Kino Kinematograf zaprasza na przegląd filmów Wong Kar Waia, jednego z największych mistrzów światowego kina. Widzowie zobaczą pięć filmów pokazywanych z odnowionych kopii, precyzyjnie odrestaurowanych pod kuratelą samego reżysera. To kino, które oglądane po latach wciąż zachwyca formą i treścią: jest świeże, drapieżne, poetyckie, stylistycznie dopracowane.

Niemal wszystkie filmy Wong Kar Waia zyskiwały status kultowych natychmiast po swojej premierze, a obok tego stały festiwalowe sukcesy: m.in. w Cannes. Wyznacznikiem stylu reżysera stały się opowieści o niespokojnym duchu lśniących neonami wielkich miast, o bohaterach mijających się w czasie i przestrzeni, o niepokornych buntownikach i pękniętych duszach. Jest mistrzem obrazu – każdy kadr zachwyca u niego kompozycją, kolorem i nasyceniem emocji, które tworzą niezwykłą atmosferę ulotności. Wong to też prawdziwy poeta chwili – spojrzenia i drobne gesty mówią w jego filmach więcej niż słowa. Ma niezwykły talent do komponowania ścieżek dźwiękowych, a każda z nich to prawdziwy skarbiec utworów niszowych, popowych, jak i tych ponownie odkrytych, które w fabule zyskują nowe znaczenia i zostają w zapętleniu na długo po seansie.

Estetyka filmów Wonga wywarła ogromny wpływ na światowe kino. Dziś na nowo hipnotyzuje teledyskową energią “Chungking Express”, pulsującym rytmem “Upadłych aniołów”, zmysłową atmosferą “Happy Together”, czy wyrafinowaną scenografią “Spragnionych miłości”. Oglądane po latach, stają się estetycznym testamentem pewnej ery, filmowym lustrem czasów, które opuściły Hongkong prawdopodobnie już bezpowrotnie. To filmy, które wchodzą głęboko pod skórę – i zachwycają tak samo przy pierwszym i przy dziesiątym seansie!

Nikt tak pięknie nie opowiadał w kinie o niespełnionej miłości; o drganiach serc tuż po rozstaniu; melancholii, jaka otula te wszystkie stany; i tym szczególnym niepokoju, który nie pozwala bohaterom osiąść w jednym miejscu. To sztuka swoistych poszukiwań, których zalążki odnaleźć możemy w biografii twórcy. Wong jako dziecko imigrantów z Szanghaju wychowywał się w Hongkongu lat 60. w atmosferze obcości. Jako że nie znał języka, to dość szybko jego azylem stało się kino, dzięki któremu poznawał napływy estetyk z zewnątrz – Filipin lub Ameryki Łacińskiej – mające bezpowrotnie wpłynąć na jego artystyczne wybory. I pośród tych doświadczeń powoli kształtowała się wrażliwość hongkońskiego poety obrazu, który później stał się najbardziej rozpoznawalnym spośród twórców z Pachnącego Portu.

Nadzorując proces odrestaurowywania swoich arcydzieł, Wong Kar Wai wraca tym samym do pierwotnych artystycznych zamysłów. Kolory zyskują nowe tchnienie, a kultowe już kadry – inne spojrzenie. Piękne stroje w “Spragnionych miłości” stają się jeszcze bardziej namacalne, a pokłosie niespełnionego romansu wybrzmiewa w “2046” jeszcze posępniej. Zanurzeni w dymie, stojący w życiowym rozkroku pośród neonów Hongkongu, rozedrgani lub pogrążeni w miłosnej chandrze, bohaterowie filmów Wong Kar Waia zapraszają do poszukiwania tych chwil, dla których można poczuć, że po to właśnie powstało kino.

Kino Kinematograf przypomni pięć znakomitych tytułów z dorobku reżysera:

23.02,  środa
17:00 „Chungking Express” (1994), 105’
reżyseria: Wong Kar Wai
Dwóch hongkońskich gliniarzy o złamanych sercach, dwie przewrotne historie o niemożliwych spotkaniach. Policjant z plakietką o numerze 223 nie może się pogodzić z tym, że został porzucony, kiedy los stawia na jego drodze tajemniczą kobietę w prochowcu i blond peruce. Ona szuka Hindusów, którzy zniknęli z niezwykle cennym i niezbyt legalnym pakunkiem. Tymczasem w nocnym barze z jedzeniem na wynos bystre oczy milczącej Faye śledzą mundurowego 663, z którego uczuciami brutalnie obeszła się pewna stewardessa. Jeden z najważniejszych filmów definiujących estetykę lat 90., o zadziornej, lekko prowadzonej fabule.

24.02,  czwartek
17:00 „Upadłe anioły” (1995), 99’
reżyseria: Wong Kar Wai
Płatny zabójca Wong Chi-ming dostaje instrukcje co do miejsca następnej akcji od sprawdzonej partnerki. Choć nigdy się nie spotkali, działają w idealnej synchronii. Dla kobiety bycie cieniem nonszalanckiego gangstera staje się jednak impulsem do coraz dalej posuniętych fantazji. Ich historia przeplata się z poszarpaną trajektorią losów niemego Ho Chi-mo, który włamuje się nocami do małych sklepików, by sprzedawać z nich towar. Groteska, absurd, brutalność i nieodzowna wongkarwaiowska samotność zyskują tu bardziej mroczne oblicze, ale pozostają imponującym wizualnym spektaklem.

25.02, piątek
17:00 „Happy together” (1997), 98’
reżyseria: Wong Kar Wai
Namiętność i chorobliwa zazdrość, potrzeba ekscytacji i stabilności, rozstania i powroty. Ho Po-wing i Lai Yiu-fai wyjeżdżają do Buenos Aires, by tchnąć nowe życie w swój niespokojny związek. Kochanków łączy więź mocna i destrukcyjna zarazem, emocji nie sposób pozostawić za sobą na drugim kontynencie. Pod deszczowymi chmurami i w palącym słońcu Argentyny, w pełnych napięcia rytmach tanga, mężczyźni odnajdą się i zagubią po raz kolejny. Jedna z najbardziej poruszających historii miłosnych w dziejach kina – i jedna z najważniejszych fabuł dla społeczności LGBTIQ w Hongkongu.

26.02, sobota
17:00 „Spragnieni miłości” (2000), 99’
reżyseria: Wong Kar Wai
Hongkong, skąpany w złotym świetle lata 60. Chow Mo-wan i Su Li-zhen mieszkają w sąsiadujących ze sobą wynajętych mieszkaniach. Idealnie uczesany dziennikarz i elegancka sekretarka w perfekcyjnie skrojonych sukienkach wymieniają na schodach zdawkowe uprzejmości. Do czasu, gdy nie odkryją, że ich małżonków połączył romans. Milczące porozumienie stanie się podłożem relacji, która w tym miejscu i w tym czasie nie powinna była się wydarzyć.
Jeden z najbardziej zmysłowych obrazów w historii kina, mistrzowsko skrojony z cieni, lustrzanych odbić, ukradkiem chwytanych gestów i spojrzeń. Gęsto wypełniająca kadry muzyka, dym papierosów, ornamenty tapet i jadeitowe filiżanki budują tło dla przenikliwej nostalgii – tęsknoty za tym, co odeszło i za tym, czego nigdy nie było.

27.02, niedziela
17:00 „2046” (2004), 132’
reżyseria: Wong Kar Wai
Tytułowa data to również numer pokoju, w którym Su Li-zhen mieszkała w czasie, gdy poznała Chow Mo-wana. Pisarz powraca do miejsca, które wiąże go z dawną niespełnioną miłością; w licznych romansach z innymi kobietami szuka inspiracji dla futurystycznej powieści. Czy da się wypełnić pustkę, jaką zostawiły po sobie wspomnienia? Fragmentaryczne, rozproszone na kilka opowieści post scriptum do „Spragnionych miłości”: retro glamour spotyka się tu ze strzelistymi, cyberpunkowymi sceneriami, cyborgi noszą perłowe kolczyki, a eklektyczna wizja reżysera splata ze sobą najbardziej charakterystyczne wątki jego dotychczasowych filmów – od zmysłowego napięcia po gorączkowe rozedrganie.

Bilet: 15 zł / karnet na pięć filmów: 65 zł (dostępne w kasie kina)
Kino Kinematograf w Muzeum Kinematografii
Plac Zwycięstwa 1
PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
LGBT_plakat
9. LGBT Film Festival
wiezien_labiryntu_825
ENEMEF: Minimaraton Więźnia Labiryntu
DrHouse_plakat
Nocny dyżur z Dr Housem w Silver Screen

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*