logo_APF_noweBłyskotliwe kino akcji i kameralne filmy artystyczne. Eksperyment i polityka. Rozliczenia z historią PRL i “kino prywatne”. Kieślowski i Pasikowski. Polska kinematografia czasów przełomu ma wiele twarzy. Wszystkie z nich poznamy na kolejnej odsłonie Akademii Polskiego Filmu, na której czekają nas najlepsze filmy z lat 80. i 90.

Akademia Polskiego Filmu to projekt Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej mający na celu upowszechnianie wiedzy o polskim kinie. Wykładowcami Akademii są najwybitniejsi filmoznawcy z wielu ośrodków akademickich z całej Polski. Zajęcia odbywają się co poniedziałek o godzinie 17 w kinie Kinematograf. Składają się z godzinnej prelekcji oraz dwóch projekcji filmowych. Karnety są już dostępne w kasie kina.

Na Akademię mogą uczęszczać wszystkie osoby zainteresowane historią polskiego filmu – bez względu na wiek, płeć i wykształcenie. Jednak dzięki współpracy z Uniwersytetem Łódzkim kurs jest szczególnie ceniony przez studentów tej uczelni, którzy mogą zaliczać Akademię jako zajęcia fakultatywne, objęte punktacją ECTS.

Czwarty semestr zajęć, który potrwa od 5 października do 11 stycznia, obejmie czasy przełomu politycznego, kiedy polskie kino zmuszone było zadawać sobie pytania: co dalej? Naszą przygodę z tym okresem zaczniemy od późnych filmów Kina Moralnego Niepokoju, a także zróżnicowanych nurtów kinematografii lat 80. Następnie zapoznamy się z najlepszymi przejawami filmu polskiego lat 90., udowadniając, że była to dekada znacznie ciekawsza, niż się powszechnie sądzi. O filmach opowiedzą m.in. prof. Piotr Zwierzchowski, prof. Bogusław Skowronek i dr hab. Natasza Korczarowska-Różycka.

Karnet na cały semestr zajęć w cenie 120 zł (dla osób kontynuujących uczestnictwo w projekcie 100 zł), bilety na pojedyncze zajęcia 15 zł. Ilość miejsc ograniczona.

Program:

Wykładowca: dr hab. Monika Talarczyk-Gubała

  • Przypadek, Krzysztof Kieślowski

    1981 112 min
  • Kobieta samotna, Agnieszka Holland

    1981 92 min

Wykładowca: prof. Piotr Sitarski

  • Vabank, Juliusz Machulski

    1981 104 min
  • Wielki Szu, Sylwester Chęciński

    1982 96 min

Wykładowca: prof. Mikołaj Jazdon

  • Krótki film o zabijaniu, Krzysztof Kieślowski

    1987 84 min
  • Krótki film o miłości, Krzysztof Kieślowski

    1988 83 min

Wykładowca: prof. Piotr Zwierzchowski

  • Przesłuchanie, Ryszard Bugajski

    1982 111 min
  • Nadzór, Wiesław Saniewski

    1983 118 min

Wykładowca: dr Marcin Maron

  • Austeria, Jerzy Kawalerowicz

    1982 102 min
  • Cudzoziemka, Ryszard Ber

    1986 99 min

Wykładowca: dr Joanna Preizner

  • Kartka z podróży, Waldemar Dziki

    1983 78 min
  • Kornblumenblau, Leszek Wosiewicz

    1988 88 min

Wykładowca: dr hab Natasza Korczarowska-Różycka

  • Zygfryd, Andrzej Domalik

    1986 91 min
  • Ucieczka z kina “Wolność”, Wojciech Marczewski

    1990 87 min

Wykładowca: dr Kamila Żyto

  • Niedzielne igraszki, Robert Gliński

    1983 54 min
  • Kuchnia polska, Jacek Bromski

    1991 107 min

Wykładowca: dr Paulina Kwiatkowska

  • Nad rzeką, której nie ma, Andrzej Barański

    1991 85 min
  • Białe małżeństwo, Magdalena Łazarkiewicz

    1992 93 min

Wykładowca: dr Maciej Dowgiel

  • Psy, Władysław Pasikowski

    1992 104 min
  • Dług, Krzysztof Krauze

    1999 97 min

Wykładowca: dr hab Natasza Korczarowska-Różycka

  • Jańcio Wodnik, Jan Jakub Kolski

    1993 100 min
  • Wrony, Dorota Kędzierzawska

    1994 103 min

Wykładowca: prof. Bogusław Skowronek

  • Historie miłosne, Jerzy Stuhr

    1997 87 min
  • Dzień świra, Marek Koterski

    2002 93 min

Wykładowca: dr hab Małgorzata Jakubowska

  • Wojaczek, Lech Majewski

    1999 89 min
  • Mój Nikifor, Krzysztof Krauze

    2004 96 min
PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
hiszpanka_powstaje_w_odzi_20121206_1642456064
Łódź filmowa 2012 – podsumowanie
maratonsilverwalentynki
Walentynkowy maraton w Silver Screenie
IMG_7786
Ukryci na ulicach Łodzi (foto+wideo)

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*