27-Carmen-TBP_Fot.M.ZakrzewskiŁódzkie Spotkania Teatralne to od lat najważniejszy polski festiwal promujący nowe zjawiska w dziedzinie awangardy teatralnej z Polski i zagranicy. To najstarsza tego typu impreza kulturalna w Łodzi i jedna z najstarszych w Polsce. Do tej pory zrealizowano 36 edycji (od 1964 r.). Festiwal nieustannie się rozwija, wzbogaca o nowe aspekty odpowiadające na bieżące zapotrzebowanie zarówno artystów, jak i odbiorców współczesnego teatru poszukującego. Co roku stara się nie powielać ani formy, ani treści przekazu festiwalowego, a prezentować nowe trendy w teatrze i tańcu współczesnym w nowatorski sposób.

W tym roku chcemy skupić się na tematach, które nie będą ani łatwe, ani lekkie. Obserwując otaczający świat, doszliśmy do wniosku, iż najwyższa pora pokazać w regionie problemy na co dzień przemilczane, pomijane i często niezrozumiane. Przez ostatnie dwa lata, staraliśmy się oswoić widzów w regionie z teatrem poszukującym, nadeszła jednak pora, aby sprawdzić, na ile ci widzowie są przygotowani  na takie „uderzenie”. Podtytuł „Człowiekiem między oczy” to nasza prowokacja skierowana w stronę widza, mająca na celu nie tylko pokazanie piękna sztuki teatru, ale przede wszystkim  uświadomienie mu współczesnych problemów zwykłych ludzi poprzez teatr. Chcemy również zderzyć ze sobą historie opowiedziane za pomocą różnych technik teatralnych.

37. ŁST to znane, światowej klasy teatry, które o człowieka pytają z sposób zaczepny, często prowokacyjny oraz młode, poszukujące własnej drogi artystycznej polskie zespoły, grupy artystyczne, które inaczej kreują przestrzeń sceniczną, w inny sposób postrzegają rolę człowieka we współczesnym świecie. W ten sposób dajemy sygnał, że teatr jest ważnym narzędziem artystycznego dialogu i społecznej aktywności.

ŁST, poprzez podejmowanie tematyki społecznej zwiększą rolę kreacji artystycznej jako ważnego narzędzia komunikacji międzyludzkiej i przyczynią się do budowania wielokulturowego oraz społecznego dialogu poprzez sztukę.

Podczas tegorocznych Łódzkich Spotkań Teatralnych widzowie zobaczą spektakle takich teatrów, jak: Usta Usta Republika, Radykalna Frakcja Medialna Mazut, Teatr Formy, Teatr Cinem i Dada von Bzdulow, TeArt oraz grupy zagraniczne z Japonii i Białorusi. Spotkania gościć będą w Bełchatowie, Radomsku, Piotrkowie Trybunalskim, Opocznie, Sieradzu, Kutnie, Łowiczu, Wieluniu i oczywiście w Łodzi.

Inauguracja 37. ŁST:
Teatr Biuro Podróży, „Carmen Funebre”
13.09.2014, Placu 3 Maja, Radomsko, godz. 20.30
Po spektaklu spotkanie artystów z publicznością oraz dyskusja „Kontynuatorzy i aroganci” (o społecznej roli teatru dawniej i dziś), prowadzone przez Paulinę Ilską.

Teatr Biuro Podróży
Istnieje od 1988 roku. Jego założycielem i reżyserem jest Paweł Szkotak. W ciągu ponad dwudziestu lat poszukiwań artystycznych stworzył, wraz z zespołem, własną metodę pracy nad spektaklem oraz rozpoznawalny styl teatralny. Teatr przygotował 14 autorskich spektakli, w tym osiem widowisk plenerowych, pięć spektakli salowych oraz akcję teatralną w specjalnie przystosowanej do tego zamkniętej przestrzeni. Spektakle teatru zaprezentowane zostały w blisko 50 krajach świata, na sześciu kontynentach (m.in. w Argentynie, Australii, Brazylii, Kolumbii, na Kubie, w Egipcie, Indiach, Iranie, Izraelu, Jordanii, Korei, Libanie, Meksyku, Palestynie, Singapurze, USA, na Tajwanie i w większości krajów europejskich). Teatr Biuro Podróży prowadzi działalność nie tylko artystyczną, polegającą na produkcji i prezentacji spektakli, ale również edukacyjną – jest to praca artystyczna z ludźmi i grupami teatralnymi na świecie: warsztaty teatralne oraz projekty artystyczne.  Teatr Biuro Podróży był uczestnikiem największych światowych festiwali teatralnych oraz laureatem prestiżowych nagród. W uznaniu tego faktu teatr otrzymał w 2002 roku nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych za wybitne zasługi dla promocji Polski w świecie oraz nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie teatru. W 2005 Paweł Szkotak otrzymał prestiżowy Paszport „Polityki”. W 2008 roku Paweł Szkotak, Marta Strzałko i Jarosław Siejkowski otrzymali Medale Gloria Artis przyznawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego.

„Carmen Funebre”
Inspiracją do powstania tego przestawienia były nasilające się konflikty etniczne, wybuchy nacjonalizmu i wojna w Bośni. Podczas pracy nad spektaklem członkowie zespołu spotkali się z uchodźcami z byłej Jugosławii. Ich relacje przyczyniły się do powstania uniwersalnych metafor opisujących los wygnańców. W przedstawieniu nielinearna historia rozgrywa się w planie realistycznym oraz metafizycznym. W „Carmen Funebre” Teatr Biuro Podróży używa spektakularnych środków przyciągających uwagę zarówno doświadczonego widza, jak i przypadkowego przechodnia. Szczudła, ogień, efekty świetlne, przejmująca muzyka wywołują lęk i współczucie. W spektaklu używa się niewielu słów, ale sekwencja sugestywnych obrazów wywołuje u widza silne wrażenie. Widowisko, choć odnoszące się do wojny w Bośni, nadal pozostaje aktualne. W obliczu dramatycznej sytuacji na Ukrainie i wobec zagrożenia wojną, zyskuje nowy wymiar polityczny, społeczny i artystyczny.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Mój cień jest różowy w Teatrze Pinokio
stopklatka
Stopklatka w Teatrze Powszechnym
016
Zajmijmy się seksem w Teatrze Nowym

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*