dokadterazNajnowszy obraz reżyserki Nadine Labaki, twórczyni obsypanego nagrodami Karmelu. Nagrodzony przez publiczność festiwalową w Toronto, San Sebastian i Oslo. Po dość długim czasie oczekiwania trafia na ekrany polskich kin.

Film przedstawia historię opowiedzianą przez Amale, mieszkankę jednej z małych wiosek w Libanie. Kraj pogrąża się w wojnie domowej, wiele matek opłakuje swoich synów, którzy w niej polegli. Wioska odcięta jest od reszty kraju, otoczona polem minowym i drutem kolczastym. Jedynymi łącznikami ze światem zewnętrznym jest Nassim i jego brat , którzy ryzykując życie na skuterze jeżdżą po towary zamówione przez sąsiadów.

Amal prowadzi małą kawiarenkę, w której spotykają się wszyscy mieszkańcy wioski.  Nie mają oni ani radia, ani telewizji. Jak święto traktują wspólne oglądanie programów w jedynym w okolicy telewizorze. Ta niewielka społeczność jest dość mocno podzielona  – część wioski to wyznawcy islamu, druga część to chrześcijanie. Powoduje to niepotrzebne konflikty. Dlatego też  kobiety  zrobią wszystko, by przerwać  pogłębiające się różnice i spory. Obmyślają więc pewien chytry plan. Jaki? Musicie pójść na seans, aby się o tym dowiedzieć.

Dokąd teraz? momentami śmieszy. I tyle. Jak dla mnie to jedynie kalki z kilku niezłych filmów np. Gdyby żółwie mogły latać. To dość słaba próba oddania bliskowschodnich klimatów rodem z Kusturicy, podsycana niezbyt światłym spiskiem kobiet (patrz np. Osiem kobiet Ozona).  Kto jednak nie  wiedział powyższych obrazów, może śmiało powędrować na film Labaki i nawet nieźle się ubawić. Jednak musi mieć świadomość, że „to wszystko już było i w dodatku lepiej zrealizowano”.

Miałam wrażenie, że reżyserka nie może zdecydować się czy ma to być komedia romantyczna, dramat, film muzyczny czy… cokolwiek innego. Polski plakat głosi, że komu podobał się film Karmel, musi obejrzeć Dokąd teraz?. Ja mówię – niekoniecznie.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
metropia
Metropia – recenzja
elena
Elena – recenzja
zycieadeli
Życie Adeli – recenzja

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*