200 znakomitych filmów, 50 polskich premier, wyjątkowe seanse w ramach Kina Łóżkowego i Kina Kulinarnego, spotkania z wybitnymi twórcami z całego świata, master classes Arturo Ripsteina, Marthy Coolidge i Wojciecha Marczewskiego, debaty, warsztaty, prestiżowe nagrody oraz jedyny na świecie konkurs natychmiastowej improwizacji – w piątek 12 lipca w Łodzi rozpoczyna się 9. Festiwal Transatlantyk. Potrwa do 19 lipca.

Motywem przewodnim 9. edycji Transatlantyku jest „Lądowanie na Księżycu i inne zawieszone sny”. Dokładnie 50 lat po zakończonej sukcesem, historycznej misji Apollo 11, będziemy razem z widzami zastanawiać się, jakie marzenia, sny i śmiałe projekty poruszają dziś naszą zbiorową wyobraźnię? Czy mamy odwagę marzyć? Co nas inspiruje i do jakich światów tęsknimy, jakich nowych lądów szukamy? Za pomocą starannie wybranych filmów będziemy otwierać dyskusje zarówno o wielkich projektach cywilizacyjnych współczesnego świata, jak i o intymnych pragnieniach i prywatnych próbach szukania innych światów.

Podczas Gali Otwarcia w piątek 12 lipca w EC1 Łódź – Miasto Kultury zainaugurujemy Festiwal polską premierą hollywoodzkiego filmu „Znajdę Cię” („I’ll Find You”, reż. Martha Coolidge), w którym obok gwiazd pokroju Stellana Skarsgårda, Leo Sutera, Adelaide Clemens czy Connie Nielsen, widzowie zobaczą znakomitych polskich aktorów: Agatę Buzek, Małgorzatę Kożuchowską, Jacka Braciaka czy Marcina Czarnika. Film opowiada

o romantycznej miłości Rachel Rubin i Roberta Pułaskiego, wystawionej na próbę przez koszmar II wojny światowej. Zdjęcia do niego zostały w dużej części nakręcone w Łodzi, a muzykę do niego skomponował Jan A.P. Kaczmarek. Dwa kolejne filmy otwarcia, na które zaprosimy widzów 12 lipca, to „Niewidoczne życie sióstr sióstr Gusmão” („A Vida Invisível de Eurídice Gusmão”, reż. Karim Aïnouz) – uhonorowane Nagrodą Główną w sekcji „Un Certain Regard” podczas ostatniego festiwalu w Cannes. Osadzona w realiach Rio de Janeiro lat 50. historia wchodzących w dorosłość sióstr Guidy i Euridice Gusmão, które zostają rozdzielone i podejmują wszelkie wysiłki, by się odnaleźć. Trzeci film otwarcia to niezwykłe „Jaskółki nad Kabulem” (Les hirondelles de Kaboul”, reż. Zabou Breitman, Eléa Gobbé-Mévellec) – kolejny tytuł pokazywany w tym roku na festiwalu w Cannes. Niezwykła animacja przedstawia poruszające historie mieszkańców tytułowego miasta, którzy próbują nie stracić nadziei w okrutnej rzeczywistości zrujnowanego Kabulu.

NOWE KINO

Film „Tam gdzieś musi być niebo” („It Must Be Heaven”) którego reżyser Elia Suleiman otrzymał w Cannes nagrodę specjalną, to jedna z 35 premier, która będzie miała miejsce podczas Transatlantyku w konkursie Nowe Kino. Filmy prezentowane w tej sekcji to wybór najciekawszych premier z całego świata, włącznie z filmami nagradzanymi na najważniejszych festiwalach: w Cannes, Wenecji, Locarno, Berlinie czy Sundance. Filmy pokazywane w Nowym Kinie powalczą o unikalną Transatlantyk Distribution Award. Nagroda zostanie przeznaczona na wsparcie dystrybucji zwycięskiego tytułu w polskich kinach. O tym, który film wygra tradycyjnie zdecydują widzowie festiwalu w plebiscycie publiczności.

Swoją nagrodę w tej sekcji przyzna także Jury Młodych Krytyków złożone z laureatów konkursów krytyczno-filmowych Festiwalu Kamera Akcja.

W konkursie Nowe Kino pokażemy także inne  filmy, które swoje premiery światowe miały na zakończonym niedawno festiwalu w Cannes. Wśród nich m.in.: „Sybillę” („Sibyl”, reż. Justine Triet) – przewrotną historię terapeutki (z problemami), która pragnie wrócić do swoich młodzieńczych pasji i pisać, a za temat książki obiera życie (i problemy) jednej ze swoich pacjentek oraz „Ninę Wu” („Juo ren mi mi”) – najnowszy film niezwykle utalentowanego twórcy z Tajwanu – Midiego Z. Fascynujący thriller psychologiczny ukazuje historię aktorki, tytułowej Niny Wu, jej drogę do sukcesu oraz wszystkie trudności, z jakimi musi się borykać w okrutnym świecie show-biznesu. Pokaz ten odbędzie się we współpracy z Azjatyckim Festiwalem Filmowym Pięć Smaków.

KONKURS POLSKICH KRÓTKICH METRAŻY

W tej sekcji prezentowane są najlepsze krótkie formy filmowe zrealizowane w ciągu ostatnich dwóch lat. Tego roku do ścisłego finału weszło 28  filmów: 6 animacji, 5 dokumentów i 17 fabuł. Krótkometrażowe filmy oceni międzynarodowe jury w składzie: Neil Young – brytyjski krytyk filmowy i kurator; Paweł Borowski – reżyser, którego debiutanckie “Zero” miało międzynarodową premierę na festiwalu w Rotterdamie i nominowane było do Orła w kategorii Odkrycie Roku, a najnowszy film “Ja teraz kłamię” zostanie pokazany podczas Festiwalu; oraz Edvinas Puksta – krytyk filmowy i selekcjoner Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Tallinie. Zwycięzca otrzyma Złotą Arkę za najlepszy film krótkometrażowy oraz 10 tysięcy złotych, natomiast laureaci drugiej i trzeciej nagrody dostaną, odpowiednio, 7 i 5 tysięcy złotych.

ZBLIŻENIA

W ramach sekcji zaprosimy widzów na 4 retrospektywy:

ZBLIŻENIE: ARTURO RIPSTEIN

Pierwsza zaprezentuje filmy największego meksykańskiego reżysera Arturo Ripsteina, współpracownika i przyjaciela Luisa Buñuela. Festiwalowi widzowie zobaczą trzy filmy mistrza: „Karmazynową głębię” („Profundo Carmesí”) uhonorowaną aż 6 nagrodami Ariel, zwanymi meksykańskimi Oscarami oraz nagrodą za scenariusz podczas festiwalu w Wenecji, inspirowany historią antycznej Medei dramat „Takie jest życie” („Así es la vida…”) oraz czarną komedię „Zgubę mężczyzn” („La perdición de los hombres”), którą na festiwalu w San Sebastian uhonorowano aż 3 nagrodami, w tym za scenariusz oraz  nagrodą FIPRESCI dla reżysera.

FIPRESCI PLATINUM AWARD – ARTURO RIPSTEIN

Podczas Transatlantyku Ripstein odbierze prestiżową nagrodę FIPRESCI Platinum Award 94, przyznawaną wybitnym reżyserom filmowym, którzy zapisali się w historii światowego kina. Festiwal Transatlantyk jest jednym z dwóch festiwali filmowych na świecie, podczas których wręczana jest ta jubileuszowa nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI. Uroczyste wręczenie nagrody nastąpi podczas Gali Otwarcia Festiwalu.

ZBLIŻENIE: WOJCIECH MARCZEWSKI

Urodzony w Łodzi reżyser to jeden z najbardziej niezwykłych twórców filmowych w Polsce. Istotnym tematem jego filmów jest walka ze zniewoleniem – przez system polityczny, przeszłość lub własne niewłaściwe wybory.

W ramach retrospektywy zaprezentujemy wszystkie filmy kinowe znakomitego, urodzonego w Łodzi reżysera: „Zmory”, jeden z najbardziej spektakularnych debiutów w polskim kinie, nagrodzony m.in. w San Sebastian i w Gdyni; „Dreszcze”, opowieść o dorastaniu w epoce stalinizmu, uhonorowaną m.in. Srebrnym Niedźwiedziem w Berlinie; legendarną i zrealizowaną w Łodzi „Ucieczkę z kina Wolność” z fenomenalną rolą Janusza Gajosa jako cenzora z wyrzutami sumienia (nagrodzoną m.in. Złotymi Lwami, Złotą Kaczką i Złotą Taśmą) oraz adaptację powieści Pawła Huelle – „Weiser“, w której Wojciech Marczewski po raz kolejny podejmuje temat dojrzewania i piętna, jakie odciska przeszłość. Widzowie zobaczą także dwa filmy telewizyjne Wojciecha Marczewskiego: „Klucznika” oraz „Czas zdrady”. Wojciech Marczewski będzie gościem Festiwalu Transatlantyk, a spotkania z nim, jego aktorami oraz współpracownikami, będą ważną częścią wydarzeń towarzyszących pokazom filmowym.

GWIAZDA WOJCIECHA MARCZEWSKIEGO W ŁÓDZKIEJ ALEI SŁAW

W ramach Transatlantyku w sobotę 13 lipca o godz. 12.00 w łódzkiej Alei Sław przy Piotrkowskiej 70 odsłonięta zostanie gwiazda tego wybitnego reżysera, scenarzysty i pedagoga. Gwiazda Wojciecha Marczewskiego została ufundowana przez Miasto Łódź w ramach projektu Łódź Miasto Filmu UNESCO, a jej odsłonięcie to wspólny projekt Festiwalu oraz Narodowego Centrum Kultury Filmowej. Bezpośrednio po ceremonii zapraszamy na masterclass z reżyserem, który odbędzie się w Club 77.

ZBLIŻENIE: ASIF KAPADIA

Asif Kapadia to jeden z najciekawszych dziś twórców dokumentalnych na świecie. Jak nikt potrafi łączyć materiały archiwalne (często wcześniej nie pokazywane) w fascynujące i współczesne opowieści.

Widzowie Transatlantyku będą mieli niepowtarzalną okazję zobaczyć wszystkie trzy części jego hipnotyzującej trylogii o ikonach popkultury, sławie i fatum –  „Diego”, „Sennę” i „Amy”. Mający swoją światową premierę w maju w Cannes „Diego” zachwycił widzów i zapewne powtórzy bezprecedensowe sukcesy frekwencyjne oraz kasowe dwóch poprzednich części trylogii. Złożony z wyszperanych materiałów archiwalnych, jest fascynującą opowieścią o Diego Maradonie – genialnym piłkarzy, bożyszczu kobiet i… zakładniku neapolitańskiej mafii. Dodatkowej głębi filmowi dodaje fakt, że Kapadii udało się porozmawiać ze swoim bohaterem. Widzowie Transatlantyku zobaczą także „Sennę”, wnikliwy i niejednoznaczny portret Ayrtona Senny, trzykrotnego mistrza świata Formuły 1. Film ten po premierze stał się najbardziej dochodowym brytyjskim dokumentem wszechczasów, zarabiając grubo ponad trzy miliony funtów – aż do czasu, kiedy jego rekord pobił… kolejny film Kapadii – „Amy”, czyli historia charyzmatycznej, obdarzonej muzycznym geniuszem, uwielbianej, a jednocześnie nieprzystosowanej do współczesnego świata i osaczonej przez media piosenkarki – Amy Winehouse. Ten najgłośniejszy dotychczas, obsypany nagrodami – w tym Oscarem – dokument reżysera zamknie jego retrospektywę.

ZBLIŻENIE: ALEKSIEJ GERMAN (ojciec)

Aleksiej German to najbardziej niedoceniony z największych reżyserów rosyjskich. Bohaterem czwartej retrospektywy będzie prawdziwy wizjoner kina, twórca posługujący się własnym, unikalnym i nie dającym się zapomnieć językiem. Na Festiwalu pokażemy wszystkie filmy tego kultowego reżysera, wychodząc od „Siódmego towarzysza” („Sedmoy sputnik”), w którym German opowiada o starszym generale carskiej armii, zamkniętym w areszcie wraz z innymi reprezentantami dawnego ustroju, przez „Dwadzieścia dni bez wojny” („Dvadtsat dney bez voyny”), czyli fabularyzowaną wersję wspomnień Konstantina Simonowa, słynnego radzieckiego korespondenta z frontów II wojny światowej, po film „Mój przyjaciel Iwan Lapszyn” („Moy drug Ivan Lapshin”) – impresyjny portret ZSRR lat 30., prezentowanych oczami dziecka. Zaprosimy widzów także na „Trudno być bogiem” („Trudno byt bogom”), adaptację futurystycznej powieści braci Strugackich pod tym samym tytułem i jednocześnie jeden z najbardziej sugestywnych i sensualistycznych obrazów ludzkiej degradacji, jakie wydało kino oraz na „Próbę wierności” („Proverka na dorogakh”), czyli realistyczny, pozbawiony heroizmu obraz drugowojennej partyzantki. Retrospektywę domknie najważniejszy film Germana – „Chrustaliow, samochód!” („Khrustalyov, mashinu!”), nominowana do Złotej Palmy w Cannes opowieść pokazująca nastrój schyłkowego stalinizmu, ukazanego jako dezorientujący labirynt, wypełniony paranoją, rozkładem i groteskowymi postaciami współtworzącymi okrutny system.

HISTORIE KINA: INNE ŚWIATY

W ramach lubianej przez widzów Festiwalu sekcji „Historie kina” pokażemy znakomite filmy należące do kanonu klasyki filmowej, po raz kolejny zabierając widzów w podróż po historii X Muzy. Motywem przewodnim tej części programu będą w tym roku “Inne światy.”

“Prezentowane filmy tematycznie krążyć będą wokół poszukiwania lepszych światów (także tych prywatnych, w które uciekają bohaterowie), rozmaitych prób zmiany

rzeczywistości oraz pytania o to, co dzisiaj miałby znaczyć nowy wspaniały świat – tak o sekcji “Historie kina” mówi Joanna Łapińska, Dyrektor Programowa Festiwalu Transatlantyk.

W programie „Historii kina” pokazanych zostanie trzynaście starannie wyselekcjonowanych filmów zrealizowanych pomiędzy latami 60. a początkiem bieżącej dekady. Zaprezentujemy m.in. film „Życie rodzinne” Krzysztofa Zanussiego, który będzie gościem Festiwalu. Widzowie będą mogli spotkać się z tym wybitnym, świętującym w tym roku 80. urodziny oraz 60. rocznicę debiutu reżyserskiego twórcą. „Życie rodzinne” jest słodko-gorzką wiwisekcją relacji między pokoleniem przedwojennych kapitalistów (ojca i ciotki), mieszkającą z nimi córką Bellą oraz próbującym odciąć się od rodziny synem Ziemowitem – młodym inżynierem pracującym na Górnym Śląsku. W ramach „Historii kina” pokażemy także takie klasyki kina, jak m.in.  „I raz, i dwa” („Yi yi”, reż. Edward Yang) – ostatni film mistrza tajwańskiej Nowej Fali – majestatyczną, lecz bezpretensjonalną opowieść o roku z życia mieszkającej w Tajpej kilkupokoleniowej rodziny. Wielowarstwowe, zachwycające precyzją kompozycji obrazu i emocjonalną głębią arcydzieło to jeden z najbardziej cenionych filmów XXI wieku. Zobaczyć też będzie można kultowego „Taksówkarza” („Taxi Driver”) Martina Scorsese, czyli nagrodzoną Złotą Palmą w Cannes opowieść o weteranie wojny w Wietnamie, który próbuje odnaleźć się po powrocie do kraju. Cierpi na bezsenność, więc zatrudnia się jako nowojorski taksówkarz, co wzmaga tylko jego paranoiczne odczucia, że świat przesiąknięty jest moralna zgnilizną.

TRANSATLANTYK KINO KULINARNE

W programie tej niezwykle lubianej przez widzów sekcji pokazane zostaną filmy o tematyce kulinarnej i okołokulinarnej — zarówno produkcje poświęcone sztuce gotowania i jedzeniu,  jak i osobiste, a przez to fascynujące historie życia wielkich gwiazd z kulinarnego świata. Kino Kulinarne powstało z połączenia dwóch składników: idei slow food, zdrowego odżywiania i przywiązania do jakości żywności oraz idei spokojnego, niespiesznego spotkania i rozmowy. Warto dodać, że Kino Kulinarne to autorski cykl Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie, a Transatlantyk ma wyłączność na jego prezentację w Polsce i jest jednym z dwóch festiwali filmowych na świecie, który współpracuje z Berlinale Kulinarisches Kino. Nad programem cyklu od 9 lat czuwa twórca i wieloletni kurator tej sekcji na Berlinale – Thomas Struck. W tegorocznym Kinie Kulinarnym zobaczymy filmy: „Bóg w każdym ziarnku” („Y En Cada Lenteja Un Dios”, reż. Miguel Ángel Jiménez), „Nasze miejsce na ziemi” (“The Biggest Little Farm”, reż. John Chester), „Ogień: kuchenne (r)ewolucje” („The Heat: A Kitchen (R)evolution”, reż. Maya Gallus), „Soufra” (reż. Thomas A. Morgan) oraz „Wielkie otwarcie” („Big Night”), reż. Campbell Scott, Stanley Tucci).

 KINO ŁÓŻKOWE VOX

Kilkadziesiąt wygodnych łóżek z baldachimami stojących w łódzkim Pasażu Schillera to jedno z ulubionych miejsc widzów Transatlantyku! Autorski projekt Festiwalu, a zdaniem wpływowego serwisu BuzzFeed – jedno z 10 najwspanialszych plenerowych kin świata – łączy w sobie rozmach pokazu dla kilkuset osób z niemal domową, przytulną atmosferą projekcji. W Kinie Łóżkowym VOX pokażemy tego roku takie m.in. filmy, jak  „120 uderzeń serca” („120 battements par minute”) Roberta Campillo, „Jackie Brown” Quentina Tarantino, „Dziedziczki” („Las herederas”) Marcelo Martinessiego, „Lato” (“Leto”) Kirilla Serebrennikova, „Fugę” („Fugue”) Agnieszki Smoczyńskiej czy “Kafarnaum” (“Cafarnaúm”) Nadine Labaki.

FILMOWY KLAN URWISÓW

Najlepsze filmy dla młodych widzów i polskie premiery filmów dla dzieci. Ta sekcja Festiwalu Transatlantyk adresowana specjalnie do najmłodszych kinomanów każdego roku cieszy się wielką popularnością. Porusza wyobraźnię, cieszy i wzrusza, inspiruje – nie tylko starannie wybranymi filmami, ale i warsztatami. Podczas 9. edycji Festiwalu mali widzowie zobaczą m.in. „Basię 2” (reż. Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz) – animację o najnowszych przygodach przebojowej pięciolatki, najczęściej nagradzany film dla dzieci sezonu 2018/2019 – „Mamy talent” („Los Bando”, reż. Chritian Lo) czyli szalone, muzyczne kino drogi z Norwegii oraz  ukazujące potężną siłę przyjaźni „Robaczki z zaginionej dżungli” („Minuscule-Les mandibules du bout du monde”, reż. Hélène Giraud, Thomas Szabo) – film, który udowadnia, że dla chcącego (robaczka) nic trudnego – choćby to „nic trudnego” oznaczało ratowanie lasów deszczowych.

KALEJDOSKOP, KINO NOCĄ: JEDEN, SEZON, POLÓWKA: KOSMOS

W sekcji “Kalejdoskop” zaprezentujemy filmy odbijające to, co dzieje się w dzisiejszym świecie i dzisiejszym kinie; wartościowe nowe tytuły, przedpremierowo prezentowane na Transatlantyku.W ramach sekcji pokażemy takie filmy, jak „PJ HARVEY. A Dog Called Money” Seamusa Murphy’ego, „Ustrzelić mafię” („Shooting the Mafia”) Kim Longinotto, „Obrazy bez autora” („Werk ohne Autor”) Floriana Henckela von Donnersmarcka czy „Synonimy” („Synonymes”) Nadava Lapida.

Kino nocą to sekcja, którą przygotowaliśmy specjalnie z myślą o tych widzach, którzy uważają, że dobre kino jest lepsze niż sen. Jej motywem przewodnim będzie tego roku „Jeden”: jeden niefortunny krok, jedno przegapione metro, jeden dzień…  W ramach pokazów dla nocnych marków zaprezentujemy m.in. filmy „Jednym cięciem” („Kamera o tomeru na!”, reż. Shin’ichirô Ueda), „The Boys” (reż. Dan Trachtenberg) czy „Gangster, glina i diabeł” („The Gangster, The Cop, The Devil”, reż. Won-Tae Lee) – ten ostatni przywieziony prosto z Cannes.

Sezon to z kolei przegląd najciekawszych premier sezonu 2018/19 w polskich kinach. Od głośnych, oscarowych produkcji, jak „Green Book” Petera Farelly’ego, „Roma” Alfonso Cuarona czy „Faworyta” („The Favourite”) Yorgosa Lanthimosa, przez te nagrodzone w Cannes: „Złodziejaszki” („Manbiki Kazoku”, reż. Hirokazu Kore-eda)  i „Dogman” Matteo Garrone, po filmy polskich reżyserów, o których wiele mówiło się̨ w ostatnich miesiącach („Monument” Jagody Szelc czy „Córka trenera” Łukasza Grzegorzka).

Tradycyjnie już, we współpracy z Letnim Festiwalem Filmowym Polówka zapraszamy w każdy letni piątek do kina plenerowego EC1 na pokazy filmów, których motywem przewodnim jest tego roku „Kosmos”. W sekcji znalazły się takie klasyki, jak „Obcy – decydujące starcie” („Aliens”) Jamesa Camerona czy „Solaris” Stevena Soderbergha, a także „Marsjanin” („The Martian”) Ridleya Scotta.

EDUKACJA

Festiwal Transatlantyk to nie tylko pokazy filmowe, ale też bogaty repertuar dostępnych i bezpłatnych wydarzeń towarzyszących: spotkań z profesjonalistami, paneli dyskusyjnych, debat, wykładów czy warsztatów. Szeroka oferta edukacyjna Transatlantyku poświęcona jest zarówno tematom branżowym – porusza zagadnienia z obszaru produkcji filmowej i developmentu – jak i ważkim zagadnieniom społecznym. W jej ramach odbędą się tego roku:

MASTER CLASSES

W ramach 9. edycji Festiwalu bohaterami Master Class będą: Arturo Ripstein, Wojciech Marczewski oraz Martha Coolidge.

SALON TRANSATLANTYK – DEBATY RAFAŁA WOSIA

W zaprzyjaźnionym z Festiwalem kawiarni Szykier Coffee&Bistro odbędą się trzy spotkania, podczas których dziennikarz Tygodnika Powszechnego – Rafał Woś  wraz z zaproszonymi gośćmi oraz widzami Festiwalu będzie zastanawiał się nad marzeniami, które współcześnie poruszają społeczną wyobraźnię. W debacie zatytułowanej „Marzenie o dobrobycie dla wszystkich, czyli o tym, czy nowoczesna teoria pieniądza (MMT) oraz bezwarunkowy dochód podstawowy mogą zmienić nasz świat?” udział wezmą dr Iwo Augustyński i dr Maciej Szlinder. O „Marzeniu o postępie w służbie człowiekowi, czyli czy roboty mogą pracować nie ‘zamiast nas’ lecz ‘dla nas’” Rafał Woś dyskutować będzie z drem Grzegorzem Lindenbergiem, zaś w towarzystwie pr. Andrzeja Szahaja dziennikarz oraz festiwalowa publiczność będą zastanawiać się nad „Marzeniem o Europie. Kto ukradł zwykłym ludziom sen o wspólnocie?”.

DEBATA FESTIWALU MŁODYCH KRYTYKÓW FILMOWYCH KAMERA AKCJA

Hasło Bliskie spotkania trzeciego stopnia. Czy twórcy i krytycy mówią innymi językami? przyświecać będzie dyskusji poświęconej sposobom komunikacji twórców i krytyków, ale także dystrybutorów i programerów festiwalowych. Wspólnie zastanowimy się, czy zderzenie każdej z tych grup jest skazane na konflikt. Jak wygląda wymarzona współpraca? W rozmowie wezmą udział reżyserzy i krytycy – laureaci Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja.

WYKŁADY UNIWERSYTETU SWPS

Zróżnicowane tematycznie, oscylujące wokół filmu i marzeń wykłady odbędą się w komfortowej przestrzeni Kina Łóżkowego VOX, ocienionej szerokimi baldachimami i umożliwiającej uczenie się w pozycji leżącej. Kto powiedział, że wykłady muszą być nudne? Te przygotowane przez ekspertów związanych z Uniwersytetem SWPS zapowiadają się arcyciekawie! „Projektowanie jako tworzenie świata”, „Filmoterapia – kino vs. nasze marzenia” czy „Rozsadzić kanon! O kinie polskim młodej generacji” to tylko niektóre tematy, jakie poruszone zostaną tego roku.

KONKURS „CAPTURING FREEDOM 2019”

Na Transatlantyku pokażemy także cztery filmy, które zwyciężyły w konkursie organizowanym przez Festiwal we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza. Tegoroczna edycja skupiała się na społecznym wymiarze kina i sile jego oddziaływania na odbiorców. Jury oraz internauci wybrali czworo laureatów z ponad 300 filmów z całego świata nadesłanych na konkurs. Widzowie Festiwalu zobaczą: „What Else Needs to Happen?” (reż. Marie Lavis, Francja, 2018), „NSC” (reż. Akim Dolinsky, Izrael, 2019), „Short Changed” (reż. Zoë Hutber, Wielka Brytania, 2018) oraz „Fever”(reż. Rafael Romero Peña, Holandia, 2019), które zwyciężyło w konkursie internetowym.

MIĘDZYNARODOWY KONKURS KOMPOZYTORSKI TRANSATLANTYK INSTANT COMPOSITION CONTEST™

Muzyczną odsłonę Festiwalu tworzą nie tylko widowiskowe, muzyczne Gale Otwarcia i Zamknięcia, ale też jedyny na świecie konkurs improwizacji natychmiastowej, pozwalający uczestnikom na spontaniczne zaprezentowanie muzycznej interpretacji formy wizualnej oraz zderzenie swojej twórczości z obrazem i reakcją widzów. Popis niezwykłej wyobraźni muzycznej, opanowania i biegłości technicznej. Tego roku konkurs odbędzie się w dniach 18 lipca w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi. Każda łodzianka i każdy łodzianin będą mieli okazję wziąć udział w tym jedynym w swoim rodzaju konkursie muzyki improwizowanej tworzonej do filmu. Wstęp na wydarzenie jest, jak zwykle, bezpłatny.

Nagrody Transatlantyk Instant Composition Contest™ wręczone zostaną 19 lipca 2019 r. podczas uroczystej Gali Zamknięcia Festiwalu.

