Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej (wizualizacja)

Centrum_Komiksu_i_Narracji_Interaktywnej_02_baner3Zaczyna się przekształcanie trzeciej i ostatniej części kompleksu EC1 Łódź. Będzie to siedziba Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej, pierwszej i jedynej w swoim rodzaju instytucji zajmującej się komiksem, grami komputerowymi oraz wirtualną rzeczywistością. Oficjalne pozwolenie na budowę zostało wydane 23 lutego 2018 r. (uprawomocniło się 20 marca 2018 r.).

Podobnie jak w przypadku poprzednio realizowanych przez EC1 projektów, Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej wykorzystuje fundusze unijne. Łącznie wydamy 21,7 mln zł, z tego aż 16 mln 260 tys. zł to wydatki kwalifikowalne. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniesie prawie 14 mln zł. Opiekę merytoryczną nad projektem stworzenia Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej sprawują ludzie, którzy od 28 lat organizują w Łodzi Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier. Już teraz wiemy, że kolejna edycja festiwalu odbędzie się  od 14 do 16 września tego roku.

Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej to pierwsza w Polsce innowacyjna instytucja kultury, która będzie prowadzić działalność edukacyjną w zakresie sztuki komiksu i nowych mediów, ze szczególnym uwzględnieniem narracji interaktywnej – w obszarze kultury cyfrowej silnie związanej z przemysłami kreatywnymi, takimi jak produkcja gier wideo i innymi projektami z  obszaru mediów interaktywnych. Centrum ma pomóc w lepszym ich zrozumieniu oraz umożliwić szersze wykorzystanie osiągnięć twórców komiksu oraz światów interaktywnych. Wśród celów, które stawia sobie zespół placówki, znajdują się także: kształcenie kompetencji medialnych wśród odbiorców kultury w regionie oraz działania na rzecz rozwoju potencjału przemysłów kultury oraz przemysłów kreatywnych.

 

Na parterze Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej znajdą się:
1. strefa prezentacji światów interaktywnych – ekspozycje stałe i czasowe oraz prezentacje warsztatów i innych aktywności podejmowanych w obszarach narracji interaktywnej,
2. strefa nowych technologii – pozwalająca odwiedzającym na wzięcie udziału w doświadczeniach z zakresu VR (wirtualnej rzeczywistości) oraz AR (rozszerzonej rzeczywistości),
3. strefa retro – stała, interaktywna ekspozycja prezentująca popularne gry i sprzęt z lat 80. XX wieku.

Pierwsze piętro funkcjonować będzie jako Game Lab – strefa tworzenia gier, gdzie w skrócie przedstawiony zostanie proces powstawania gier, od koncepcji aż po produkcję, a sami odwiedzający będą mieli szansę sprawdzić się w roli twórców. Analitycznej formie warsztatów towarzyszyć będą także działania interaktywne, takie jak kreowanie wirtualnych postaci z wykorzystaniem technologii motion capture.  Na pierwszym piętrze swój początek będzie miała także stała wystawa ukazująca historię polskiego komiksu, od jego początku aż po współczesność, z uwzględnieniem najważniejszych dzieł, twórców i komiksowych postaci.  Dalsza część ekspozycji znajdzie się na drugim piętrze, w całości poświęconemu sztuce komiksu. Oprócz wystawy stałej przez cały rok funkcjonować będą tam także wystawy czasowe, prezentujące osiągnięcia polskiego i światowego komiksu, a także przestrzenie warsztatowe, w których zarówno młodsi, jak i starsi odwiedzający będą mogli zapoznać się z praktyczną stroną procesu powstawania komiksu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *