czwartek, 30 marca 2017

Ostatnia aktualizacja:02:36:04 PM GMT

Lokalizacja: Film Aktualności filmowe Łódź Film Commission - podsumowanie 2016 roku

Łódź Film Commission - podsumowanie 2016 roku

karta_awers„Powidoki”, „Maria Skłodowska-Curie”, „Las, 4 rano” – koproducenckie wsparcie  w realizacji nagradzanych filmów, wizyta amerykańskich kierowników ds. obiektów zdjęciowych, prestiżowe warsztaty dla producentów audiowizualnych Maia Workshops i współpraca w regionie Łódź Film Commission, dział „EC 1 Łódź – Miasto Kultury” w Łodzi podsumowuje mijający rok.

W tym okresie ŁFC wsparła ponad 18 projektów, w tym 7 filmów fabularnych, 3 dokumentalnych, 1 serial telewizyjny, a także reklamy, teledyski, programy telewizyjne oraz inne projekty audiowizualne. 6 z projektów to produkcje lub koprodukcje międzynarodowe.  Z Łódzkiego Funduszu Filmowego wsparto natomiast 9 produkcji filmowych: 6 filmów fabularnych, 2 filmy dokumentalne i 1 animację.

Łódzki Fundusz Filmowy to pierwszy w Polsce regionalny fundusz filmowy. Od 2007 r. wspiera finansowo produkcje filmowe oraz rozwój lokalnej branży audiowizualnej. Od września 2015 r. funkcjonuje w ramach „EC1 Łódź – Miasto Kultury” w Łodzi, a jego operatorem jest Łódź Film Commission. Warto wspomnieć, że Łódzki Fundusz Filmowy jest jednym z największych tego typu w Polsce – więcej środków na realizację obrazów filmowych można pozyskać tylko aplikując do jego wrocławskiego odpowiednika.

A rok 2016 z kilku względów był dla Łódzkiego Funduszu Filmowego przełomowy. Przede wszystkim to czas debiutu nowej formuły finansowania produkcji audiowizualnych. Obecnie instytucja EC1 jest koproducentem filmów, ma większy wpływ na proces produkcyjny i odpowiedni udział w zyskach z dystrybucji.

Ponadto, zapewnione w minionym roku wsparcie finansowe d la produkcji filmowych osiągnęło poziom 1,4 mln zł – najwyższy w swojej niemal dziesięcioletniej historii. „EC1 Łódź – Miasto Kultury” zostało koproducentem polskiego kandydata do Oskara pt. „Powidoki” w reż. Andrzeja Wajdy (to ostatni film Mistrza), nowych filmów łódzkiego studia Opus Film „Pomiędzy Słowami” w reż. Urszuli Antoniak oraz „Wspomnienie Lata” w reż. Adama Guzińskiego, a także „Las, 4 Rano” w reż. Jana Jakuba Kolskiego, „Maria Skłodowska-Curie” w reż. Marie Noelle, „Bikini Blue” w reż. Jarosława Marszewskiego, dokumentalnych „Biegaczy” w reż. Łukasza Borowskiego i „Diagnozy” w reż. „Ewy Podgórskiej” oraz trzeciej serii uznanej animacji pt. „Pamiętniki Florki”, którą realizuje Anima-Pol.

W minionym roku ogłoszono również nabór wniosków do kolejnej edycji funduszu. Na ten cel w budżecie zarezerwowano 1,2 mln zł. Obecnie trwa ocena formalna wniosków, ale wiadomo już, że o wsparcie koprodukcyjne stara się 25 projektów. Po raz pierwszy możliwe będzie uzyskanie środków, które sfinansują wyłącznie fazę postprodukcji filmu - o te środki ubiega się 5 filmów. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce.

