Ewa_Partum_Hommage_a_Solidarno_d_1982

To instalacja w przestrzeni publicznej, z którą zostaną skonfrontowani goście wchodzący do Muzeum. Charakterystyczny dla osiedlowych ulic próg zwalniający samochody, z namalowanym obok hasłem, jest intrygującym sygnałem na temat przesłania wystawy, która dotyka problemu sensu sztuki i sposobów jej funkcjonowania we współczesnym świecie.

Ewa Partum jest prekursorką sztuki feministycznej, konceptualnej i krytycznej w Polsce. Działa na polu performansu, filmu, fotografii, tworzy poezję wizualną. Studiowała na PWSSP w Łodzi (obecnie ASP) i ASP w Warszawie. Jej pierwsza praca konceptualna powstała w 1965 roku, tuż po ukończeniu studiów i podejmowała problem obecności kobiet w środowisku progresywnej sztuki.

Ewa Partum jako pierwsza w sztuce polskiej podjęła w tak zdecydowany sposób dyskurs feministyczny. Performans „Zmiana. Mój problem jest problemem kobiety” mający miejsce w 1974 roku w Łodzi polegał na uczynieniu z ciała artystki dzieła sztuki. Ewa Partum na oczach zgromadzonej publiczności została częściowo ucharakteryzowana w sposób postarzający ją. Akcja była krytycznym głosem przeciwko przedmiotowemu traktowaniu kobiet. Jako jedyna artystka w Polsce konsekwentnie kontynuowała feministyczną praktykę, m.in. w cyklu „Samoidentyfikacja” czy „Kobiety. Małżeństwo jest przeciwko wam!”.

W 1971 roku zrealizowała prekursorską akcję „Legalność przestrzeni” identyfikującą przestrzeń publiczną miasta jako miejsce politycznej dyskusji i ścierania się odmiennych postaw i idei. Przeprowadzono ją na Placu Wolności w Łodzi, polegała na ustawieniu w dużym zagęszczeniu poleceń i znaków zakazu lub nakazu – zarówno prawdziwych jak i fikcyjnych, ironicznych np. „Zabrania się zabraniać”. W 1972 roku Partum założyła awangardową autorską galerię „Adres” przy ul. Piotrkowskiej 86 w Łodzi (z którą współpracowali m. in. Włodzimierz Borowski, Krzysztof Wodiczko). Galerii zakazano działalności po roku istnienia. W tym samym roku zrealizowała performans i pracę „Metapoezja” w Muzeum Sztuki, łączącą sztuki wizualne i literackie inspiracje. Ważnym performansem, również mającym miejsce w Łodzi, był „Hommage a Solidarność” (1982 rok).

Artystka obecnie mieszka i pracuje w Berlinie. W ostatnich latach brała udział w wielu światowych wystawach, takich jak Triennale Sztuki w Paryżu, Biennale Sydney, czy Manifesta 7 w Rovereto. W 2006 roku artystka zrealizowała performans i instalację w Turbin Hall w Tate Modern w Londynie. Współpracuje z Galerią M+R Fricke w Berlinie .

W 2009 roku dzięki inicjatywie Krystyny Potockiej z Galerii Manhattan, zrealizowana została w Łodzi idea Konceptualnego Muzeum Ewy Partum (sześć tablic umieszczonych w miejscach wystąpień artystki min. w Muzeum Sztuki, Więckowskiego 36). Muzeum Sztuki w ostatnich latach wzbogaca kolekcję o nowe prace artystki. Pojawiły się one m. in. na wystawie „Dla Was” a obecnie prezentowane są w ramach ekspozycji Kolekcji Sztuki XX i XXI wieku „Atlas Nowoczesności”. Kluczowa w twórczości artystki instalacja „Legalność przestrzeni” została dwa lata temu powtórzona w miejscu akcji z 1971 roku – na Placu Wolności w Łodzi, jako „Reenacment Legalizowanie przestrzeni” z inicjatywy „Krytyki Politycznej”.

Wystawa w Muzeum ma na celu zdefiniowanie tego, jaką rolę dla łódzkiej sceny artystycznej ma twórczość Ewy Partum. Wpisuje się także w program indywidualnych wystaw prezentujących wybitne artystki, stawiających pytanie o należne im miejsce w historii sztuki. Na ekspozycji zostaną zaprezentowane prace z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Współczesnego we Wrocławiu a także prywatnych kolekcji, archiwum Ewy Partum, Fundacji Signum (Poznań), kolekcji Dr Osman Djajadisastra (Akwizgran). Muzeum Sztuki przygotowuje katalog wystawy w wersji polsko-angielskiej, z wiodącym tekstem profesora ENSBA w Paryżu Jeana-Francoisa Chevriera, a także Doroty Monkiewicz (o Galerii Adres ) i Karoliny Majewskiej o „Legalności przestrzeni” i współczesnej recepcji pracy (Re-actmen). W publikacji znajdzie się również wywiad z Ewą Partum.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Komiksologos Pandemia
Ćwiczenia z równouprawnienia Iwony Demko i Bartka Jarmolińskiego
Tiovivo_Hillyer_2016-20_02_o3_preview
Jaime Hayon gościem specjalnym Łódź Design Festival

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*