plasterkultury19. Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi, 65 lat Wytwórni Filmów Oświatowych, Polówka 2014, Reaktywacja Kina Polonia oraz Sukcesy “Idy” to kandydaci na wydarzenie filmowe 2014 roku.

Jak pisaliśmy rok temu: “Łódź równa się film. Legenda PWSFTviT, jej absolwentów, istniejąca przez lata wytwórnia filmów fabularnych, a także wciąż działające Se-Ma-For, WFO plus Muzeum Kinematografii, Aleja sław na Piotrkowskiej. To wszystko tworzyło i tworzy atmosferę “hollyłódź”. Zeszły rok dla naszego miasta należy udać za umiarkowanie udany”. Tym razem uważamy, że 2014 rok był w naszym mieście zdecydowanie rokiem filmu.

Poza poniższymi kandydaturami w trakcie obrad dyskutowaliśmy m.in. o OP!LA, Konkursie im. Andrzeja Munka, 24. Festiwalu Mediów w Łodzi „Człowiek w Zagrożeniu”, 3D Image Festival oraz 5. edycji Kamera Akcja.

19. Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi

Wyślij SMS pod numer 71051 o treści plaster.1 

Od 7 do 14 listopada w Łodzi organizowano 19. Forum Kina Europejskiego Cinergia. Projekcje festiwalowe odbywały się m.in. w łódzkim Kinie Charlie, Muzeum Kinematografii, Łódzkiej Szkole Filmowej oraz w reaktywowanym Kinie Polonia.

Cinergia to festiwal poświęcony wyłącznie prezentacji nowego kina Starego Kontynentu. Myślą przewodnią 19. edycji Forum Kina Europejskiego była prezentacja kina europejskiego, które łączy tradycję i nowoczesność, historię i współczesność, kino mistrzów z filmami debiutantów, politykę i sztukę, unaocznia rewolucję technologiczną i polemizuje z różnymi podejściami do roli kobiet w kinie oraz ich artystycznej niezależności. Ambasadorką piękna i filmu na Cinergii była aktorka polskiego pochodzenia, odnosząca niemałe sukcesy w filmie włoskim – Kasia Smutniak.  Podczas zeszłorocznej edycji Forum Kina Europejskiego nie zabrakło gwiazd światowego formatu, byli to m.in.: Peter Greenaway, Antonio Saura, Kasia Smutniak, Domenico Proccacci, Giuliano Montaldo, Ferzan Ozpetek, Lech Majewski, Urszula Antoniak, Jerzy Kowynia, Katarzyna Maciąg, Zbigniew Zamachowski, Sonia Bohosiewicz, Jacek Bieleński, Tymon Tymański, Krzysztof Skonieczny, Vincent Papko, Jerzy Stuhr, Piotr Dzięcioł, Jacek Szumlas Roman Gutek i Dariusz Jabłoński.

Jury 19. Forum Kina Europejskiego Cinergia przyznało Kryształową Łódkę dla Najlepszego Debiutu Europejskiego dla filmu austriackiego „Macondo” w reż. Sudabeh Mortezai. Ponadto jurorzy przyznali dwa wyróżnienia dla filmów „Ulica w Palermo”/ Via Castellana Bandiera w reż. Emmy Dante oraz „Hardkor Disko” w reż. Krzysztofa Skoniecznego. Za Najlepszy Debiut Polski jury pod kierunkiem Marii Malatyńskiej uznało film „Małe stłuczki” w reż. Aleksandry Gowin i Ireneusza Grzyba. Wyróżnienie otrzymał film „Facet”(nie)potrzebny od zaraz” w reż. Weroniki Migoń. Po raz pierwszy przyznany został Kryształowy KamerTon w Konkursie Polskiej Piosenki Filmowej. Jury pod przewodnictwem Zbigniewa Zamachowskiego za najlepszą piosenkę promującą film uznało „Układ zamknięty” Kazika Staszewskiego i Kultu do filmu pod tym samym tytułem w reż. Ryszarda Bugajskiego.

65 lat Wytwórni Filmów Oświatowych

Wyślij SMS pod numer 71051 o treści plaster.2

29 grudnia Wytwórnia Filmów Oświatowych w Łodzi obchodziła 65. urodziny. To najdłużej działająca instytucja filmowa w Łodzi i jedna z najstarszych w Polsce.

Początki „Oświatówki” sięgają jeszcze 1945 roku, do czasów, gdy tuż po wojnie starą fabrykę przy ul. Kilińskiego 210 zajął Dział Filmu Oświatowego Instytutu Filmowego. Oficjalnie jednak Wytwórnia Filmów Oświatowych została utworzona 29 grudnia 1949 roku. Rok później, po przejęciu przez WFO należących do instytutu terenowych baz produkcyjnych w Krakowie, Żyrardowie, Oliwie i Gliwicach – do grona twórców „Oświatówki” dołączyli mistrzowie: niedościgniony w produkcjach przyrodniczych Włodzimierz Puchalski oraz specjalizujący się w filmie medyczno-biologicznym Karol Marczak. W tamtym czasie szeregi zespołu zasilili też pierwsi absolwenci łódzkiej Szkoły Filmowej, m.in. Józef Arkusz, Wiesław Drymer, Stanisław Grabowski, Marceli Matraszek, Mieczysław Vogt, Jadwiga i Witold Żukowscy. Większość z nich z Wytwórnią związała całe zawodowe życie.

Od 1949 r. do dziś WFO wyprodukowała około 5 tysięcy filmów. Były lata, w których powstawało blisko 200 filmów rocznie. Wśród twórców związanych z „Oświatówką” wymienić można takie sławy jak: Wojciech Jerzy Has, Janusz Nasfeter, Krzysztof Zanussi, Andrzej Barański, Grzegorz Królikiewicz, Piotr Szulkin, Wojciech Wiszniewski, Bogdan Dziworski, Piotr Andrejew, Jacek Bławut, Marek Koterski, Jan Jakub Kolski, Maciej Drygas, Krzysztof Ptak, Zbigniew Rybczyński, Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz, Wojciech Kilar, czy Krzysztof Penderecki. Według opinii krytyków to właśnie w „Oświatówce” narodziła się polska szkoła filmu o sztuce, a w latach 70. w Wytwórni pojawili się twórcy awangardowi, spośród których warto wspomnieć m.in. Józefa Robakowskiego, Ryszarda Waśko, Małgorzatę Potocką.

Ale Wytwórnia nie tylko dba o zachowanie i rozpowszechnianie swoich zbiorów archiwalnych, prowadzi również działalność edukacyjną, organizuje co dwa lata w Łodzi prestiżowy Międzynarodowy Festiwal Filmów Przyrodniczych im. Włodzimierza Puchalskiego – największy przegląd filmów przyrodniczych w Polsce. Przede wszystkim jednak nadal realizuje wartościowe filmy różnych gatunków. Z WFO współpracują tacy fachowcy jak Andrzej Barański, Mikołaj Haremski, Jerzy Bezkowski czy Roman Dębski – realizując nowe filmy dokumentalne i przyrodnicze. Najnowszą, ukończoną produkcją WFO jest średniometrażowy dokument historyczny „Internowani” w reżyserii Tomasza Świątkowskiego. Jako koproducent Wytwórnia uczestniczyła też w realizacji filmu dokumentalnego „Nie robić głupstw – Opowieści Filmowe Stanisława Janickiego” w reżyserii Krzysztofa Tusiewicza. Obecnie trwają prace przy postprodukcji filmu fabularnego „Niekoniecznie o Jędrzeju” w reżyserii Olgi Kałagate, którego WFO jest koproducentem i producentem wykonawczym. Przygotowywane są też kolejne realizacje – w tym biograficznego filmu fabularnego o Katarzynie Kobro i Władysławie Strzemińskim w reżyserii Iwony Siekierzyńskiej, filmu przyrodniczego „Podwodne domy” w reżyserii Zbigniewa Bączyńskiego oraz filmów dokumentalnych o łódzkich włókniarkach pt. „Miasto Kobiet” w reżyserii Witolda Szymczyka. Na drugą połowę 2015 roku zaplanowano realizację dokumentu pt. „Moje życie to czary”. Film według koncepcji Krzysztofa Tadeusza Walendzika i w reżyserii Jacka Schmidta to opowieść o żydowskim dziecku uratowanym w skierniewickim sierocińcu.

