Nie_ten_czlowiektt

W bieżącym roku Muzeum Kinematografii w Łodzi świętuje 25-lecie istnienia. Z tej okazji od 16 do 30 grudnia w Kinematografie prezentowane będą filmy zrealizowane w jego przestrzeni.

W programie znajdą się polskie filmy najnowsze i te sprzed lat, przykłady kina gatunkowego i dzieła autorskie: „Jak daleko stąd, jak blisko”, „Pożegnanie jesieni”, „Vabank”, „Powrót wilczycy”, „Między ustami a brzegiem pucharu”, „Nie ten człowiek”. Obok pełnometrażowych filmów fabularnych wyświetlane będą formy telewizyjne i krótkometrażowe („Ludożerca”, „Stawka większa niż życie”, odc. „Cafe Rose”, „Pavoncello”, „Shirley”). Ostatnim filmem, pokazanym w ramach cyklu i równocześnie zamykającym seanse na ekranie Kinematografu w roku 2011, będzie „Ziemia obiecana”, wielki epos o historii Łodzi.

Bilety: 5 / 8 zł; 10 zł. Karnet: 30 zł

O pałacu

Od 1986 roku siedzibą Muzeum Kinematografii jest dawna rezydencja Karola i Anny Scheiblerów – neorenesansowy pałac przy placu Zwycięstwa 1 z bogatym eklektycznym wnętrzem, który bywał często w swej powojennej historii i nadal pozostaje samoistnym planem filmowym.

Jednym z powodów zainteresowania filmowców jest bliskość szkoły filmowej. Studenci mają interesującą i „gotową” scenografię w zasięgu ręki. Pałacowe wnętrza często „pracują” podczas realizacji małych form przyszłych wielkich polskiego a może i światowego kina. Autorzy etiud, już jako dojrzali artyści, powracają po latach do miejsca, gdzie zaczynała się ich droga artystyczna. Pełnometrażowych filmów fabularnych nakręcono w pałacu w latach 1963 – 2010 ponad 20.

Program przeglądu

16.12 • piątek

18.00   Jak daleko stąd, jak blisko (1971), Polska; 93’

reżyseria i scenariusz: Tadeusz Konwicki; zdjęcia: Mieczysław Jahoda; muzyka: Zygmunt Konieczny; obsada: Andrzej Łapicki, Gustaw Holoubek, Maja Komorowska, Edmund Fetting, Zdzisław Maklakiewicz

Obsesyjny, niespokojny, szczególny film w historii polskiego kina. Bohaterem utrzymanego w konwencji snu filmu jest czterdziestoletni Andrzej, który odbywa symboliczną podróż w przeszłość. Ma nadzieję, że uda mu się wyjaśnić przyczyny samobójstwa przyjaciela. W ślad za Andrzejem podąża grupa zagadkowych przebierańców w strojach chochołów i aktor Włodek. Podczas onirycznej wędrówki bohater spotyka widma osób, z którymi był niegdyś związany. Są wśród nich m.in. partyzancka miłość, rodzice, pierwsza żona i towarzysz dziecięcych zabaw.

Kamera zagląda niemal do wszystkich pomieszczeń pałacu Scheiblera. Poszczególne sceny rozgrywają się w sali balowej, jadalni, bibliotece, buduarze, gabinecie, szatni oraz na klatce schodowej.

17.12 • sobota

18.15   Ludożerca (1987), Polska; 39’

reżyseria i scenariusz: Łukasz Wylężałek; zdjęcia: Jacek Kruczkowski; muzyka: Zbigniew Zamachowski, Łukasz Wylężałek; obsada: Małgorzata Wachecka, Wojciech Biedroń, Zbigniew Zamachowski, Paweł Królikowski, Sławomir Kryński, Olaf Lubaszenko

Absolutoryjny film Łukasza Wylężałka zrealizowany z udziałem ówczesnych studentów łódzkiej szkoły filmowej, m.in. Zbigniewa Zamachowskiego, który wystąpił w roli głównej, a równocześnie jest współautorem muzyki.

Opowieść o królu – tyranie i degeneracie, który na koniec swego panowania postanawia pozostawić po sobie demokratycznego następcę tronu.

Większość scen rozgrywa się w reprezentacyjnych wnętrzach pałacu Scheiblera. W zaniedbanych i mrocznych salach, gdzie władca ucztuje, udziela audiencji, wysłuchuje swych doradców, zażywa kąpieli i po których snują się jego dworzanie, przechadzają kury, z trudem dopatrujemy się sali jadalnej, gabinetu, klatki schodowej, szatni, biblioteki, czy – pełniącego rolę królewskiej sypialni – buduaru.

19.00   Pożegnanie jesieni (1990), Polska; 98’

reżyseria: Mariusz Treliński; scenariusz (na podstawie powieści Stanisława Ignacego Witkiewicza pod tym samym tytułem): Wojciech Nowak, Janusz Wróblewski, Mariusz Treliński; zdjęcia: Jarosław Żamojda; muzyka: Michał Urbaniak; obsada: Jan Frycz, Maria Pakulnis, Grażyna Trela, Henryk Bista, Jan Peszek

Debiutancki, wielokrotnie nagradzany (m.in. nagrodą im. Andrzeja Munka za najlepszy debiut roku w kategorii reżyserskiej i operatorskiej) utwór Mariusza Trelińskiego do dziś uchodzi za najcelniejszą ekranową adaptację prozy Witkacego. Reżyser stworzył porywający obraz świata w obliczu katastrofy, przepełniony erotyzmem i duchem szaleństwa.

Atanazy Bazakbal, młody pisarz, jest nieszczęśliwie zakochany w pięknej i tajemniczej Helenie Bertz, córce bogatego Żyda. Pewnego dnia przerywa jej schadzkę z księciem Prepudrechem, wyrzuca księcia z zamku Heleny i informuje ukochaną o swoich zaręczynach z Zofią Osłabędzką. To dopiero początek zwariowanych perypetii bohaterów.

Część zdjęć była realizowana w pałacu Scheiblera (w szatni, gabinecie, sali balowej, jadalni, na klatce schodowej).

18.12 • niedziela

17.00   Pavoncello (1967), Polska; 27’

reżyseria: Andrzej Żuławski; scenariusz (na podstawie opowiadania Stefana Żeromskiego pod tym samym tytułem): Mirosław Żuławski, Andrzej Żuławski; zdjęcia: Mieczysław Jahoda; muzyka: Andrzej Korzyński; obsada: Stefan Friedmann, Mieczysław Milecki, Michał Pawlicki, Joanna Kasperska

Film uhonorowany wyróżnieniem Akademii Wiedzy i Sztuki Telewizyjnej w Los Angeles w 1968 roku.

Rok 1912. Do Włoch przyjeżdża bogaty i schorowany Rosjanin, Szczebieniew, ze swą młodą i piękną żoną Zinaidą. Kobieta nudzi się w towarzystwie starca, szuka rozrywek i przelotnych miłostek. Pewnego dnia poznaje młodego skrzypka, Ernesta Foscę.

Rolę wnętrz położonej na przedmieściach Rzymu willi, w której goszczą główni bohaterowie, spełniają reprezentacyjne pokoje pałacu Scheiblera, wykorzystane w filmie w zgodzie z ich pierwotnym przeznaczeniem.

Shirley (2009), Francja; 25’

reżyseria: Jonathan Desoindre; scenariusz: Thomas Wallon; zdjęcia: Jeanne Guillot; obsada: Lilly Bloom, Valentine Carette, Xavier Boiffier

Młoda sierota zakochuje się bez pamięci w zrujnowanym przedsiębiorcy. Ten, aby uporać się z trudności finansowymi, chce poślubić bogatą ziemiankę, dziedziczkę wielkiej fortuny. Trójka głównych bohaterów staje przed wyborem pomiędzy sercem i konwenansami.

Pałac Karola i Anny Sheiblerów stał się na użytek etiudy filmowej Jonathana Desoindre rezydencją bohaterki filmu – młodej arystokratki, Shirley Keeldar.

18.00   Między ustami a brzegiem pucharu (1987), Polska; 112’

reżyseria: Zbigniew Kuźmiński; scenariusz (na podstawie powieści Marii Rodziewiczówny pod tym samym tytułem): Kazimierz Radowicz; zdjęcia: Tomasz Tarasin; muzyka: Piotr Marczewski; obsada: Jacek Chmielnik, Katarzyna Gniewkowska, Henryk Bista, Anna Wesołowska, Monika Marciniak

Akcja filmu toczy się w Berlinie na przełomie XIX i XX wieku. Hrabia Wentzel poznaje piękną Jadwigę Chrząstkowską. Ratuje ją przed brutalnym baronem Wertheimem. Jadwiga nie chce się jednak spotkać ze swym obrońcą. Hrabia nie daje za wygraną i postanawia zdobyć serce dziewczyny.

Wnętrza pałacu Scheiblera odnajdujemy w Berlinie przełomu XIX i XX wieku w dwóch różnych mieszkaniach. W jednym z nich salę balową zamieniono w jadalnię, a w drugim wykorzystano buduar jako sypialnię głównego bohatera.

21.12 • środa

18.00   Powrót wilczycy (1990), Polska; 90’

reżyseria: Marek Pietrak; scenariusz: Wojciech Jędrkiewicz, Wojciech Niżyński, Jerzy Siewierski; zdjęcia: Janusz Pawłowski; muzyka: Jerzy Matuszkiewicz; obsada: Jerzy Zelnik, Marzena Trybała, Małgorzata Prażmowska, Joanna Trzepiecińska, Grażyna Trela, Leon Niemczyk

Nakręcona w 1982 roku „Wilczyca”, uważana jest za pierwszy „rasowy” polski horror. Film opowiada historię dziewczyny, która po śmierci wcieliła się w szlachciankę Julię i nocami prześladowała męża w postaci wilczycy. W 1990 roku powstał „Powrót wilczycy”. Sequel był zrealizowany zgodnie z zasadą „więcej znaczy lepiej”, co w tym wypadku znaczyło „więcej ponętnych ofiar krwiożerczego wilkołaka”. Dekadencki artysta i jego narzeczona przybywają do pałacu hrabiny Julii. W nocy dziewczynie ukazuje się oblicze wilkołaka. To dopiero początek strasznych wydarzeń.

W wielu scenach pojawiają się wnętrza pałacu Scheiblera: klatka schodowa, gabinet, buduar (reprezentacyjne pokoje na parterze) oraz pokój na piętrze.

22.12 • czwartek

18.00   Nie ten człowiek (2009), Polska; 87’

reżyseria i zdjęcia: Paweł Wendorff; scenariusz: Paweł Wendorff, Piotr Chrzan; obsada: Lesław Żurek, Piotr Adamczyk, Wojciech Pszoniak/ Najnowszy film fabularny, który kręcono w pałacu Scheiblera.

20-letni Kuba wyrusza do dużego miasta, aby znaleźć pracę. Zaczyna pracować w sklepie spożywczym. Do jego obowiązków należy dostarczanie zakupów do mieszkań. Przemierza ulice Łodzi znajdujące się w granicach byłego „imperium Scheiblera”. Pod koniec dnia trafia do domu umierającego człowieka. Ogromne łoże Barona ustawiono w sali balowej pałacu Scheiblera. Służbówka, gdzie opiekun barona drzemie przed telewizorem, znajduje się w pokoju kredensowym.

27.12 • wtorek

18.00   Stawka większa niż życie, odc. IV Cafe Rose (1968), Polska; 71’

reżyseria: Andrzej Konic; scenariusz: Andrzej Zbych; zdjęcia: Antoni Wójtowicz; muzyka: Jerzy Matuszkiewicz; obsada: Stanisław Mikulski, Alina Janowska, Edmund Fetting, Janusz Bylczyński

Hans Kloss przybywa do wojennego Stambułu z misją usunięcia angielskiego szpiega działającego w konsulacie III Rzeszy. Trafia do Cafe Rose, ekskluzywnego domu uciech, gdzie szpiedzy snują intrygi, grają w karty, sączą drinki i przyglądają się tańczącym wschodnim pięknościom. Sceny z Cafe Rose kręcono w sali balowej, gabinecie, pokoju mauretańskim i na klatce schodowej rezydencji Scheiblerów.

29.12 • czwartek

18.00   Vabank (1981), Polska; 104’

reżyseria i scenariusz: Juliusz Machulski; zdjęcia: Jerzy Łukaszewicz; muzyka: Henryk Kuźniak; obsada: Jan Machulski, Leonard Pietraszak, Witold Pyrkosz, Ewa Szykulska, Krzysztof Kiersznowski, Elżbieta Zającówna, Jacek Chmielnik

Błyskotliwy debiut fabularny niespełna trzydziestoletniego Juliusza Machulskiego, zrealizowany według własnego scenariusza, który powstał jeszcze podczas studiów autora na Wydziale Reżyserii w łódzkiej szkole filmowej. Film od momentu swej premiery aż do dziś cieszy się ogromną popularnością. Na jego sukces złożyły się: scenariusz (kilka dialogów i powiedzeń z filmu zrobiło później karierę w potocznej polszczyźnie), reżyseria, świetne aktorstwo (Witold Pyrkosz, Leonard Pietraszak, Jan Machulski), charakterystyczna, błyskawicznie wpadająca w ucho muzyka.

Rok 1934. Po sześciu latach odsiadki znany kasiarz, Henryk Kwinto, wychodzi na wolność. Przez ten czas wiele się zmieniło. Żona mieszka z innym mężczyzną, a dawny wspólnik, Kramer, okazał się sprawcą śmierci i bankructwa jego najbliższego przyjaciela. Kasiarz planuje więc wyrafinowaną zemstę.

W filmie „występuje” jeden z najcenniejszych eksponatów Muzeum Kinematografii – fotoplastikon (bohaterowie oglądają w nim zmysłowe kobiety „bez gorsetu, turniury i pantalonów”).

30.12 • piątek

18.00   Ziemia obiecana (1974), Polska; 138’

reżyseria i scenariusz (na podstawie powieści Władysława Stanisława Reymonta pod tym samym tytułem): Andrzej Wajda; zdjęcia: Witold Sobociński, Edward Kłosiński, Wacław Dybowski; muzyka: Wojciech Kilar; obsada: Daniel Olbrychski, Wojciech Pszoniak, Andrzej Seweryn, Kalina Jędrusik, Anna Nehrebecka, Bożena Dykiel, Andrzej Szalawski, Franciszek Pieczka, Andrzej Łapicki, Zbigniew Zapasiewicz

Nominowany do Oscara, unikatowy portret rozwijającego się społeczeństwa kapitalistycznego, ukazanego na przykładzie Łodzi II połowy XIX wieku. Zaprzyjaźnieni przemysłowcy: Polak, Żyd i Niemiec, bezwzględnie walczą o pieniądze i zdobywają fortunę, rezygnując przy tym z młodzieńczych ideałów.

Wielki epos o historii Łodzi niemal w całości nakręcono w autentycznych plenerach i wnętrzach. Jedno z nich to rezydencja Scheiblera; Bogacz Müller oprowadza

Karola Borowieckiego po wspaniałym, nowym pałacu, który zbudował dla swej córki. W nim rozgrywają się również ostatnie sceny filmu, kiedy Karol – już jako zięć Müllera – podczas robotniczych strajków i demonstracji podejmuje decyzję, by policja strzelała do tłumu.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Radoslaw_Piwowarski_Anna_Serdiukow_konf.pras
Piwowarski, Mutniak, Gutek, Budnik, Zamecka. Przedstawiamy Gwiazdorskie Jury Cinergii
offkaa
V Ogólnopolski Festiwal Filmów Komórkowych „OFFK-a” 2010
2013-01_tarantino_406
ENEMEF: TarantiNOC

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*