plus_camerimage

Jubileuszowa edycja Plus Camerimage to nie tylko prestiżowe konkursy, międzynarodowi goście i znakomity program filmowy, ale również niepowtarzana atmosfera sprawiająca iż uwaga wszystkich miłośników kina również w tym roku skupiła się na Bydgoszczy.

Rokrocznie Konkurs Główny o nagrodę Złotej Żaby to najważniejszy punkt festiwalu. Także w tym roku zaprezentowano najciekawsze zjawiska światowej kinematografii odznaczające się kreatywnym wykorzystaniem obrazu w prowadzeniu filmowej narracji.

Wysoka wartość scenariusza oraz adekwatność zastosowanych środków wizualnych to główne składniki niezbędne do stworzenia filmów, wobec których widz pozostaje nieobojętny; filmów, poprzez które w pełni wybrzmiewa stojąca za nimi idea autora.

Wśród nich, w tegorocznym konkursie pojawiły się m.in. Atlas Chmur w reżyserii Tom Tykwer i rodzeństwa Wachowskich, do którego zdjęcia tworzyli Frank Griebe i John Toll, Holy Motors, wyrezyserowane przez Leosa Caraxa, ze zdjęciami Yvesa Cape oraz Caroline Champetier, a także Obława Marcina Krzyształowicza, gdzie za obiektywem kamery stanął Arkadiusz Tomiak.

camerimage_-_zaba

Podczas tegorocznej edycji nie zabrakło również wyraźnych łódzkich akcentów. Se-Ma-For Film Festival, który jest unikalnym wydarzeniem w kalendarzu imprez filmowych jest też pierwszym i jednym w Europie festiwalem poświęconym poklatkowym technikom animacji.

Pierwsza edycja odbyła się w 2010 roku w Łodzi. Podczas jubileuszowej edycji Plus Camerimage odbył się specjalny pokaz z cyklu “On Tour”, złożony z serii retrospektyw najlepszych filmów dotychczasowych edycji Se-Ma-For Film Festival. Pokazy filmowe połączone były z warsztatami i spotkaniami autorskimi.

Dotychczas cykl “On Tour” odbywał się już m.in. w Tokio, Pekinie, Odessie, Paryżu i Madrycie. Podczas festiwalu Plus Camerimage pokazany został specjalnie skomponowany 80-minutowy utwór prezentujący najlepsze pod względem wizualnym i kompozycyjnym animacje poklatkowe z ostatnich edycji Se-Ma-For Film Festival, ukazujący jednocześnie skalę możliwości animacji stop motion. Pokaz zawierał fragmenty produkcji takich jak m.in. Danny Boy w reżyserii Marka Skrobeckiego, czy Snępowiny stworzonej przez Martę Pajek.

Wyjątkową chwilę podczas każdej edycji Plus Camerimage stanowi moment wręczenia nagród specjalnych. W tym roku wyróżniono ośmiu znakomitych twórców, którzy swoją pracą i talentem przyczynili się do powstania znakomitych produkcji, wzbogacających kanon światowej klasyki kina.

Nagroda za Całokształt Twórczości

Tegoroczną Nagrodę za Całokształt Twórczości odbierze rosyjski operator Wadim Iwanowicz Jusow, znany między innymi z takich filmów jak Solaris, Andriej Rublow, czy Dziecko wojny. Jusow jest gościem 20. edycji Festiwalu, podczas którego prezentowane były wybrane filmy ze zdjęciami stworzonymi przez laureata.

To, co go wyróżnia jako operatora to wizualna, niemal akademicka erudycja, a także szczególna precyzja w komponowaniu kadru, planowaniu oświetlenia, ale przede wszystkim prowadzeniu kamery. Notabene jest on także autorem wielu nowatorskich rozwiązań technicznych umożliwiających wyjątkowe szwenkowanie co szczególnie widoczne jest w filmach Tarkowskiego Andriej Rublow, Dziecko wojny i Solaris.

Nagroda za Wybitne Osiągnięcia w Filmie Dokumentalnym

Steven Okazaki to amerykański reżyser, producent i scenarzysta o japońskich korzeniach, który w trakcie trwającej ponad trzy dekady kariery wyrobił sobie reputację filmowca bezkompromisowego w dążeniu do ukazania prawdy o świecie. Najwięcej energii i pasji, poniekąd z racji swojego pochodzenia, poświęcił tematyce amerykańsko-japońskiej. W White Light/Black Rain: The Destruction of Hiroshima and Nagasaki opowiedział historię tragicznych wybuchów atomowych zarówno z perspektywy ocalałych, jak i uczestników ze strony amerykańskiej. W Unfinished Business powrócił do wstydliwych dla Stanów Zjednoczonych wydarzeń z okresu II wojny światowej, kiedy tysiące Amerykanów japońskiego pochodzenia zostało internowanych w specjalnych obozach, tracąc przysługujące im prawa obywatelskie. Ta sama tematyka stała się podstawą Days of Waiting, Oscarowego krótkometrażowego dokumentu o białej kobiecie, Estelle Peck Ishigo, która wybrała życie obozowe u boku swego japońsko-amerykańskiego męża, skazując się tym samym na fizyczne cierpienie. Okazaki nie próbuje w swoich filmach nikogo oskarżać, lecz z otwartym umysłem drąży dany temat, zapewniając szeroką perspektywę oraz humanistyczną refleksję. Jego filmy są osobistymi podróżami, w których wpisane w zawód filmowca porażki stają się częścią procesu twórczego. Jednakże Okazaki nie odcina się od widzów, wyznając zasadę, iż jeśli nie zdobędzie zaufania publiczności, jego praca nie będzie miała najmniejszego sensu.

Nagroda za Całokształt Twórczości dla Reżysera

Frank Booth, Sailor Ripley, John Merrick, Alvin Straight, Betty Elms, agent specjalny Dale Cooper – to tylko kilka z unikatowych postaci zapełniających filmowe królestwa wyobraźni Davida Lyncha. Nieważne, czy wywołują obrzydzenie swoimi psychopatycznymi skłonnościami, ekscytację brawurowym podejściem do życia i miłości, czy też wzruszenie odbywaną u kresu życia podróżą ku przebaczeniu – wszyscy nieodmiennie fascynują. Tak jak jedyne w swoim rodzaju światy przedstawione w filmach amerykańskiego reżysera, które bazując na rzeczywistości za oknem, wciągają widza w podróże na granicy jawy i snu, marzenia i koszmaru, fantazji i perwersji. W filmach Davida Lyncha nic nie jest takim, jakie się wydaje, a sam autor nieustannie zachęca wszystkich śmiałków do zagłębiania się w swojej wizji kina.

Nagroda dla Montażysty z Niezwykłą Wrażliwością Wizualną

Alan Heim od ponad czterdziestu lat stanowi opokę dla współpracujących z nim twórców oraz całej społeczności montażystów. Heim zawsze wyznawał tradycyjny etos montażysty jako zawodowca, który na pierwszym miejscu stawia dobro filmu. Kiedy dostawał materiał z długimi ujęciami aktora, który rozsadzał swoją obecnością ekran, tak jak w przywoływanej scenie z Sieci, nie próbował go okrajać, lecz pozwalał odpowiednio wybrzmieć na ekranie. Kiedy widział, że coś nie do końca się sprawdza, tak jak w przypadku rozmijania się założeń Lenny’ego z tym, co zostało nakręcone, wymyślał nowe sposoby wspomagania filmu – w tym przypadku poprzez zestawianie fikcji z rzeczywistością. Będąc montażystą świadomym możliwości manipulacyjnych kina, starał się wykorzystywać posiadane narzędzia przede wszystkim do podkreślania założeń reżyserów, kreowania mocnych bohaterów oraz pamiętnych sytuacji.

Nagroda dla Pioniera w Dziedzinie Wideoklipów

Nagroda specjalna za osiągnięcia w dziedzinie wideoklipów trafi w ręce Michaela Lindsaya-Hogga, autora jednych z pierwszych teledysków w historii, zrealizowanych dla takich legend jak: The Beatles, The Rolling Stones, Elton John, Bryan Ferry, Whitney Houston i The Who. Nagrodę Plus Camerimage dla Pioniera w Dziedzinie Wideoklipów laureat odbebrał na festiwalu osobiście z rąk Marka Żydowicza. Lindsaya-Hogga podjął się również przewodniczenia Jury tegorocznego Konkursu Wideoklipów. Przez piętnaście lat reżyserował on teledyski dla grupy The Rolling Stones. Współpracował również z zespołami The Who i The Beatles, dla których wyreżyserował ich ostatni film Let It Be. W swoim dorobku ma tez reżyserię obsypanego nagrodami filmu dokumentalnego Paul Simon, Graceland: The African Concert zrealizowanego w Zimbabwe.

Nagroda dla Aktora za Szczególny Wkład w Sztukę Filmową

Daniel Olbrychski chciał zostać aktorem już od najmłodszych lat, uczestnicząc w szkolnych zajęciach teatralnych. Po przeprowadzce do Warszawy trafił do Teatru Młodzieżowego TVP Andrzeja Konica, gdzie zdobywał pierwsze profesjonalne szlify. Dość szybko odkrył jednak, że jego prawdziwym powołaniem jest kino. Na srebrnym ekranie zadebiutował w wieku 18 lat w Rannym w lesie Janusza Nasfetera, jednocześnie studiując w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie. Prawdziwe uznanie zdobył natomiast główną rolą w Popiołach Andrzeja Wajdy. Znakomity polski reżyser został niejako mistrzem Olbrychskiego, prowadząc go przez kolejne pamiętne kreacje aktorskie (Wszystko na sprzedaż, Krajobraz po bitwie, Brzezina, Wesele, Ziemia obiecana, Panny z Wilka) i dając możliwość błyskawicznego rozwoju. To właśnie dzięki niemu świat usłyszał po raz pierwszy o Danielu Olbrychskim.

Nagroda dla Duetu Autor Zdjęć – Reżyser

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych PLUS CAMERIMAGE złoży również hołd zmarłemu niedawno autorowi zdjęć Harrisowi Savidesowi. Z tej okazji, w ceremonii udział wezmą również Gus Van Sant, wieloletni asystent kamery Jason McCormick, koledzy Chris Doyle, Anthony Dod Mantle oraz inni autorzy zdjęć. W ramach hołdu Plus Camerimage prezentuje dwa filmy Savidesa i Van Santa – Słoń oraz Ostatnie dni.

belt_camerimage

Wyjątkowym gościem tegorocznej edycji był także Keanu Reeves, który, podczas sobotniej Gali Otwarcia festiwalu zaprezentował swój najnowszy film dokumentalny Side by Side wyreżyserowany przez Christophera Kenneally’ego, ze zdjeciami Christophera Cassidy’ego. W dokumencie Keanu pyta największe gwiazdy kina o to jak będzie rozwijała się kinematografia, bada jej historię i organizację pracy cyfrowej.

Wertując program tegorocznej edycji Plus Camerimage, znajdziemy w nim jeszcze gros znakomitych filmów, spotkań z gwiazdami sztuki operatorskiej, rezyserami i aktorami światowego formatu, a już niedługo, podczas Gali Zamknięcia poznamy wszystkich laureatów prestiżowych konkursów.

Szkoda tylko… że tej wyjatkowej, festiwalowej atmosfery już od trzech lat nie możemy poczuć w filmowej Łodzi.


Złotą Żabę, główną nagrodę w Konkursie Głównym Plus Camerimage, otrzymał Nicolas Bolduc, autor zdjęć do filmu Wiedźma wojny (reż. Kim Nguyen). Srebrną Żabę otrzymała Caroline Champetier, autorka zdjęć do Holy Motors (reż. Leos Carax), natomiast Brązowa Żaba trafiła do Touraja Aslani, autora zdjęć do Pory nosorożca (reż. Bahman Ghobadi).

Jury Konkursu Filmów Polskich uznało za najlepszy film Zabić bobra w reżyserii Jana Jakuba Kolskiego, ze zdjęciami Michała Pakulskiego. W Konkursie Debiutów Operatorskich oraz Konkursie Debiutów Reżyserskich bezkonkurencyjni okazali się twórcy filmu Chaika – autor zdjęć Gorka Gómez Andreu oraz reżyser Miguel Angel Jimenez.

Laureatem Konkursu Pełnometrażowych Filmów Dokumentalnych został Seung-Jun Yi, autor zdjęć i reżyser Planety ślimaków, Jury wyróżniło również She Male Snails ze zdjęciami Ester Martin Bergsmark oraz Minki Jakerson (reż. Ester Martin Bergsmark). Z kolei w Konkursie Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych nagrodzono No Peace Without War w reżyserii i ze zdjęciami Lorenzo Castore i Adama Cohena. Jury wyróżniło także Samotność dźwięku ze zdjęciami Jacka Bławuta oraz Pawła Chorzępy (reż. Jacek Piotr Bławut).

W Konkursie Wideoklipów nagrodzono: Rogera Ballena oraz Ninja za wideoklip do I Fink U Freeky zespołu Die Antwoord, oraz Matthew J. Lloyda za zdjęcia do Until The Quiet Comes zespołu Flying Lotus. Konkurs Etiud Studenckich zakończył się następująco: Złotą Kijankę otrzymał Robert Oberreiner za zdjęcia do Blackstory (reż. Christoph Brunner, Stefan Brunner), Srebrna Kijanka trafiła do Mikko Kaumunena za zdjęcia The Zone (reż. Lauri Randla), Brązową Kijankę otrzymał natomiast Magnus Borge za zdjęcia do Without Snow (reż. Magnus von Horn).


(Tekst i grafika – Źródło)

Więcej o polskim i światowym kinie na Plastrze Łódzkim!

 

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
lfc
Łódzki Fundusz Filmowy – rozstrzygnięcie konkursu
innekino
Inne Kino #1 (wideo)
IMG_0426
Paweł Pawlikowski kręci film w Łodzi (foto)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*