Od 31 marca 2022 roku można oglądać w CMWŁ nową wystawę czasową „Antoni Starczewski. Idea zapisu linearnego”, przygotowaną wspólnie z Fundacją Signum. Ekspozycja poświęcona jest postaci wybitnego artysty Antoniego Starczewskiego.

Antoni Starczewski (1924-2000) to jeden z najciekawszych artystów łódzkiego środowiska lat powojennych, wieloletni pedagog Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi). Jego sztuka była nierozerwalnie zespolona z życiem za sprawą przenikania idei artystycznych w sferę osobistych przeżyć. Była ciągłym procesem, nieprzerwaną kreacją. W swojej działalności niejednokrotnie wyprzedzał światowe nurty artystyczne. Traktował sztukę interdyscyplinarnie, doświadczenia z jednej dziedziny przenosił na inne. Nie rozdzielał sztuki czystej od użytkowej, prace realizował w ceramice, grafice, tkaninie, tworzył również projekty in situ. Eksplorował obszary sztuk wizualnych, muzyki, języka. Stworzył własny alfabet form i w naturalny sposób przenosił go na projekty, które opierały się na rytmie. Powtarzalność znaków i symboli była dla niego źródłem licznych inspiracji i nadawała kierunek jego poszukiwaniom.

fot.Dariusz Kulesza

Antoni Starczewski to niezwykle oryginalny twórca. Na każdym polu działalności artystycznej widać wyraźnie, że podążał drogą wyznaczoną własnymi przemyśleniami, a aktualne prądy w sztuce miały dla niego znaczenie drugoplanowe – mówi Marta Kowalewska, kuratorka wystawy.

Narracja wystawy została zbudowana wokół czterech działów tematycznych: rytmu biologicznego, rytmu muzycznego, alfabetu oraz działań performatywnych (mise-en-scene). Prezentujemy ponad dwieście prac: gobelinów, grafik, realizacji ceramicznych, instalacji z wykorzystaniem porcelanowych warzyw i owoców, fotografii, filmów. Obiekty należą do kolekcji CMWŁ, a także Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Szczecinie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, Galerii 86 oraz kolekcji prywatnych. Wszystkie prace opierają się na idei, która dla artysty stała się punktem wyjścia do rozważań wykraczających poza kategorie artystyczne czy estetyczne.

fot.Dariusz Kulesza

Istotnym aspektem prezentacji jest ukazanie interdyscyplinarności działań i szerokiego spektrum gatunków oraz technik, jakimi posługiwał się Antoni Starczewski, ale również jego bogatej, interesującej, performatywnej osobowości – mówi prezes Fundacji Signum Grzegorz Musiał, kurator wystawy.

Antoni Starczewski święcił triumfy na świecie, jednak całe swoje życie prywatne i zawodowe związał z Łodzią. Celem wystawy jest przybliżenie jego wybitnej twórczości i przywrócenie mu należytego  miejsca w historii sztuki najnowszej – dodaje Marta Kowalewska z CMWŁ.

Antoni Starczewski zdobył wiele nagród światowych, m.in Grand Prix na VIII Międzynarodowym Biennale Grafiki w Tokio w 1979, złoty medal na III Międzynarodowym Biennale Grafiki we Florencji, złoty medal w Faenzy, złoty medal „Targa d`Oro” na międzynarodowym konkursie ceramicznym w Perugii. Prace artysty można podziwiać w zbiorach Muzeów Narodowych w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, CMWŁ, Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, a także muzeach i galeriach światowych: Galleria degli Uffizi we Florencji, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Bibliothèque nationale de France, Musée d’Art et d’Histoire de Genève, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Tate Modern, Victoria and Albert Museum.

fot.Dariusz Kulesza

Wystawę wzbogaca obszerna publikacja z tekstami krytycznymi pod redakcją kuratorów oraz program wydarzeń towarzyszących i edukacyjnych obejmujący wykłady, spotkanie autorskie, oprowadzania po wystawie oraz warsztaty artystyczne.

„Antoni Starczewski. Idea zapisu linearnego” 31.03.2022 – 31.07.2022

Kuratorzy wystawy:

Marta Kowalewska – historyczka sztuki, kuratorka, Główna Kuratorka Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, autorka licznych publikacji na łamach prasy fachowej, współpracuje z licznymi międzynarodowymi instytucjami i organizacjami związanymi z szeroko pojętym medium tkaniny artystycznej.

Grzegorz Musiał – historyk sztuki, kurator wystaw w Polsce i za granicą. Od 2007 r. dyrektor artystyczny, a obecnie prezes Fundacji Signum. Współkuratorował wystawę retrospektywną artysty 2003 r. w Muzeum Sztuki w Łodzi.

/fot mat.pras Dariusz Kulesza.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
01092012_004
Mural wielu znaczeń obok AOIA (foto)
14191600_1166695620035389_552226443_o
Red Bull Skim It 2016 (foto)
Monopolis – podsumowanie roku 2021

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*