sobota, 24 czerwca 2017

Ostatnia aktualizacja:10:59:16 AM GMT

Lokalizacja: Sztuka Malarstwo - Grafika Maksym Ostrowski w Galerii Starej (foto)

Maksym Ostrowski w Galerii Starej (foto)

9_ostrOd 13 stycznia do 18 lutego w Galerii Starej ŁDK można oglądać wystawę Maksyma Ostrowskiego pn. Modulo.  

Maksym Ostrowski (ur. 1995) – student trzeciego roku Edukacji Artystycznej w zakresie Sztuk Plastycznych w specjalności Technik Teatralnych, Filmowych i Telewizyjnych na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 2016 otrzymał nagrodę miesięcznika kulturalnego „Kalejdoskop”oraz nagrodę Łódzkiego Domu Kultury w XXXIII Konkursie im. Władysława Strzemińskiego – Sztuki Piękne dla studentów ASP w Łodzi za dwa cykle prac malarskich – „Abstrakcje rzeczywistości” i „Rzeczywistości abstrakcyjne”. Tryptyk Chopin w popkulturze Maksyma Ostrowskiego znajduje się w stałych zbiorach Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie.         

"Abstrahowanie rzeczywistości czy urzeczywistnienie abstrakcji? Prace Maksyma Ostrowskiego charakteryzuje płaszczyznowość. Na dużych jednorodnych kolorystycznie partiach obrazu rozmieszczone są sylwetowo traktowane elementy. Obwiedzione wyraźnym konturem, budzą skojarzenia ze znanymi z codziennego otoczenia formami: architekturą, meblami, sztalugami, mapami. Ich nieco ciężki charakter równoważą fragmenty gęsto pokryte drobnymi elementami abstrakcyjnymi.  Z płaskich elementów w pracach artysty wyłania się swoista, fascynująca przestrzeń. Mimo tego, że złożona z pełniących funkcje utylitarne form wytworzonych przez człowieka, to jednak w pewien sposób nieprzyjazna i obca, zgeometryzowana i zdominowana przez technikę. Wrażenie niepewności wobec przedstawionej rzeczywistości pogłębia nie tylko syntetyczne i płaszczyznowe traktowanie brył, ale także występowanie obok nich abstrakcji. Ostrowski, balansując na granicy abstrakcji i rzeczywistości, wystawia na próbę percepcję odbiorcy i to nie tylko dlatego, że w niektórych częściach obrazów wykorzystuje zjawiska optyczne. Dzieje się tak również dlatego, że artysta pokazuje przestrzeń z nieznacznie różniących się punktów widzenia. Nie bez znaczenia pozostaje tu także modułowość prac i jej rozbicie na pojedyncze sekwencje. Wzmaga to wrażenie łatwej do demontażu całości. Potęguje także poczucie otwartości, przy jednoczesnej niepewności, w odbiorze prac, zwłaszcza, że w niektórych przypadkach dopuszcza pewną dowolność w ich prezentacji.  Artysta sytuuje prezentowane na wystawie prace na granicy abstrakcji i rzeczywistości. Patrząc na nie wydaje się jednak, że punktem wyjścia jest zawsze otaczająca go rzeczywistość, którą Ostrowski radykalnie upraszcza. Co więcej, redukuje wszystkie linie krzywe do prostych, eliminując ze swoich prac wszelkie skojarzenia z elementami organicznymi i naturalnymi.  W podejściu do malarstwa Maksyma Ostrowskiego widać jego zainteresowania architekturą, ale również scenografią. Być może z tego wynika dominująca rola przestrzeni w jego pracach. Balansowanie na granicy rzeczywistości i abstrakcji w przypadku tego artysty wydaje się prowadzić nie tylko do rozwiązywania formalnych zagadnień malarskich, ale staje się również autorskim komentarzem artysty na temat otaczającego świata" - Karolina Jabłońska.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież