kamera4Poznaliśmy laureatów 5. jubileuszowej edycji Festiwalu Krytyków Filmowych Kamera Akcja. Jury w składzie: Balbina Bruszewska, Błażej Hrapkowicz i Tomasz Rachwald, ogłosiło werdykt w Konkursie na etiudę i animację oraz w Konkursie “Krytyk mówi”.

GŁÓWNĄ NAGRODĄ 5. Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej za nadzwyczajną sprawność w posługiwaniu się środkami filmowymi służącymi opisowi rzeczywistości oraz za przytomność, z jaką reżyserka dba, aby ich uroda nie przesłoniła funkcji, jaką pełnią w budowie portretu ogarniętej kryzysem warszawskiej wyższej klasy średniej, otrzymała Agnieszka Woszczyńska za etiudę “Fragmenty”. W jej imieniu statuetkę odebrała Marzena Bomanowska, rzeczniczka prasowa Szkoły Filmowej w Łodzi, producenta filmu. NAJLEPSZĄ ANIMACJĄ została ogłoszona praca Andrei Guizar pt. “Konstrukcja” za pomysłowy i dopracowany kształt plastyczny filmu, który świetnie współgra z jego bezpretensjonalną poezją.

Jury przyznało też jedno WYRÓŻNIENIE. Za mistrzowską adaptację dzieła literackiego i profesjonalny język filmowy rokujący duży potencjał komercyjny w przyszłej twórczości autora. Doceniamy rzadką, a bardzo w Polsce potrzebną umiejętność rozbawienia widza w inteligentny sposób wyróżnienie otrzymał film “Zabicie ciotki” Mateusza Głowackiego. Laureatką KONKURSU “KRYTYK MÓWI” została Diana Dąbrowska. Zwycięstwo było podwójne – wygrana pochodziła zarówno z głosów publiczności, która wysłuchała zapowiedzi Diany przed filmami “Kłamca” oraz “Jestem Joe”, jak i ilości odsłon recenzji video, zamieszczonej w internecie.

Krytyk w produkcji. Zróbmy razem film!

Często mówi się o krytykach filmowych i twórcach kina jako o dwóch opozycyjnych do siebie grupach. Filmowcy zarzucają krytykom niewrażliwość, krytycy filmowcom – nieudolność. Czy możliwe jest jednak, by zakopać topór wojenny i pozwolić sobie na współpracę? Czy krytyk jest w stanie wnieść coś nowego do filmu w fazie jego powstawania? Czy praktyczna wiedza może pomóc przy pisaniu o kinie? Do niedzielnej panelowej dyskusji zaproszeni zostali przedstawiciele obu tych grup: ze strony twórców reżyser Piotr Trzaskalski, producent Opus Film Łukasz Dzięcioł oraz dwoje teoretyków filmowych: Magda Sendecka i Marcin Adamczak. Dodatkową ciekawostką było to, że cała czwórka gości ukończyła filmoznawstwo bądź kulturoznawstwo i swoją wiedzę na temat filmu budowali najpierw w drodze akademickiej edukacji. Dyskusję poprowadził Michał Pabiś-Orzeszyna.

Rozmowa zamiast listy pytań

Podczas ostatniego warsztatu festiwalowego dziennikarka filmowa, Mariola Wiktor, podzieliła się swoim ogromnym doświadczeniem, wynikającym z prawie setki przeprowadzonych wywiadów z największymi nazwiskami w branży, często niedostępnymi – choćby Woodym Allenem, Anthonym Hopkinsem czy Anne Hathaway, których spotykała kilkakrotnie, na różnych etapach ich zawodowej kariery. Początkującym dziennikarzom poleciła pozycję mistrza, „Sztukę wywiadu” Lawrence’a Grobela.

Warsztaty okazały się właściwie wykładem eksperckim. Według Marioli Wiktor rozmowy z filmowcami są nie tylko okazją do zdobycia ciekawego materiału prasowego, ale też szansą do bezpośredniego spotkania z twórcami, których stara się zaprosić na festiwal, którego jest dyrektorem. Ta sztuka udała się już między innymi w przypadku Otara Iosselianiego czy Siergieja Łoźnicy. Dziennikarka starała się zaprezentować słuchaczom różne strategie prowadzenia wywiadu, zachęcając, by nie podążać za listą sporządzonych wcześniej pytań, lecz moderować rozmowę w zależności od nadarzającej się okazji, próbując w ten sposób zdemaskować autokreację artysty. Oprócz różnych dziennikarskich chwytów, takich jak stosowanie przemyślanej prowokacji, subtelnej krytykiprzez pochlebstwo lub umiejętności obejścia niewygodnego tematu – według Marioli Wiktor – należy przede wszystkim pamiętać, iż wywiad powinien być rozmową, a nie tylko jednostronnym odpytywaniem rozmówcy.

/fot. mat.pras. Paweł Mańka

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Lukasz_Konopka_1_Odkryta_Borys_Lankosz
“Odkryta” Borysa Lankosza powstaje w Łodzi (foto)
polowka3
Polówka na terenie AHE (foto)
mcmill
Otwarte spotkanie z Davidem Macmillanem

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*