WYDARZENIA BRANŻOWE

Po raz kolejny podczas Festiwalu Transatlantyk odbędzie się Lodołamacz – warsztaty skierowane do osób z branży filmowej, które mają już na koncie pierwsze doświadczenia w rozwijaniu projektów filmowych. Tegoroczny Lodołamacz  poświęcony będzie kluczowym działaniom na etapie developmentu, zarówno literackim, jaki i „producenckim”. Podczas warsztatów rozmawiać też będziemy o  rozwijaniu projektów z zagranicznymi partnerami oraz możliwości korzystania z zachęt finansowych dla rynku audiowizualnego. Z kolei podczas spotkania z cyklu „Kobiety w filmie”, prowadzonego m.in. przez praktyka z branży i coacha Dorotę Piekarczyk, uczestniczki wymienią się doświadczeniami, porozmawiają o napotykanych w zawodzie filmowca wyzwaniach, wspólnie będą pracować nad pomysłami i propozycjami działań wspierających kobiety w filmowym świecie.

PARTNERSTWA I WSPÓŁPRACE

Ważnym elementem każdego Festiwalu Transatlantyk są inspirujące, twórcze współprace z wieloma lokalnymi oraz ogólnopolskimi partnerami. Podczas 9. edycji Festiwalu po raz drugi w przyjaznej przestrzeni Kina Łóżkowego VOX odbędzie się Mównica Feministyczna, czyli dwa wykłady przygotowane przez Stowarzyszenie Łódzkie Dziewuchy Dziewuchom.

Wspólnie z Polską Akcją Humanitarną zaprosimy publiczność do udziału w spotkaniu pod tytułem „Pomaganie jest dobre!”, dzięki któremu m.in. dowiemy się, jak pomagać realizując stawiane sobie wyzwania sportowe, świętując wyjątkowe dla siebie dni, podróżując czy aktywnie spędzając czas z przyjaciółmi.

W ramach współpracy z łódzkim Fotofestiwalem pokażemy  „Ustrzelić mafię” („Shooting mafia”, reż. ), jedyny w swoim rodzaju film ukazujący postać kultowej włoskiej fotoreporterki, Letizii Battagli, która jako pierwsza dokumentowała mafijne porachunki i zbrodnie, odsłaniając przed światem prawdziwą, okrutną twarz mitologizowanej podówczas Coza Nostry.

Wraz z Ginger up Studio zaprosimy festiwalowych widzów na dwie sesje jogi z pilatesem – w komfortowej przestrzeni Kina Łóżkowego VOX będzie można poćwiczyć i zrelaksować się, zbierając siły niezbędne do obejrzenia jak największej liczby filmów w ramach Festiwalu!

MIEJSCA FESTIWALOWE

KINA FESTIWALOWE

Tegorocznym głównym kinem festiwalowym Festiwalu Transatlantyk jest Cinema City Manufaktura znajdujące się w odrestaurowanym kompleksie fabrycznym Izraela Poznańskiego, perle XIX-wiecznej architektury industrialnej, którą w zeszłym roku odwiedziło ponad 21 milionów osób. Atmosferę przedwojennej, tętniącej życiem, wielokulturowej i urbanistycznej Łodzi przywołują tutaj stare, pofabryczne budynki z czerwonej, nieotynkowanej cegły, m.in. pięciokondygnacyjna przędzalnia bawełny, a także mieszące się w kompleksie kulturalnym Manufaktury: Muzeum Sztuki, Historii Miasta Łodzi, Muzeum Fabryki czy Międzynarodowe Centrum Promocji Mody. Integralnym elementem Manufaktury jest też popularne i lubiane przez mieszkańców miasta i turystów kino Cinema City. Od 12 do 19 lipca to tu odbywać się będą pokazy filmów, spotkania i master classes zaplanowane w ramach bogatego programu 9. edycji Transatlantyku.

„Wspieranie ciekawych inicjatyw kulturalnych zawsze było wpisane w filozofię Cinema City. Dlatego cieszy nas, że kino w Manufakturze, po raz pierwszy w tym roku, będzie gościło uczestników Festiwalu. To doskonała lokalizacja, w jednym z najważniejszych centrów życia społecznego Łodzi, a przy tym bardzo dobrze wyposażone kino. Wybór jest nieprzypadkowy, gdyż Cinema City przykłada szczególną wagę do zapewnienia widzom doskonałej jakości obrazu i dźwięku. Myślę, że widzowie pozytywnie ocenią warunki festiwalowych seansów.” – mówi Rafał Napłoszek, Dyrektor Marketingu i PR Cinema City

Pokazy festiwalowe odbywać  się będą także w Muzeum Kinematografii (Kinie Kinematograf) – wyjątkowym miejscu na filmowej mapie Łodzi, gdzie Festiwal gościł już w ubiegłych latach.

