01_Festiwal_Na_SwoimOd 18 do 20 listopada w Kinie Cytryna przy ulicy Pomorskiej 39/41 w Łodzi odbywać się będzie Festiwal Filmów o Własności Prywatnej i Prywatyzacji „Na Swoim”. Organizatorem festiwalu jest Fundacja Inicjatyw Kulturalnych Plaster, a całe wydarzenie odbywa się pod patronatem Ministerstwa Skarbu Państwa.

   
W ramach trzydniowego festiwalu odbędą się projekcje filmowe prezentujące w atrakcyjny sposób tematykę własności prywatnej i prywatyzacji. Program festiwalu obejmuje zarówno filmy fabularne jak i dokumentalne – polskie i zagraniczne. Jednym z wydarzeń festiwalu będzie też konkurs filmowy dla twórców niezależnych, w którym główną nagrodą jest 2000zł. Do udziału w konkursie zgłoszono blisko 20 filmów. Twórcy niezależni stanęli na wysokości zadania. Filmy są różnorodne od animacji poklatkowej, poprzez klasyczne, krótkie dokumenty, po filmy, które traktują tematykę z mocnym przymrużeniem oka.

Trzy dni – 3 tematy

Każdy z dni festiwalowych poświęcamy osobnej tematyce. W pierwszym dniu (18 listopada, czwartek) skupimy się na wizerunku prywatnego przedsiębiorcy w PRL-u oraz na jego wejściu w nowe czasy. Gościem specjalnym festiwalu będzie Alicja Wancerz Gluza, autorka książki „Prywaciarze 1945-89” która jest kompilacją wspomnień prywatnych przedsiębiorców działających w PRL-u. Na koniec dnia zaprezentujemy świetny izraelski film pt „Najgorsza firma świata”. Będzie to drugi publiczny pokaz tego filmu w Polsce po Krakowskim Festiwalu Filmowym.

19 listopada w piątek poruszymy zagadnienia związane z prywatyzacją. Tematyka ta w polskich filmach podejmowana jest z lekkim przymrużeniem oka. Reprezentantami takiego spojrzenia będą „Czterdziestolatek 20 lat później (odc. 9)” Jerzego Gruzy, oraz zabawna komedia Filipa Bajona z Adrianną Biedrzyńską „Lepiej być piękną i bogatą”.

Finał festiwalu to kilka ciekawych wydarzeń. Najważniejszym z nich będzie prezentacja prac konkursowych. Jury pod przewodnictwem Kanclerza Uniwersytetu Łódzkiego doktora Rafały Majdy oceni prace nadesłane przez młodych filmowców. W skład jury wejdą również reprezentujący Ministerstwo Skarbu Państwa z wykształcenia filmoznawca, Jacek Romanowicz oraz Jacek Wiśnicki, prezes Fundacji „Plaster”. Ponadto zaprezentujemy film Marcina Latałło „Nasza Ulica” o perypetiach łódzkiej rodziny obserwującej budowę największego centrum handlowego na gruzach upadłej fabryki. Na koniec dnia świetny film Nigela Cole’a „Dziewczyny z kalendarza”.

Dla młodzieży

W dniach 18 i 19 listopada, w godzinach porannych (9:00 – 12:00) zaplanowane są projekcje filmów prezentowanych podczas festiwalu. Zajęcia, na które zapraszamy szkoły, mają za zadanie przedstawić tematy własności prywatnej i prywatyzacji młodemu pokoleniu. Zajęcia będą prowadzone w dynamicznej i przystępnej dla młodych ludzi formie.

Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest bezpłatny.

Więcej informacji: www.naswoimfestiwal.pl
Kontakt: Wojciech Augustyniak, tel. 660-477-834, e-mail: wojtek@kinocytryna.pl

Program:
18 LISTOPADA – DZIEŃ PIERWSZY : “Od prywaciarza do przedsiębiorcy”
9:00 – 12:00 zajęcia i projekcje dla szkół
17:00-21:50

17:00 – „Pieniądze to nie wszystko” reż. Juliusz Machulski
19:00 – Kolaż filmów: wizerunek prywaciarza w PRL
19:50 spotkanie z gościem specjalnym festiwalu: Alicją Wancerz Gluzą, autorką książki „Prywaciarze”
21:00 film dokumentalny „Najgorsza Firma Świata”
21:50 – Rozmowa o filmie

19 listopada DZIEŃ DRUGI : “Oblicza Prywatyzacji”
9:00 -12:00 – zajęcia dla szkół
17:00-21:00

17:00 „Czterdziestolatek 20 lat później ” odc. 9 Przetarg czyli jedyne wyjście reż. Jerzy Gruza
18:00- 18:45 – Debata o prywatyzacji
19:00 „Lepiej być piękną i bogatą” reż. Filip Bajon

20 listopada DZIEŃ TRZECI „Na swoim” – filmy prezentujące tematykę własności prywatnej
17:00-23:00

17:00 –Blok filmów dokumentalnych :
Felgarz z Woli 15’ reż Jakub Maciejko
Bon Appetit 31’ reż Jakub Maciejko
18:00 – 19:00– pokaz filmów konkursowych
19:00 – „West Bank Story” reż. Ari Sandel
19:20- 19:30 – ogłoszenie wyników konkursu
19:30 –POKAZ PREMIEROWY: Nasza Ulica 80’ Marcin Latałło
21:00 – „Dziewczyny z kalendarza” reż. Nigel Cole

Opisy filmów festiwalowych:

Pieniądze to nie wszystko, reż. Juliusz Machulski, Polska 2001
Bohaterem filmu jest 50-letni biznesmen Tomasz Adamczyk, który chce zrezygnować z prowadzenia interesów w branży winiarskiej i poświęcić się swojej pasji życiowej – filozofii. Pomysł ten nie przypada do gustu jego wspólnikowi. Do tego wszystkiego Tomasz ulega wypadkowi i zostaje wzięty jako zakładnik przez miłośników produkowanego przez siebie wina.

Najgorsza firma świata, reż. Regev Contes, Izrael 2009
Rodzinny interes nie zawsze oznacza dobry interes. Przekonał się o tym reżyser filmu, obserwując, jak mieszcząca się w Tel Awiwie firma ubezpieczeniowa należąca do jego ojca i wujów chyli się ku upadkowi. Najwyraźniej nie wystarczyła inteligencja, wykształcenie, dobre chęci ani nawet dobry humor – trzech rozwodników w średnim wieku marzących o sukcesie okazało się kompletnymi nieudacznikami. Z sympatią i humorem oglądamy próby ratowania rodzinnej firmy. Czy komukolwiek uda się powstrzymać coraz bardziej realne widmo bankructwa?

Czterdziestolatek dwadzieścia lat później, reż. Jerzy Gruza, Polska 1993
Odcinek 9: „Przetarg, czyli jedyne wyjście”
Laboratorium, w którym pracuje Madzia, chyli się ku upadkowi. Jedynym wyjściem z sytuacji wydaje się odłączenie od jednostki macierzystej i prywatyzacja. Pani Karwowska poszukuje chętnych inwestorów z dużymi pieniędzmi, niestety, kolejne kandydatury odpadają. Rodzony brat Madzi, Antek, wycofuje się po rozmowie z dyrektorem filtrów. Poseł Gajny sam liczy na bogatego sponsora. Dopiero przedsiębiorcza córka Karwowskich znajduje francuską firmę z pokrewnej branży, która gotowa jest wejść w ten interes.

Lepiej być piękną i bogatą, reż. Filip Bajon, Polska 1993
Kiedy na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych zmieniła się całkowicie polska rzeczywistość, musiał zmienić się i polski film. Język politycznych aluzji, martyrologia i tematyka rozrachunkowa nie pasowały do nowych realiów. Wielu uznanych reżyserów musiało na nowo szukać porozumienia z widzem, nie zawsze z sukcesem. W wypadku Bajona dopiero “Lepiej być piękną i bogatą” jest utworem, w którym w pełni odbija się duch nowych, kapitalistyczno- demokratycznych czasów. Poprzednia, zrealizowana po 1989 roku komedia pt. “Sauna” tematycznie wyraźnie nawiązywała do epoki PRL-u, dość nieśmiało dotykając problemów teraźniejszości. Za inspirację dla “Lepiej być piękną i bogatą” posłużyła autentyczna opowieść biznesmenki, którą autor “Wahadełka” spotkał podczas rejsu na Bornholm. Już przy pisaniu scenariusza nie było wątpliwości, kto zagra najważniejszą postać. “Rolę Doroty pisałem od początku dla Biedrzyńskiej” – powie w jednym z późniejszych wywiadów reżyser. Intuicja nie myliła doświadczonego twórcy – Biedrzyńska zebrała doskonałe recenzje, pozostawiając w cieniu takie aktorskie asy jak Daniel Olbrychski, czy Marek Kondrat. “Lepiej być piękną i bogatą” jest filmem nieodparcie zabawnym, ale i nie pozbawionym poważniejszej refleksji. Dowcip sytuacyjny i słowny częściej wywołuje tu uśmiech niż salwy beztroskiego śmiechu. Romansowo-biznesowe perypetie bohaterki zawierają bowiem wiele dość gorzkiej prawdy o sposobach robienia pieniędzy we współczesnej Polsce. Bajonowi udało się zgrabnie połączyć współczesną wersję bajki o Kopciuszku z satyrą na wynaturzenia rodzimego kapitalizmu.

 
Pewnego dnia okazuje się, że strajkująca tkaczka jest właścicielką fabryki, w której pracuje. Ta cudowna zmiana miejsc powoduje, że z walczącej o “socjal” robotnicy staje się nagle kobietą interesu, walczącą o uratowanie fabryki przed bankructwem. Pomaga jej w tym mecenas, który stara się wykorzystać nieprzygotowanie i naiwność Doroty Waltz aby samemu odnieść korzyść i ubić interes życia. Posiada on we Francji zakłady odzieżowe i zamierza rozwinąć działalność na terenie kapitalizującej się Polski. Do tego potrzebna jest mu fabryka Doroty. Jednak rodzące się między nimi uczucie komplikuje sytuację. Ponadto Dorota podejmuje samodzielne decyzje. Potrafi ona dostrzec możliwość zrobienia wielkiego interesu w spadochronie podarowanym jej przez rosyjskiego generała . . .

Bon Appetit, reż. Maciej Cuske, Polska 2010
Sympatyczna opowieść o perypetiach małżeństwa prowadzącego nieduży bar w zakamarkach warszawskiej Woli. Film prezentuje bohaterów zmagających się z codziennymi problemami i marzących o wygranej w lotto. Przedziwna atmosfera baru sprawia, że klienci czują się tam jak w domu, a jego właściciele nie wyobrażają sobie życia bez niego.

Felgarz z Woli, reż. Kuba Maciejko, Polska 2008
Przedstawiciele cechów rzemieślniczych są coraz rzadziej spotykani w Warszawie. A przecież są tak potrzebni. Tytułowy felgarz jest obecnie ostatnią osobą, która wykonuje taką pracę w stolicy.

Nasza ulica, reż. Marcin Latałło, Francja 2009
Przedstawia historię prostej robotniczej rodziny Furmańczyków. Od wielu pokoleń mieszkali oni i pracowali w Łodzi w fabryce, która kiedyś uczyniła to miasto “Ziemią obiecaną”, stolicą Europejskiego włókiennictwa. Po upadku komunizmu członkowie tej rodziny stracili swoją pracą a jednocześnie swoje miejsce na ziemi. Francuska grupa inwestycyjna odnowiła ruiny fabryki aby otworzyć w nich największe centrum handlowe w Europie Środkowej. W kinowej wersji filmu lat reżyser towarzyszył przez 5 lat tym prostym ludziom, którzy obserwowali pod swoimi oknami zmiany zachodzące we współczesnej Europie, próbując równocześnie zachować własną godność i odnaleźć własne miejsce w zmieniającym się świecie. Wersja kinowa opowiada też historię Miasta Łodzi i odsłania kulisy powstania wielkiej inwestycji na skali Europejskiej.

West Bank Story, reż. Ari Sandel, Izrael 2005
Zdobywca Oskara 2006 w kategorii najlepszy film krótkometrażowy. Musical i komedia opowiadająca historię dwóch konkurujących ze sobą barów szybkiej obsługi – żydowskiego i palestyńskiego.

Dziewczyny z kalendarza, reż. Nigel Cole, Wlk. Brytania 2003
Chris i Annie przyjaźnią się od lat, pomimo odmiennych charakterów i temperamentów. Obie mieszkają w małej osadzie w Yorkshire. Po śmierci męża Annie na białaczkę, Chris występuje z inicjatywą by miejscowe koło Women’s Institute przygotowało kalendarz na rok 2000. Z pozyskanych funduszy proponuje wesprzeć miejscowy szpital. Pomysł nie jest nowy, ale Chris chce go radykalnie unowocześnić: gospodynie mają wystąpić całkiem nago. Wieść o tym niezwykłym wydarzeniu podchwytują lokalne, a potem londyńskie, w końcu i amerykańskie media. W rezultacie kobiety wyruszają na hollywoodzkie promocyjne tournée – występują w telewizyjnych programach, bardzo interesuje się nimi prasa. Jednak to niespodziewane wejście w świat rozgłosu i blichtru ma także uboczne, niebezpieczne skutki. Przyjaźń Chris i Annie staje przed ciężką próbą.

Lista filmów zakwalifikowanych do konkursu filmowego:

1.Kustosz, reż. Andrzej Karpiuk
2. Na swoim, reż. Beniamin Kostas
3. Pachnący gaj, reż. Ewa Gaj, Kamil Grzybowski
4. Pogrzeb 2, reż. Sekcja Filmowa Szplok
5. Kapitaliści, reż. Tomir Dąbrowski
6. Pan Prowizorka 3, reż. Dawid Rycąbel
7. Marek, reż. Dariusz Gackowski
8. Do naprawy, reż. Dariusz Gackowski
9.Podgórna 7, reż. Dariusz Gackowski

 

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
noc_niezgodnej_825
ENEMEF: Noc Niezgodnej
9. Przegląd Nowego Kina Francuskiego
kamerakacja
5. Kamera Akcja – informacje, bilety

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*