Rozstrzygnięcie najnowszej edycji Łódzkiego Funduszu Filmowego planowane jest na II kwartał 2017 (przełom marca i kwietnia). W nadchodzących miesiącach w Łodzi odbędą się premiery ukończonych projektów, tj. „Powidoków”, „Wspomnienia Lata”, „Marii Skłodowskiej - Curie”, „Biegaczy”, „Pomiędzy Słowami” oraz „Bikini Blue”.
Uznanie łódzkich filmów

„Pierwszy Polak Na Marsie” w reż. Agnieszki Elbanowskiej to beneficjent Łódzkiego Funduszu Filmowego z 2014. Film miał swoją premierę w minionym roku i zdobył Nagrodę Główną w Konkursie Filmów Krótkometrażowych na Warszawskim Festiwalu Filmowym. Ta produkcja łódzkiego Square Film Studio cieszyła się ogromnym uznaniem publiczności. Trafiła również na listę 10 Najlepszych Polskich Dokumentów 2016 przygotowaną przez portal culture.pl a redagowany przez Instytut Adama Mickiewicza. Na tej samej liście znajdziemy również „Koniec Świata” w reż. Moniki Pawluczuk, projekt wsparty finansowo przez Miasto Łódź w 2013 r.

„Pierwszy Polak Na Marsie” to film dokumentalny opowiadający historię Kazimierza Błaszczaka,  emeryta pasjonującego się podróżami kosmicznymi, a jego największym marzeniem jest podróż na Marsa. Taką możliwość daje mu holenderski przedsiębiorca, który w ramach projektu Mars One, poszukuje kandydatów, którzy polecą na misję w roku 2023. Obraz w reżyserii Agnieszki Elbanowskiej opowiada o pasjach, marzeniach i działalności społecznej wieruszowianina, który wraz z tysiącami ludzi z całego świata postanowił walczyć o swój udział w kolonizacji kosmosu.

Innym docenionym w 2016 r. filmem jest „Wspomnienie Lata” w reż. Adama Guzińskiego. Kameralna produkcja łódzkiego Opus Film zdobyła Kryształowe Jabłko dla Najlepszego Debiutu Polskiego w ramach Forum Kina Europejskiego Cinergia. „Wspomnienie Lata” to opowieść o dojrzewaniu, która toczy się w upalne wakacje w latach 70. 12-letni Piotrek jest silnie związany z matką. Pod nieobecność ojca, kobieta zaczyna znikać wieczorami. Ich jasna i prosta relacja zaczyna się komplikować. Uwikłany w sprawy dorosłych chłopak czuje się coraz bardziej zagubiony i samotny. Po powrocie ojca musi skonfrontować się z niewygodną prawdą.

We wrześniu br. Film Commission Poland po raz pierwszy zorganizowało FAM Tour – wycieczkę promującą polskie lokalizacje zdjęciowe dla amerykańskich kierowników odpowiedzialnych za dobór obiektów zdjęciowych do wysokobudżetowych hollywoodzkich produkcji. Robin Citrin była location managerem na planach m.in. „Terminator Genisys”, “Koszmaru z ulicy wiązów”, “Wyspy tajemnic” i “Aviatora”. Todd Christiansen zajmował się obiektami przy filmie „Sicario”, „Igrzyska śmierci”, „Aż poleje się krew”, „Inwazji” czy „Pearl Harbor”. Becky Brake pracowała przy produkcji „Star Trek: W nieznane”, „Krainy jutra” i trzech ostatnich częściach „Mission Impossible”. Dow Griffith był location managerem na planach m.in. „1000 lat po Ziemi”, „Dziedzictwa Jansona Bourne’a”, „Źródła” i „Indiany Jonesa i królestwa Kryształowej Czaszki”. Lori Balton ma na koncie pracę przy „Zbuntowanej”, „Operacji Argo”, „Zielonym szerszeniu”, „Transformers: Zemście upadłych” czy „Incepcji”. Pracowała również przy serialu „Młody papież” z Judem Law. Obecnie jest location scoutem przy najnowszej części „Piratów z Karaibów” i dramacie „Rules Don’t Apply” w reż. Warrena Beatty. Polskę odwiedził także John Hutchinson, pracujący głównie w branży modowej i reklamowej. Współpracuje on z takimi magazynami jak „Elle”, „Vouge” czy „W” wybierając obiekty zdjęciowe do sesji.  

Chcąc pokazać różnorodny charakter miasta Łódzka Komisja Filmowa zaprezentowała gościom pofabryczne przestrzenie Monopolis, Pałac Poznańskiego, kanały w parku Staromiejskim, hotel Andel’s oraz budynki EC1. Każdy z obiektów wzbudzał zainteresowanie i zachwyt. Lori Balton podsumowując wizytę  w Polsce pokreśliła „największe wrażenie zrobiła na mnie Łódź z uwagi na swoją różnorodność – fabryki, pałace, awangardowy nowoczesny hotel czy podziemna rzeka”. Amerykanie oprócz Łodzi odwiedzili: Warszawę, Wrocław, Kraków, Świdnicę, Wałbrzych, Osówkę i Katowice.

W minionym roku, na terenie Łodzi odbyły się Maia Workshops, jedne z najbardziej prestiżowych warsztatów dla branży filmowej w Europie. Dotyczyły zagadnień z obszaru zapisów umów koprodukcyjnych oraz strategii finansowania projektów realizowanych przez europejskich producentów filmowych. W „EC1 Łódź – Miasto Kultury” wygłoszono wykład otwarty, w którym uczestniczyło ponad 50 specjalistów z kraju i zagranicy.

Uczestnicy Maia Workshops zdobywają umiejętności niezbędne do przeprowadzenia projektu audiowizualnego przez fazy developmentu, produkcji i dystrybucji pod przewodnictwem czołowych ekspertów branży filmowej. O przyjęciu do programu decyduje wartość merytoryczna projektu, z którym zgłasza się producent. Na warsztaty składają się trzy stałe sesje tematyczne w roku kalendarzowym. Każda z nich trwa 5 dni roboczych i obejmuje: case studies, ćwiczenia praktyczne, wykłady teoretyczne, prace nad projektami uczestników oraz spotkania face-to-face z tutorami i nauczycielami.

Łódź Film Commission wsparła organizacyjnie produkcje, które łącznie zrealizowały prawie 200 dni zdjęciowych na terenie miasta. Uważny widz dostrzeże łódzkie akcenty w wielu filmach, które w najbliższych miesiącach pojawią się w polskim kinie i telewizji.

Międzynarodowa produkcja „Music, War & Love” odwiedziła m.in. ulicę Roosevelta, czy park Źródliska na przełomie maja i czerwca realizując tu ponad 10 dni zdjęciowych. Doświadczone studio Zebra Film realizowało swój dramat historyczny pod tytułem „Bikini Blue” wiosną tego roku m.in. na Księżym Młynie i w szpitalu przy ul. S. Sterlinga (w sumie ok. 10 dni zdjęciowych). Realizowany z dużym rozmachem film dokumentalny pt. „Who Will Write Our History” został w Łodzi przez 15 dni zdjęciowych m.in. na ul. Włókienniczej oraz w kamienicach przy ul. Nawrot i przy ul. Zielonej.

Tradycyjnie, łódzkie studio Opus Film, któremu Łódź i Polska zawdzięczają Oskara, realizował na terenie miasta zdjęcia do swoich najnowszych produkcji, takich jak „Ja Teraz Kłamię” w reż. Pawła Borowskiego, „Tiere” w reż. Grega Zglińskiego i „Pomiędzy Słowami” w reż. Urszuli Antoniak. Ekipy odwiedziły m.in. Dom Technika NOT, Klub muzyczny „Glow”, Irish Pub, Meblotekę Yellow, kawiarnię w Hotelu Grand, przejścia podziemne przy trasie W-Z czy bramy przy ul. Piotrkowskiej. Często wybieraną przestrzenią zdjęciową były również tereny zrewitalizowanego kompleksu EC1, które gościły m.in. twórców reklam telewizyjnych Grupy Żywiec i Alior Banku. Sporym zainteresowaniem cieszyła się deptakowa cześć ulicy Piotrkowskiej, gdzie powstał m. in. spot „Smart Dom”.

Na łódzkie ulice wrócił również popularny wśród widzów TVP „Komisarz Alex”. Ekipa tworząca serial zrealizowała na terenie miasta przeszło 75 dni zdjęciowych. Gościliśmy również twórców projektu „Polska Filmowa”, która nie mogła ominąć Łodzi realizując swój program dotyczący historii rodzimego kina.

Łódź kontynuuje również współpracę w regionie w zakresie promocji oferty filmowej województwa. Podpisana umowa między „EC1 Łódź – Miasto Kultury” a Centrum Informacji Turystycznej w Piotrkowie Trybunalskim zapewnia wsparcie marketingowe pracowników Łódź Film Commission w zakresie obiektów zdjęciowych i lokalnych inicjatyw filmowych.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież