niwhNajważniejsze filmy 13. edycji festiwalu Nowe Horyzonty – już od 13 marca, zawsze w czwartek w Kinie Szkoły Filmowej.

Dyskusyjny Klub Filmowy (ul. Targowa 61/63, sala kinowa w Rektoracie) zaprasza na projekcje filmów festiwalowych. Przegląd otworzy film, który zdobył Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Nowe Horyzonty 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu – „Niebiańskie żony Łąkowych Maryjczyków” w reż. Alexey Fedorchenko.

Bohaterkami maryjskich opowieści są kobiety o imionach, rozpoczynających się na literę “O”. Jest Okanay Oshanyak o ciele starannie natartym, aby prawidłowo się rozwijało; Oshtylech, która zrywa bukiet fallicznych grzybów w poszukiwaniu odpowiedniego męża; Onya, wąchająca intymne miejsce swojego mężczyzny, dowodząc jego zdrady… U Fedorchenki erotyka splata się z folklorem, rytuały i wierzenia przenikają postsowieckie blokowiska oraz wsie jak sprzed wieków. Czego tu nie ma: martwi wstają z grobów, święte drzewa karzą, leśny duch domaga się seksu, a waginy przemawiają własnym głosem. Film odsłania też mroczną stronę maryjskich wierzeń – konsekwencje igrania z duchami, klątwami i magią. Reżyser wystawia wymierającym mniejszościom Federacji Rosyjskiej filmowy pomnik – nie ze spiżu, lecz ze zadziwienia, czułości i humoru.

“Goltzius and the Pelican Company” Petera Greenawaya to druga część trylogii “Holenderscy mistrzowie”, rozpoczętej portretem Rembrandta, którą ma zakończyć biografia Hieronima Boscha. XVI-wieczny malarz, rysownik i ilustrator, Hendrik Goltzius, usiłuje przekonać margrabię Alzacji do sfinansowania drukarni, dzięki której mógłby wydać erotyczną, obrazkową wersję Starego Testamentu. Tworzy naturalistyczne inscenizacje, które ilustrują pełne erotyki biblijne przypowieści: od Adama i Ewy i narodzin seksu analnego przez perwersje seksualne, kazirodztwo po homoseksualizm. Wraz z kolejnymi występami otwarty i szczycący się wolnością słowa dwór margrabiego staje się coraz mniej tolerancyjny, szczególnie gdy okazuje się, że władcę olśniła uroda jednej z zamężnych aktorek. Wolności słowa jest coraz mniej, a dyskusje nad znaczeniem poszczególnych spektakli stają się coraz gorętsze, z wolnej wymiany myśli przekształcają się w proces inkwizycyjny. Skomplikowanym relacjom między aktorami, dworzanami i władcą towarzyszą wątki edukacyjne – poznajemy słynne obrazy na tematy biblijne i ich interpretację.

“Nieznajomy nad jeziorem” w reż. Alaina Guiraudie jest najbardziej nowohoryzontowym i zaskakującym filmem festiwalu w Cannes; z pozoru erotyczny thriller, w istocie wielopiętrowa metafora. Młody mężczyzna o chłopięcej urodzie spędza lato na codziennym “cruisingu” po gejowskiej plaży. Przy okazji zaprzyjaźnia się z siedzącym na uboczu brzuchatym facetem, jednak serce zaczyna mu bić dopiero na widok charyzmatycznego wąsacza a la Tom Selleck. Pewnego wieczora staje się świadkiem morderstwa…

Gustav Deutsch pisał scenariusz filmu o amerykańskim malarzu Edwardzie Hopperze z przekonaniem, że nic tak nie odda sytuacji kraju, jak losy wyjętych z tłumu indywidualności. W ich życiu – jak w kropli wody – odbija się wielka polityka, obyczajowość, przemiany społeczne, rewolucje świadomości. Austriacki reżyser doświadczenie Ameryki zamyka w monologach wewnętrznych Shirley. Wydarzenia, nazwiska, mity wpisane w zbiorową pamięć przywołują określone obrazy i nastroje. W ścieżce dźwiękowej “Shirley – wizje rzeczywistości” pojawiły się autentyczne nagrania audycji radiowych z ubiegłego wieku.

“Kiedy umieram” w reż. Jamesa Franco to ekranizacja prozy Williama Faulknera. Pozornie prosta, osadzona w realiach Południa lat 30. historia rodziny, która za wszelką cenę stara się sprostać życzeniu matki, by pochować ją w pobliskim mieście. Franco odtwarza wielogłosowość oryginału. Przedstawia wydarzenia z punktu widzenia kolejnych postaci, na podzielonym ekranie, językiem oddającym lokalną gwarę. Reżyser (sam w jednej z ról) pewną ręką prowadzi aktorów, eksponując ich fizyczność. Zdjęcia Christiny Voros wraz z pełnym kulminacji montażem tworzą brutalny, bynajmniej nie nostalgiczny portret dawnej amerykańskiej prowincji. Bohaterowie – prości ludzie – ze ślepym uporem dążą do celu, broniąc swych nieraz absurdalnych racji oraz swojej rodziny. Historia aktualna do dziś i nie tylko w Ameryce.

https://www.youtube.com/watch?v=VO68Kd2yQsE

W filmie “Camille Claudel 1915” w reż. Bruno Dumont wybitnie zdolną francuska rzeźbiarkę zagrała Juliette Binoche. Wysłana przez rodzinę do ośrodka dla umysłowo chorych Camille, zdiagnozowana jako schizofreniczka, w szpitalu psychiatrycznym, którego nie opuściła przez 30 lat aż do śmierci, czeka na odwiedziny brata, Paula.

https://www.youtube.com/watch?v=UsB9QoMgr0I

“Chore ptaki umierają łatwo” w reż. Nicholasa Facklera pokazują grupę artystów wyruszających do Gabonu – kolebki cywilizacji i biblijnego Edenu, gdzie rośnie mityczna roślina Iboga o silnie psychotropowym działaniu i rytualnym znaczeniu. Pełna wymiotów i majaków wyprawa przez dżunglę prowadzi do zderzenia światów i utraty niewinności.

Program

13 marca godz. 19 “Niebiańskie żony Łąkowych Maryjczyków”, reż. Alexey Fedorchenko
27 marca godz. 19 “Goltzius and the Pelican Company”, reż. Peter Greenaway  
10 kwietnia “Nieznajomy nad jeziorem”, reż. Alain Guiraudie
24 kwietnia godz. 19 “Shirley – wizje rzeczywistości”, reż. Gustav Deutsch
15 maja godz. 19 “Kiedy umieram”, reż. James Franco 
22 maja godz. 19 “Camille Claudel 1915”, reż. Bruno Dumont   
5 czerwca godz. 19 “Chore ptaki umierają łatwo”, reż. Nicholas Fackler

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Niesamowity
Premiery kinowe – kwiecień 2014
1499427810
Maraton Annabelle w Kinie Helios
new_look_na_druk_logo
Pokaż swój LOOK na druk!

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*