Tegoroczna jesień jest obfita w liczne, ważne wydarzenia filmowe. Łódź powitała zagranicznych gości „LAL.KA – święta animacji” przepiękną pogodą i szeroką paletą barw za oknami! Od 11 do 13 października Dom Kultury przy ul. Traugutta 18 stał się festiwalową stolicą. Gościł ponad 70. zagranicznych gości tj.: Tim Allen, Barry JC Purves czy Negareh Halimi. Dla uczestników zostały przygotowane liczne wykłady, projekcje filmowe i warsztaty. Czynny udział w wydarzeniu brały również dzieci, dla których przygotowano specjalny program.
Czwartkowego wieczoru odbyła się oficjalna Gala Otwarcia, po której swoją projekcję miał seans „The Best of 2017/2018”. Składał się z 6 krótkich animacji.

Pierwszą z nich była „Przestrzeń negatywna” w reżyserii : Ru Kuwahata i Max Porter. Jest to opis relacji ojca z synem, dla którego tłem jest mini poradniki dla podróżników. Przedstawia prawidłową aranżację miejsca w torbach, czy walizkach podróżnych. Projekt dorobił się kilku nagród tj.: Golden Statue, Certificate of Appreciation and Cash Prize of the Roshd International Film Festival Awards for Best Animation Film.

Moim faworytem był druga krótkometrażówka pt.: „The Burden” w reżyserii Niki Lindroth von Bahr. Mroczny, szwedzki musical, w którym akcja dzieje się w dużym markecie, tuż obok autostrady. Bohaterami są zwierzęta – pracownicy różnych komercyjnych placówek. Borykają się z nudą, samotnością i lękiem egzystencjonalnym. To wszystko starają się przezwyciężyć, kołysząc się w rytm śpiewanych przez siebie piosenek.

Irański „Mr. Deer” usytuowany w nieznanym czasie, w rozpadającym się metrze. Ludzie mają zwierzęce twarze, za czym idą ich zwierzęce zachowania. Potracili jakiekolwiek zasady moralne. Ich działanie ma na celu zaszkodzenie sobie wzajemnie. Reżyser Mojtaba Mousavi, za pośrednictwem tytułowego Pana Jelenia, daje cień nadziei społeczeństwu. Skłania to widza do refleksji nad tym, czy jeszcze mamy szansę zmienić środowisko, w którym żyjemy, a przede wszystkim samych siebie.

„Finity Calling” (reż.: Jasper Kuipers) obrazuje problem, z którym walkę toczy chłopiec. Nic nie jest jasno wyjaśnione, ale jak można się domyślać istotą są tu jego lęki i szerokorozumiana pustka. Pragnie wygrać bitwę ze swoją „czarną stroną”, stwarzając surowe prawa i zakazy w pomieszczeniu, w którym się znajduje. Jest to pokój bez drzwi, z samymi oknami, w którym biesiaduje 6 postaci. Ich kamienne ciała są ozdobione kosztownościami, a oni sami są skazani na wieczną zabawę swoim jedzeniem. Ogólnie panujący spokój zostaje przerywany za każdym razem, kiedy ktoś łamie z góry narzucone zasady. Wtedy bohaterowie karcą się wzajemnie. Wszystko zaczyna wymykać się spod kontroli…

„Inanimate” jest brytyjską produkcją w reżyserii Luci Bulgheroni. Katrine wiedzie na pozór zwyczajne życie, ma zwyczajnego chłopaka, mieszka w zwyczajnym apartamencie, w zwyczajnym mieście. Pewnego dnia cała przepiękna układanka zaczyna się sypać. Nic nie jest takie, jak się wydaje. Wszystko odczuwa zupełnie inaczej. Jak zdradza autorka w wywiadzie dla Animation Magazine, całość jest wizją duszy w środku marionetki, która nagle pragnie wydostać się z ciała. Wiąże się to z poglądami Bulgheroni, jakoby wszyscy jesteśmy duszami w pewnych ciałach, a nie ciałami, w których goszczą pewne dusze. Podstawą nas, jako ludzi, jest nasze wnętrze, to, co niewidoczne dla oka.

Ostatnia pozycja wizualnie podobała mi się najbardziej. Holenderski „Bloeistraat 11” fenomenalnie łączył różne techniki. Ciekawym elementem są postacie zaprojektowane komputerowo, a następnie wydrukowane na transparentnym plastiku. Fabuła opowiada o przyjaźni dwóch dziewczynek. Przechodzi ona rewolucję ze względu na to, że bohaterki wchodzą w wiek dojrzewania. Zmienia się ich psychika, zarówno i wygląd ciała. Ich relacja zostaje poddana próbie. Film wyreżyserowała Nienke Deutz.

/autorka tekstu – Dominika Mianowska

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
ziemiaobiecana
“Ziemia obiecana” na Starym Rynku (foto)
Kultura_Na_Widoku_festiwalowa_edycja_specjalna
Od “Potopu” do “Idy”: laureaci Festiwalu Filmowego w Gdyni w sieci
oscar2011
Oscary 2011 – Jak zostać królem filmem roku – rezultaty – relacja

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*