Muzyczna feeria dźwięków i koncertowa mozaika to najlepsze określenia na wydarzenia, które odbędą się w ramach jubileuszowej 10. edycji AŻ Festiwalu. Akademia Muzyczna w Łodzi tradycyjnie postawiła na zróżnicowany program, który usatysfakcjonuje każdego słuchacza. Wspólnym mianownikiem dla siedmiu koncertów, prezentujących szerokie spectrum muzycznych gatunków i stylów, będą znakomici wykonawcy: cenieni goście z kraju i zagranicy, utytułowani soliści i zespoły związane z łódzką uczelnią oraz młodzi adepci sztuki, zarażający swoim entuzjazmem do muzyki. Festiwalowe koncerty odbędą się na przestrzeni kilku jesiennych tygodni między 19 listopada a 4 grudnia. Darmowe bilety można nabyć w kasie biletowej uczelni.

 

Minęło dziesięć lat od czasu, kiedy na mapie kulturalnej regionu i miasta pojawił się AŻ Festiwal, zainicjowany przy inauguracji nowo powstałej Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi przy ulicy Żubardzkiej – przestrzeni komplementowanej przez słuchaczy za świetną akustykę. Wydarzenie wpisało się na stałe w kalendarz najistotniejszych przedsięwzięć artystycznych organizowanych w Łodzi. Nie stało się tak przypadkiem, bowiem każda edycja festiwalu przyciągała publiczność atrakcyjnym i zróżnicowanym programem w znakomitym wykonaniu. Jubileuszowa 10. edycja wpisuję się niezmiennie w tę tradycję.

 

Inauguracja festiwalu przypadła w tym roku Orkiestrze Kameralnej PRIMUZ (19 listopada). Zespół składający się z najbardziej utalentowanych studentów i absolwentów Akademii Muzycznej w Łodzi, kierowany przez wybitnego skrzypka i dyrygenta Łukasza Błaszczyka, w tym roku również świętuje dziesięciolecie istnienia. Do wspólnej celebracji orkiestra zaprosiła Aldo Duo, z którym dokona prawykonania nowego utworu Wojciecha Lemańskiego. Kompozycja inspirowana jest barwną trylogią filmową Godfreya Reggio Qatsi, a w warstwie dźwiękowej wykorzystywać będzie m.in. nagrania terenowe Chrisa Watsona, angielskiego dźwiękowca specjalizującego się w rejestracji historii naturalnej. Ponadto Orkiestra PRIMUZ zaprezentuje utwory z dwóch albumów, które nagrała w tym roku. Będą to kompozycje Grażyny Bacewicz i aranżacje piosenek zespołu The Aristocrats.

 

Kolejny wieczór AŻ Festiwalu (20 listopada) należeć będzie do Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej MuOB, zrzeszającej studentów z akademii muzycznych w Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu. Orkiestra pod kierownictwem Jarosława Thiela, dyrektora artystycznego Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, zaprezentuje sześć sinfonii synów Johanna Sebastiana Bacha: Carla Philippa Emanuela, Johanna Christiana, Johanna Christopha Friedricha oraz Wilhelma Friedemanna. Koncert będzie dziesiątym projektem realizowanym przez MuOB. Jak podkreśla Jakub Kościukiewicz, wiolonczelista barokowy, pomysłodawca inicjatywy, zabrzmią kompozycje w nowoczesnych dla XVIII wieku stylach rokoko, galant, z elementami Sturm und Drang, w których synowie lipskiego kantora świetnie się poruszali, zaznaczając swą opozycję do tradycjonalizmu, z którego znany był ich ojciec.

 

Na 10. AŻ Festiwalu nie zabraknie muzyki współczesnej w najlepszym wykonaniu. Za sprawą Orkiestry Muzyki Nowej pod kierownictwem Szymona Bywalca, która w ramach trasy koncertowej na 25-lecie swej działalności wystąpi w Łodzi, zabrzmią dwa utwory łódzkiego kompozytora Artura Zagajewskiego. Będą to Święty Boże, Święty mocny z recytowaną partią solową (Przemysław Rezner), w którym słychać echa twórczości thrashmetalowego zespołu Slayer, oraz Tired with all these, for restful death I cry, w którym Zagajewski wraz z Grzegorzem Martem, odpowiedzialnym za warstwę wizualną, przyglądają się kategorii nijakości. W programie koncertu znajdzie się również utwór belgijskiego kompozytora i performera Stefana Prinsa. Generation Kill w muzyczny sposób odzwierciedla granicę między rzeczywistością a wirtualnością, która z dnia na dzień staje się coraz cieńsza, ze szczególnym uwzględnieniem wojen toczonych niczym gry wideo.

 

Atmosfera odprężenia i odejścia od codziennego zgiełku charakteryzować będzie koncert Meditations for Jazz Orchestra (24 listopada) z muzyką kompozytora jazzowego i aranżera Piotra Scholza. Twórcy, który projekt realizuje w ramach Stypendium Artystycznego Miasta Łodzi 2022, przyświecała myśl o połączeniu muzyki minimalistycznej charakterystycznej dla twórczości Arvo Pärta z jazzem i typową dla niego rytmiką. Scholz poprowadzi tego wieczoru Orkiestrę Jazzową Akademii Muzycznej w Łodzi, złożoną ze studentów Instytutu Instrumentalistyki Jazzowej. Koncert uświetni swym udziałem Anna Gadt – wokalistka jazzowa, kilkukrotnie nominowana do nagrody Fryderyk.

 

Francuski instrumentalista i kompozytor Alexandre Esperet, gwiazda światowej sceny perkusyjnej, mający na koncie wiele prestiżowych nagród, wystąpi wraz z Bacewicz Percussion Ensemble pod kierownictwem Piotra Sutta w niedzielę 27 listopada. W programie koncertu pod wiele mówiącym tytułem TheatRhythMix. Harmonia rytmu, gestu i dźwięku znajdą się utwory reprezentatywne zarówno dla szeroko pojętego teatru muzycznego, muzyki przestrzennej, jak i tworzonej na żywo minimal music czy nurtu body percussion. Niekwestionowane widowisko audiowizualne zapewnią kompozycje m.in. Simeona ten Holta, Javiera Alvareza, Camille’a Rocailleux i Karla Naegelena.

 

Znane szerszej publiczności nazwiska muzyków światowego formatu pojawiają się również wśród wykonawców koncertu Trąbkomania (29 listopada). Mowa tu o Garym Guthmanie, Andrei Tofanellim i Macieju Fortunie, którzy wraz z trębaczami reprezentującymi łódzkie środowisko: Igorem Cecocho, Sławomirem Cichorem, Cyprianem Baszyńskim i zespołem Octophonic Trumpet Ensemble zabiorą publiczność w podróż po różnych stylach i gatunkach. Wśród twórców, których kompozycje w wersjach oryginalnych i aranżacjach Sławomira Cichora złożą się na ten dźwiękowy kalejdoskop, znajdą się m.in. Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Giacomo Puccini, Krzysztof Grzeszczak, Leonard Bernstein, Astor Piazzolla czy Quincy Jones.

 

Na finał Festiwalu (4 grudnia) Akademia przygotowała prawdziwe dźwiękowe fajerwerki. Potężny aparat wykonawczy – orkiestra symfoniczna, chóry uczelniane przygotowane przez Dawida Bera i Marię Hubluk-Kaszubę oraz soliści z Katedry Wokalistyki połączą siły w wykonaniu Stabat Mater op. 53 Karola Szymanowskiego. Obok dzieła opisywanego przez Stanisława Golachowskiego jako „jedno z tych objawień muzycznych najwyższej kategorii, które w pełni zasługują na nazwę arcydzieła” zabrzmią również prawykonania The Infinity Mirror Macieja Kabzy i Mamre: The Promise Wiktora Kuny – studenta, laureata Uczelnianego Konkursu Kompozytorskiego „Mała Symfonia”. Koncert znad pulpitu dyrygenckiego poprowadzi charyzmatyczny Maciej Koczur.

 

Wszystkie wydarzenia w ramach 10. AŻ Festiwalu rozpoczną się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii przy ulicy Żubardzkiei 2a. Darmowe bilety są jeszcze dostępne w kasie biletowej czynnej od wtorku do piątku w godz. 14.00-18.00.

 

Partnerem tegorocznej edycji festiwalu jest Fundacja PZU. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wojewoda Łódzki, Marszałek Województwa Łódzkiego i Prezydent Miasta Łodzi. Opiekę medialną sprawują: TVP Kultura, TVP3 Łódź, Radio Łódź, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Kalejdoskop, TuŁódź.pl, Portal PRESTO oraz Cameral Music.

PODZIEL SIĘ
POWIĄZANE POSTY
Galowy-koncert-noworoczny-10-stycznia-plakat
Galowy Koncert Noworoczny Orkiestry Symfonicznej
9 AŻ. Festiwal – informacje
musica_moderna_70_plakat
70. Sesja Musica Moderna

ZOSTAWIĆ KOMENTARZ

*