contem.ucha w Filharmonii Łódzkiej (zakończony)
9 marca o godz. 19 w Filharmonii Łódzkiej rozpocznie się koncert muzyki współczesnej – emiter_franczak vs poezja konkretna. Mamy dla Was 2 podwójne zaproszenia na to wydarzenie.
Wystarczy, że wyślecie maila na adres konkurs@plasterlodzki.pl. W tytule wpiszecie „Konkurs contem.ucha”, w treści napiszecie krótkie uzasadnienie, dlaczego chcecie otrzymać bilet oraz swoje imię i nazwisko.
Fundatorem nagród w konkursie jest Filharmonia Łódzka |
KONKURS ZAKOŃCZONY. Bilety otrzymały osoby, których maile rozpoczynają się od „marys…” i „magdalen…”.
Poezja konkretna, paradoksalnie, w mniejszym stopniu przynależy do literatury niż do muzyki czy sztuk wizualnych. W tej sztuce znaczenie słów jest mniej istotne niż ich walor brzmieniowy i estetyczny, a nawet graficzny. Wykorzystuje się brzmienie wyrazów oraz ich ukształtowanie – na papierze czy innym nośniku. Co prawda poezja konkretna istniała od zawsze – jako starożytne pieśni obrazkowe, przybierające kształt ściśle związany z treścią, średniowieczne teksty związane z magią pisma i mistyką słowa, XVI- i XVII-wieczne wiersze w kształcie słońca, labiryntu czy krzyża – lecz dopiero w XX wieku doczekała się swego uzasadnienia teoretycznego.
Poezja konkretna znalazła się w orbicie zainteresowań Marcina Dymitera i Ludomira Franczaka. Tekst interesuje ich głównie jako tworzywo, pre-tekst do dalszych eksperymentów. Teksty literackie – niemieckie, czeskie, polskie – artyści przekształcają za pomocą obróbki i samplowania, wykorzystując współczesne środki audiowizualne. W ten sposób podkreślają dynamiczny charakter poezji konkretnej, a nawet – jej związki z tkanką miejską (rytmy ulicy).