Seanse Kina Łóżkowego VOX odbywają się w specjalnie zaaranżowanej przestrzeni w Pasażu Schillera, pokazy Polówki — na terenie EC1 Łódź – Miasto Kultury (ul. Targowa 1/3 – sekcja Kosmos) w Muzeum Włókiennictwa (ul. Piotrkowska 282), na terenie Parku Na Zdrowiu, Parku Julianowskiego, Stawów Jana, Starego Rynku oraz na dziedzińcach Nowej Fabrycznej (ul. Składowa 35) i Cinema Residence (ul. Piotrkowska 120).

Konkurs kompozytorski odbywa się w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi (ul. Zachodnia 93).

Miejscem Gali Otwarcia i Gali Zamknięcia będzie EC1 (ul. Targowa 1/3).

Klub Festiwalowy mieści się Niebostanie w Łodzi, przy ul. Piotrkowskiej 17

BILETY NA WYDARZENIA FESTIWALU TRANSATLANTYK:

 SEANSE FILMOWE W CINEMA CITY MANUFAKTURA

Pojedyncze bilety w cenie 7 zł  można kupić w Centrum Akredytacyjnym Festiwalu znajdującym się na terenie Cinema City Manufaktura oraz przez stronę www.transatlantyk.org (podczas zakupu  online doliczana jest opłata manipulacyjna).

SEANSE W MUZEUM KINEMATOGRAFII (KINO KINEMATOGRAF)

Pojedyncze bilety w cenie 7 zł można kupić w Centrum Akredytacyjnym Festiwalu znajdującym się na terenie Cinema City Manufaktura oraz przez stronę www.transatlantyk.org (podczas zakupu online doliczana jest opłata manipulacyjna).

KINO KULINARNE (EC1)

Bilety na seans filmowy połączony z kolacją w cenie 200 pln można kupić przez stronę

www.transatlantyk.org (podczas zakupu online doliczana jest opłata manipulacyjna).

Pokaz filmowy odbywa się w Cinema City Manufaktura (sala 4, o godz. 19.00), po pokazie widzowie zostaną przewiezieni na wyjątkową kolację w Hali Maszyn EC1.

SEANSE W KINIE ŁÓŻKOWYM VOX (Pasaż Schillera)

Bilety na seans w cenie 30 zł można kupić przez stronę www.transatlantyk.org (podczas zakupu online doliczana jest opłata manipulacyjna). Jeden bilet dotyczy jednego łóżka, do którego przyjść można samej/samemu lub maksymalnie w 4 osoby.

GALA OTWARCIA i GALA ZAMKNIĘCIA (EC1)

Bilety na Galę Otwarcia i Galę Zamknięcia Festiwalu w cenie 35 zł można kupić przez stronę: www.transatlantyk.org (podczas zakupu online doliczana jest opłata manipulacyjna).

Zwrot zakupionych biletów nie jest możliwy.

WYDARZENIA OTWARTE BEZ KONIECZNOŚCI ODBIORU BEZPŁATNYCH WEJŚCIÓWEK:

  • Pokazy filmów z sekcji POLÓWKA
  • Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Transatlantyk Instant Composition ContestTM w Teatrze Nowym
  • Master Class w Cinema City Manufaktura i w Club 77
  • Salon Transatlantyk – Debaty Rafała Wosia w kawiarni Szykier Coffee&Bistro

Na WYKŁADY UNIWERSYTETU SWPS w Kinie Łóżkowym VOX konieczna jest rezerwacja:

www.swps.pl/uczelnia/aktualnosci/18011-uniwersytet-swps-na-transatlantyk-festival-2019

AKREDYTACJE DLA WIDZÓW

Dostępne są w cenach 35 zł (dla seniorów), 60 zł (dla studentów i uczniów) oraz 90 zł (dla pozostałych widzów).

Akredytację dla widzów sprzedawane są online: https://akredytacje.transatlantyk.org/

oraz od11 lipca w Centrum Akredytacyjnym w Cinema City Manufaktura

CENTRUM AKREDYTACYJNE I BILETOWE

Cinema City Manufaktura, czynne:

11 lipca w godzinach: 14:00 – 20:00

12-18 lipca w godzinach: 10:00 – 22:15

19 lipca w godzinach: 10:00 – 20:00

 

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
transatlantyk
Transatlantyk 2017 – informacje
Metropolis_Soundeditpress10
Projekt „Metropolis” w Teatrze Wielkim
Letni Kinematograf Rozrywkowy

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*