Andrzej_Traczykowski2Najbliższe spotkanie z WFO w kinie Polonia będzie miało wyjątkowy charakter. W piątek, 16 stycznia, przypada piąta rocznica śmierci Andrzeja Traczykowskiego, wieloletniego dyrektora Wytwórni Filmów Oświatowych i Programów Edukacyjnych.  „Oświatówka” przygotowuje z tej okazji krótkie wspomnienie filmowe, po którym rozpocznie się cotygodniowy pokaz retrospektywny. Tym razem publiczność zobaczy wybrane dokumenty Jerzego Bezkowskiego. Kino Polonia, g. 18.00. Wstęp wolny.

Andrzej Traczykowski był związany z Wytwórnią Filmów Oświatowych od połowy lat 70. ubiegłego wieku. Jako kierownik produkcji zrealizował w Oświatówce wiele filmów, zanim w 1994 roku został jej dyrektorem. Funkcję tę sprawował aż do tragicznej śmierci w 2010 roku. W ramach filmowego wspomnienia w kinie Polonia zostaną pokazane fragmenty filmów i reportaży, w których dyrektor wystąpił.

Bohaterem dalszej części piątkowego spotkania będzie Jerzy Bezkowski – pochodzący z Łowicza twórca filmów dokumentalnych, reżyser, scenarzysta, operator filmowy, absolwent Wydziału Operatorskiego PWSTiF w Łodzi z Wytwórnią Filmów Oświatowych związany jest od 1967 roku. W Wytwórni zrealizował ponad 100 filmów.

– W piątek zobaczymy cztery filmy, które znakomicie zilustrują kilka dekad pracy twórczej Jerzego Bezkowskiego – zapowiada Wojciech Bernacki, koordynator jubileuszowego projektu WFO w kinie Polonia. – Najstarszy z nich powstał pod koniec lat siedemdziesiątych, a najnowszy w 2012 roku – wyjaśnia.

Pierwszy z obrazów „Kalaa znaczy sztuka”, to debiut reżyserski. Film, poświęcony sztuce Indii, zrealizowany został w 1976 r. Łódzki filmowiec był członkiem wyprawy etnograficznej zorganizowanej przez Uniwersytet Adama Mickiewicza z Poznania, która prowadziła badania na terenie Radżastanu. Również „Tajemnicze plemię Dogonów”, film dokumentalny z 1984 roku, zabierze widzów w egzotyczną podróż. Film zrealizowany został podczas wyprawy naukowej studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego do Afryki Zachodniej (Republika Mali, Burkina Faso, Niger) prezentuje Dogonów, niewielkie plemię, którego wiedza tajemna zawiera elementy kosmogonii, astronomii zgodnych z współczesną nauką. Historia plemienia, pomimo ciągłych badań, wciąż osnuta jest tajemnicą.

Kolejny z filmów, „Sowy Polskie” z 1997 roku, poświęcony jest rodzimej przyrodzie. Opowiada o dziewięciu spośród trzynastu występujących w Polsce gatunków sów. Możemy zobaczyć najmniejszą – sóweczkę i największą – puchacza, ale też sowę śnieżną – gościa z północy oraz puszczyka mszarnego, najrzadziej występującą i najtrudniejszą do zaobserwowania, a także puszczyka uralskiego. Film wielokrotnie nagradzano na festiwalach filmowych.

Najnowszy z prezentowanych dokumentów, wyprodukowany w 2012 roku „Bolesław Matuszewski, nieznany pionier kinematografii” to biografia intrygującej, a mało znanej postaci w dziejach światowej sztuki filmowej. Bolesław Matuszewski był jednym z pierwszych filmowców – dokumentalistów i teoretyków, rodzącej się dopiero sztuki filmowej. Działał na przełomie XIX i XX wieku na terenie Polski, Rosji i Francji. Fotografował i filmował najważniejsze wówczas wydarzenia, jak choćby spotkanie prezydenta Francji z carem Mikołajem II w Petersburgu. Już w roku 1898, niedługo po pierwszym pokazie braci Lumiere, napisał dwa pionierskie traktaty: „Nowe źródło historii” oraz „Ożywiona fotografia czym jest, czym być powinna”. Twierdził, że zapis filmowy jest najwierniejszym źródłem historii. Film Jerzego Bezkowskiego zaprasza widza do podróży w przestrzeni i w czasie: do Petersburga, Moskwy, Warszawy i Paryża. Fragmenty inscenizowane i efekty specjalne nie tylko urozmaicają narrację, ale też sugestywnie odtwarzają klimat La Belle Epoque. Koproducentami filmu są Muzeum Kinematografii i Filmoteka Narodowa.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
BANER2
O!PLA w Łodzi – 3 odsłona
Opolskie_Lamy_Plakat
Lamy z Opola w Łodzi
Byc_jak_Hoffman
Konkurs „Być jak Hoffman”

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*