Stwierdzenie, że każdy rok jest wyjątkowy i przynosi nowe wyzwania jest truizmem. Jednak to zdanie chyba jeszcze nigdy nie było bardziej adekwatne, niż w odniesieniu do 2020 roku. Minione 12 miesięcy bez najmniejszych wątpliwości zapiszą się w historii jako czas zmagań z pandemią COVID-19, która dotknęła niemal każdego aspektu życia społecznego, kulturalnego i gospodarczego. Siłą rzeczy, nie inaczej było w przypadku branży filmowej, co miało niebagatelny wpływ na kondycję rodzimej i lokalnej kinematografii oraz działalność funkcjonującego w ramach EC1 zespołu Łódź Film Commission (ŁFC). Mimo tych wyjątkowych okoliczności, możemy pochwalić się niemałymi sukcesami.

Premiery i nagrody

Na początek wypada wspomnieć, że w minionym roku na ekrany trafiło 6 filmów dofinansowanych w poprzednich latach ze środków Łódzkiego Funduszu Filmowego, choć z uwagi na ograniczenia w działalności kin były to głównie pokazy festiwalowe. Filmy te to,
w kolejności alfabetycznej:

Bliscy (reż. Grzegorz Jaroszuk),
Geniusze (reż. Thor Klein),
Praktyczny Pan (reż. Michał Poniedzielski, Dominik Litwiniak),
Smak pho (reż. Mariko Bobrik),
Sweat (reż. Magnus von Horn),
Zabij to i wyjedź z tego miasta (reż. Mariusz Wilczyński)

Dwie ostatnie produkcje odniosły największy sukces podczas 45. FPFF w Gdyni zdobywając łącznie 8 nagród, w tym najważniejsze: Złote Lwy dla filmu Mariusza Wilczyńskiego oraz Srebrne Lwy dla fabuły Magnusa von Horna. Do Konkursu Głównego zakwalifikowani zostali również Bliscy Grzegorza Jaroszuka. Główna nagroda przyznana Zabij to i wyjedź z tego miasta po raz pierwszy w historii festiwalu trafiła do twórców filmu animowanego. Ponadto, spośród 15 nagród indywidualnych przyznawanych przez jury festiwalu aż 6 wręczonych zostało twórcom wspomnianych nagrodzonych filmów: za reżyserię Sweat (Magnus von Horn), za główną rolę kobiecą w Sweat (Magdalena Koleśnik), za drugoplanową rolę kobiecą w Sweat (Aleksandra Konieczna), za zdjęcia do Sweat (Michał Dymek), za montaż filmu Sweat (Agnieszka Glińska),
a także za dźwięk w filmie Zabij to i wyjedź z tego miasta (Franciszek Kozłowski). Nie były to jedyne sukcesy tych filmów, bowiem zostały one docenione również przez selekcjonerów
i jurorów licznych festiwali zagranicznych. Zabij to i wyjedź z tego miasta jako jedyny polski film w 2020 roku znalazł się w sekcji konkursowej Berlinale (w nowej sekcji Encounters), na Międzynarodowym Festiwalu Animacji w Annecy przyznano filmowi wyróżnienie jury, zaś na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Ottawie otrzymał Grand Prix. Z kolei Sweat został wyróżniony główną nagrodą festiwalu filmowego w Chicago, a wcześniej znalazł się w oficjalnej selekcji festiwalu w Cannes.

Jesienią widzowie stacji telewizyjnych i platform VOD mieli również okazję premierowo zobaczyć seriale, które w 2020 roku i latach poprzednich realizowane były w łódzkich lokacjach, częściowo ze wsparciem ze strony ŁFC: Król (Canal+), Żywioły Saszy. Ogień (Player.pl), The Liberator (Netflix), Ludzie i Bogowie (TVP), Osiecka (TVP).

Łódzki Fundusz Filmowy

Skoro wspomnieliśmy wcześniej o filmach, których produkcja była finansowana w ramach Łódzkiego Funduszu Filmowego, to należy przedstawić wyniki jego ubiegłorocznej edycji. Rozstrzygnięcie 14. Łódzkiego Funduszu Filmowego przyniosło decyzję o przekazaniu wkładów koprodukcyjnych dla 8 filmów na łączną kwotę ponad 1 400 000 zł brutto. Wśród projektów wskazanych do dofinansowania znalazły się 3 filmy animowane, 2 filmy dokumentalne oraz
3 pełnometrażowe filmy fabularne.

Filmy animowane

Zima, reż. Tomasz Popakul
Producent: Yellow Tapir Films Sp. z o.o.
Wkład koprodukcyjny w wysokości 110 000,00 zł netto

Najnowszy projekt autora wielokrotnie nagradzanego „Acid rain”, to realizowany techniką 2D, mozaikowy portret małej społeczności, stosunków rodzinnych, sąsiedzkich czy międzygatunkowych. Obraz utrzymany w stylu rosyjskiej zimowej bajki, ale też horroru
w konwencji realizmu magicznego.  Eksploatuje atmosferę polskiej prowincji, jej problemów, życia codziennego oraz obyczajów.  

Nawet Myszy idą do nieba, reż. Denisa Grimmová, Jan Bubeniček
Producent: Animoon Sp. z o.o.
Wkład koprodukcyjny w wysokości 190 300,00 zł netto

Oparta na motywach książki „Myši patří do nebe” czeskiej autorki Ivy Procházkovej pełnometrażowa animacja lalkowa to próba odpowiedzi na pytanie czym jest śmierć i co jest dalej. Pełna nadziei i miłości opowieść splata ze sobą losy dwóch wrogów – małej myszki Bystrzynki i lisa o imieniu Białobrzuch, którzy w wyniku nieszczęśliwego wypadku spotykają się w niebie dla zwierząt.

Krab, reż. Piotr Chmielewski
Producent: WJTeam
Wkład koprodukcyjny w wysokości 60 000,00 zł netto

Historia przedstawiająca losy morskiego kraba, którego życie jest ograniczone szklanymi murami akwarium w restauracyjnej kuchni. Zaangażowana społecznie animacja to odpowiedź reżysera na problemy współczesnego świata i chęć wyprodukowania filmu niosącego istotny przekaz,
a jednocześnie opowiedzianego w przystępny sposób.  

Filmy dokumentalne

Mówili o nim Ptaszek, reż. Aneta Ptak-Rufino,
Producent: Staron-Film Sp. z o.o.
Wkład koprodukcyjny w wysokości 130 000,00 zł netto 

Osobisty dokument o relacji córki i jej ojca, Krzysztofa Ptaka – uznanego operatora filmowego, cenionego w Polsce i na świecie. Reżyserka filmu, pamięta swojego tatę zawsze ukrytego za obiektywem kamery. Gdy dowiaduje się o jego nagłej śmierci czuje, jakby prawie go nie znała, chociaż był dla niej najważniejszą osobą. Odgrzebując wspomnienia i emocje, kobieta zaczyna rekonstruować jego obraz jako ojca i jako twórcy.

Wólczańska 168, reż. Piotr Szczepański
Producent: Anagram Film
Wkład koprodukcyjny w wysokości 120 100,00 zł netto

W 2019 roku w Łodzi oddano do użytku Dom Wielopokoleniowy. W założeniu ma on być wyjątkową przestrzenią integrującą społeczność sąsiedzką. Pełnometrażowy film dokumentalny będzie rejestracją zawiązującej się unikalnej wspólnoty i próbą pokazania czy wraz z upływem czasu połączeni miejscem zamieszkania obcy sobie ludzie stworzą coś więcej niż tylko grupę sąsiadów.

Film fabularne

Odyseja filmowa, reż. Piotr Stasik
Producent: Telemark Sp. z o.o.
Wkład koprodukcyjny w wysokości 169 700,00 zł netto

Historia dwunastoletniego Jeremiego, zafascynowanego nowoczesnymi technologiami i kinem, który podczas pewnych wyjątkowych wakacji dostaje tajemnicze zadania do wykonania. Jednym z nich jest próba zrekonstruowania pleografu – urządzenia do nagrywania i odtwarzania filmów, wynalezionego przez Kazimierza Prószyńskiego.  Kolejne wyzwania pozwolą odkryć chłopcu historię kinematografii oraz dowiedzieć się więcej o sobie, świecie i ludziach.

Wycieczka, reż. Asaf Saban
Producent: Koi Studio Sp. z o.o.
Wkład koprodukcyjny w wysokości 350 000,00 zł netto

Międzynarodowa koprodukcja łącząca dwa dobrze znane gatunki – kino drogi i film  o dojrzewaniu. Bohaterami “Wycieczki” jest troje przyjaciół: Maya, Frisch i Roy, którzy właśnie stoją u progu dorastania. Film opowiada o wielkiej przepaści, jaka dzieli wielkie dramaty historii i małe dramaty codzienności.

Anatomia, reż. Aleksandra Jankowska
Producent: Opus Film Sp. z o.o.
Wkład koprodukcyjny w wysokości 210 000,00 zł netto

Kobieta po trzydziestce wraca do Polski i dowiaduje się, że ojciec z którym od dawna nie utrzymywała kontaktów, zapomniał ostatnie 20 lat i trwa w przekonaniu, że jego córka jest ciągle nastolatką i nadal tworzą rodzinę. Film jest koprodukcją polsko-francuską, a równocześnie debiutem fabularnym Aleksandry Jankowskiej, artystki związanej z Łódzką Szkołą Filmową. 

