koncert na scenie plenerowej Fabryki Sztuki w Łodzi i online. Wystąpi HarMálek Orchestr – zespół, który zrewolucjonizował czeską tradycję orkiestr dętych i prezentuje ją w świeżym, współczesnym i energicznym stylu, łączącym czeski i bałkański folklor.

Jubileuszowa edycja Retroperspektyw to również możliwość spotkania ze spektaklami Teatru CHOREA – gospodarza Festiwalu, który w niedzielę zaprosi całe rodziny na koncert familijny „Dzień dobry Pinky Mouse!”, złożony z kilkunastu piosenek inspirowanych swingiem, jazzem, polską piosenką rozrywkową z lat 50. i tradycją ludową.

Tegoroczny festiwal zamknie premierowa „Medytacja teatralna numer 4” Krzysztofa Garbaczewskiego. To kolejny już projekt teatralno-filozoficzny artysty inspirowany myślą i pracą Jerzego Grotowskiego, z którym reżyser wielokrotnie prowadził dialog w swoich pracach.

Szczegółowe informacje na temat warunków uczestnictwa w wydarzeniach czy cen biletów znaleźć można na stronie www.retroperspektywy.com, gdzie również za pomocą formularza rezerwować można bilety, karnety i wejściówki. Bilety można zakupić również za pośrednictwem portalu ewejsciowki.pl.

 

Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy współfinansowany jest przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz Miasto Łódź. 

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
gombrowicz
Dzienniki Gombrowicza w Teatr Nowy
milosc_i_polityka_1
Miłość i polityka w Teatrze Małym
Szwalnia_expo: Wieczór Tischnerowski

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*