Polówka 2014

Wyślij SMS pod numer 71051 o treści plaster.3

Kolejny raz przez całe lato w łódzkich parkach (i nie tylko) organizowano Polówkę. Fani kina mogli za darmo obejrzeć ponad sześćdziesiąt filmów z całego kraju. W tym 2014 roku mogli wybrać aż jedną z siedmiu lokalizacji. Polówkowicze spotykali się w poniedziałki w Parku Baden-Powella, we wtorki w Parku na Zdrowiu, w środy w Parku Julianowskim, w czwartki na dziedzińcu AHE, w piątki na dachu Galerii Łódzkiej, w niedziele na terenie Piotrkowska 217, a także w niektóre soboty w Monopolis.

LFF Polówka rozpoczeła się 26 czerwca w fabryce Monopolis pokazem filmu „Ida”, a zakończyła w tym samym miejscu 6 września projekcją „Obietnicy”.

Reaktywacja Kina Polonia

Wyślij SMS pod numer 71051 o treści plaster.4

W listopadzie, w trakcie 19 Forum Kina Europejskiego Cinergia, reaktywowano Kino Polonia. Nieczynne od ponad dwóch lat legendarne łódzkie kino zostało otwarte z okazji 65. rocznicy istnienia Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi. Partnerem WFO w tym przedsięwzięciu jest Stowarzyszenie “Łódź Filmowa” – prowadzące Kino Charlie.

Co piątek są tu organizowane retrospektywy reżyserów i operatorów, na które zapraszani są twórcy związani z WFO. Poza tym w repertuarze pojawiają się filmy podobne do tych, które możemy zobaczyć w Charliem. Kino Polonia zbudowano w 1877 r. jako gmach teatralny. W 1911 r. uruchomiono tu największe w Królestwie Polskim Kino Casino.

Sukcesy “Idy”

Wyślij SMS pod numer 71051 o treści plaster.5

W lutym 2014 roku Ida otrzymała Plastra Kultury w kategorii najlepszy film roku. Od tego czasu o filmie zrealizowanym przez łódzki Opus stało się coraz głośniej. Wyliczmy – dwie nominacje do Oscarów, nominacja do Złotego Globu, dwie nominacje do BAFTA, cztery wygrane i siedem nominacji do Orłów, nominacja do Critics’ Choice, nominacja do Nagrody Goya, sześć wygranych i dwie inne nominacje od Europejskiej Akademii Filmowej, nominacja do nagrody Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów Filmowych, dwie wygrane nagrody Stowarzyszenia Krytyków Filmowych z Los Angeles, nominacja do nagrody Davida di Donatello, jedna nominacja do BIFA, nominacja do Film Independent Award oraz nagroda LUX i nominacja do Satelit. Plus nagroda na OFF Plus Camera, Srebrna Kamera na Manaki Brothers, Srebrnr Grono poczas Lubuskiego Lata Filmowego, Orzeł Hollywoodzki, i nagroda Stowarzyszenia Nowojorskich Krytyków Filmowych.

Idzie pisała tak: “Ida to delikatność i ascetyczność. Nieśmiałość i niepewność osadzona na ostro ciosanych stopniach. Samotność i opuszczenie, z jednej strony wyrażane w czarno-białym obrazie, choć przecież tak mało tu oczywistości, z drugiej dopełniane rozmyciami, specyficznymi kadrami. To krzyk przez zasznurowane usta, nienasycenie ukryte pod zakonnym habitem”.  – pełna recenzja tutaj.

Sposoby głosowania:

1. Wyślij SMS pod numer 71051 o treści plaster.numeruzgloszenia. Koszt jednego SMS wynosi 1 zł plus vat.

2. Wyślij maila na adres konkurs@plasterlodzki.plAdres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. o temacie “Plastry Kultury”. W treści wpisz nominowanego na którego głosujesz (przy Polówce i Impact festival również kategorię) oraz swoje imię i nazwisko. Uwaga! Każda osoba głosująca mailowo może oddać tylko jeden głos w danej kategorii.

UWAGA!! Głosować możecie do niedzieli, 15 lutego, do godz. 23:59. Gala finałowa odbędzie się 18 lutego, o godz. 19 w Domu Literatury (Roosevelta 17)

Zobacz pełen regulamin Plastrów Kultury


WIĘCEJ INFORMACJI O PLASTRACH KULTURY, W TYM O KAŻDEJ Z KATEGORII ZNAJDZIECIE TUTAJ

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
13TKH--B1-pl
13. Tydzień Kina Hiszpańskiego
OFF_ART_DCMNT_LDZ_5
OFF – Art Document / LDZ
Tango_z_Animacja
Tango z Animacją – 100 lat Animacji Argentyńskiej

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*