23. edycja Forum Kina Europejskiego Cinergia to blisko 90 tytułów filmowych, 130 projekcji, ponad 40 łódzkich premier oraz 10 premier polskich. Konkursy dla twórców z Polski i Europy, spotkania z mistrzami i muzyczne wydarzenia towarzyszące. Goście z Polski i zagranicy. Forum Kina Europejskiego otworzy „Ułaskawienie” Jana Jakuba Kolskiego (3 Nagrody na tegorocznym Festiwalu w Gdyni: najlepszy scenariusz – Jan Jakub Kolski, najlepsze kostiumy – Monika Onoszko, nagroda za główną rolę kobiecą – Grażyna Błęcka-Kolska). A zamknie „Shoplifters” Hirokazu Kore-eda (laureat Złotej Palmy w Cannes). Festiwal potrwa od 23 listopada do 1 grudnia.

Myślą przewodnią tegorocznej edycji twórcy festiwalu uczynili temat Odwagi. Konstruując program, organizatorzy chcą sprawdzić, na ile odwaga rozumiana jako przejaw indywidualnej wolności jest nadal interesująca dla kolejnych pokoleń. Odwaga stanowiła również inspirację dla festiwalowego plakatu autorstwa Marty Frej, w którym autorka nawiązuje do kadru z filmu „Amator” Krzysztofa Kieślowskiego. Film będzie można obejrzeć w ramach pokazu specjalnego 29 listopada, w Szkole Filmowej w Łodzi. Po projekcji zapraszamy na spotkanie z udziałem Jerzego Stuhra, który jest tegorocznym Ambasadorem FKE CINERGIA.

Widzowie Forum będą mieli okazję zobaczyć wyjątkową polsko-amerykańską koprodukcję filmową „Kto napisze naszą historię” w reżyserii Roberty Grossman. To fabularyzowany film dokumentalny o słynnym, odnalezionym po latach podziemnym Archiwum Getta Warszawskiego, który współprodukowała Nancy Spielberg. Zdjęcia do części fabularyzowanej filmu zostały zrealizowane w Polsce, w tym także w Łodzi. Za produkcję ze strony polskiej odpowiadają Anna Różalska i Tarik Hachoud z firmy Match&Spark. Pokaz specjalny z udziałem twórców odbędzie się 25 listopada o g. 20:00 w kinie Helios – Sukcesja.

W programie Festiwalu nie zabraknie również imprez muzycznych, a wśród nich odbędzie się koncert wybitnego wirtuoza, Nigela Kennedy. Muzyk zaprezentuje swoją najnowszą kompozycję »Magician of Lublin«, która zrodziła się z inspiracji książką autorstwa Issaca B. Singera o tym samym tytule. Wydarzenie organizuje Stowarzyszenie „Łódź Filmowa”, w ramach Kamer-TONu, czyli muzycznej odsłony FKE CINERGIA. Zapraszamy do Filharmonii Łódzkiej 24 listopada o g.19:00.

Wszystkim fanom wybitnego talentu aktorskiego Janusza Gajosa chcemy przybliżyć jego pasję do fotografii. Od wielu lat wybitny aktor ogląda świat przy pomocy aparatu fotograficznego i – jak sam mówi – „fotografia jest dla niego sposobem patrzenia na życie”. W trakcie 23. FKE CINERGIA oraz przez dwa tygodnie po zakończeniu festiwalu, wystawę prac artysty będzie można oglądać w Galerii Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego w Łodzi im. E. Hanemana.

Powstałe w 1992 roku Forum od początku swojego istnienia związane jest z Łodzią, na dobre wpisało się do kalendarza jej wiodących imprez i stało się jedną z wizytówek jej filmowej kultury, będąc jednocześnie jedynym w Polsce festiwalem poświęconym głównie kinematografii Starego Kontynentu. Na atrakcyjność Forum wpływa jego oryginalna formuła, a program festiwalu podzielony jest na sekcje tematyczne, wydarzenia towarzyszące i konkursy.

Podobnie jak w roku ubiegłym, w Konkursie Polskich Debiutów i Filmów Drugich rywalizować ze sobą będą będą pełnometrażowe fabuły, z dokumentami i animacją. W sumie 11 filmów, różnorodnych formalnie i gatunkowo, a wśród nich m.in.: „Wilkołak” reż. Adrian Panek (Konkurs Główny na MFF w Tallinnie), „Jeszcze dzień życia” reż. Damian Nenow i Raul de la Fuente (nominacja do nagród Europejskiej Akademii Filmowej w kategorii Najlepsza Animacja) oraz „Graniczne cięcie” reż. Igor Chojna (premiera światowa na Warszawskim Festiwalu). Przewodniczącym Jury, które przyzna najlepszemu filmowi nagrodę Kryształowe Jabłko, jest Jan Jakub Kolski.

W Konkursie Europejskich Debiutów i Filmów Drugich zobaczymy filmy, które już zdobyły rozgłos i nagrody na międzynarodowych, prestiżowych festiwalach oraz świetne recenzje zarówno krytyków jak i publiczności. O główną nagrodę powalczą m.in.: „Girl” reż. Lukas Dhont (laureat nagrody FIPRESCI, Nagrody Specjalnej, Nagrody dla najlepszego aktora w sekcji Un Certain Regard oraz Złotej Kamery na MFF w Cannes 2018, a także Nagrody Publiczności i Nagrody Specjalnej na MFF w San Sebastian), „Granica” reż. Ali Abbasi (Najlepszy Film sekcji Un Certain Regard na MFF Cannes 2018), „Touch Me Not” reż. Adina Pintilie (Złoty Niedźwiedź w Konkursie Głównym Berlinale 2018). Nagrodę Kryształowej Łódki dla najlepszego obrazu przyzna Jury pod przewodnictwem Łukasza Barczyka.

– Ten konkurs to swego rodzaju przekrój, i mam nadzieję, że odzwierciedla on chociaż w jakimś małym procencie twórcze poszukiwania europejskich filmowców na początku ich drogi – komentuje Anna Serdiukow, Dyrektor Artystyczna festiwalu.

Inne cele stawiać sobie będą przekrojowe sekcje takie jak Panoramy Kina Europejskiego. Pojawią się tu filmy mistrzów, będą produkcje nagradzane i powszechnie cenione, ale też skromne filmowe perełki, dla których nie ma miejsca w programach polskich dystrybutorów. Panorama podzielona została na trzy bloki: Odkrycia, Mistrzowie i Festiwalowe Przeboje. W pierwszej z nich znalazły się filmy wyłącznie z polską lub łódzką premierą: „Rodzina” reż. Rok Bicek (łódzka premiera), „Berlin, Barcelona” reż. Elena Trapé (polska premiera), „Michael Inside” reż. Frank Berry (polska premiera). W sekcji poświęconej mistrzom zobaczymy najnowsze dokonania Anci Damian („Moon Hotel Kabul”), Alice Rohrwacher („Szczęśliwy Lazzaro”) czy Ivana Tverdovsky („Podrzutki”). W sekcji z przebojami zobaczymy same premiery łódzkie, a wśród nich m.in. filmy „Arktyka” reż. Joe Penna, zwycięzcę Nowych Horyzontów we Wrocławiu „Holiday” reż. Isabela Eklof, „Kobieta idzie na wojnę” reż. Benedikt Erlingsson.

Najnowsze filmy w Konkursach najważniejszych Festiwali filmowych na świecie coraz częściej realizowane są przy współudziale polskich twórców. W sekcji Polonica zaprezentujemy filmy prosto z Cannes, Berlina, Sundance, czy Toronto, m.in. „High Life” Claire Denis, „The River” reż. Emir Baigazin, „Dowłatow” reż. Aleksey German, czy „Ajka” reż. Sergiej Dworcewoj.

Po kilkuletniej przerwie powraca na Cinergię kino spoza Europy. W Panoramie Kina Światowego postawiono na emocje i różnorodność, które z powodzeniem znajdujemy także poza naszym kontynentem. W tej sekcji znalazły się filmy, które zelektryzowały publiczność na całym świecie, m.in. reżyserski debiut Paula Dano „Kraina wielkiego nieba”, który pokażemy widzom w Łodzi premierowo oraz „Kafarnaum” reż. Nadine Labaki.

Podczas najbliższej edycji nie zabraknie na Forum również europejskich filmów dla młodych widzów, specjalnej sekcji poświęconej kinematografii z Finlandii: Pierwszy Śnieg, w której chcemy sięgnąć po tytuły mniej oczywiste, oryginalne i twórczo szczególnie wartościowe (kuratorką sekcji jest Anna Serdiukow) oraz klasyki z okazji obchodów stulecia polskiej państwowości: Con Bravura. Dziesięć Dekad Niepodległości w Polskim Kinie.

Jak co roku, tradycyjnie na Forum wręczony zostanie Złoty Glan – nagroda o szczególnym charakterze, ponieważ otrzymują ją twórcy niezależni, artyści bezkompromisowi, często idący pod prąd i zawsze wierni swoim zasadom. Nagrody specjalne ufundują Partnerzy Forum: Heliograf oraz Virako – Deweloper Monopolis.

Forum Kina Europejskiego Cinergia w łódzkich kinach Charlie i Helios oraz w Szkole Filmowej w Łodzi, w dniach 23 listopada – 1 grudnia 2018.

PROGRAM 23. FORUM KINA EUROPEJSKIEGO CINERGIA
ŁÓDŹ, 23 LISTOPADA – 1 GRUDNIA 2018(*)

OTWARCIE I ZAMKNIĘCIE FESTIWALU
Film otwarcia: UŁASKAWIENIE reż. Jan Jakub Kolski, Polska 2018, 100’ Premiera w Łodzi
Film zamknięcia: SHOPLIFTERS / MANBIKI KAZOKU reż. Hirokazu Kore-eda, Japonia 2018, 121’ Premiera w Łodzi

KONKURS POLSKICH DEBIUTÓW I FILMÓW DRUGICH
53 WOJNY reż. Ewa Bukowska, Polska 2018, 82’
CALL ME TONY reż. Klaudiusz Chrostowski, Polska 2017, 62’ Premiera w Łodzi
CÓRKA TRENERA reż. Łukasz Grzegorzek, Polska 2018, 93’
GRANICZNE CIĘCIE reż. Igor Chojna, Polska/Niemcy 2018, 72’ Premiera w Łodzi
JESZCZE DZIEŃ ŻYCIA reż. Damian Nenow, Raul de la Fuente, Polska/Hiszpania/Belgia/Niemcy 2018, 85’
LOVE EXPRESS. PRZYPADEK WALERIANA BOROWCZYKA reż. Kuba Mikurda, Polska/Estonia 2018, 72’
NINA reż. Olga Chajdas, Polska 2018, 130’
OKNA, OKNA reż. Wojciech Solarz, Polska 2018, 62’ Premiera w Łodzi
OVER THE LIMIT reż. Marta Prus, Polska/Finlandia/Niemcy 2017, 74’
VIA CARPATIA reż. Klara Kochańska-Bajon, Kasper Bajon, Polska/Macedonia/Czechy 2018, 75’
WILKOŁAK reż. Adrian Panek, Polska/Holandia/Niemcy 2018, 88’ Premiera w Łodzi

KONKURS EUROPEJSKICH DEBIUTÓW I FILMÓW DRUGICH
ÁGA / NANOUK reż. Milko Lazarov, Francja, Niemcy, Bułgaria 2018, 98’ Premiera w Łodzi
DZIEDZICZKI / LAS HEREDERAS reż. Marcelo Martinessi, Paragwaj, Niemcy, Urugwaj, Brazylia, Norwegia, Francja 2018, 95’
GIRL reż. Lukas Dhont, Belgia 2018, 105’ Premiera w Łodzi
GRACZE / JOUEURS reż. Marie Monge, Francja 2018, 105’ Premiera w Łodzi
GRANICA / BORDER / GRÄNS reż. Ali Abbasi, Dania/Francja 2018, 101’ Premiera w Łodzi
PEARL reż. Elsa Amiel, Szwajcaria/Francja 2018, 82’ POLSKA PREMIERA
RED COW reż. Tsivia Barkai Yacov, Izrael 2018, 90’ Premiera w Łodzi
SULEIMAN MOUNTAIN reż. Elizaveta Stishova, Rosja/Kirgistan 2018, 101’ POLSKA PREMIERA
TOUCH ME NOT reż. Adina Pintilie, Rumunia/Niemcy/Czechy/Bułgaria/Francja 2018, 125’
WINNI / THE GUILTY reż. Gustav Möller, Dania 2018, 85’

PANORAMA KINA EUROPEJSKIEGO – FESTIWALOWE PRZEBOJE
ARKTYKA / ARCTIC reż. Joe Penna, Islandia 2017, 97’ Premiera w Łodzi
FRERES ENNEMIES / CLOSE ENEMIES reż. David Oelhoffen, Belgia, Francja 2018, 111’ Premiera w Łodzi
L’HEURE DE LA SORTIE / SCHOOL’S OUT reż. Sebastian Marnier, Francja 2018, 104’ Premiera w Łodzi
HOLIDAY reż. Isabela Eklof, Dania, Holandia, Szwecja 2018, 92’ Premiera w Łodzi
KOBIETA IDZIE NA WOJNĘ / KONA FER I STRID / WOMAN AT WAR reż. Benedikt Erlingsson, Islandia, Francja, Ukraina 2018, 101’ Premiera w Łodzi

PANORAMA KINA EUROPEJSKIEGO – MISTRZOWIE
DZIKA GRUSZA / AHLAT AGACI / THE WILD PEAR TREE reż. Nuri Bilge Ceylan, Turcja, Francja, Niemcy, Macedonia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Szwecja 2018, 188’
MOON HOTEL KABUL reż. Anca Damian, Rumunia, Francja 2018, 100’ Premiera w Łodzi
NIE OBCHODZI MNIE CZY PRZEJDZIEMY DO HISTORII JAKO BARBARZYŃCY / I DO NOT CARE IF WE GO DOWN IN HISTORY AS BARBARIANS reż. Radu Jude, Rumunia, Niemcy, Bułgaria, Francja, Czechy 2018, 140’ Premiera w Łodzi
PODRZUTKI / PODBROSY / JUMPMAN reż. Ivan Tverdovsky, Rosja, Litwa, Irlandia, Francja 2018, 95’ Premiera w Łodzi
SZCZĘŚLIWY LAZZARO / LAZZARO FELICE / HAPPY AS LAZZARO reż. Alice Rohrwacher, Włochy 2018, 125’ Premiera w Łodzi

PANORAMA KINA EUROPEJSKIEGO – ODKRYCIA
BERLIN, BARCELONA / LES DISTÀNCIES reż. Elena Trapé, Hiszpania 2018, 99’ POLSKA PREMIERA
CYRK RWANDA / CIRKUS RWANDA reż. Michal Varga, Czechy/Słowacja 2018, 79’ Premiera w Łodzi
ŁADUNEK / THE LOAD / TERET reż. Ognjen Glavonic, Serbia, Francja, Chorwacja, Iran, Katar 2018, 98’ Premiera w Łodzi
MICHAEL INSIDE reż. Frank Berry, Irlandia 2018, 96’ POLSKA PREMIERA
MILCZĄCA REWOLUCJA / DAS SCHWEIGENDE KLASSENZIMMER reż. Lars Kraume, Niemcy 2018, 111’ Premiera w Łodzi
POROROCA reż. Constantin Popescu, Rumunia, Francja 2017, 152’ Premiera w Łodzi
RODZINA / DRUŽINA reż. Rok Bicek, Słowenia, Austria 2017, 106’ Premiera w Łodzi
ZESTAW EUROPEJSKICH FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

PANORAMA KINA ŚWIATOWEGO
ASAKO. DZIEŃ I NOC / NETEMO SAMETEMO / /ASAKO I & II reż. Ryûsuke Hamaguchi, Japonia, Francja 2018, 119’ POLSKA PREMIERA
KAFARNAUM / CAPHARNAÜM / CAPERNAUM reż. Nadine Labaki, Liban, USA 2018, 120’ Premiera w Łodzi
KRAINA WIELKIEGO NIEBA / WILDLIFE reż. Paul Dano, USA 2018, 104’ Premiera w Łodzi
NAJCZYSTSZY JEST POPIÓŁ / JIANG HU ER NV / ASH IS PUREST WHITE reż. Jia Zhang-ke, Chiny, Francja, Japonia 2018, 150’ Premiera w Łodzi
SHOPLIFTERS / MANBIKI KAZOKU reż. Hirokazu Kore-eda, Japonia 2018, 121’ Premiera w Łodzi
SNY WĘDROWNYCH PTAKÓW / PÁJAROS DE VERANO / BIRDS OF PASSAGE reż. Cristina Gallego, Ciro Guerra, Kolumbia, Dania, Meksyk 2018, 125’ Premiera w Łodzi
ZŁE WYCHOWANIE CAMERON POST / THE MISEDUCATION CAMERON POST reż. Desiree Akhvan, USA 2018, 91’

POKAZY SPECJALNE
AMATOR reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1979, 117’
CINEMA PARADISO reż. Giuseppe Tornatore, Włochy, Francja 1988, 123’
JEZIORO BODEŃSKIE reż. Janusz Zaorski, Polska 1985, 82’
KTO NAPISZE NASZĄ HISTORIĘ / WHO WILL WRITE OUR HISTORY reż. Roberta Grossman, USA 2018, 95’ Premiera w Łodzi
OSTATNI DZWONEK reż. Magdalena Łazarkiewicz, Polska 1989, 107’
POWRÓT reż. Magdalena Łazarkiewicz, Polska 2018, 106’ Premiera w Łodzi
UŁASKAWIENIE reż. Jan Jakub Kolski, Polska 2018, 100’ Premiera w Łodzi

POLONICA
AJKA / AYKA reż. Sergiej Dworcewoj, Rosja, Niemcy, Polska, Kazachstan, Chiny 2018, 100’ Premiera w Łodzi
DOWŁATOW / DOVLATOW reż. Aleksey German Jr, Rosja, Polska, Serbia 2018, 126’ Premiera w Łodzi
HIGH LIFE reż. Claire Denis, Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Polska, USA 2018, 110’ Premiera w Łodzi
I ODPUŚĆ NAM NASZE DŁUGI / RIMETTI A NOI I NOSTRI DEBITI reż. Antonio Morabito, Włochy, Polska, Szwajcaria, Albania 2018, 104’
KIEDY PADAJĄ DRZEWA / KOLY PADAYUT DEREVA / WHEN THE TREES FALL reż. Marysia Nikitiuk, Ukraina, Polska, Macedonia 2018, 88’ Premiera w Łodzi
PITY reż. Babis Makridis, Grecja, Polska 2018, 99’ Premiera w Łodzi
THE RIVER / OZEN reż. Emir Baigazin, Kazachstan, Polska, Norwegia, 108’ Premiera w Łodzi
Z PIANĄ NA USTACH / AR PUTAM UZ LUPAM reż. Jānis Nords, Łotwa, Polska, Litwa 2017, 79’ POLSKA PREMIERA

PIERWSZY ŚNIEG. NOWE KINO Z FINLANDII
HEAVY TRIP / HEVI REISSU reż. Juuso Laatio, Finlandia 2018, 92’ Premiera w Łodzi
LITTLE WING / TYTTÖ NIMELTÄ VARPU reż. Selma Vilhunen, Finlandia, Dania 2016, 100’ POLSKA PREMIERA
PRZELĘTA ZIEMIA / ARMOTON MAA / LAW OF THE LAND reż. Jussi Hiltunen, Finlandia, Szwecja 2017, 86’ POLSKA PREMIERA
STAR BOYS / KAIKEN SE KESTÄÄ reż. Visa Koiso-Kanttila, Finlandia, Szwecja 2017, 82’ Premiera w Łodzi
THE THICK LASHES OF LAURI MÄNTYVAAR / LAURI MÄNTYVAARAN TUUHEET RIPSET reż. Hannaleena Hauru, Finlandia 2017, 90’ POLSKA PREMIERA
THE VIOLIN PLAYER / VIULISTI reż. Paavo Westerberg, Finlandia 2018, 125’ POLSKA PREMIERA

EUROPEJSKIE FILMY DLA DZIECI
BIURO DETEKTYWISTYCZNE LASSEGO I MAI. PIERWSZA TAJEMNICA / LASSEMAJAS DETEKTIVBYRÅ – DET FÖRSTA MYSTERIET reż. Josephine Bornebusch, Szwecja 2018, 85’
CIRCLEEN, COCO I BIAŁY NOSOROŻEC / CIRKELINE, COCO OG DET VILDE NÆSEHORN reż. Jannik Hastrup, Dania 2018, 62’ POLSKA PREMIERA
GORDON I PADDY / GORDON & PADDY reż. Linda Hamback, Szwecja 2017, 65’
KIDBUSTERS / BJARNE REUTERS KIDNAPNING reż. Frederik Meldal Nørgaard, Dania 2017, 81’ POLSKA PREMIERA
MAMY TALENT! / LOS BANDO reż. Christian Lo, Norwegia, Szwecja 2018, 94’ Premiera w Łodzi
NIEWIDZIALNY CHŁOPAK – NOWA GENERACJA / IL RAGAZZO INVISIBILE: SECONDA GENERAZIONE reż. Gabriele Salvatores, Włochy 2018, 100’ Premiera w Łodzi
Dzień Ale Kino! WIELKA WYPRAWA OSKARA / OSKARS AMERIKA/OSKAR’S AMERICA reż. Torfinn Iversen, Norwegia 2017, 79’
Dzień Ale Kino! WIELKI, ZŁY LIS I INNE OPOWIEŚCI / LE GRAND MÉCHANT RENARD ET AUTRES CONTES…/ THE BIG BAD FOX AND OTHER TALES reż. Benjamin Renner, Francja 2017, 80’
WIKING TAPPI reż. Andrzej Piotr Morawski, Polska, 44’

LOOK BACK IN ANGER: BRYTYJSCY MŁODZI GNIEWNI
JEŻELI / IF… reż. Lindsay Anderson, Wielka Brytania 1968, 111’
KES reż. Ken Loach, Wielka Brytania 1969, 111’
SAMOTNOŚĆ DŁUGODYSTANSOWCA / THE LONELINESS OF THE LONG DISTANCE RUNNE reż. Tony Richardson, Wielka Brytania 1962, 104’

CON BRAVURA. DZIESIĘĆ DEKAD NIEPODLEGŁOŚCI W POLSKIM KINIE
Dekada 1918-1928: SZALEŃCY reż. Leonard Buczkowski, Polska 1928, 72’ Repremiera w Łodzi
Dekada 1929-1938: MIR KUMEN ON (DROGA MŁODYCH) reż. Aleksander Ford, Polska 1936, 45’
Dekada 1939-1948: ZAKAZANE PIOSENKI reż. Leonard Buczkowski, Polska 1947, 97’
Dekada 1949-1958: POKOLENIA reż. Andrzej Wajda, Polska 1955, 83’
Dekada 1959-1968: NÓŻ W WODZIE reż. Roman Polański, Polska 1962, 101’
Dekada 1969-1978: SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ reż. Wojciech Jerzy Has, Polska 1973, 119’
Dekada 1979-1988: AMATOR reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1979, 117’
Dekada 1989-1998: USŁYSZCIE MÓJ KRZYK reż. Maciej Drygas, Polska 1991, 46’
Dekada 1999-2008: WESELE reż. Wojciech Smarzowski, Polska 2004, 101’
Dekada 2009-2018: WILKOŁAK reż. Adrian Panek, Polska/Holandia/Niemcy 2018, 88’ Premiera w Łodzi

WYDARZENIA SPECJALNE I TOWARZYSZĄCE
KONCERT NIGELA KENNEDY’EGO: MAGICIAN OF LUBLIN & GERSWHIN
„SZACHISTA” Z MUZYKĄ NA ŻYWO
FOTOGRAFIE. JANUSZ GAJOS
WYSTAWA ZDJĘĆ ROBERTA LASKI
ODSŁONIĘCIE GWIAZDY WITOLDA ADAMKA I POKAZ FILMU „JEZIORO BODEŃSKIE”
SPOTKANIE Z JERZYM STUHREM I PROJEKCJA FILMU „AMATOR”

*Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w programie

WYDARZENIA SPECJALNE NA 23. FORUM KINA EUROPEJSKIEGO CINERGIA*
KONCERT NIGELA KENNEDY’EGO: MAGICIAN OF LUBLIN & GERSWHIN
Od ponad dwudziestu pięciu lat Nigel Kennedy uznawany jest za jednego z najwspanialszych wirtuozów na świecie. Jego niezwykły talent i charyzma wniosły świeże spojrzenie na repertuar klasyczny i współczesny oraz sprawiły, że płyty Kennedy’ego są najlepiej sprzedającymi się nagraniami muzyki klasycznej wszech czasów. W trakcie swojej kariery odbył niezliczoną liczbę międzynarodowych tournée, występując u boku wiodących światowych orkiestr i dyrygentów w Europie, obu Amerykach, Azji i Australii.
„»Magician of Lublin« to moja ostatnia kompozycja zrodzona z inspiracji książką autorstwa Issaca B. Singera o tym samym tytule. Powieść opisuje społeczność w sztetlu przedwojennej Polski. Swoją muzyką próbuję uchwycić życie i kolory tamtego świata: są w niej momenty czystej radości oraz głębokiej refleksji. Dźwięki płyną od klasyki do muzyki żydowskiej i jazzu. Koncert został stworzony tylko dla instrumentów smyczkowych, a każdy muzyk odegra w nim ważną rolę w przedstawieniu bohaterów książki” – mówi sam Nigel Kennedy.
24 listopada, godz. 19.00
Filharmonia Łódzka im. A. Rubinsteina
Łódź, ul. Narutowicza 20/22
Bilety do nabycia na www.filharmonia.lodz.pl

„SZACHISTA” Z MUZYKĄ NA ŻYWO
Elektryzujące widowisko, opiewające polski patriotyzm i poświęcenie w walce z rosyjskim zaborcą. „Szachista” („Le Joueur d’échecs”, 1927) w reżyserii Raymonda Bernarda należy do grona najwybitniejszych osiągnięć epoki kina niemego. Ten wielki epos, pełen stylu, werwy i akcji, był wydarzeniem roku 1927 roku i nadal zadziwia współczesną publiczność.
1776. Polska pod rozbiorami. Szlachcic Bolesław Worowski kieruje tajnym ruchem wyzwolenia. Gdy zostaje ranny w bitwie, jego mentor, wynalazca baron Wolfgang von Kempelen, konstruuje Turka, cudowny automat szachowy. Z przystojnym polskim szlachcicem ukrytym w środku, „maszyna” pokonuje Rosjan – choćby tylko na szachownicy. Kiedy Katarzyna Wielka wzywa Turka do rosyjskiego cesarskiego dworu na mecz dowodzenia, los polskiej niepodległości leży w rękach szachisty.
Projekcji filmu towarzyszyć będzie muzyka na żywo słynnego francuskiego kompozytora Henriego Rabauda w opracowaniu Hani Rani (Hanna Raniszewska). Artystka odważnie łączy w swoich dziełach klasykę z awangardą. Jak sama mówi, w kręgu jej zainteresowań – poza klasyką, na stałe zagościły elektronika i muzyka popularna. Chętnie podejmuje nowe wyzwania i nie jest jej obca praca w roli producentki, kompozytorki oraz organizatorki wydarzeń muzycznych. Jej płyta z interpretacjami utworów Republiki w duecie z Dobrawą Czech podbiła serca słuchaczy.
29 listopada, godz. 19.30
Teatr Muzyczny w Łodzi
Łódź, ul. Północna 47/51
Wstęp wolny po odebraniu darmowych wejściówek.

FOTOGRAFIE. JANUSZ GAJOS
Wielką pasją Janusza Gajosa jest fotografia. Od wielu lat wybitny aktor ogląda świat przy pomocy aparatu fotograficznego i – jak sam mówi – „fotografia jest dla niego sposobem patrzenia na życie”. W trakcie 23. Forum Kina Europejskiego Cinergia oraz przez dwa tygodnie po zakończeniu festiwalu prace artysty będzie można oglądać w Galerii Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego w Łodzi.
Fotografie Janusza Gajosa powstawały często podczas jego podróży, w miejscach, którymi zachwycał się po raz pierwszy, czasami specjalnie obierając je za cel swojej wojaży. W jego obiektywie pojawiają się też ludzie. „Fotografowanie ludzi to przede wszystkim zajęcie bardzo krępujące” – mówi. „Jest to wkraczanie w czyjąś prywatność. Z drugiej strony, bardzo ciekawi mnie podglądanie ludzi. To jest pewnie odruch mojego działania zawodowego. Nie wiem, czy zostanę z tego rozgrzeszony, ale czasem nie mogę się powstrzymać przed zrobieniem zdjęcia człowiekowi, który niczego nie udaje”. [źródło swiatobrazu.pl]
Dokonania aktorskie Janusza Gajosa ksiądz Andrzej Luter opisał w „Magazynie Filmowym” Stowarzyszenia Filmowców Polskich w 2016 roku: „Janusz Gajos wpisuje się w poczet najwybitniejszych aktorów w dziejach polskiego teatru i filmu, takich jak: Gustaw Holoubek, Tadeusz Łomnicki i Zbigniew Zapasiewicz. Polska Nagroda Filmowa – Orzeł za Osiągnięcia Życia wydaje się grubo przedwczesna, bo przecież ten wielki aktor zaskoczy nas jeszcze nie raz ważnymi rolami. Nie pora na podsumowania. […] Janusz Gajos często powtarza, że najistotniejsza w aktorstwie jest forma, czyli coś, co wymyślamy i traktujemy jako sygnał dla innych. W „Body/Ciało” doskonale widać, jak aktor świadomie dobiera gesty, mimikę, sposób chodzenia, mówienia, tembr głosu. W aktorstwie, tak jak w malarstwie czy w muzyce, forma jest sposobem porozumiewania się. Wkłada się w nią ducha”. [źródło: www.sfp.org.pl]
Wernisaż wystawy odbędzie się 26 listopada o godz. 18.00.
Galeria Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego im. E. Hanemana
Łódź, ul. Piotrkowska 102
Wstęp za okazaniem zaproszenia.
Wystawa będzie dostępna dla zwiedzających przez dwa tygodnie. W kolejne dni wstęp na wystawę jest bezpłatny.

WYSTAWA ZDJĘĆ ROBERTA LASKI
Robert Laska jest polskim artystą, fotografem kontynuującym tradycje fotografii portretowej. W 1988 ukończył Szkołę Fotograficzną w Łodzi, od tego czasu pracuje jako wolny strzelec, wykonując sesje fotograficzne na zlecenia wydawnictw prasowych i muzycznych. Jest autorem m.in. nagrodzonej w Konkursie Projektowania Prasowego Chimera 2003 kontrowersyjnej sesji zdjęciowej Jerzego Urbana, opublikowanej w dwutygodniku „Viva!”, a także statniej sesji Violetty Villas dla miesięcznika „Machina”. W swoim portfolio artysta posiada portrety wielu artystów, w tym Kory Jackowskiej, Kazika, Macieja Maleńczuka, Liroya, Jude, Ich Troje, Cool Kids of Death, Jerzego Urbana, Wilhelma Sasnala, Doroty Masłowskiej, Lecha Kaczyńskiego i Jarosława Kaczyńskiego, Lecha Janerki, Stanisława Tyczyńskiego, Michała Wiśniewskiego, Jana Rokity, Krzysztofa Rutkowskiego, Krzysztofa Millera, Ani Dąbrowskiej, Tomasza Lisa, Dody, Dariusza Michalczewskiego Tigera, Kasi Nosowskiej, Sylwestra Latkowskiego, Jadwiki Staniszkis czy Krzysztofa Oliwy.
Bohaterem wystawy przygotowanej z myślą o 23. Forum Kina Europejskiego Cinergia będzie Wojciech Smarzowski. Wydarzenie to poprzedzi pierwszą monograficzną wystawę Roberta Laski, którą autor zapowiada w Łodzi na przyszły rok.
Więcej na www.robertlaska.com
Wystawę zdjęć Roberta Laski oglądać będzie można od 23 listopada
Kino Charlie Łódź
Łódź, ul. Piotrkowska 203/205
Wstęp wolny.

ODSŁONIĘCIE GWIAZDY WITOLDA ADAMKA
Stowarzyszenie Filmowców Polskich we współpracy z Narodowym Centrum Kultury Filmowej i 23. Forum Kina Europejskiego Cinergia zaprasza na odsłonięcie tablicy honorującej filmowe dokonania Witolda Adamka.
Witold Adamek był autorem zdjęć filmowych, reżyserem, scenarzystą i producentem filmowym – co się zowie człowiekiem kina. Do tego bardzo sympatycznym, lubianym. I był tytanem pracy: wydawało się, że nie schodził z planu zdjęciowego. Zmarł w Warszawie 17 lutego 2017 roku w wieku 71 lat, pozostawiając po sobie imponujący dorobek artystyczny: ponad dwieście filmów, seriali i spektakli TV.
Witold Adamek, syn kierownika produkcji filmów, Stefana Adamka, urodził się 7 listopada 1945 roku w Łodzi, gdzie ukończył studia na Wydziale Operatorskim PWSTiF (1969). Jako autor zdjęć do kinowych filmów fabularnych debiutował „Mgłą” Sylwestra Szyszki (1976). Wszechstronność swojego talentu udowodnił dobitnie w 1985 roku na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, zdobywając nagrody za zdjęcia do tak różnych filmów, jak surowy dramat więzienny „Nadzór” Wiesława Saniewskiego, obyczajowa opowieść w stylu retro – „Baryton” Janusza Zaorskiego i nostalgiczne „Yesterday” Radosława Piwowarskiego. Sytuacja powtórzyła się trzy lata później, na tym samym festiwalu, gdy nagrodzono zdjęcia Adamka do dwóch odmiennych dramatów psychologicznych – „Dotkniętych” Wiesława Saniewskiego i „Krótkiego filmu o miłości” Krzysztofa Kieślowskiego, a także do komedii Andrzeja Kotkowskiego „Obywatel Piszczyk”. U progu lat 80. wielkim wspólnym osiągnięciem Adamka i Edwarda Kłosińskiego były czarno-białe zdjęcia w „Matce Królów” Zaorskiego. Z kolei w następnej dekadzie barwnym zdjęciom w komedii Jacka Bromskiego „Dzieci i ryby” Adamek zawdzięczał nagrodę na MFF w Phenianie.
Z Kotkowskim, Piwowarskim, Saniewskim i Zaorskim współpracował jako operator niejednokrotnie, podobnie jak z Feliksem Falkiem (m.in. „Bohater roku”), Juliuszem Machulskim (m.in. „Girl Guide”), Januszem Majewskim (m.in. „C.K. Dezerterzy”, „Złoto dezerterów”) i Andrzejem Wajdą (m.in. „Biesy”). Kinowym debiutem reżyserskim Witolda Adamka był kontrowersyjny „Poniedziałek” (1998), który przyniósł mu Brązowe Grono na Lubuskim Lecie Filmowym i Wielkiego Jantara na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”. Kolejne reżyserskie tytuły Adamka to życzliwie przyjęte „Wtorek” oraz „S@motność w sieci”. Za dramat okupacyjny Jana Jakuba Kolskiego „Daleko od okna” (2000) otrzymał – tym razem jako producent filmu – nominację do Orła za najlepszy film oraz Złotą Taśmę (nagrodę Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP).
W 2014 został odznaczony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Był członkiem Polskiej Akademii Filmowej. Należał do Stowarzyszenia Filmowców Polskich, w latach 2011-2016 zasiadał w Zarządzie Głównym naszej organizacji. Podczas Walnego Zjazdu SFP w 2016 roku został wybrany do Sądu Koleżeńskiego Stowarzyszenia. [źródło: www.sfp.org.pl]
Odsłonięciu tablicy Witolda Adamka w Alei Sław w Łodzi będzie towarzyszył pokaz filmu Janusza Zaorskiego „Jezioro Bodeńskie” oraz spotkanie z przyjaciółmi i współpracownikami twórcy.
26 listopada
godz. 13.00 – odsłonięcie tablicy na ulicy Piotrowskiej
godz. 15.00 – spotkanie z przyjaciółmi Witolda Adamka, sala Malinowa Hotel Grand ul. Piotrkowska 72 (w spotkaniu zapowiedzieli swój udział prezes SFP Jacek Bromski, Renata Pajchel i Janusz Zaorski)
godz. 16.00 – seans filmu „Jezioro Bodeńskie”, sala Malinowa Hotel Grand

SPOTKANIE Z JERZYM STUHREM I PROJEKCJA FILMU „AMATOR” KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO
W 2019 roku minie 40 lat od czasu powstania filmu „Amator” Krzysztofa Kieślowskiego. Organizując seans specjalny z udziałem gościa, profesora Jerzego Stuhra, chcielibyśmy zwrócić uwagę widzów na szczególne miejsce, jakie produkcja z 1979 roku zajmuje wśród pozycji nie tylko tzw. kina moralnego niepokoju. To perła polskiej kinematografii.
Film od momentu realizacji budził spore zainteresowanie, temat był głęboko zanurzony w ówczesnej rzeczywistości. W latach 70. w Polsce istniało prawie sto Amatorskich Klubów Filmowych, a Kieślowski chętnie brał udział w organizowanych przez nie spotkaniach: zarówno jako widz, jak i juror. Ale punktem wyjścia dla historii głównego bohatera „Amatora” – zaopatrzeniowca Filipa Mosza – były wspomnienia Franciszka Dzidy, pracownika cukrowni i filmowca-amatora, którego reżyser zaprosił do współpracy i poprosił o spisanie przeżyć.
Jerzy Stuhr i Krzysztof Kieślowski pracowali wcześniej razem nad „Spokojem” w 1976 roku, zaraz potem aktor zagrał w „Wodzireju” Feliksa Falka. Filip Mosz był jednak zupełnie innym typem bohatera. „To film o budzącej się pasji w zwykłym człowieku, ale też o rodzącej się odpowiedzialności za swoje czyny i świadomości istnienia, umiejętności rozróżniania dobra i zła, sensu i bezsensu” – mówił aktor z okazji 35-lecia premiery „Amatora”. „Poruszaliśmy kwestie, które zajmowały ówczesnych trzydziestolatków, ten film był odpowiedzią na nasze niepokoje: mówił o granicach odwagi, o moralności sztuki, o tym jakie miejsce powinna ona zajmować w życiu człowieka, czy w ogóle można pogodzić życie artystyczne z rodzinnym i jaka jest tego cena”.
W „Amatorze” główny bohater po zakupie amatorskiej kamery filmowej zaczyna rejestrować otaczającą go rzeczywistość. Film portretuje transformację Mosza – z człowieka zwykłego, wsobnego i nieczułego na piękno, czy los innych, we wrażliwego i bezkompromisowego artystę, który pragnie uchwycić różne aspekty otaczającego go świata: codzienność pracowników zakładu, niesprawiedliwości i krzywdy świata robotniczego, walkę o przetrwanie zwykłych ludzi. Jeden z jego filmów zostaje w końcu wyświetlony w telewizji. Bohater w krótkim czasie doświadcza skrajnych emocji, widzi bardzo różne reakcje osób z zewnątrz, ostatecznie pojmuje, że kino – nawet to amatorskie – mimo szlachetnych założeń i celów twórców, może rodzić ogromne konflikty. Mosz poznaje cenę uczciwości, określa po raz pierwszy granice swojej wolności artystycznej.
„Amator” otrzymał Złoty Medal i nagrodę krytyków FIPRESCI, a także Grand Prix Złote Lwy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku. Jerzy Stuhr został uhonorowany nagrodą za najlepszą kreację aktorką. Film wszedł na ekrany 16 listopada 1979 roku, specjalny przedpremierowy pokaz odbył się 29 września w Chybiu.
29.11 godz. 16.00
Szkoła Filmowa w Łodzi – Studio TV
Łódź, ul. Targowa 61/63
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w programie

JURY KONKURSU EUROPEJSKICH DEBIUTÓW I FILMÓW DRUGICH

Łukasz Barczyk [przewodniczący]
Urodzony w 1974 roku w Olkuszu reżyser, scenarzysta, producent i montażysta. Studiował na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, w 1998 roku ukończył Wydział Reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi. W 2000 roku na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni zdobył nagrodę za debiut reżyserski „Patrzę na ciebie Marysiu”, film ten został też uhonorowany nagrodą im. Andrzeja Munka przyznawaną przez Szkołę Filmową w Łodzi. Jego drugi film „Przemiany” zdobył kilak prestiżowych nagród, m.in. Specjalną Nagrodę Jury i Nagrodę FIPRESCI na MFF w Turynie. Autor głośnych filmów, m.in.: „Nieruchomy poruszyciel”, „Italiani”, „Hiszpanka”. Wykłada reżyserię w Szkolę Filmowej w Łodzi.

Katarzyna Herman
Urodzona w 1971 roku w Mrągowie aktorka filmowa i teatralna. Dzieciństwo spędziła w Białymstoku. Uczęszczała do szkoły baletowej, w 1994 roku ukończyła Wydział Aktorski PWST w Warszawie. W 2011 roku uhonorowana Jantarem za główną rolę kobiecą w filmie „W sypialni” Tomasza Wasilewskiego na Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie. Grała u najważniejszych polskich reżyserów: Łukasza Barczyka („Przemiany”), Izabelli Cywińskiej (obie części serialu „Boża podszewka”), Agnieszki Holland („Janosik. Prawdziwa historia”, „Pokot” i serial „Ekipa”), Jacka Borcucha („Wszystko co kocham”), Juliusza Machulskiego („Volta”), Filipa Bajona („Panie Dulskie”), Marcina Wrony („Demon”), Agnieszki Smoczyńskiej („Córki dancingu”) i Ryszarda Bugajskiego („Generał Nil”). Mieszka w Warszawie.

Mikołaj Trzaska
Urodzony w 1966 roku w Gdańsku polski kompozytor, saksofonista, klarnecista basowy. W 1988 roku rozpoczął studia na ASP w Gdańsku na wydziale malarstwa. W tym samym czasie zafascynowany jazzem lat sześćdziesiątych, szczególnie muzyką Johna Coltrane’a i Ornette’a Colemana, podjął samodzielną naukę na saksofonie altowym. Wkrótce potem dołączył do zespołu basisty Tymona Tymańskiego „Sni Sredstwom Za Uklanianie”. Grupa ta stanowiła zalążek późniejszego największego fermentu w polskim jazzie przełomu lat 80. i 90. – Miłości. W 1991 roku definitywnie porzucił uczelnię, całkowicie poświęcając się muzyce. W latach 1990-2001 współzałożyciel i saksofonista grupy Miłość. Zespół współpracował m.in. z Lesterem Bowiem i Tomaszem Stańką, nagrali wspólnie pięć albumów. W 1993 r. zadebiutował jako kompozytor i lider, założył zespół Łoskot, który zainaugurował swoją działalność na pierwszym festiwalu Gdynia Summer Jazz Days. W kwietniu 1994 r. wspólnie z Ryszardem Tymańskim stworzył duet Masło, znany z purenonsesowego poczucia humoru. Wykonywali swoje ulubione rockowe i jazzowe standardy w rozmaitych, często kontrowersyjnych wersjach.
W 1995 r. nagrał swoją pierwszą solową płytę pod tytułem „Cześć, Cześć, Cześć”. W 1996 roku rozpoczął współpracę z krakowskim zespołem Świetliki. Od tego czasu nieprzerwanie tworzy: daje koncerty, wydaje płyty, pisze muzykę, także do spektakli teatralnych oraz filmów dokumentalnych i fabularnych (często współpracuje z reżyserem Wojciechem Smarzowskim). Razem z żoną Aleksandrą prowadzi wydawnictwo Kilogram Records. Laureat wielu nagród w kraju i za granicą.

Mikołaj Pokromski
Producent, ukończył niemiecko-francuski program Masterclass 2004/2005 na Akademii Filmowej Baden-Württemberg w Ludwigsburgu i La Fémis w Paryżu. W swoim dorobku ma m.in. kontrowersyjny film dokumentalny „Fuck for forest” Michała Marczaka, jak i polsko-belgijsko-niemiecko-francuską koprodukcję „Marie Curie” w reżyserii Marie Noëlle. Obywa filmy zostały wyróżnione wieloma nagrodami w kraju i za granicą. Mikołaj Pokromski został uhonorowany w 2017 roku nagrodą Krakowskiego Klastra Filmowego za projekt filmu „Wieloryb z Lorino” na Doc Lab Poland odbywającym się podczas 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Współprowadzi Pokromski Studio, które specjalizuje się w usługach i koprodukcji filmów dokumentalnych i fabularnych z partnerami z Europy Zachodniej, przede wszystkim z Niemiec. Członek Europejskiej Nagrody Filmowej.

KONKURS POLSKICH DEBIUTÓW I FILMÓW DRUGICH

Przewodniczący Jury: JAN JAKUB KOLSKI
Urodzony 29 stycznia 1956 roku we Wrocławiu. Reżyser, scenarzysta, pisarz, operator filmowy, producent, nauczyciel akademicki (wykłada na Wydziale Reżyserii PWSFTViT w Łodzi). Zrealizował ponad 20 filmów krótkometrażowych, 17 filmów fabularnych, 5 teatrów telewizji.
Jego filmy pokazywane były na najważniejszych festiwalach filmowych na świecie, między innymi: w Cannes, Wenecji, Berlinie, Moskwie, Tokio, Montrealu, Szanghaju, Karlowych Warach. Zdobywca wielu nagród, bohater trzech światowych retrospektyw; w Lincoln Center w Nowym Jorku, w Indiach i na Tajwanie. Członek Polskiej oraz Europejskiej Akademii Filmowej.

„Każdy film porządkuje moje myślenie o sprawach ważniejszych niż kino. Robię filmy dla siebie, ale serdecznie i szczerze opowiadając o tym, co mnie interesuje – robię je także dla widzów. Zdaję sprawę z tego, jak mnie dotyka świat. Komentuję go po swojemu, na miarę jakiej potrafię dosięgnąć. Widz może zechcieć uczestniczyć w tym osobistym procesie, albo nie. To jest uczciwa i rzetelna droga do jego serca…”

MARCIN BORCHARDT
Reżyser, scenarzysta, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauk o sztuce. Autor filmów dokumentalnych, m.in. wielokrotnie nagradzanego „Beksińscy. Album wideofoniczny” (2017), reklam, wideoklipów, programów telewizyjnych. Wykładowca Gdyńskiej Szkoły Filmowej i Uniwersytetu Gdańskiego. Autor monografii naukowych: „Awangarda muzyki XX wieku. Przewodnik dla początkujących. Tom 1” (2014) i .„Anioły nie znają wstydu. Transgresja w kinie Nowego Jorku” (2018). Członek Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej.

EDYTA OLSZÓWKA
Aktorka teatralna, filmowa, telewizyjna, absolwentka Szkoły Filmowej w Łodzi. Na scenie zadebiutowała w wieku 22 lat rolą Jenny w spektaklu „Love Story”. Od tamtej pory zagrała kilkadziesiąt ról teatralnych min na deskach stołecznych Powszechnego i Narodowego, gdzie można oglądać ją do dziś. Dwukrotnie nominowana do nagrody Feliksa Warszawskiego. Jej talent i charyzma sprawiły, że kino szybko się o nią upomniało. W 1998 roku zagrała we włoskim filmie „Elvis i Marylin” Armanda Manniego. Rola Marylin przyniosła jej nagrodę dla najlepszej aktorki na Sulmonacinem Film Festival we Włoszech. W 2000 roku o trzymała pozaregulaminową nagrodę Jury za najlepszą rolę komediową w „Pół serio” Tomasza Koneckiego na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. W tym roku można było ją zobaczyć w filmie „Plan B” Kingi Dębskiej.

ŁUKASZ ORBITOWSKI
Pisarz. Autor siedmiu powieści, m.in. „Inna dusza”, „Exodus”, „Tracę ciepło”. W roku 2016 otrzymał Paszport Polityki. Dwukrotnie nominowany do nagrody Nike, raz do nagrody Miasta Gdynia. Na antenie TV Kultura prowadzi program „Dezerterzy”. Wiecznie w podróży, gubi się między miastami. Przez przyjaciół zwany Potworem.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Charlie-latoRGB-01
Seanse Pory Letniej w Kinie Charlie!
Piwoteka_logo
Reklamojada II – czyli Kino Bodo w Piwotece Narodowej
czarnylabedz
Premiery kinowe – styczeń 2011

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*