 

Plany filmowe w Łodzi

Trwający niemal przez całą wiosnę lockdown spowodował wstrzymanie lub przesunięcie realizacji wielu projektów filmowych. Wprowadzone ograniczenia doprowadziły zarówno do przerwania trwających lub zaplanowanych zdjęć, a niejednokrotnie przeszkodziły  w prowadzeniu prac również na wcześniejszych i późniejszych etapach produkcji filmowej. Producenci stanęli przed koniecznością organizacji pracy z zachowaniem reżimu sanitarnego nawet po odmrożeniu gospodarki, zdarzały się także przypadki zachorowań na COVID-19 wśród członków ekip filmowych. Pomimo tych wyjątkowo trudnych okoliczności w drugiej połowie roku, z udziałem Łódź Film Commission, na terenie miasta powstawało 9 projektów filmowych, których produkcja na terenie Łodzi trwała łącznie 184 dni zdjęciowe. Podobnie jak  w poprzednich latach zdecydowana większość prac ekip filmowych w Łodzi związana była  z produkcją seriali, co pozwala mówić o stałym trendzie.

Pozostała aktywność

Oprócz bezpośredniego wsparcia w organizacji i finansowaniu produkcji w 2020 kontynuowaliśmy nasze zaangażowanie w propagowanie i wdrażanie rozwiązań z zakresu zrównoważonej produkcji filmowej. Z inicjatywy ŁFC EC1 Łódź zostało sygnatariuszem “zielonego manifestu” powstałego w gronie regionalnych funduszy filmowych z całej Europy zrzeszonych  w sieci Cine-Regio. Manifest został upubliczniony w dokumencie “Green Report 2020” zaprezentowanym podczas Festiwalu Filmowego w Berlinie. Dzięki podpisaniu manifestu po raz pierwszy w historii dokumentu na „zielonej mapie filmu” uwzględniona została Polska,  a konkretnie Łódź. Więcej o tej inicjatywie przeczytać można na naszej stronie internetowej: http://lodzfilmcommission.pl/aktualnosci/eko-rozwiazania-na-swiecie                             

Braliśmy także udział w panelach dyskusyjnych poświęconych zrównoważonej produkcji filmowej organizowanych w ramach wydarzeń branżowych: UrbanLab Gdynia, Animarkt Stop Motion Forum i Animator Pro, Film Spring Open, Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych  w Gdyni. Weszliśmy również w skład grupy roboczej przygotowującej narzędzia i mechanizmy wsparcia, edukacji i popularyzacji zrównoważonej produkcji filmowej w Polsce. Oprócz nas  w pracach grupy biorą udział przedstawiciele producentów filmowych, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych (KIPA) oraz Klub Producentów Reklamowych.

24 lutego w Centrum Nauki i Techniki EC1 Łódź otworzyliśmy wystawę Sztuka tworzenia lalki stanowiącą prezentację efektów profesjonalnych warsztatów o tym samym tytule skierowanych do twórców lalek animacyjnych. Dwumiesięczne warsztaty zostały przeprowadzone w sierpniu  i wrześniu 2019 roku przez Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji w partnerstwie z EC1, przedstawicielami łódzkich producentów animacji: Momakin, Toto, WJTeam oraz Akademią Sztuk Pięknych i Państwową Wyższą Szkołą Filmową, Telewizyjną i Teatralną.

Wreszcie, w grudniu, wspólnie z 5 innymi komisjami filmowymi z Polski i KIPA zorganizowaliśmy szkolenie prowadzone przez przedstawicieli Locations Managers Guild International (LMGI) przeznaczone dla komisji filmowych i menedżerów ds. lokacji, którego przedmiotem była współpraca przy tworzeniu ofert lokacyjnych dla międzynarodowych produkcji filmowych. LMGI jest największą międzynarodową organizacją skupiającą menedżerów ds. lokacji z całego świata, którzy w pierwszej kolejności odpowiedzialni są za wybór i przygotowanie lokacji (obiektów zdjęciowych) wykorzystywanych w filmach.

Mamy za sobą rok pełen wyzwań, które wymagały od nas szybkiej adaptacji, modyfikacji planów i znalezienia nowych form działania – mówi Monika Głowacka, szefująca Łódź Film Commission – Mimo tego, a może paradoksalnie właśnie dzięki temu, w nowy rok wchodzimy z dużymi nadziejami i optymizmem. Jeżeli filmowej Łodzi udaje się odnosić sukcesy w trudnych okolicznościach, świadczy to o jej wyjątkowej sile i dużej wartości. Cieszymy się z tego, że jesteśmy częścią tego kulturalnego fenomenu.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
XX_FM_baner
XX Festiwal Mediów “Człowiek w Zagrożeniu” – laureaci
Agnieszka_Holland_Gala_Zamkniecia_FKE_CINERGIA
17. Cinergia – Gala Finałowa (foto)
10. Kamera Akcja zakończona (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*