niedziela, 25 lutego 2018

Ostatnia aktualizacja:02:57:41 PM GMT

 

   Plastry_Kultury_baner_3

Lokalizacja: Teatr Zapowiedzi teatralne Plastry Kultury 2017 - spektakl teatralny roku

Plastry Kultury 2017 - spektakl teatralny roku

plasterkultury

Chłopcy z Placu Broni Teatru Pinokio w Łodzi, Czarownice z Salem Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi, Dryl Teatru Powszechnego w Łodzi, Les Miserables Teatru Muzycznego w Łodzi, Plac Bohaterów Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi oraz Szewcy Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi - to kandydaci w kategorii spektakl teatralny 2017 roku.

Poza poniższymi kandydaturami w trakcie obrad dyskutowaliśmy nad takimi spektaklami jak Halka w Teatrze Wielkim, Umrzeć ze śmiechu w Teatrze Małym, Lovecraft w Teatrze Studyjnym, Królewna z drewna w Teatrze Arlekin, Filoktet w Teatrze im. Jaracza, Lamaila w Teatrze Wielkim, Semele w Teatrze Wielkim, Księga Dżungli w Teatrze Arlekin, Arcydzieło na śmietniku w Teatrze Powzechnym, Spartakus w Teatrze Wielkim, Curko moja ogłoś to w Teatrze Zamiast, Pan Tadeusz w Teatrze Małym, Fabryka muchołapek w Teatrze Nowym.

Warto przypomnieć poprzednich laureatów: w 2013 była to Diva Show Fundacji Kamila Maćkowiaka, 2104 Kobro - Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, w 2015 roku Cyberiada Teatru Studyjnego w Łodzi, a w 2016 nagrodę otrzymał Diabeł, który... Teatru Studyjnego w Łodzi.

Chłopcy z Placu Broni Teatru Pinokio w Łodzi

Plaster.13

Nad głowami świszczą pociski słów. Ktoś komuś wypowiada wojnę. Jeden przeciw drugiemu. Nieustannie toczą się małe i duże wojny. Trwa wielkie zawłaszczanie. Moje-Twoje. Po której jesteś stronie? I czy w ogóle musisz być po czyjejś stronie?

Place zabaw, boiska, podwórka stają się polem bitwy. Nie ma czasu na refleksję. Wśród okrzyków nie słychać głosów rozsądku, nie słychać propozycji dialogu. W bitewnym hałasie nie słychać cichego śpiewu dziecięcej wrażliwości, nie słychać odgłosów zabawy i radości. Plac, o który toczy się walka to przestrzeń, w której każdy chce być zwycięzcą, gdzie realizują się instynkty walki i obrony. Wszystko po to, by zaspokoić głód własności, tożsamości i społecznej przynależności. W „Chłopcach z Placu Broni” tematom walki, bohaterstwa i ofiary, kształtującym wyobraźnie i postawy młodego odbiorcy, towarzyszą rodzące się podziały, wrogość i zawężenie optyki, będące efektem ubocznym powstających w grupie norm i ideologii. Głównym sensem i zadaniem spektaklu jest uchwycenie momentu, w którym instynkty i systemy wartości zaczynają przejmować kontrolę nad zbiorowością. Więcej informacji możecie znaleźć tutaj.

Czarownice z Salem Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi

Plaster.14

Dramat Arthura Millera to jedno z najważniejszych dzieł dramatycznych XX wieku, w którym proces religijny sprzed trzystu lat staje się pretekstem do dyskusji o współczesnych mechanizmach manipulacji i sprawowania władzy.  Spektakl to owoc intensywnej współpracy Teatru im. S. Jaracza ze Szkołą Filmową w Łodzi, przygotowywany z okazji 70-lecia Wydziału Aktorskiego.

W sztuce zobaczymy zarówno wybitnych wykładowców, jak i studentów legendarnej łódzkiej uczelni. W obsadzie m.in. Agnieszka Więdłocha, Ireneusz Czop, Zofia Uzelac (dziekan Wydziału Aktorskiego), Michał Staszczak (prorektor uczelni), Matylda Paszczenko oraz aktorska młodzież. Więcej informacji możecie znaleźć tutaj.

Dryl Teatru Powszechnego w Łodzi

Plaster.15

"Dryl" to jedyna sztuka teatralna napisana przez Wojciecha Bruszewskiego. Łódzki artysta związany był ze środowiskiem awangardowym i jest jednym z prekursorów sztuki wideo w Polsce. Tekst Bruszewskiego został zgłoszony do "Komediopisania" - organizowanego przez Teatr Powszechny w Łodzi ogólnopolskiego konkursu na napisanie współczesnej polskiej komedii.

Akcja „Dryla” rozgrywa się w zdegradowanej klinice dentystycznej. Sztuka nie jest jednak satyrą na służbę zdrowia. W zamkniętej przestrzeni obserwujemy chory porządek funkcjonowania małej społeczności – szpital staje się mikrokosmosem, w którym dochodzi do absurdalnych, wręcz surrealistycznych zachowań. W spektaklu zacierają się funkcje społeczne, moralność jest wypaczona. Dentyści stają się pacjentami, a pacjenci dentystami. „Dyl” ma formę absurdalnego musicalu utrzymanego w klimacie czarnej komedii. Ta pozornie lekka formuła pozwala jednak podjąć bardzo ważne tematy. Sztuka stawia pytania o kondycję człowieka w świecie, w którym jednostka staje się przedmiotem eksperymentu. Mówi o poddawaniu społeczeństwa ciągłej manipulacji i indoktrynacji – mówi o spektaklu reżyserka Marta Streker. Więcej informacji możecie znaleźć tutaj.

Les Miserables Teatru Muzycznego w Łodzi

Plaster.16

„Les Misérables” to światowej sławy musical Claude`a-Michela Schönberga, którego libretto jest adaptacją „Nędzników” - arcydzieła literatury Wiktora Hugo. Na tle burzliwego okresu francuskiej historii, chaosu rewolucji 1832 roku, rozgrywają się dramatyczne losy bohaterów, a przede wszystkim zbiegłego galernika Jeana Valjeana, którego ściga bezkompromisowy inspektor Javert. Valjean, skazany za kradzież chleba, doświadcza na wolności duchowej przemiany. Rozpoczyna nowe życie, opiekuje się osieroconą dziewczynką, ale nie może uciec od przeszłości.

„Les Misérables” to musical wszech czasów, niemal wszystkie piosenki stały się przebojami, a szczególnej sławy przysporzył mu występ Susan Boyle, gospodyni domowej ze Szkocji, która swoim wykonaniem „I Dreamed a Dream” („Wyśniłam sen”) w 2009 roku powaliła na kolana jury i publiczność brytyjskiej edycji programu "Mam talent". Więcej informacji możecie znaleźć tutaj.

Plac Bohaterów Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi

Plaster.17

„Plac Bohaterów”, ostatni dramat Bernharda, napisany w 1988 roku i wystawiony na wiedeńskiej narodowej scenie Burgtheater w 50. rocznicę Anschlussu Austrii, wywołał ogólnonarodową burzę. Przed premierą część aktorów zastrajkowała, niektóre role trzeba było obsadzać od nowa. Niemalże wszystkie media nawoływały do bojkotu sztuki. Politycy, także ówczesny prezydent Kurt Waldheim, zarzucali autorowi, że obraża własny naród. Bernhard dokonuje w tej sztuce bezlitosnej analizy zdehumanizowanego społeczeństwa, przejmująco aktualnej i bezwzględnej wobec nas i naszych czasów. Rozprawia się  z narodem, który przedstawia jako naiwną grupę statystów uwięzionych i zaślepionych przez przeszłość, z której nie potrafi wyciągnąć wniosków. Drwi z mieszczaństwa, władzy oraz umysłowego rozleniwienia.

„Plac Bohaterów” nabiera dziś niezwykle uniwersalnego znaczenia, stając się znakomitym przyczynkiem do dyskusji na temat współczesnego człowieka, nie dostrzegającego niebezpieczeństw i zagrożeń, wynikających z obecnej kondycji świata. Rzeczywistość, w której żyjemy ulega nieustannej degradacji, tworzą się bolesne podziały i konflikty. To, co jednego dnia wydaje się niewyobrażalne, za miesiąc jest już normalnością. Zmieniają się kategorie dobra i zła, znany od tysiącleci system wartości nieustannie poddawany jest ogromnej destrukcji. Współczesny człowiek  jest nieprzystosowany, zagubiony i samotny. Żyje w strachu i pod presją. Nie potrafi odnaleźć własnej tożsamości. To powoduje rosnące antagonizmy, frustrację i agresję. Premiera Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi jest bardzo wyrazistą i mocną wypowiedzią na temat rażącej siły historii, która bezpardonowo i brutalnie wnika w nasze życie.. Więcej informacji możecie znaleźć tutaj.

Szewcy Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

Plaster.18

- Są takie sztuki, na które przychodzi czas i wtedy trzeba je wystawiać. Dzisiaj jest czas na Szewców Witkacego. Jest tak wiele tematów które dręczyły autora i niepokoją nas dzisiaj w równym stopniu. Te niepokoje wracają kiedy jesteśmy świadkami przemian, co do których celowości nie jesteśmy pewni. Nie jesteśmy pewni też co do ludzi, którzy te przemiany zdecydowali się wprowadzać. Ten nasz niepokój to jeden z tematów Szewców. Czy prawo jest dla ludzi czy dla władzy? To Szewcy ale i nasz dzisiaj dylemat. Kim jesteśmy? Europejczykami czy przede wszystkim Polakami? I o tym są Szewcy. Czy kultura narodowa czy europejska ma być naszą tożsamością? I o tym mówią Szewcy. Czy wielka siła kobiecości i jej praw ma zdominować coraz bardziej pogrążający się w kryzysie system patriarchatu? To też są pytania Witkacego. A przede wszystkim ten wielki dylemat, że każda rewolucja pozostawia po sobie niedosyt i niespełnienie. Strach! Metafizyczny strach istnienia. Pokazanie go na scenie może trochę nam wszystkim pomoże. Dlatego Szewców dzisiaj wystawić trzeba! - Jerzy Stuhr.

Scenografię przygotowuje Natalia Kitamikado, za kostiumy odpowiada Elżbieta Terlikowska, za muzykę Jerzy Satanowski, przygotowaniem wokalnym zajął się Adam Rymarz. W obsadzie znaleźli się: Monika Buchowiec, Magdalena Kaszewska, Wojciech Bartoszek, Łukasz Gosławski, Gracjan Kielar, Michał Kruk, Tomasz Kubiatowicz, Marek Lipski, Konrad Michalak, Adam Mortas, Krzysztof Pyziak, Piotr Seweryński oraz Kacper Gaduła-Zawratyński (gościnnie). Więcej informacji możecie znaleźć tutaj.



Sposoby głosowania:

Wyślij maila na adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. o temacie "Plastry Kultury". W treści wpisz nominowanego na którego głosujesz oraz swoje imię i nazwisko. Uwaga! Każda osoba głosująca mailowo może oddać tylko jeden głos w danej kategorii, może jednak oddać głos na dowolną liczbę kategorii :)

UWAGA!! Głosować możecie do 26 lutego, do godz. 23:59.


Zobacz pełen regulamin Plastrów Kultury



WIĘCEJ INFORMACJI O PLASTRACH KULTURY, W TYM O KAŻDEJ Z KATEGORII ZNAJDZIECIE TUTAJ

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież