kamera15. Festiwal Kamera Akcja został w czwartek, 9 października, oficjalnie otwarty w łódzkim Kinie 3D Wytwórnia.

Rzesze kinomanów i przyszłych krytyków filmowych przybyły, by uczcić kolejną edycję tego wyjątkowego wydarzenia. Galę otworzył symbolicznym przecięciem wstążki Michał Klama, który w ten sposób uczcił piątą, jubileuszową edycję festiwalu. Przedstawiony został tegoroczny program – sekcje filmowe, panele dyskusyjne, konkurs Etiud i Animacji oraz goście 5. Kamery Akcji. Swoje rozstrzygnięcie miał także Konkurs na tekst krytyczny. Jego juror, Łukasz Maciejewski, wręczył statuetkę Marcinowi Kryńskiemu, który nagrodę tę zdobył już po raz drugi. W uzasadnieniu jury możemy przeczytać: “Za logikę wywodu, barwny, acz niepretensjonalny język, tematyczną różnorodność tekstów i wielką spójność pod względem – rodzącego się dopiero – ale już wyrazistego stylu”.

Po części oficjalnej nastąpił wyczekiwany przez wszystkich moment – polska prapremiera “Mommy”, najnowszego filmu Xaviera Dolana, reżysera, który pomimo młodego wieku już zapisał się w pamięci wielu miłośników kina i krytyki filmowej.

Kinomani to kupią! – pierwszy festiwalowy panel dyskusyjny

„Miniony sezon był dla Hollywood najgorszym od trzynastu lat” – rozpoczął dyskusję Michał Pabiś-Orzeszyna, prowokacyjnie obierając perspektywę, zgodnie z którą liczy się tylko zysk branży filmowej, a nie efekt artystyczny. Jednak, jak starali się udowodnić paneliści, domniemany podział na praktyków tworzących filmy oraz recenzujących je teoretyków, jest o wiele bardziej złożony. Paulina Młynarska (agencja i.FILM), specjalistka od sprzedaży filmów, dowodziła, iż dyskusje pomiędzy twórcami a krytykami nie mają większego sensu, gdyż naznaczone są emocjonalnym stosunkiem do własnego dzieła tych pierwszych (przykład sporu wokół „Big Love” Barbary Białowąs).

O tym, że krytycy skupiają się na własnych opiniach zamiast na dyskusji mówiła również Ewa Golenia z działu dystrybucji kinowej firm Film Point Group i Alter Ego Pictures. Obie specjalistki od PR starały się pokazać, w jaki sposób dystrybutor moderuje recepcję filmu w mediach. Kuba Mikurda, krytyk filmowy i wykładowca PWFSTViT, zwrócił uwagę, że szkoły filmowe w ogóle nie uczą twórców marketingu, który paradoksalnie jest szczególnie ważny w przypadku kina autorskiego.

Kolejne spotkania i panele dyskusyjne Festiwalu Kamera Akcja, przede wszystkim sobotnie spotkanie poświęcone omówieniu międzynarodowego sukcesu „Idy” Pawła Pawlikowskiego, z pewnością będą przyczynkiem do rozpoczętej dziś dyskusji o tym, do jakiego stopnia dystrybutor jest w stanie narzucić sposób odbioru przeciętnemu widzowi, ale także retorykę profesjonalnym recenzjom.

W programie 2. dnia festiwalu (piątek, 10 października) są m.in.:
* Konkurs Etiud i Animacji
* Panel dyskusyjny o erze VHS
* Kino Kostarykańskie: “Gestación”, “Caribe”, “El regreso”, “El fin”, “El Último Comandante”
* Pisanie o filmie. Wokół serii wydawniczej Filmo!znawcy

/fot. mat.pras. – Paweł Mańka

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
DRE_3753
Skateistan – we build ramps not bombs (foto)
apf
Ruszyła sprzedaż karnetów na Akademię Polskiego Filmu
poll
Guzikowcy w Parku Poniatowskiego

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*