Burza, morze i teatralne eksperymenty – trzy premiery Szklarni

Ruch i słowo splecione językiem migowym w tanecznym spektaklu „PO”, kameralna opowieść dla dzieci inspirowana picturebookiem „Może” Kobiego Yamady oraz performatywne sposoby komunikacji w ramach projektu „Odbiór”. Trzy teatralne przedsięwzięcia wyrosłe w „Szklarni – Inkubatorze Teatralnym” w Fabryce Sztuki w Łodzi przygotowują się do premierowych spotkań z publicznością. Pierwsze już dziś. 7 grudnia, o godzinie 20.00.

– Rezydenci pracowali nad swoimi pomysłami blisko cztery miesiące. W tym czasie każdy z zespołów brał udział w wybranych przez siebie warsztatach i szkoleniach, prowadzonych przez artystów i pedagogów Teatru CHOREA oraz przez zaproszonych specjalistów – mówi Wiktor Moraczewski, koordynator projektu Przestrzenie Sztuki, w ramach którego działa „Szklarnia – Inkubator Teatralny”. – Rezydenci wykorzystali ten czas na intensywne próby oraz badania nad materią spektaklu. Pierwsze efekty zobaczymy już dziś, za sprawą Sary Kozłowskiej – wyjaśnia.

Premiera spektaklu „PO” na podstawie „Burzy” Williama Szekspira to projekt łączący teatr, taniec, ruch i co nieoczywiste, także Polski Język Migowy, za pomocą którego komunikują się tancerki. Na scenie pojawią się trzy szekspirowskie postaci: Kaliban, Ariel i Prospero. Widzów, przez szekspirowską burzę przeprowadzi natomiast postać Kobiety-Wyspy, która jako narratorka komentuje wydarzenia.

– Chcemy zabrać widzów w podróż na wyspę̨, która choć wydaje się pusta, to pełna jest magii, którą przed nimi odkrywa. Będzie to opowieść o przechodzeniu przez wewnętrzne burze i sztormy oraz o tym, jak każdy z nas sobie z tym radzi – zapowiada Sara Kozłowska, pomysłodawczyni przedstawienia i dodaje, że spektakl tworzy przed oczami widzów wielopoziomowy obraz historii o władzy, manipulacji, wyborze i wolności.

Już dziś o godzinie 20.00 na teatralnej scenie Art_Inkubatora zobaczyć będzie można Ewę Cywińską, Aleksandrę Kuś, Zuzannę Nir oraz autorkę koncepcji spektaklu – Sarę Kozłowską. Za choreografię do spektaklu odpowiada Katarzyna Leszek, za muzykę – Maciej Świniarski z pomocą Oskara Tomali, Magdy Kuraś, Krzysztofa Hadrycha i Szymona Józefa Lipińskiego. Kostiumy zaprojektowała Julia Radziszewska, a za konsultacje dramaturgiczne odpowiada Tomasz Rodowicz. Teksty na Polski Język Migowy tłumaczyła Małgorzata Rostkowska.

Także w grudniu zaprezentuje się dwójka pozostałych rezydentów „Szklarni” – Squat TeatralnyFundacja Gra/nice.

Squat Teatralny to grupa założona przez łódzką teatrolożkę i reżyserkę Annę Ciszowską. Zespół w ramach badań nad teatrem współczesnym stworzył laboratorium performatywnych sposobów komunikacji. Młodzi twórcy tworzą performance zbudowany z tekstów i działań własnych, interpretacji tekstów literackich, cytatów z kanonicznych tekstów filozoficznych, reportaży i artykułów prasowych, wizji choreograficznych i plastycznych, ćwiczeń terapeutycznych i zabaw. Praca podzielona została na trzy etapy: w pierwszym odbyły się twórcze poszukiwania inspiracji do scenariusza, w drugim artyści eksperymentowali z budowaniem wypowiedzi scenicznej, szukaniem indywidualnych sposobów komunikacji z widzem i budowaniem roli, a w trzecim odbędzie się tytułowy „Odbiór” czyli spotkanie z widzem – 12 grudnia w Fabryce Sztuki w Łodzi.

Tydzień później widzowie będą mogli zobaczyć spektakl „Morze ∞ możliwości” – małą formę teatralną o potencjale drzemiącym w każdym z nas, inspirowaną picturebookiem „Może”, autorstwa Kobiego Yamady. Opowieść o odkrywaniu przez dziecko (i w gruncie rzeczy każdego człowieka) tkwiącego w nim wewnętrznego potencjału i siły zmieniania oraz kształtowania świata jest przedstawiona przy wykorzystaniu środków teatru formy, teatru plastycznego i teatru lalek, a także wzbogacona o elementy multimedialne. W przedstawieniu twórcy wykorzystają lalki projektu Justyny Bernadetty Banasiak. Za reżyserię odpowiada Agnieszka Błaszczak, scenografię i kostiumy zaprojektowała Helena Osak, a muzykę skomponował Paweł Jabłoński. Na scenie zobaczymy Żanetę Małkowską, Łukasza Batko oraz Maszę Lesiak-Batko, która opracowała również ruch sceniczny.

W ramach projektu Przestrzenie Sztuki, każdy z rezydentów „Szklarni” otrzymał na realizację projektu 15 000 złotych oraz opiekę kuratorsko-produkcyjną i możliwość udziału w warsztatach z pracownikami Fabryki Sztuki w Łodzi, artystami Teatru CHOREA czy zewnętrznymi specjalistami, którzy zaoferowali wsparcie przy tworzeniu scenografii, muzyki, ruchu scenicznego, dramaturgii. Rezydenci otrzymali również wsparcie w rozwoju swoich zespołów w postaci szkoleń z zakresu działalności niezależnych zespołów i twórców. Każda z grup dostała też szansę stworzenia profesjonalnego pakietu promocyjnego, na który składają się: profesjonalna rejestracja spektaklu, sesja zdjęciowa, trailer oraz plakat, wspierające dalszą eksploatację dzieła.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *